معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اجرای برنامه سالانه اداره "لباب گاز چیکاریش" ؛

خبرگزاری جیحون نیوز: کارمندان اداره "لباب گاز چیکاریش" شرکت دولتی "ترکمن گاز" حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را برای مصرف کنندگان ارسال کرده اند. این نشان دهنده اجرای 126.9 درصدی برنامه سالانه است.

در کنار گاز طبیعی که محصول اصلی در میادین گازی این اداره می‌باشد، در تولید میعانات گازی نیز نتایج بالایی حاصل می‌شود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 37 هزار و 163 تن مواد اولیه با ارزش در اینجا تولید شده و برنامه ده ماهه آن 107.9 درصد محقق شده است. افزایش میزان میعانات گازی تولیدی نیز به نوبه خود به بهبود تامین مواد اولیه مورد نیاز پالایشگاه نفت سیدی کمک زیادی می‌کند.

 

کارآفرینان لباب در مدت ده ماه 133 تن لبنیات تولید کردند.

خبرگزاری جیحون نیوز: کارآفرینان استان لباب در نتیجه فرآوری محصولات کشاورزی مواد غذایی تولید کردند که تقاضای بالایی در بین مردم دارد.

آنها تا نوامبر ماه سال جاری میلادی 133 تن لبنیات، 179.5 تن سوسیس و کالباس، بیش از 753.5 هزار قوطی سبزیجات، میوه جات و ماهی را به خرده فروشی‌ها ارسال کردند. در تولید محصولات قنادی نیز 134 درصد افزایش حاصل شد. به طور دقیق تر، 397 تن محصول تولید شد که اجزای اصلی آن آرد و شیر است.

 

کارآفرینان استان لباب در حال افزایش تولید محصولات دامی هستند.

خبرگزاری جیحون نیوز: کارآفرینان استان لباب طی ده ماه گذشته 152 تن گوشت (به وزن زنده) تولید کرده اند. این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی رشد 101 درصدی را نشان می دهد.

در ده ماه سال جاری میلادی 1491 تن شیر دوشیده اند. این رقم حاکی از آن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، 5 درصد بیشتر از محصول مورد تقاضای مصرف کنندگان دریافت شده است.

در نتیجه کار هدفمند کارآفرینان برای افزایش تعداد دام، بخش عمده گوشت و شیر تولیدی به سهم بخش خصوصی می‌رسد. تا ابتدای ماه گذشته، در تمام مزارع استان، تعداد راس 538 هزار راس، دام کوچک - 2559.5 هزار راس بود. از این تعداد تنها 1091 راس دام و 185536 راس دام کوچک متعلق به انجمن تولیدی کشاورزی استان بوده است.

 

 تسلط کامل شرکت سهامی "ماری دری- آیاکگاپ" در تولید پوشاک بچه گانه ؛

خبرگزاری جیحون نیوز: شرکت سهامی "ماری دری-آیاکگاپ" در تولید پوشاک بچه گانه تسلط کامل دارد. اولین تولیدات آن برای مصرف کنندگان ارسال شد. اولین محصولات کارگاه خیاطی جدید شلوار، پیراهن، کت و شلوار و کپشون طراحی شده برای دانش آموزان در سنین مختلف است.

شرکت سهامی "ماری دری-آیاکگاپ" با حکم رئیس جمهور ترکمنستان در سال 2020 میلادی تاسیس شد. سال گذشته میلادی، با کمک متخصصان یکی از بنیانگذاران شرکت سهامی، شرکت خصوصی "روشن آیاکگاپلاری" برای دانش آموزان کفش نیز تولید شد. از آن زمان تاکنون بیش از 80 هزار جفت کفش بچه گانه تولید شده است.

 

 سرعت تولید در مجتمع صنعت کشاورزی "بویان" در حال رشد است.

خبرگزاری جیحون نیوز: در مجتمع صنعت کشاورزی "بویان" در مدت ده ماه، 17 هزار و 593 تن ریشه شیرین بیان خام برداشت شده است.

در ژانویه-فوریه ماه سال جاری میلادی 2593 تن ریشه پرس شده پاکسازی و برداشت شد. در نتیجه برنامه خرید این محصولات 181.3 درصد محقق شد. همچنین ۱۱۱۲ تن عصاره شیرین بیان تولید کردند که ۵۷۴ تن آن عصاره خشک و ۵۳۸ تن غلیظ است. در نتیجه برنامه تولید آن محصولات 105.4 درصد محقق شد.

محصولات این شرکت به کشورهای چین، ترکیه، امارات متحده عربی و صربستان صادر می‌شود.

 

در استان لباب، دو شرکت خصوصی دیگر آغاز به ارسال محصولات خود برای صادرات کردند.

خبرگزاری جیحون نیوز: در استان لباب، دو شرکت غیردولتی دیگر آغاز به صادرات محصولات خود به خارج از کشور کردند. دو شرکت خصوصی "اولی گاپ" و شرکت اقتصادی "نور پلاستیک" جزء صادرکنندگان شدند.

هر دو شرکت تجارت خود را در قلمرو کارخانه شیمیایی ترکمن آباد انجام می دهند و کیسه‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید می‌کنند. از ابتدای سال جاری میلادی، شرکت خصوصی "اولی گاپ 101.64 تن محصول تولید کرده است که 25.6 تن آن توسط بازرگانان مولداوی خریداری شده است. شرکت اقتصادی "نور پلاستیک" تقریباً دو سوم کیسه‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولیدی، به طور دقیق تر، بیش از 171.5 تن محصول را به فدراسیون روسیه صادر کردند. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به 263.2 تن کیسه در کارگاه شرکت اقتصادی تولید شده است.

پس از آغاز فعالیت اقتصادی خارجی این دو شرکت خصوصی "اولی گاپ" و شرکت اقتصادی "نور پلاستیک"، تعداد صادرکنندگان خصوصی در استان لباب به 14 شرکت رسید.

 

حجم تولید بتونه در شرکت خصوصی "STT" در حال رشد است.

خبرگزاری جیحون نیوز: از ابتدای سال جاری میلادی 6260 تن بتونه در شرکت خصوصی "STT" که در بخش کویتنداگ استان لباب فعالیت می‌کند، تولید شده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 3860 تن بیشتر است.

این شرکت به صورت جداگانه مصالح ساختمانی را از مواد خام محلی تولید می‌کند. در مدت ده ماه 359 تن چسب کاشی در اینجا تولید شد. حجم آهک تولیدی 680 تن بود. همچنین 3402 تن گچ برای مصرف کنندگان ارسال شد. تعداد ورق گچی تولیدی به 49 هزار و 375 هزار رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما