معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نخستین محموله صادراتی میوه خشک افغانستان از هرات به آلمان ارسال شد.

به گزارش شفقنا ( 8آبان )، سید مسعود سادات، معاون اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری هرات گفت: نخستین محموله صادراتی میوه خشک‌‌ 20 تُنی (12 تُن جلغوزه و 8 تُن کشمش و پسته) از غرب افغانستان به آلمان صادر شد.

یک حساب بانکی جهت تامین مالی سد بخش آباد فراه تعیین شد.

به گزارش طلوع نیوز ( 4آبان )، عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب گفت: برای ساخت این سد 400 میلیون دلار نیاز داریم و حساب بانکی ای به خواست مردم فراه ایجاد شده که مردم بتوانند کمک های پولی خود را برای ساخت این سد به این حساب واریز نمایند. با ساخت سد بخش آباد 27 مگاوات برق تولید و 105 هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد. عبداللطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد گفت: آب بهترین ابراز برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ماست، ما می‌توانیم از طریق مهار آب‌های خود سیاست خارجی و دیپلماسی خود را در سطح منطقه ای و جهانی تقویت کنیم.

یک میدان گازی بزرگ در بادغیس کشف شد.

به گزارش وطن 24 ( 5آبان )، مهندسین وزارت معادن و پطرولیم در بررسی‌های خود در استان بادغیس از کشف یک میدان بزرگ گاز در شهرستان بالامرغاب این استان خبر داده‌اند.

یک میدان گازی دیگر در بادغیس و درشهرستان قادس کشف شد.

به گزارش وطن 24 ( 8آبان )، تیم اکتشاف وزارت معادن امارت اسلامی در بادغیس از کشف میدان گازی دیگری در شهرستان قادس این استان خبر دادند.

یک معدن سنگ‌های قیمتی در بادغیس کشف شد.

به گزارش وطن24 ( 11آبان ) ، در ادامه کشفیات و بررسی‌های هیئت وزارت معادن و پطرولیم بعد از کشف دو میدان گازی در بادغیس، این بار معدن سنگ‌های قیمتی در این استان کشف شده است. این معدن در شهرستان آب کمری واقع شده است. دراین معدن سنگ هایی با ترکیبات طلا، نقره، مس، سرب وجود دارد. قابل ذکر است در یک هفته گذشته هیات مهندسی و اکتشافی از وزارت معادن و پطرولیم افغانستان به استان بادغیس سفر و طی آن تاکنون دو میدان گازی و یک معدن سنگ‌های قیمتی را کشف کردند.

 چهار کارخانه‌ی جدید در شهرک صنعتی هرات آغاز به کار کرد.

به گزارش وطن24 ( 5آبان )، چهار کارخانه‌ی جدید در شهرک صنعتی هرات با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیون دلار آغاز به کار کرد. به‌تازگی چهار کارخانه‌ی صنعتی شامل باتری‌‌سازی، تولید تخم مرغ، تولید پلاستیک گلخانه‌ای و تولید کارتن، به ارزش ۵۰ میلیون دلار افتتاح و به‌بهره‌برداری رسیده‌است. وی ادامه داد که کارخانه تازه تاسیس باتری سازی، بزرگترین کارخانه باتری سازی در سطح افغانستان به شمار می‌رود که در شهرک صنعتی هرات آغاز به کار کرده است.

بزرگترین نمایشگاه تولیدات داخلی در هرات گشایش یافت.

به گزارش صدای افغان ( 4آبان)، بزرگترین نمایشگاه تولیدات داخلی تحت نام «افغان لاجورد» با حضور وزیر صنعت و تجارت، رئیس اتاق‌های تجارت افغانستان، استاندار و روسای ادارات دولتی در استان هرات افتتاح شد. نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طی سخنانی گفت: وضعیت شرکت‌ها در شهرک صنعتی هرات رو به بهبود است و در حال حاضر 5 هزار کارخانه در کشور فعال می‌باشد که در بخش های تولیدی کار می‌کنند. آقای عزیزی همچنین افزود: صادرات افغانستان 35 درصد افزایش یافته و واردات در کشور رو به کاهش است. از سوی دیگر، خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت وسرمایه گذاری با اشاره به اینکه میزان صادرات در کشور افزایش یافته، گفت: بر آورد شده که تا پایان سالجاری حدود 1.5 میلیارد دلار به خارج از کشور صادرات داشته باشیم او در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر کشت پنبه رو به افزایش است که طبق پیش بینی‌های صورت گرفته تنها 60 هزار تن پنبه به خارج از کشور صادر خواهد شد.

 

قرارداد صادرات زغال سنگ افغانستان به ایران به زودی امضا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان ( 14آبان)، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: قرارداد صادرات زغال سنگ از افغانستان به ایران به زودی امضا و نهایی می‌شود. وی هدف از این کار را گسترش روابط تجاری دو کشور عنوان نموده است.

قرارداد تامین برق معدن مس عینک با یک شرکت چینی به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان ( 14آبان )، سرپرست وزارت معادن افغانستان گفت: با هدف تأمین برق استخراج معدن مس عینک استان لوگر، قرارداد استخراج یک معدن زغال‌سنگ در استان بامیان با شرکت چینی ام سی سی امضا شده است. برای تولید چهارصد مگاوات برق، معدن زغال سنگ بامیان در اختیار یک شرکت چینی به نام ام سی سی گذاشته شده است. وی افزود: باید تمامی فرآیندهای استخراج، اکتشاف، تولید این معدن در افغانستان انجام شوند. وزیر معادن امارت اسلامی دلیل به تعویق افتادن پروژه  معدن مس عینک را وجود آثار باستانی دانست و خاطر‌نشان کرد: گفت‌وگوها برای آغاز کار این پروژه با شرکت چینی ادامه دارد.

چین برای استخراج معادن لیتیوم در استان نورستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش شفقنا ( 9آبان )، سیف الدین لتون، سخنگوی استاندار استان نورستان گفت:یک هیات سرمایه‌گذار چینی در نشستی با حافظ محمد آقا حکیم، استاندار این استان بر سرمایه گذاری در بخش منابع طبیعی نورستان تاکید کردند. سرمایه گذاران چینی در خصوص موجودیت ماده لیتیوم و تعیین مقدار آن یک بررسی فنی را در این استان انجام خواهند داد و سپس در استخراج قانونی آن سرمایه گذاری می‌کنند.

ادارۀ خط آهن افغانستان: ساخت خط آهن سپین بولدک-چمن در اولویت کاری است.

به گزارش آژانس باختر ( 12آبان )، ملا بخت الرحمن شرافت سرپرست ادارۀ خط آهن افغانستان در یک نشست کاری با مولوی رحمت الله رحمت، رئیس خط آهن قندهار گفت: ساخت خط آهن سپین بولدک – چمن در اولویت کاری این اداره قرار دارد. پروژۀ خط آهن سپین بولدک – چمن یکی ازپروژه‌های مهم عمرانی ای است که مطالعات امکان سنجی آن قبلاً انجام شده است. مواد ساختمانی خریدار

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما