معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته چهارم مهر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت مرکز تجاری- صنعتی چین و اندونزی در استان فوجیان

به گزارش روزنامه فوجو دیلی منطقه آزمایشی همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری بین چین و اندونزی در شهر فوجو استان فوجیان ایجاد می‌شود. این منطقه نشان دهنده پیشرفت های جدید در پروژه "دو کشور- پارک های دوقلو" خواهد بود که سال گذشته مطرح شد.

این منطقه به وسعت ۱۲ کیلومتر مربع در شهرک هایگتو واقع شده، دارای شش حوزه با کارکردهای مختلف شامل خدمات دولتی، ارتباطات فرهنگی، کسب و کار، آموزش، صنایع و ادغام صنعت-شهر است . یک کنسولگری و یک مرکز خدمات دولتی در این منطقه ساخته خواهد شد. فاز دوم مرکز بین المللی تجارت مواد غذایی یوان هونگ که بخش مهمی از پروژه «دو کشور- پارک های دوقلو» است نیز در این منطقه به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین یک کتابخانه، یک مرکز کنفرانس و نمایشگاه بین المللی و یک مرکز تبادل فرهنگی برای تقویت تعاملات فرهنگی ساخته خواهد شد. تأسیس یک بانک تعاونی و یک مرکز تسویه حساب مالی در منطقه از دیگر اقدامات خواهد بود.

از سرگیری پروازهای هواپیمایی جنوب چین به تهران

اخیرا تعدادی از خطوط هواپیمایی اصلی چین خبر از بازگشایی مجدد پرواز های بین المللی خود به کشورهای مختلف از جمله ایران داده اند. برنامه تمامی این پروازها که از ماه جاری (اکتبر) بازگشایی می‌شود در وبسایت های رسمی این شرکت ها قابل دسترسی است.

قرار است پروازهای هواپیمایی جنوب (China Southern) از شهر اروم چی مرکز استان سین کیانگ به مقصد تهران نیز به صورت هفتگی (هر یکشنبه) مجددا از سر گرفته شود.

آغاز به کار یکصد و سی و دومین نمایشگاه کانتون با حضور 35 هزار کسب و کار

وانگ وینتائو وزیر بازرگانی چین در مراسم افتتاحیه آنلاین یکصد و سی و دومین نمایشگاه صادرات و واردات چین – گوانجو (نمایشگاه کانتون) که در ۱۵ اکتبر 2022 برگزار شد، گفت: "گسترش مقیاس نمایشگاه، گسترش زمان خدمات‌دهی، غنی سازی فعالیت های ترویج تجارت، تعامل با پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیکی فرامرزی و بهینه سازی عملکردهای پلت فرم آنلاین در نمایشگاه کانتون، بنگاه‌ها و بازرگانان جهان را با راحتی بیشتر فروش و خرید مواجه خواهد کرد."

بیش از ۳۵ هزار کسب و کار در چین و خارج از کشور بیش از 3.06 میلیون محصول را بصورت آنلاین در این رویداد عرضه می‌کنند. تعداد شرکت های صادرات گرا حاضر در این دوره از نمایشگاه با رشد 40 درصدی به 34،744 مورد رسید. تعداد زیادی از شرکت های با کیفیت از جمله ۲۰۹۴ شرکت صاحب برند و بیش از ۳۷۰۰ بنگاه با فناوری بالا در نمایشگاه کانتون حضور دارند.

همچنین یکصد و سی و دومین نمایشگاه کانتون بیش از ۷۰ فعالیت ترویج تجارت جهانی را در بازارهای بزرگ در سراسر جهان از جمله آمریکا، آلمان، ژاپن و استرالیا برگزار خواهد کرد که در مقایسه با دوره قبل، 40 درصد افزایش یافته است.

به گفته برگزارکنندگان، نزدیک به ۲۰ شرکت بزرگ چندملیتی و بیش از ۱۰۰ خریدار حرفه‌ای از آن جمله بیگ لاتز، شرکت خرده فروشی اوچان، خرده فروش مواد غذایی روسی مگنیت و سوپرمارکت زنجیره ای لولو امارات در این رویداد شرکت می‌کنند و انتظار می رود حجم خرید به ده‌ها میلیون دلار آمریکا برسد.

پنج فعالیت جهانی از جمله رویداد قطعات یدکی خودرو برای کشورهای آمریکای لاتین و رویداد محصولات انرژی جدید برای آلمان در این دوره از نمایشگاه برگزار خواهد شد.

این دوره پنجمین رویداد متوالی آنلاین نمایشگاه کانتون است که بدلیل محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا بصورت آنلاین برگزار می‌گردد.

تبدیل جوهای به مرکز لجستیک بین المللی توسط راه آهن بندر گائولان

راه آهن بندر گائولان به طول ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) که از سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد، نقش حیاتی در سرعت بخشیدن به توزیع محصولات وارداتی خارج از کشور در بازار داخلی ایفا کرده است. ظرفیت سالانه حمل محموله بندر گائولان در سال ۲۰۲۱ به ۱۱۷ میلیون تن رسید و جایگاه جوهای را به عنوان یک مرکز مهم لجستیک بندری بین المللی در جنوب چین تثبیت کرد.

میانگین زمان تخلیه محموله در بندر گائولان و سپس انتقال به ایستگاه بندری گائولان از راه آهن گوانجو-جوهای تنها ۸٫۹۷ ساعت در ماه سپتامبر بود. رکورد جدید بهره وری عملیاتی، جوهای را در تأمین انرژی چین و حمل و نقل بار فله ای تأثیرگذارتر کرده است.

بندر جوهای در حال حاضر به 30 مسیر دریایی-ریلی متصل بوده و محموله‌هایی شامل سنگ آهن و زغال سنگ، کک، آلومینیوم، لاستیک و اتیلن گلیکول از این مسیر وارد کشور می‌شود. در مجموع ۸٫۷۵ میلیون تن محموله در مسیرهای دریایی-ریلی در سال ۲۰۲۱ منتقل شد که افزایش ۲۶ درصدی داشت.

ساخت فاز دوم ایستگاه چندوجهی راه آهن بندر گائولان به مساحت 83 هزار مترمربع با هدف انتقال کلینکر، پودر ، شن و ماسه و سنگ در ماه سپتامبر 2022 برای افزایش کیفیت و کارایی حمل و نقل دریایی-ریلی آغاز شد.

ثبت بیش از 500 هزار اختراع موثر در گواندونگ

طبق اطلاعات منتشرشده توسط اداره مالکیت معنوی استان گواندونگ، تا پایان آگوست 2022، گواندونگ با ثبت 508 هزار اختراع موثر و 248 هزار PCT، رتبه اول در چین را کسب نمود. دادگاه‌های استان از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۲ تعداد 73 هزار پرونده مالکیت معنوی را بررسی نموده که در میان بالاترین‌ها در چین رتبه بندی شده است. میانگین جایزه ثبت اختراع به 825 هزار یوآن رسید که از سال ۲۰۱۹ به میزان 148 درصد افزایش داشت.

تا کنون، 13 مرکز ملی حفاظت از مالکیت معنوی و مراکز خدمات حقوق مالکیت معنوی سریع در گواندونگ وجود دارد. از نظر همکاری‌های منطقه ای و بین المللی، گواندونگ ۳۵۶ پروژه همکاری گوانگ دونگ-هنگ کنگ و گوانگ دونگ-ماکائو انجام داده است. هم اکنون گواندونگ ۱۲ مرکز استعلام مالکیت معنوی در هنگ کنگ و ۳ شعبه از مرکز پاسخ و هدایت اختلاف مالکیت معنوی برون مرزی چین را تأسیس کرده است.

از نظر نوآوری علمی، توسعه صنعتی و یکپارچگی تجارت و کسب و کار، گواندونگ ۳ مرکز رشد و ترویج حق اختراع با ارزش بالا، ۱۰ خوشه صنعتی و ۱۳ مرکز بهره برداری تعاونی تأسیس نموده است. تا آگوست ۲۰۲۲ تعداد پتنت ها در خوشه‌های صنعتی استراتژیک گواندونگ با ۳۰۹۶۰۰ مورد در چین رتبه اول را کسب کرد.

گواندونگ ۱۱ محصول جدید حفاظت از مالکیت معنوی به ارزش ۲٫۳۲ میلیارد یوان از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۲ معرفی کرده است.

حضور 182 شرکت جوهای در نمایشگاه کانتون

هیئت تجاری جوهای متشکل از 182 شرکت با 21،845 محصول معروف و نوآورانه و بیش از 1400 رویداد پخش زنده در یکصد و سی و دومین نمایشگاه صادرات و واردات چین- گوانجو (نمایشگاه کانتون) که به صورت آنلاین در اکتبر 15 افتتاح شد، حضور دارد.

شرکت چین الکترونیک جوهای (CEC Zhuhai)، شرکت پیشرو تجارت خارجی مستقر در این شهر، آخرین محصولات این شرکت مانند تجهیزات گرمایشی هوشمند را به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی از طریق پلت فرم های پخش زنده به نمایش گذاشت. زنگ ییبائو، مدیر کل شرکت Zhuhai Super Design Manufacture گفت که نمایشگاه کانتون توسعه بازار این بنگاه را تسریع کرده تا به یک برند جهانی برای محصولات حیوانات خانگی تبدیل شود. وی افزود: محصولات این شرکت به بسیاری از کشورها و مناطق خارج از کشور صادر شده است.

عملکرد پلت فرم های آنلاین نمایشگاه کانتون بهینه سازی و ارتقا یافته و با تمدید زمان خدمات‌دهی از ۱۰ روز به پنج ماه، فرصت های جدیدتری را برای تجارت بین المللی و همکاری‌های منطقه ای فراهم می‌کند.

حجم کلی واردات و صادرات تجارت خارجی جوهای در هشت ماه اول سال ۲۰۲۲ به ۲۰۵٫۴۸ میلیارد یوان (۲۸٫۵۸ میلیارد دلار) رسید که از این میزان ۱۲۹٫۴۹ میلیارد یوان (۱۸٫۰۱ میلیارد دلار) صادرات بود که افزایش ۶٫۱ درصدی داشت.

حجم صادرات محصولات hi-tech جوهای در طول دوره ژانویه تا آگوست با رشد 18.3 درصد و با وجود اثرات همه گیر جهانی بیماری کرونا به 39.58 میلیارد یوان (5.5 میلیارد دلار) رسید.

برگزاری مسابقه بین المللی کارآفرینی در شنجن

بیش از ۲۱۰۰ متخصص از ۵۵ کشور جهان در رقابت های مقدماتی دوره رقابت بین المللی نوآوری و کارآفرینی چین (شنجن) شرکت خواهند کرد که از 25 اکتبر 2022 آغاز خواهد شد. به گفته برگزارکننده این رویداد، ۵۷٫۵ درصد از کل شرکت کنندگان اتباع خارجی هستند. رقابت های مقدماتی در ۱۰ شهر تل آویو، آیندهوون، سیدنی، تورنتو، برلین، توکیو، مادرید، سیلیکون ولی، لندن و پاریس برگزار می‌شود.

از میان ۲۱۴۴ شرکت کننده، ۱۱۳۳ نفر از آن‌ها دارای مدرک دکترا هستند که ۵۲٫۸ درصد از کل شرکت کنندگان را تشکیل می دهند. در مجموع ۱۲۳۴ شرکت کننده، (۵۷٫۵ درصد)، اتباع خارجی هستند که اتباع اسرائیلی، آمریکا و بریتانیا در رتبه‌های برتر قرار دارند.

شرکت کنندگان در سال جاری ۱۷۶۸ پروژه را به این رقابت خواهند آورد که ۲۰ درصد بیشتر از تعداد در رویداد سال ۲۰۲۱ است. این پروژه‌ها در هفت صنعت نوظهور یعنی اطلاعات الکترونیکی نسل جدید، دیجیتال و مد، ساخت تجهیزات با فناوری بالا، محصولات کم کربن، مواد جدید، زیست پزشکی و اقتصاد اقیانوس خواهند بود. در مجموع ۲۱۱ پروژه برای مسابقه مقدماتی در سیلیکون ولی ثبت نام کرده اند که رتبه اول را از نظر تعداد شرکت کنندگان و پس از آن لندن و مادرید کسب کرده اند.

در میان پروژه‌ها ۳۶۲ پروژه ( ۲۰٫۵ درصد) در گروه اطلاعات الکترونیکی نسل جدید رقابت خواهند کرد و ۳۲۴ پروژه در گروه زیست پزشکی و سلامت به رقابت خواهند پرداخت. سازمان دهنده با همکاری بنگاه‌های محلی، مکانیزم پاداشی را برای جذب استعدادها برای رقابت در مسابقات طراحی نرم افزار صنعتی و تحقیق و توسعه نیمه‌هادی‌ها معرفی کرد.

پروژه‌هایی که معیارهای استقرار در شنجن را برآورده می‌کنند می‌توانند یارانه کارآفرینی ۱ میلیون یوان (۱۳۸٬۴۳۹ دلار) دریافت کنند. یک شرکت کننده واحد قادر خواهد بود ۱٫۸۵ میلیون یوان جایزه و یارانه دریافت کند. به گفته برگزارکننده، مسابقه نهایی در ماه نوامبر در این شهر برگزار می‌شود.

رویدادهای قبلی در پنج سال اخیر ۷۶۵۵ پروژه از ۸۹ کشور و منطقه را به خود جلب کرده است. در میان ۳۵۰ پروژه در فینال شنجن، بیش از ۱۲۰ پروژه با پارک های صنعتی این شهر به توافق رسیدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما