خاموشی گلخانههای هلند، کشاورزان آلمریا را دوباره زنده میکند
کاهش تولید کشت گلخانه ای در هلند، رقیب اصلی اسپانیا، به دلیل قیمت بالای انرژی، علاقه زنجیرههای توزیع اروپایی را به بستن قرارداد و تضمین عرضه در زمستان برانگیخته است. بازاریابان شرکت های کشت گلخانه ای شهرستانهای آلمریا و گرانادا اسپانیا در طول نمایشگاه بین المللی میوه و سبزیجات مادرید «فروت اتراکشن» که از 4 تا 6 اکتبر برگزار شد، به دلیل حجم بالای حضور شرکت های زنجیرههای توزیع اروپایی در این رویداد و تلاش برای بستن قرارداد برای خرید محصولات تولیدی در گلخانههای مذکور با مشکل روبرو شده بودند .ترس از کمبود احتمالی بازار به دلیل کاهش چشمگیر تولید گلخانههای هلند و سایر کشورهای اروپای مرکزی به دلیل افزایش هزینههای انرژی باعث شده تا غول های توزیع اروپایی سعی کنند با تولیدات گلخانه ای اسپانیا که از انرژی خورشیدی بهره میگیرند، زنجیره توزیع خود را حفظ نمایند. علاوه بر این موضوع، کیفیت شناخته شده میوه و سبزیجات اسپانیایی امتیاز ویژه ای نسبت به سایر رقبا برای صاحبان گلخانههای اسپانیایی محسوب میشود.
آقای لوئیس میگل فرناندز، مدیر انجمن سازمانهای تولیدکنندگان میوه و سبزیجات آلمریا «کوکسفال» توضیح میدهد"که اولین محصولات گلخانههای اسپانیا در پاییز امسال به بازارهای اروپایی میرسند و ماههای نوامبر، دسامبر و ژانویه قویترین ماههای این کمپین میباشد که تا پایان بهار ادامه خواهد داشت. با این وجود، به دلیل رقابت هلند که در ماه مارس شروع به تولید میکند و در طول زمستان نیز به تولید ادامه می دهد، سال ها است که تبعات ویرانگری را برای تولیدکنندگان اسپانیایی به همراه داشته است. لیکن امسال به دلیل قیمت بالا و به صرفه نبودن، هلندیها از نور در شب یا گاز برای تولید همزمان استفاده نخواهند کرد. شانسی که اسپانیا دارد این است که امسال قرار نیست با هلندیها رقابت داشته و این وضعیت اسپانیا را در بازار در شرایط بی نظیری قرار می دهد.
فرناندز توضیح می دهد: "یک سناریوی جدید در نمایشگاه«فروت اتراکشن»شروع به شکل گیری کرده است. برای اولین بار پس از سال ها، مشتریان به دنبال ما میباشند و این موضوع در طول نمایشگاه ثابت شد. این وضعیتی است که ما به آن عادت نداریم و باید با آن کنار بیاییم: اینکه بتوانیم مشتریان خود را از نظر حجم، و همچنین کیفیت، ایمنی و خدمات راضی کنیم".
آقای فرانسیسکو گونگورا، رئیس انجمن«هورتی اسپانیا»، که 101 شرکت تولید کننده و بازاریابی میوه و سبزیجات گلخانه ای را گرد هم می آورد، اطمینان می دهد که "تا حد زیادی همه محصولات فروخته شده است و پس از آن باید تأثیر سیاست قیمت گذاری را دید، اما چشم اندازهای بسیار خوبی وجود دارد". آقای گونگورا جهت توجیه تصادفی نبودن اقبال شرکت های اروپایی به محصولات اسپانیا در برابر سایر تولیدکنندگان توضیح می دهد: "در اسپانیا ما همیشه محصولی داریم که روی کیفیت، بسیار تأکید میکند، زیرا در تولید آن از کنترل بیولوژیکی استفاده میشود و ازمحصولات حفاظت از گیاه مانند آفت کش ها استفاده نمیشود".
در همین راستا، آقای لوئیس آنخل فرناندز، از «کوکسفال»، اشاره میکند که "اسپانیا از سال 2006 هشدار بهداشتی نداشته است. در صورتی که کشورهایی مانند مراکش یا ترکیه هر هفته یک هشدار بهداشتی دارند". برای رسیدن به این سطح، تلاش های صاحبان گلخانههای آلمریا بوده که توانسته است محصولات خود را با کنترل بیولوژیکی و با روشهای تولیدی محیط زیست سازگار نماید و محصولی تمیز را با تضمین به فروش برساند. این چیزی است که بازارها درخواست میکنند و به همین دلیل است که ترجیح می دهند برای خرید مطمئن به اینجا بیایند."
پیش بینی میشود که این کمپین مشابه فصل گذشته حدود 35 هزار هکتار زیر کشت داشته باشد .به گفته کنسرسیوم«کیوت سولار»، افزایش سطح اختصاص یافته به کشت گوجه فرنگی، خیار و فلفل به ترتیب 14، 5 و 2 درصد برآورد شده است. از سوی دیگر کاشت کدو سبز و بادمجان به ترتیب با کاهش 15 و 10 درصدی مواجه شده است. با تمام این تفاصیل، این بخش انتظار دارد که ارقام تولید مشابه با کمپینهای گذشته، در حدود 4.5 میلیون تن باشد. میزان تولیدی که میتواند 50 درصد بازار داخلی و 60 درصد بازارهای اروپایی را در ماههای زمستان تامین نماید.74 درصد از محصولات اصلی میوه و سبزیجاتی که در گلخانههای خورشیدی در جنوب اسپانیا رشد میکنند، با استفاده از تکنیک های کنترل بیولوژیکی تولید میشوند که این میزان 2 درصد بیشتر از کمپین سال گذشته میباشد.کاربرد جانوران کمکی برای کنترل آفات فلفل در این فصل به 99 درصد خواهد رسید و از بقیه محصولات پیشی خواهد گرفت. به طور خاص، 79 درصد از سطح زیر کشت بادمجان، 80 درصد در مورد خیار، 70 درصد سطح زیرکشت گوجه فرنگی و 25 درصد در کشت کدو از این روش استفاده میشود.