معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم مهر ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، مجموع معاملات بورس کالا و مواد اولیه این کشور در هفته گذشته به 15 میلیون و 535 هزار و 500 دلار آمریکا بالغ شده و در مزایده‌های انجام شده ، در مجموع 40 معامله به ثبت رسیده است.

کارآفرینان از کشورهای ترکیه و افغانستان سوخت دیزل تصفیه شده هیدرولیکی تولید شده در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را به ارز خارجی خریداری کردند. گاز مایع کنسرت دولتی «ترکمن گاز» موضوع معاملات کارآفرینان از امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان شد. علاوه بر این، تاجرانی از کشور  افغانستان، گاز مایع تولید شده در پالایشگاه نفت سیدی را خریداری کردند.

نمایندگان محافل تجاری از کشور ترکیه نخ پنبه ای را به مبلغ 390000 منات خریداری نموده و تجار داخلی ترکمنستان نیز ، گوگرد و فرش دستباف را به مبلغ حدود 80 میلیون منات خریداری کردند. لازم به ذکر است هفته پیش میزان معاملات ارزی در بورس ترکمنستان 14.8 میلیون دلار آمریکا بود.

گردش مالی غیرنقدی در ترکمنستان در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن

حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا ژوئن سال جاری بالغ بر 6 میلیارد و 218 میلیون و 770 هزار و 261 منات گزارش شده است. بر اساس اعلام اداره اتوماسیون امور بانکی بانک مرکزی، حجم کل پرداخت‌های غیرنقدی انجام شده از طریق پایانه‌های پرداخت در دوره مذکور بالغ بر 5 میلیارد و 801 میلیون و 674 هزار و 801 منات بوده است.

همچنین طبق آمار ارائه شده، میزان پرداخت‌های انجام‌شده در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ از طریق سامانه «تجارت الکترونیکی» ۲۷۶ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۶۵۵ منات و از طریق سامانه «موبایل بانک» ۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۴۱۵ منات بوده است. شایان ذکر است، مجموع پرداخت های غیرنقدی انجام شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز 120 میلیون و 583 هزار و 925 منات و از طریق سامانه «اینترنت بانک» 734 هزار و 965 منات بوده که قابل توجه می‌باشد.

علاوه بر این، بانک مرکزی ترکمنستان گزارش داده که مبلغ 13 میلیون و 64 هزار و 500 منات نیز به صورت غیرنقدی از طریق سامانه «پایانه‌هالک بانک» پرداخت شده است. با توجه به گزارش های منتشره ، حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا می سال جاری بالغ بر 4 میلیارد و 952 میلیون و 807 هزار و 988 منات بوده است.

لازم به ذکر است، در بازه زمانی ژانویه تا می 2022، مجموع سپرده‌های شهروندان ترکمنستان در موسسات اعتباری دولتی بالغ بر 82 میلیارد و 458 میلیون منات بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2021 افزایش 13.5 درصدی را نشان می‌دهد. تا ژوئن 2021، مجموع سپرده‌ها، 72 میلیارد و 649 میلیون منات بود.

تولید بیش از 811 هزار تن بنزین در پالایشگاه ترکمن باشی

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، بزرگترین پالایشگاه نفت ترکمنستان یعنی پالایشگاه نفت ترکمن باشی در نیمه اول سال جاری بیش از 811 هزار تن بنزین تولید کرده است. این پالایشگاه که در غرب ترکمنستان و در منطقه بالکان واقع شده است، در مدت فوق الذکر ، بیش از 208 هزار تن محصول بیشتر از مقدار برنامه ریزی شده تولید کرده است.

در همین راستا، حدود 469 هزار تن بنزین A-95، حدود 279 هزار تن بنزین A-92 و حدود 64 هزار تن بنزین A-80 فرآوری شده است. همچنین در طول دوره مورد اشاره، پالایشگاه نفت ترکمن باشی، حدود 2.4 میلیون تن نفت خام را فرآوری کرده است. براساس خبرهای منتشره ، محصولات این مجتمع پالایشگاهی بیش از 20 نوع فرآورده سوختی و پتروشیمی را در بر می‌گیرد.

تولید بیش از 7000 تن روغن آفتابگردان تا پایان سال در ترکمنستان  

بنا بر گزارش «Мир 24»، شرکت «گوندوگار آکیمی» با بهره گیری از حمایت های دولتی، حجم فرآوری روغن آفتابگردان در ترکمنستان را افزایش داده و قرار است براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در سال جاری بالغ بر 7200 تن روغن نباتی تصفیه شده تولید کند.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، با حکم رئیس جمهور شش هزار هکتار زمین به این شرکت اختصاص یافته و اکنون بزرگترین مزرعه آفتابگردان در ترکمنستان در اختیار شرکت مذکور می‌باشد. به گفته خدایبردی خان گلدیف، مدیر این شرکت، میزان روغن دهی دانه‌های آفتابگردان حدود 40 تا 45 درصد است و این مجموعه تولیدی پس از فرایند روغنگیری بطور متوسط حدود 35 درصد بازدهی دارد. این مجموعه در طول سال قادر به فرآوری 18000 تن تخمه آفتابگردان و تولید 7200 تن روغن نباتی تصفیه شده می‌باشد.

صادرات انجام شده توسط کارآفرینان لباب

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، شرکت‌های خصوصی در ولایت لباب در هفت ماهه نخست سال 2022، حدود 5 میلیون و 433 هزار دلار کالاهای صنعتی به کشورهای خارجی صادر کرده اند. بر اساس این گزارش، کیسه‌های پلی پروپیلن و پلی اتیلن، لوله پلی اتیلن، ایزوگام، قیر ماستیک مایع، باتری، پارچه مبلی و پنبه از جمله کالاهای صادراتی است.

محصولات تولید شده توسط کارآفرینان ولایت عمدتاً به ازبکستان، ترکیه، افغانستان، چین، امارات متحده عربی، بلاروس، قزاقستان و آذربایجان صادر شده است. در مدت مذکور، 12 کارآفرین محصولات خود را صادر کردند. طی ماه گذشته، سه تولیدکننده خصوصی دیگر (شرکت خصوصی «کیچی گالا»، شرکت خصوصی «آلتین گل» و کارآفرین رستم رجپوف از ناحیه فاراب) به فهرست صادرکنندگان این ولایت اضافه شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما