معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته سوم آبان ماه مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 خاتمه فعالیت کشتی دکتر فریتیوف نانسن در سنگال در راستای کمپین ارزیابی ذخایر ماهیان آبهای شمال منطقه غرب آفریقا

روزنامه  Sud Quotidien   ۱۴۰۱/۸/۱۴

کشتی تحقیقاتی و علمی دکتر فریتیوف نانسن کمپین خود را در سنگال در چارچوب برنامه ایف نانسن به پایان رساند. این کشتی در حال انجام بررسی ذخایر ماهیان کوچک در آبهای شمال منطقه غرب آفریقا بود. این شناور علمی از پنجم اکتبر سالجاری در سنگال در حال انجام مطالعاتی بوده است و در تاریخ 16 دسامبر 2022 در لاس پالماس اسپانیا این مأموریت به پایان می‌رسد. چهل و هفت دانشمند از پنج کشور گامبیا، موریتانی، مراکش، سنگال و ساحل عاج در این کمپین تحقیقاتی مشارکت دارند. همچنین طی مراسمی این کشتی و تجهیزات تحقیقاتی اقیانوس شناسی آن مورد بازدید وزیر شیلات و اقتصاد دریایی سنگال پاپا ساگنا امبای، وزیر امور خارجه نروژ بیورگ ساندکیار و نماینده فائو در سنگال گوانتوئو قرار گرفت. در این مراسم آقای امبای طی سخنانی خاطر نشان کرد که کشتی تحقیقاتی دکتر فریتیوف نانسن قبلاً چندین بررسی در این منطقه راجع به ذخایر فرامرزی و پارامترهای زیست محیطی به منظور تولید داده‌ها برای اطلاع‌ رسانی و اتخاذ تصمیم در مورد حفاظت از ذخایر و منابع اینگونه ماهیان انجام داده است. این برنامه با مشارکت سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و دولت نروژ تاکنون با 58 کشور در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و با حمایت مراکز تحقیقاتی و مدیریت شیلات این کشورها همکاری داشته است. در مرحله فعلی برای سالهای  2023-2017 این برنامه با 32 کشور در آفریقا و خلیج بنگال برای حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و ملی برای بهبود امنیت غذایی و تغذیه و ایجاد سیستم‌های مدیریت پایدار همکاری می‌کند. هدف این برنامه تقویت دانش علمی، اجتماعی و اقتصادی، بهبود سیاست‌ها و مدیریت بخش شیلات و توسعه ظرفیت‌های مؤسسات تحقیقاتی و مدیریتی شیلات در جهت ایجاد مدیریت پایدار در این بخش بوده است. فعالیت کشتی تحقیقاتی دکتر فریتیوف نانسن بخش مهمی از حمایت فائو از کشورهای عضو آن است. این اطلاعات حیاتی برای مدیریت اقیانوس‌ها و منابع دریایی در کشورهای عضو فائو به ویژه در آفریقا مهم می‌باشد زیرا در بسیاری از کشورها داده‌ها و اطلاعات تولید شده تنها داده‌های ارزیابی معتبر در مورد منابع شیلات هستند. برای کمک به کشورها در دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه، برنامه مذکور مدیریت صحیح شیلات را بر اساس دانش منابع موجود در آب‌های ملی و منطقه‌ای ترویج می‌کند. در بخش شمال غرب آفریقا این همکاری عمدتاً بر روی ذخایر کوچک دریایی فرامرزی متمرکز بوده که هنوز هم یکی از نقاط قوت اصلی همکاری منطقه‌ای است. در این رابطه مرته تندستاد معاون هماهنگ کننده برنامه نیز گفت: پلاژیک های کوچک منبع مهمی‌ برای امنیت غذایی در شمال غربی آفریقا و سایر کشورها هستند و این برنامه از توسعه مطالعات علمی در مورد این ذخایر مهم ماهی برای دهه‌ها از طریق کمپین‌های دکتر فریتیوف نانسن حمایت کرده است. به گفته وی اطلاعات جمع آوری شده در طول کمپین‌ها به کار فائو و کمیته شیلات برای شرق اقیانوس اطلس مرکزی (CECAF) کمک کرده است تا توصیه‌های علمی در مورد مدیریت ماهی‌های دریایی کوچک به کمیته ارائه کند.

 افزایش بهره بدهی خارجی سنگال در سال 2023

۱۴۰۱/۸/۱۶ سایت   Dakaractu 

بهره بدهی خارجی سنگال طبق لایحه بودجه  2023 مبلغ 424.32 فرانک سیفا در مقایسه با مبلغ 350 میلیارد فرانک سیفا در سال 2022 خواهد بود. این نشان دهنده افزایش مبلغ 74.3 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد. هدف این است که تا سال 2035 برنامه سنگال نو ظهور را بطور کامل اجرا کنیم اما این امر هزینه‌های مالی بدنبال دارد. با توجه به اینکه منابع ملی برای تأمین مالی توسعه کشور کافی نیست لذا افزایش بدهی خارجی اجتناب ناپذیر است. البته سنگال همچنان از اعتماد جامعه مالی بین‌المللی بهره می‌برد و به لطف مدیریت محتاطانه بدهیها، عملکرد اقتصادی با نرخ‌ رشد قابل ملاحظه و سیاستهای مالی مناسب در مسیر درست طرح سنگال در حال ظهور قرار دارد. همچنین باید تصریح کرد که کشور سنگال نسبت به گذشته بدهی کمتری دارد و اعداد و ارقام آن را ثابت می‌کند. بر اساس آمارهای موجود در پایان سال 1999 بدهی معوق سنگال بالغ بر 2416.3 میلیارد فرانک سیفا  معادل 76.3 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) بود. در پایان سال 2006 و در پی رفع و لغو بدهی‌هایی که کشور در چارچوب HIPC (کشورهای فقیر بدهکار سنگین) و MDRI ( دارای بدهی سنگین) قرار داشت مبلغ باقی مانده به 20.4  درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت. ولی از سال 2007 بدهی معوق دوباره افزایش یافت و به 39.9 درصد تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2011 یعنی بیش از پانزده واحد افزایش در پنج سال افزایش یافت. افزایش سالانه معوقات به طور متوسط در این دوره 2017-2011 به میزان 21.8 درصد رسید. البته با اتخاذ سیاستهای مالی و پولی انقباضی توسط دولت طی سالهای 2022- 2012 این رقم به 14.1 درصد کاهش یافت. در نهایت چنین استدلال می‌شود که استراتژی بدهی بسیار معتدل‌تر و محتاطانه‌تر از گذشته شده است. کشور سنگال سیاست بدهی محتاطانه‌ای را دنبال خواهد کرد که به نفع افزایش توسل به گرفتن وام‌های بلاعوض است. البته اینگونه وام‌ها فقط برای سرمایه‌گذاری‌هایی با سطح بازده بسیار بالا می‌باشد مشروط بر اینکه وجوه قرض گرفته شده در بخش‌های تولیدی سرمایه گذاری شود که باعث ایجاد شغل و ثروت گردد.

 مشکلات آلودگی و استخراج نمک در دریاچه صورتی بر  صنعت گردشگری سنگال

۱۴۰۱/۸/۱۶  مجله    Lejecos 

ماگوت ندیور رئیس تعاونی‌های فعال در زمینه استخراج نمک در ساحل دریاچه رتبا در سنگال که به دلیل رنگ آب آن به دریاچه صورتی معروف است گفت: این نگرانی وجود دارد که فعالیتهای استخراج نمک به دلیل بروز آلودگی و دیگر عوامل، در آینده نزدیک به حالت تعلیق درآید زیرا تا دو ماه دیگر تمام نمک استخراج شده از این دریاچه که در حدود چهل کیلومتری داکار واقع شده است و در سطح بین المللی شناخته شده می‌باشد بفروش می‌رسد. ابراهیما خلیل امبای فعال محیط زیست نیز در این مورد تأکید می‌کند که این دریاچه امروزه عمقی بین شش متر دارد بنا بر این نمک بسیار رقیق شده است و آلودگی جدید می‌تواند این اکوسیستم شکننده را از بین ببرد. افزایش ناگهانی حجم آب دریاچه در ماه آگوست حدود 7000 تن نمک از قبل استخراج شده را با خود برد که نشان دهنده زیان مالی در حدود 235000 دلار است. این در حالی است که 3000 خانواده در منطقه به لطف این امر امرار معاش می‌کنند. اکنون که عمق افزایش یافته استخراج نمک به طور سنتی غیر ممکن شده و شوری دریاچه نیز با آب فراوان باران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به گفته آقای امبای این خبر بدی برای صنعت گردشگری است زیرا با نمک کمتر دریاچه رنگ صورتی خود را از دست می‌دهد که این به دلیل وجود میکرو ارگانیسمی‌ که رنگدانه قرمز برای مقاومت در برابر غلظت نمک و خورشید ایجاد می‌کند می‌باشد. این مسئله می‌تواند بر تعداد ورود گردشگران تأثیر منفی داشته باشد. به گفته عثمان ندای از اعضای هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) بروز شدید بارندگی در سال جاری با یافته‌های هیات در مورد افزایش رویدادهای شدید آب و هوایی مطابقت دارد. وی افزود: رابطه مستقیم علت و معلولی از نظر علمی‌ به مطالعه جداگانه‌ای نیاز دارد  اما می‌توان گفت که این یک تظاهرات احتمالی از تغییرات آب و هوایی است. علاوه بر کاهش فعالیت‌های اقتصادی ساکنان دریاچه از آلودگی آب هراس نیز دارند. به گفته مامادو آلفا سیدیبه مدیر پیشگیری و مدیریت سیل در وزارت آب سنگال،  سیل در اثر باران‌های شدید به وجود آمد اما به دلیل شهرنشینی افسارگسیخته که در دهه 2000 آغاز شد و مصنوعی‌ سازی خاک که ناشی از آن بود تشدید شد.

 اجرای پروژه شبکه  سراسری گاز در سنگال برای کاهش وابستگی شدید به نفت کوره

 ۱۴۰۱/۸/۱۷ سایت   Dakaractu

اجرای پروژه شبکه سراسری گاز سنگال که انتظار می‌رود وابستگی شدید کشور به نفت کوره را از طریق استفاده از گاز پاک و بصورت ارزان‌تر کاهش دهد باید در نهایت در جهت  دسترسی  به انرژی برق منجر شود. این پروژه طی برگزاری جلسه کمیته توسعه منطقه‌ای اطلاعات (Crd) به ریاست معاون فرماندار آسان گویه با حضور بخشداران و شهرداران شهرداری منطقه بخش روفیسک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گفته معاون فرماندار داکار این پروژه از این جهت اهمیت    سرمایه گذاری دارد که در نهایت باید با استفاده از گاز پاک‌تر و کم‌هزینه‌تر وابستگی شدید کشور به نفت کوره در تولید برق را کاهش دهد. وی افزود: شبکه خطوط لوله گاز که برای انتقال گاز به نیروگاه‌های Cap des Biches در نظر گرفته شده است از چندین شهرداری در بخش روفیسک عبور خواهد کرد. این پروژه مهمی است که دسترسی همگانی به برق را تسهیل می‌کند. برای انجام این کار وزارت نفت و انرژی در حال اجرای استراتژی تبدیل گاز به انرژی است که توسط شورای وزیران در نوامبر 2018 تصویب شده و هدف آن استقلال تأمین انرژی سنگال است. این استراتژی همچنین باید منجر به کاهش هزینه انرژی و عدم پرداخت غرامت دولت به شرکت ملی برق سنگال شود و دسترسی کشور به منابع انرژی جهانی تا سال 2025 را ممکن سازد. به گفته شیخ نیان دستیابی به این اهداف مستلزم تکیه بر ابزارهای خاصی از جمله شبکه‌ای از خطوط لوله گاز مدرن که قادر به رساندن گاز طبیعی به نیروگاه‌ها باشند خواهد بود. وزارت نفت و انرژی برای مقابله با چالش‌های مربوط به اثرات زیست محیطی و جبران خسارتها روی همه بازیگران حساب می‌کند. مدیرکل شبکه گاز سنگال (Rgs) جوزف مدو نیز اجرای این پروژه را با تاکید بر نتایج مورد انتظار از جمله کاهش عوامل تولید برق که منجر به کاهش صورتحساب برای  خانوارها و صنایع  می‌شود ارزیابی کرد.

عضویت رسمی سنگال در سازمان تولید کنندگان نفت آفریقا  

 ۱۴۰۱/۸/۱۷ سایت   Seneweb   

سنگال پس از ورود به مجمع کشورهای صادرکننده گاز گام جدیدی برداشته است. در این راستا این کشور رسماً به سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا Appo یا اوپک آفریقایی پیوست. به گزارش وزارت نفت و انرژی پیوستن سنگال به این حلقه از کشورهای تولیدکننده نفت آفریقا در جلسه چهل و سوم شورای وزیران سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا (Appo) با حضور وزیر نفت و انرژی سنگال صورت گرفت. این عضویت پس از نزدیک به دو سال مشارکت و نظارت سنگال به عنوان عضو ناظر صورت گرفت. به گفته خانم گلادیما با عضویت در این سازمان پان آفریقایی در بخش هیدروکربن، سنگال می‌تواند از حمایت و تجربه سایر کشورهای عضو سازمان بهره بیشتری ببرد. سنگال همچنین یکی از اعضای مؤسس بانک انرژی آفریقا شد که در این جلسه ایجاد و به طور رسمی راه اندازی گردید. علاوه بر این  سنگال زمینه عمل خود را گسترش خواهد داد و فرصت‌های خود را در این بخش برای دفاع بهتر از منافع کشور با در نظر گرفتن بهره برداری آینده از منابع گاز و نفت به حداکثر خواهد رساند. سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا (که قبلاً انجمن تولیدکنندگان نفت آفریقا نامیده می‌شد) در 27 ژانویه 1987 در لاگوس، جمهوری فدرال نیجریه توسط هشت کشور (الجزایر، آنگولا، بنین، کامرون، جمهوری کنگو، گابن، لیبی و نیجریه) تأسیس شد. این سازمان هم اکنون دارای 17 عضو و کشور  ونزوئلا بعنوان ناظر است و سنگال هجدهمین عضو این سازمان می‌باشد. مأموریت این نهاد ارتقای همکاری بین کشورهای عضو و سایر نهادهای بین‌المللی در زمینه استفاده از منابع نفت و گاز و نیز تشویق همکاری و مشارکت مؤثر با استفاده از این منابع بعنوان کاتالیزور برای ایجاد امنیت انرژی، توسعه پایدار و تنوع اقتصادی در آفریقا است. بیست و چهارمین کنفرانس وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز   در 25 اکتبر 2022 عضویت ناظر سنگال را تصویب کرد. در سال 2023 زمانی که اولین محموله گاز این کشور تولید شود سنگال به عضویت کامل در خواهد آمد و  بیستمین عضو این سازمان خواهد شد که اکنون شامل هشت کشور آفریقایی از جمله نیجریه و آنگولا می‌شود.

 کاهش ارزش ارزهای برتر آفریقایی از جمله دینار، سدی، درهم، نایرا و فرانک سیفا

خبرگزاری jeuneafrique مورخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲،

خطراتی چون کاهش نجومی ارزش ارز، بی نظمی، بی ثباتی در سال ۲۰۲۲ ارزهای کشورهای آفریقایی را تهدید می‌کنند. وضعیت یک روند اقتصادی، که می‌تواند بیشتر تقویت شود.

در حالی که همه‌گیری کووید-۱۹ هنوز به صورت کامل از میان نرفته است و جنگ در اوکراین تقریباً هشت ماه است که ادامه دارد، تورم قابل توجهی دامن گیر کشورها شده است و به درجات مختلف بر تمام اقتصادهای جهان تأثیر گذارده است. برای مهار ریشه‌ای آن، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یک سیاست انقباض پولی تهاجمی را در پیش گرفته است. در پایان ماه سپتامبر، بانک مرکزی آمریکا نرخ کلیدی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داد که باعث افزایش نرخ دلار شد.

این افزایش ارزش بر همه بازارها، به ویژه شکننده‌ترین اقتصادها، که کم و بیش با دلار آمریکا مرتبط هستند، تأثیر می‌گذارد. تحلیلگران چنین توضیح می‌دهند: « انقباض جهانی به رهبری بانک مرکزی آمریکا منجر به قیمت گذاری مجدد ارزها، بازارها و شرایط اعتباری، به ویژه در بازارهای نوظهور می‌شود.»

در حالی که پول غنا به تازگی توسط بلومبرگ عنوان "بدترین ارز قاره در سال ۲۰۲۲" را به خود اختصاص داده است، سایر ارزهای آفریقایی در تقابل با بحران‌های مختلف واکنش نشان داده‌اند.

رکورد جدید برای ارز غنا که هرگز به چنین سطوح پایینی نرسیده است: از ژانویه ۲۰۲۲، ارزش پول غنا ۴۷ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است. به عبارت دیگر اکنون برای به خرید یک دلار امروز نزدیک به ۱۳ سدی باید پرداخت کرد در حالی که در ماه ژانویه هر دلار فقط کمی‌ بیشتر از ۶ سدی بود. دلیل چیست؟ غنا یک اقتصاد وابسته به واردات است. در نتیجه، این کشور بیشتر از آنچه که با صادرات خود دریافت می‌کند، ارز خارجی خریداری می‌کند که منجر به کسری در تراز تجاری می‌شود. همانطور که دانیل آدنی سودیمو، تحلیلگر اقتصادی کشورهای جنوب صحرای آفریقا توضیح می‌دهد، این نیز به دلیل فرار سرمایه گذاری پرتفویی است، "سرمایه گذاران خارجی با از دست دادن اعتماد خود از بازار غنا خارج شدند."

فرانک سیفا با روند نزولی آهسته مواجه است. تحت تأثیر اثر دومینو، فرانک سیفا، که مستقیماً با ضریبی ثابت نسبت به یورو بوده است، از همان تغییرات این ارز اروپایی در برابر دلار پیروی می‌کند. به طوری که در حال حاضر هر دلار ۶۷۲ فرانک سیفا ارزش دارد حال این که این نرخ در سال ۲۰۲۰ مبلغی حدود ۶۱۵ فرانک سیفا بود. حتی اگر کشورهای صادرکننده به نظر برنده بزرگ این نرخ برابری باشند، تورم عمومی‌ به عنوان وزنه تعادل عمل می‌کند.

به عنوان مثال، اگرچه کشورهای تولیدکننده نفت و گاز مانند کنگو، گابن، نیجر، کامرون و به زودی سنگال موفق به کسب سود بیشتری می‌شوند، اما حاشیه سود دریافتی از این منابع به سرعت برای پرداخت به نیازهای این کشورها که برای آن‌ها یارانه پرداخت می‌شود جذب خواهد شد. همانطور که آمرو سلاسی، مدیر آفریقایی صندوق بین المللی پول، اخیراً در گزارش خود در روزنامه ژون افریک نوشته است: "درآمد حاصل از فروش نفت خام توسط یارانه‌ها جذب می‌شود".

 

 درخواست ۲۰۰ میلیارد دلاری مکی سال، رییس جمهور سنگال، برای مواجهه با تغییرات اقلیمی در آفریقا

روزنامه lesoleil مورخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲،

مکی سال، رئیس اتحادیه آفریقا از نیاز به ٢٠٠ میلیارد دلار برای مواجهه با تهدیدات آب و هوایی خبر داد.

این در حالی است که در نشست قبلی بودجه ٣ میلیارد دلاری برای این موضوع در قاره آفریقا تعهد داده شد که تنها ٥٥ میلیون دلار تخصیص داده شده و دستاورد این نشست جهانی را با شکست مواجه کرده است.

 تأمین مالی بابت آسیب‌های آب و هوایی در آفریقا، رسماً در دستور کار نشست شرم الشیخ

روزنامه lesoleil مورخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲،

نزدیک به ۲۰۰ کشور از تاریخ ۶ نوامبر در شرم‌الشیخ در مصر گرد هم آمده‌اند تا روند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، در زمانی که کارشناسان، به‌ویژه کارشناسان گروه بین دولتی تغییرات آب و هوایی، هشدارها را نسبت به ماهیت تقریباً اجتناب‌ناپذیر این گازها افزایش می‌دهند را از سر بگیرند. گرم شدن کره زمین سراسر جهان را تحت تأثیر تشدید رویدادهای آب و هوایی یا بلایای طبیعی مانند سیل، خشکسالی و آتش سوزی قرار داده است. رویداد مهم نشست شرم الشیخ، تأمین مالی برای جبران آسیب‌های اقلیمی در کشورهای جنوب است که برای اولین بار در دستور کار این کنفرانس قرار گرفت.

 بسته حمایتی ۵۲ میلیارد فرانکی سنگال برای خرید بذر بادام زمینی

روزنامه lesoleil مورخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲،

مدیر کل شرکت کشاورزی و غذایی سنگال، مودو دیان فادا، در تاریخ ۹ نوامبر در محل واحد صنعتی جوربل حضور پیدا کرد. وی از این محل که باید بذرها و همچنین انبارهای نورد را در خود جای دهد، بازدید کرد. به گفته وی همه چیز برای یک شروع خوب برای کمپین جمع آوری بادام زمینی مهیا است.

«بودجه ۵۰۰ میلیون فرانکی در منطقه جوربل برای خرید بذر از شروع کمپین بازاریابی بادام زمینی بسیج شده است. ما هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا یک کمپین بازاریابی خوب بادام زمینی شکل بگیرد. ما پرداخت کل سهام سال گذشته را به پایان رسانده‌ایم. ما سال گذشته ۴۱۰۰۰ تن جمع آوری کرده بودیم اما هنوز ۱۳۰۰ تن باقی مانده است. هدف این است که بذرهای کمپین قبلی از بذرهای جدید کمپین فعلی جدا باشد. امسال بودجه اختصاص یافته به این کمپین را افزایش داده‌ایم. این رقم ۴۰ میلیون یورو یا ۲۶ میلیارد فرانک بود و امسال به ۸۰ میلیون یا ۵۲ میلیارد فرانک سیفا افزایش یافته است.

 سنگال در آستانه دیجیتالی شدن

روزنامه lesoleil مورخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲،

کابل کشی خطوط اینترنتی زیر دریایی به زودی برای پیشبرد اهداف سنگال دیجیتالی صورت خواهد پذیرفت. شیخ باخوم، مدیر کل سنگال دیجیتال ضمن استقبال از موسی بوکار تیام، وزیر ارتباطات، مخابرات و اقتصاد دیجیتال سنگال به اعلام این خبر پرداخت. وی افزود: ۷۲۰ کیلومتر کابل زیردریایی بین پرایا، پایتخت دماغه سبز و داکار قبلاً ایجاد شده است. وی گفت: در این مرحله به ایجاد کارهای پایانی در داکار مشغولیم که به زودی توسط رئیس جمهوری تکمیل و افتتاح خواهد شد.

بسیج ۱۵۰ میلیون دلاری شرکت حمل و نقل یسیر برای تسریع توسعه در آفریقا و جهان

روزنامه dakaractu مورخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲،

یسیر، یک شرکت آنلاین که خدمات درخواستی مانند حمل و نقل، تحویل مواد غذایی و همچنین خدمات مالی ارائه می‌دهد، در ۷ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۱۵۰ میلیون دلار بودجه جمع آوری کرده است. 

پس از جمع آوری ۱۹۳.۲۵ میلیون دلار در پنج سال پس از راه اندازی این شرکت، اکنون این شرکت با ارزش‌ترین استارت آپ در شمال آفریقا و یکی از با ارزش‌ترین شرکت ها در آفریقا و خاورمیانه است. یسیر با این بسیج مالی، قصد دارد دامنه خود را در منطقه و عمدتا در بازارهای جدیدی مانند سنگال گسترش دهد که یادآور می‌شود، اولین کشور در جنوب صحرای آفریقا است که این برند خدمات خود را از مارس ۲۰۲۲ در آن راه اندازی کرده است.

شریک عمومی ساختار بوند گفت: "ما معتقدیم که فناوری اساسا رابطه مصرف کنندگان را با نیازهای روزمره - حمل و نقل، غذا، خدمات مالی - در هر گوشه ای از جهان تغییر می دهد." "این سرمایه گذاری گسترش این باور در یک منطقه پویا و به سرعت در حال رشد است."

یسیر در حال حاضر تأثیر زیادی بر نحوه انجام مشاغل روزانه مردم در بازارهایی که استارت آپ در آن فعالیت می‌کند، دارد. یسیر ۸ میلیون کاربر در شش کشور و ۴۵ شهر از جمله داکار دارد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما