معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

بروز خشکسالی در آستانه فصل کشت غلات در الجزایر

تأخیر در بارندگی‌های پاییزی به همراه ورود موج گرمای بی‌سابقه که طی آن دمای هوا در مناطق غربی و مرکزی کشور بیش از 6 درجه بالاتر از میانگین فصلی افزایش یافت، باعث نگرانی کشاورزان در ابتدای فصل کاشت غلات شده است.

تأخیر در بارندگی‌های پاییزی با ورود موج گرمای شدید آغاز شد که طی آن دمای هوا در مناطق غربی و مرکزی کشور بیش از 6 درجه بالاتر از میانگین فصلی افزایش یافت، باعث ایجاد شک و تردید در اذهان کشاورزان شده و سطح ترس آنها را از پیامدهای منفی شروع خوب فصل جدید کشاورزی که هنوز در مرحله بذرکاری است و به مقدار قابل توجهی آب نیاز دارد، افزایش می‌دهد.

 پس از پایان فصل گرم تابستان که طی آن 80 سد در سراسر کشور در نتیجه مصرف زیاد آب، تنش آبی زیادی را تجربه کردند. این امر بر سطح آب ذخیره شده تأثیر منفی گذاشت. بعلاوه تأخیر در بارندگی فصل پائیز، این وضعیت را تشدید کرد. در نتیجه دست اندرکاران فعالیتهای کشاورزی را در رویارویی با چالش تأمین آب آبیاری قرار داد.

منیر اوبیری رئیس اتحادیه ملی مهندسان کشاورزی الجزایر معتقد است که وضعیت کشاورزانی که به آبیاری محصولات خود با آب باران وابسته هستند، با توجه به شرایط کنونی که نیاز به بارندگی قابل توجهی دارد، نگران کننده و بحرانی شده است. نامبرده تأکید کرد غلات مهمترین محصولات کشاورزی است که در این مرحله به مقادیر قابل توجهی آب آبیاری نیاز دارند. امروز در مرحله بذرکاری هستیم که به مقدار قابل توجهی آب آبیاری برای شروع خوب رشد و دستیابی به بازدهی بهتر، نیاز دارد.

با توجه به اینکه طی ماه‌های گذشته به خصوص در غرب کشور سدها پر نشده است، فعالیتهای کشاورزی به طور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و زیان‌های سنگینی به کشاورزان تولیدکننده وارد خواهد کرد.

از سوی دیگر؛ الشیخ فرحات کارشناس هواشناسی تأکید کرد که موج گرما در مناطق مختلف شمالی کشور تا اوایل ماه نوامبر ادامه دارد و پیش بینی می‌شود پس از آن بارندگی‌ها باز گردد. این کارشناس هواشناسی در گفتگویی با روزنامه الخبر افزود صحبت از خشکسالی زود است و ما در دوره تأخیر در بارندگی‌های پائیزی هستیم که قطعاً بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در ابتدای ماه آینده اوضاع بهتر خواهد شد.

وزارت امور دینی و اوقاف الجزایر برای رویارویی با این وضعیت نگران کننده و پس از ثبت کمبود شدید آب آبیاری برای انواع فعالیتهای کشاورزی، از ائمه جماعات مساجد خواست تا نماز باران را در تمامی مساجد کشور اقامه کنند.

آخرین گزارشات آماری منتشره از سوی وزارت خدمات عمومی و منابع آبی الجزایر که در ماه مه گذشته ارائه شد، حاکی از آن است که میزان پر شدگی سدها در سطح کشور به 44.52 درصد رسیده است. این درصد قابل قبول به وزارتخانه مذکور اجازه داده تا سیستم توزیع را در تابستان گذشته بهبود بخشد.

یکی از مقامات این بخش اظهار داشت میزان پرشدگی آب سدها در مناطق غربی کشور 26 درصدی ثبت شده در حالی که در مناطق مرکزی کشور به 24 درصد و در شرق کشور به 61 درصد رسیده است. این مقام مسئول افزود بسیاری از سدها دارای نسبت زیادی رسوبات گلی هستند که حجم این رسوبات در حدود 1.2 میلیارد متر مکعب یا 13 درصد از کل ظرفیت بیش از 7 میلیارد متر مکعب  80 سد موجود در الجزایر است.

منبع: الخبر مورخ 23/10/2022 .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما