معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزیابی کارشناسان روسی از تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت بر روسیه

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به میزان 2 میلیون بشکه در روز منجر به کاهش بیشتر تولید توسط شرکت های نفتی روسیه نخواهد شد، اما تاثیر مثبتی بر قیمت نفت برنت و اورال خواهد داشت. این نظر روز چهارشنبه 5 اکتبر توسط ایرینا پروخورووا، تحلیلگر شرکت مدیریت Otkritie به خبرگزاری ایزوستیا بیان شد. بر اساس نتایج آخرین نشست اوپک پلاس، سهمیه تولید روسیه از 11.03 میلیون بشکه در روز در سپتامبر و اکتبر به 10.5 میلیون بشکه در روز در نوامبر کاهش یافت. این در حالی است که در ماه‌های اخیر تولید نفت کشور روسیه عملاً در سطح 9.8 میلیون بشکه در روز یعنی زیر حد مجاز بوده است. بر این اساس، تصمیم اتخاذ شده منجر به کاهش بیشتر تولید توسط شرکت‌های نفتی روسیه نمی‌شود، اما تأثیر مثبتی بر قیمت نفت برنت و اورال خواهد داشت.

این کارشناس خاطرنشان کرد: «در شرایط فعلی، افزایش قیمت فروش نفت می‌تواند عامل مثبتی برای کل بخش نفت روسیه در نظر گرفته شود.»

 

صادرات زغال سنگ روسیه به خاورمیانه و آفریقا

نخست وزیر جمهوری خلق دونتسک (DPR) ویتالی خوتسنکو در 5 اکتبر2022 در مورد مسیرهای صادرات زغال سنگ روسیه صحبت کرد. به گفته وی صادرات زغال سنگ روسیه از ترکیه، به کشورهای خاورمیانه و کشورهای آفریقایی فراتر می رود. زغال سنگ روسی از کیفیت کافی برخوردار است، بنابراین در بسیاری از کشورها مورد تقاضا است. در اوایل جولای، وزارت انرژی روسیه هدف خود را برای تصاحب 25 درصد از بازار جهانی زغال سنگ تا سال 2050 و باقی ماندن در سه صادرکننده بزرگ تعیین کرد. از ماه آگوست، به عنوان بخشی از تحریم های ضد روسیه، تحریم صادرات زغال سنگ از روسیه به اروپا به اجرا گذاشته شده است.

خبرگزاری رویترز قبلا نوشته بود که واردات زغال سنگ روسیه به چین در ماه جولای 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به بالاترین میزان در پنج سال اخیر رسید. به نوبه خود، ایگور آنانسکیخ، معاون اول کمیته انرژی دومای دولتی، در مصاحبه با ایزوستیا، خاطرنشان کرد که جهت گیری مجدد ذخایر زغال سنگ روسیه به بازارهای شرقی باید زودتر اتفاق می افتاد، اکنون با سرعتی سریع انجام می‌شود.

 

پوتین خواستار توجه به تقاضای ضعیف مصرف کننده در روسیه شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 6 اکتبر 2022 در نشستی درباره مسائل اقتصادی بیان کرد که تقاضای مصرف کننده در روسیه ضعیف است و این امر نیاز به توجه بیشتری دارد. پوتین خاطرنشان کرد که در ماه آگوست، مانند جولای، خرده فروشی در روسیه 8.8 درصد کاهش یافت. به گفته وی در ماه سپتامبر این پویایی بیش از پیش کاهش یافته است. وی افزود : «علاوه بر این، در هفته آخر ماه سپتامبر، گردش تجاری حتی به صورت اسمی‌کاهش یافت.»

بر اساس گزارش Rosstat، گردش مالی خرده فروشی در روسیه پس از کاهش 8.7 درصدی در ماه جولای، 8.8 درصد در ماه آگوست و 4.9 درصد در 9 ماه کاهش یافته است.پیش از این، در 14 سپتامبر، نخست وزیر روسیه، میخائیل میشوستین گفت که  پویایی تولید ناخالص داخلی و سرمایه گذاری فراتر از انتظارات است، نرخ بیکاری پایین است و تورم به تدریج در حال کاهش است. رئیس دولت به طور جداگانه به احیای تقاضای داخلی و بالاتر از همه مصرف کننده در کشور اشاره کرد.

 

اظهارنظر کرملین درباره تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت از نوامبر

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیمیتری پسکوف در روز پنجشنبه، 6 اکتبر2022،  اعلام کرد که؛ هدف از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت از ماه نوامبر، ایجاد ثبات در بازار نفت است.  وی تاکید کرد که فرمت اوپک و اوپک پلاس ساختارهای مسئولی هستند که مسئولیت ثبات در بازارهای جهانی انرژی را بر عهده دارند.

کشورهای اوپک پلاس در نشست کمیته نظارت وزیران در 5 اکتبر در مورد نفت تصمیم گرفتند. به گفته معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، الکساندر نواک، بر این اساس، روسیه در سال 2022 حدود 530 میلیون تن نفت و میعانات گازی، در سال 2023 ، 490 میلیون تن تولید خواهد کرد.

پوتین از کشورهای مستقل مشترک المنافع خواست تا فعالانه به ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل روی آورند

تسویه حساب های متقابل به ارزهای ملی بین کشورهای مشترک المنافع، به افزایش گردش مالی آنها کمک خواهد کرد. این موضوع را ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان نشست غیررسمی سران کشورهای مستقل مشترک المنافع اعلام کرد. همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) به طور مداوم در حال گسترش است. تجارت روسیه با کشورهای CIS در سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافت و به 96 میلیارد دلار رسید و در نیمه اول سال جاری 7 مورد دیگر افزایش یافت. پوتین ابراز اطمینان نمود که چنین روندهای مثبتی امکان گذار پر انرژی تر به ارزهای ملی را در تسویه حساب های متقابل بین کشورهای مشترک المنافع فراهم می‌کند. وی همچنین اشاره کرد که انتقال به پول ملی چند سالی است که ادامه دارد و این به هیچ وجه به شرایط سیاسی مرتبط نیست.

 

آنچه در بازار خودرو روسیه اتفاق می افتد:  ارزیابی و پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازار خودرو روسیه

ایگور مورزارتو، کارشناس خودرو به ریانووستی گفت که؛ بازار خودروهای جدید در روسیه به دلیل کمبود برند ها، مدل ها و قطعات همراه با کمبود خریدار که در پس زمینه افزایش قیمت ها به وجود آمده است، در وضعیت دشواری قرار دارد. وضعیت خودروهای دست دوم به دلیل تنها انتخاب اقتصادی باقی مانده و سقف قیمتی غیر بحرانی بسیار بهتر است.

بر اساس گزارش آژانس تحلیلی "AUTOSTAT"، به مدت 9 ماه، بازار تجهیزات خودرو در روسیه 56٪ کاهش یافته است. در این مدت، در مجموع 474.7 هزار دستگاه خودروی جدید خریداری شده که نسبت به ژانویه تا سپتامبر 2021، 59 درصد کاهش داشته است.

مشکل دوم، به گفته این کارشناس، در شرایط سخت شرایط سیاسی-اجتماعی و اقتصادی است که در آن بسیاری از مردم به سادگی از خرید خودرو با قیمت های متورم خودداری کردند اما وضعیت بازار خودروهای دست دوم به گفته این متخصص کمی‌بهتر است.

پوتین تحریم ها را تا پایان سال 2023 تمدید کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقدامات ویژه اقتصادی اتخاذ شده برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه را تا 31 دسامبر 2023 تمدید کرد. فرمان متناظر وی روز سه شنبه 11 اکتبر در درگاه رسمی اینترنتی اطلاعات حقوقی منتشر شد.

تحریم ها به معنای تحریم عرضه تعدادی از محصولات غذایی اروپایی به روسیه است. به ویژه، این فرمان معاملات اقتصادی خارجی را که شامل واردات انواع خاصی از محصولات کشاورزی، مواد خام و مواد غذایی تولید شده در کشورهای غیردوست به روسیه است، ممنوع یا محدود می‌کند.

پیش از این نیز مشخص شد که کشورهای اتحادیه اروپا در حال رایزنی در مورد ارائه نهمین بسته تحریمی علیه روسیه هستند. پیتر استانو، نماینده سرویس خارجی اتحادیه اروپا گفت: « تحریم ها بر فدراسیون روسیه به دلیل درگیری در اوکراین ادامه خواهد یافت.»

 

گازپروم شروع به اتصال سیستم های انتقال گاز غرب و شرق فدراسیون روسیه کرد

گازپروم در حال شروع ساخت یک جامپر برای اتصال سیستم های گازرسانی غربی و شرقی فدراسیون روسیه است. این خبر در 12 اکتبر2022 توسط رئیس این شرکت، الکسی میلر، در انجمن هفته انرژی روسیه بیان شد. وی افزود، گازپروم در مرحله توسعه برآوردهای طراحی برای خط لوله گاز قدرت سیبری 2 ( Power of Siberia 2 ) و خط لوله گاز سایوز-وستوک از طریق مغولستان به چین است. رئیس گازپروم گفت: «ما هم در سیبری شرقی و هم در سیبری غربی، آمادگی و پایگاه‌های منابع داریم و می‌توانیم به سرعت حجم تحویل به بازارهای آسیایی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن افزایش دهیم». میلر همچنین در بخشی از سخنرانی خود اظهار داشت که هیچ تامین کننده گاز دیگری غیر از روسیه از طریق نورد استریم، ترکیش استریم و یامال اروپا وجود ندارد. این واقعیت که گازپروم سیستم یکپارچه تامین گاز (UGSS) در بخش غربی روسیه را به سیستم انتقال گاز در شرق متصل خواهد کرد، در 31 آگوست مشخص شد. میلر همچنین اذعان داشت: ما ساخت و ساز بزرگی برای ، ایجاد یک سیستم انتقال گاز در خاور دور روسیه، در شرق سیبری آغاز کرده ایم.  وی همچنین تاکید داشت که؛ خط لوله گاز می‌تواند مبنای کانال صادراتی جدید از مغولستان به چین با حجم عرضه تا 50 میلیارد متر مکعب در سال باشد و گاز یامال هم به اروپا و هم به آسیا عرضه می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما