معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته چهارم مهر 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت کیسه‌های پلاستیکی در هنگ کنگ با اهداف زیست محیطی

بر اساس طرح مصوب شورای قانون گذاری هنگ کنگ از ابتدای سال آینده میلادی قیمت کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های این منطقه از نیم دلار به یک دلار هنگ کنگ افزایش خواهد یافت. این اقدام با هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و حفاظت از محیط زیست انجام می‌گیرد. همچنین رستوران‌های هنگ کنگ در سه ماهه پایانی سال آینده ارائه قاشق و چنگال یکبار مصرف به مشتریان را متوقف می‌کنند. این طرح قرار است از سال 2025 در هنگ کنگ به صورت دائمی اجرایی شود.

برنامه ریزی برای افزایش تعداد پروازهای بین المللی توسط ایرلاین‌های چین

بزرگترین ایرلاین‌های چین قصد دارند تعداد پروازهای بین المللی خود را افزایش دهند. شرکت خطوط هوایی چاینا ایسترن قرار است از پایان ماه اکتبر تعداد پروازهای هفتگی خود را از 54 پرواز ( 25 مقصد) به 108 پرواز (42 مقصد شامل توکیو، سئول و دوبی) برساند. شرکت هواپیمایی چاینا ساوثرن هم که بزرگترین ایرلاین چینی به شمار می رود پروازهای خود به شهرهای توکیو، جاکاتا، دوبی، مانیل و بانکوک را از سر خواهد گرفت. رسانه‌ها این اقدام را با هدف خارج کردن چین از انزوای مسافرتی ناشی از محدودیت های کرونایی عنوان کرده اند. شرکت کاتای پاسیفیک هنگ کنگ هم این هفته اعلام کرد، طی دو ماه آینده  و با توجه به افزایش تقاضا برای سفر حدود 2000 پرواز از جمله به شهرهای لندن، توکیو، اوزاکا و ساپورو به برنامه پروازی اش اضافه خواهد شد.

پیش بینی خشکسالی در بخش هایی از مناطق شرقی و جنوبی چین

روزنامه چاینا دیلی نوشت، بر اساس پیش بینی مرکز ملی هواشناسی چین، بخش هایی از مناطق شرقی و جنوبی چین شاهد خشکسالی‌های جدی ادامه دار خواهند بود. این در حالی است که چندین منطقه دیگر چین نیز طی دو ماه گذشته شاهد خشکسالی بوده اند.

سخنرانی سیاستگذاری رئیس اجرایی هنگ کنگ

جان لی، رئیس اجرایی هنگ کنگ این هفته سیاست های کلی دولت خود طی یک سال آینده را در قالب "سخنرانی سیاستگذاری" تشریح کرد. وی گفت تلاش می‌کند منطقه هنگ کنگ را هر چه بیشتر با اقتصاد ملی چین پیوند دهد. محوریت اصلی این سیاست ها بر جذب نخبگان از سرزمین اصلی چین و سایر کشورهای جهان قرار دارد.  آقای لی در این سخنرانیِ حدوداً 3 ساعته در شورای قانون گذاری هنگ کنگ خط مشی‌ها و اقدامات اصلی دولتش در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد.

سیاست های دولت هنک گنگ برای جذب نخبگان

در حوزه جذب نخبگان اقداماتی برای اعطای روادید 2 ساله به افراد با درآمد 2.5 میلیون دلار هنگ کنگ به بالا و فارغ التحصیلان 100 دانشگاه برتر جهان در نظر گرفته شده است. این افراد در بدو ورود نیازی به ارائه قرارداد کار نخواهند داشت، اما برای تمدید ویزا باید به استخدام یک شرکت هنگ کنگی درآمده باشند. همچنین نخبگان خارجی ای که پس از 7 سال به عنوان شهروند دائمی هنگ کنگ پذیرفته شوند قادر به بازپس گیری مالیات اضافی پرداخت شده بابت خرید املاک خواهند بود. اقدام دیگری که می‌تواند بر اقامت طولانی تر دانشجویان و نخبگان در هنگ کنگ نیز اثر داشته باشد، اعطای ویزای 2 ساله به فارغ التحصیلان خارجی دانشگاه‌های هنگ کنگ است. مدت این ویزا قبلا یک سال بود. از دیگر اقدامات در دست اجرای دولت هنگ کنگ می‌توان به ایجاد واحد خدمات نخبگان به ریاست وزیر ارشد در امور دولت و دفتر جذب شرکت های استراتژیک به ریاست وزیر دارایی هنگ کنگ اشاره کرد. همچنین دولت 30 میلیارد دلار هنگ کنگ برای ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری مشترک به ریاست وزیر دارایی جهت جذب بنگاه‌های اقتصادی خارجی برای تاسیس و استقرار در هنگ کنگ  و سرمایه گذاری در کسب و کارهای این شرکت ها اختصاص داده است. رئیس دولت هنگ کنگ با تاکید بر مزیت ها و فضای منحصر به فرد هنگ کنگ گفت، جذابیت در دی ان ای هنگ کنگ است و این تغییر نخواهد کرد. در ماه‌های گذشته بسیاری از ناظران و تحلیلگران با اشاره به طرح های مشابه دولت سنگاپور برای جذب نخبگان، از عقب افتادن هنگ کنگ در عرصه رقابت با رقیب اصلی آسیایی اش سخن گفته اند، اما بسیاری بر این باورند که مزیت های منحصر به فرد هنگ کنگ این منطقه را در جایگاه ویژه ای نسبت به سایر رقبا قرار داده است. 

اقدامات دولت هنگ کنگ در بازار مسکن

از دیگر اقدامات دولت هنگ کنگ در حوزه مسکن می‌توان به برنامه افزایش 50 درصدی ساخت مسکن‌های دولتی طی 5 سال آینده و رساندن آن به 158 هزار واحد و کاهش زمان انتظار برای برخورداری از خانه‌های استیجاری دولتی به حدود 4.5 سال در طی 4 سال آینده اشاره کرد.

محدودیت های کرونایی در هنگ کنگ و چین

خبرگزاری بلومبرگ این هفته به نقل از منابع آگاه گزارش داد مقام های چینی در حال بحث در مورد کاهش قرنطینه هتلی مسافران ورودی به دو روز هستند. در صورت موافقت با این طرح که به 5+2 موسوم است، مسافران پس از قرنطینه هتلی دو روزه، باید 5 روز هم در منزل تحت مراقبت باشند. در حال حاضر مسافران ورودی به چین باید 10 روز در هتل قرنطینه شوند و 3 روز هم در منزل تحت مراقبت قرار بگیرند. هنگ کنگ در ماه جاری میلادی اقدام به لغو کامل قرنطینه هتلی برای مسافران ورودی به این منطقه کرد، اما با توجه به تداوم مقررات سختگیرانه در سرزمین اصلی، مرز هنگ کنگ و چین همچنان بسته است و مسافرت از مبدا هنگ کنگ به مقصد چین بدون قرنطینه امکان پذیر نیست.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما