معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم مهر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

طرح تقسیم گاز پروژه تاپی از پارک های صنعتی شهر هرات آماده شده است .

به گزارش آژانس خبری باختر ( 16مهر ) ، مفتی عصمت الله برهان سخنگوی وزارت معادن در مصاحبه با یک رادیوی خصوصی گفت : در حال حاضر در مورد پروژه تاپی روابط و همکاری‌ها با ترکمنستان را مستحکم نموده ایم . وی اضافه کرد: مهندس وحید الله حلیمی معاون وزارت معادن و پترولیم در راس هیئتی به ترکمنستان رفته است و جهت برداشتن موانع در برابر پروژه تاپی ، نشست ها و دیدار های ما با طرف ترکمنستانی ادامه دارد . ترکمنستان متعهد شده است که در گاز رسانی شبکه گاز شهری و پارک صنعتی هرات همکاری کند و تیم های فنی طرفین به زودی کار را آغاز خواهند کرد . ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر ، در دیدار با تاجران و سرمایه گذاران در هرات گفت: از مزیت های پروژه بزرگ تاپی ، نخست شهروندان هرات بهره مند خواهند شد . با تکمیل پروژه تاپی ، گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و سپس به هند انتقال می یابد . ساخت و ساز تاسیسات و خط لوله پروژه مذکور در ترکمنستان آغاز شده و تا مرز افغانستان رسیده است .

 کمیته مشترک اقتصادی بین دو ولایت هرات و مشهد ایجاد خواهد شد .

به گزارش وطن24 ( 21مهر ) ، مولوی نوراحمد اسلام‌جار استاندار هرات طی تماس تلفنی با آقای یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی بر روابط اقتصادی بین هرات و مشهد تاکید کرد . ارتباط این دو استان تاثیر مستقیم بر روابط بین دو کشور دارد . در طرف مقابل ، استاندار خراسان رضوی هم در این تماس تلفنی بیان کرد هیات مشترک اقتصادی در اسرع وقت به هرات خواهند آمد . در آینده نزدیک کمیته مشترک اقتصادی بین مسئولان دو استان هرات و خراسان رضوی ایجاد می‌شود و در جهت حل مشکلات تجاری ، گمرکی و حمل ونقلی بحث و گفتگو خواهند نمود . در جلسه ارتباط تلفنی بین مسئولان هرات و مشهد سرکنسول ج.ا.ایران در هرات و معاون نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در هرات حضور داشتند . مرز اسلام قلعه افغانستان یکی از گمرکات افغانستان می‌باشد و همواره روابط تجاری گسترده ای میان ایران و افغانستان از رهگذر این مرز حاصل شده است .

 خط آهن خواف – هرات تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد .

به گزارش صدای افغان (آوا) ( 17مهر ) ، اداره راه‌آهن افغانستان اعلام کرده است که کار تعمیر خط آهن خواف-هرات به‌سرعت ادامه دارد و تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود . همزمان با تکمیل خط آهن خواف-هرات ، ایران قول داده است تا انتقال کالا از این طریق به افغانستان را در آینده نزدیک آغاز کند . راه آهن خواف – هرات سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان ، قرقیزستان ، چین و هند دارد . این مسیر راه آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دلاری کریدور راه آهن پنج کشور است. این خط آهن کشورهای چین ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ایران و ترکیه را نه تنها به یکدیگر ، بلکه به اروپا متصل خواهد کرد . در صورت بهره‌برداری از پروژه کریدور ریلی ۵ کشور ، هرات دروازه ورود ایران به آسیای مرکزی یا دروازه آسیای مرکزی به ایران خواهد شد .

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما