معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارتقای سیستم های ترافیکی شانگهای برای پنجمین نمایشگاه بین المللی واردات  در ماه نوامبر

بنابر اعلام مقامات محلی شانگهای، سیستم حمل و نقل شانگهای در حال آماده شدن برای پنجمین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) است. از جمله حدود 40 پروژه مرتبط با جاده تا پایان ماه اکتبر و قبل از زمان نمایشگاه به پایان خواهد رسید و  مکان‌های کافی برای پارکینگ خودروهای بازدید کنندگان آماده سازی می‌گردد. به غیر از نقاطی که قبلاً اختصاص داده شده بود، حدود 20 پارکینگ موقت در اطراف مرکز نمایشگاه و همایش ملی (NECC) در زمان برگزاری نمایشگاه مذکور موجود خواهد بود که حدود 900 مکان برای وسایل نقلیه بزرگ و 1000 مکان برای اتومبیل ها ارائه می دهد. همچنین ایستگاه‌های مترو منتهی به نمایشگاه کد مکان و علامت خود را با نسخه‌های دو زبانه بهینه‌سازی کرده‌ و یک خط اتوبوس جدید به شماره 121 که تعدادی از مناطق مانند چانگینگ، مینهنگ، چینگپو، جیادینگ و پوتوو، و خط 2 و 13 مترو و همچنین بیش از 20 هتل را به هم متصل می‌کند، در خدمت CIIE خواهد بود. ضمن اینکه حدود 2500 تاکسی برقی در این مدت آماده خدمت خواهند بود.

ریل گذاری برای قطارهای مغناطیسی پرسرعت جهت حمل و نقل هوشمند سبز

نزدیک به 20 سال از راه اندازی اولین سیستم مگلو (قطار سریع السیر یا حمل و نقل مغناطیسی پرسرعت) تجاری چین در 30 کیلومتری بین مرکز شهر شانگهای و فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای می‌گذرد. از آن زمان، این کشور تلاش های بی وقفه ای برای توسعه قطارهای مگلو انجام داده است و از فناوری‌های پیشرفته برای تغییر صنعت راه آهن داخلی استفاده می‌کند. به گفته یک کارشناس حمل و نقل: سیستم حمل و نقل پرسرعت مگلو چین در جهان پیشرو است و راه حلی چینی عملی برای ترانزیت ریلی سبز و هوشمند در آینده ارائه می‌کند.

قطار سریع السیر جدید مگلو چین، با حداکثر سرعت طراحی شده 600 کیلومتر در ساعت، در ژوئیه سال گذشته از خط تولید در شهر ساحلی چینگدائو، استان شاندونگ شرق چین خارج شد. در حال حاضر این سریعترین وسیله نقلیه زمینی موجود در جهان است. در مقایسه با قطارهای سنتی که روی ریل حرکت می‌کنند، قطارهای پرسرعت مگلو با ریل تماس ندارند و از مزایای متعددی مانند سرعت، سر و صدای کم، سازگاری با محیط زیست و هزینه نگهداری کم برخوردار هستند. قطارهای مگلو می‌توانند به حداکثر سرعت 500 -600 کیلومتر در ساعت برسند و شکاف بین خدمات ریلی پرسرعت و هواپیما را پر کنند. این کشور قصد دارد در کوتاه مدت به ترویج ساخت خطوط نمایشی راه دور با حداکثر سرعت 600 کیلومتر در ساعت و همچنین ادغام زنجیره‌های صنعتی مرتبط ادامه دهد. در درازمدت، سیستم حمل و نقل مگلو با سرعت بالا می‌تواند توسعه غیرنظامی و نظامی را بیشتر کند. وقتی سرعت قطارهای مگلو به 1000 کیلومتر در ساعت برسد، سناریوهای کاربردی حتی می‌توانند به اکتشاف در فضا و عمق دریا هم بپردازند.

شرکت پیشگام سازنده ربات های پزشکی در چین قصد دارد وارد بازار اروپا شود

شرکت Tinavi Medical Technologies ، پیشگام چینی در ربات های پزشکی، به عنوان بخشی از تلاش گسترده تر خود برای ورود به بازارهای خارج از کشور، برای نشان CE در اروپا درخواست داده است. علامت CE مخفف عبارت فرانسوی "Conformite Europeenne" است که به عنوان «انطباق اروپایی» ترجمه می‌شود.  این یک علامت انطباق است که برای نظارت و تنظیم کالاهای فروخته شده در اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. به گفته رئیس تیناوی؛ این شرکت در مراحل پایانی درخواست برای نشان CE می‌باشد و امیدوار است مجوز فروش به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک تأیید شود. تا پایان سال گذشته، ربات های جراحی ارتوپدی این شرکت در بیش از 20000 جراحی ارتوپدی در این کشور مورد استفاده قرار گرفتند. در ماه دسامبر، TiRobot II، یک سیستم جراحی ارتوپدی با هدایت رباتیک، گواهینامه انجمن استانداردهای کانادا (CSA) را دریافت کرد که به گفته این شرکت، آن را به اولین ربات جراحی ارتوپدی از چین با فناوری واجد شرایط برای ورود به بازار آمریکای شمالی تبدیل کرد. CSA یک انجمن غیرانتفاعی در تورنتو می‌باشد که  استانداردهایی را برای کمک به محافظت از سلامت و ایمنی کانادایی‌ها ایجاد می‌کند و همچنین در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. در چین، ربات‌های جراحی در ارتوپد، جراحی مغز و اعصاب، قلب و عروق، زنان و سایر عمل‌ها استفاده شده‌اند. به گفته دبیر هیئت مدیره گواهینامه CSA در واقع یک پیش نیاز برای درخواست از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است.  چراکه CSA توسط FDA به رسمیت شناخته شده است. با این اوصاف پس از این گواهینامه، این شرکت شرایط لازم برای درخواست به FDA را هم دارد. تیناوی، که در سال 2006 تأسیس شد، بیش از 100 ثبت اختراع دارد. این شرکت در جولای 2020 در فهرست  نوآوری علم و فناوری بورس شانگهای قرار گرفت.

مقررات بازنگری شده دولت به نفع آژانس های گردشگری با سرمایه خارجی مستقر در شانگهای

طبق مقررات بازنگری شده گردشگری دولت چین، آژانس‌های مسافرتی با بودجه خارجی که در شانگهای و چونگ کینگ ثبت شده‌اند و با رعایت معیارهای خاصی، مجاز خواهند بود بین ۸ اکتبر 2022 تا ۸ آوریل ۲۰۲۴ خدمات گردشگری خارج از کشور را نیز انجام دهند. پیش از این، آژانس های مسافرتی با بودجه خارجی که در چین ثبت شده بودند، اجازه نداشتند تجارت گردشگری خارج از کشور را که شامل شهروندان سرزمین اصلی چین در سفر به هنگ کنگ، ماکائو و تایوان هم می‌شد، انجام دهند. اما شورای دولتی اخیراً تجدید نظر در مقررات مدیریت آژانس مسافرتی چین را تصویب کرد که به این آژانس‌ها اجازه می‌داد تا خدمات گردشگری خارجی به شهروندان چینی را ارائه کنند. مقامات گردشگری گفتند که این یک سیگنال مثبت است و نشان دهنده گشایش بازار گردشگری چین است. شانگهای دارای 31 آژانس مسافرتی با بودجه خارجی است که 13 مورد از آنها در منطقه آزاد تجاری آزمایشی هستند. ژو ویهونگ، معاون مدیر کل تور بهار شانگهای گفت: انتظار می رود این تعدیل دامنه تجارت گردشگری خارجی آژانس های مسافرتی با بودجه خارجی را بیشتر گسترش دهد. وی افزود؛ همچنین این مقررات ممکن است منجر به رقابت بیشتر برای رقبای داخلی شود، اما فضا برای فرصت های همکاری نیز وجود دارد. اگرچه تأثیر این تعدیل بلافاصله احساس نمی‌شود، اما همچنان به معنای فرصتی برای آژانس های مسافرتی با بودجه خارجی است.

دور جدید سیاست ها در شانگهای برای سرعت بخشیدن به بازگشایی‌ها و توسعه تجارت

معاون کمیسیون بازرگانی شانگهای اعلام کرد که دور جدیدی از سیاست ها در شانگهای بعنوان مقر منطقه ای شرکت های چند ملیتی به زودی منتشر و اجرا خواهد شد. این پنجمین بازنگری از زمان معرفی سیاست‌های ستاد در سال 2002 خواهد بود که عمدتاً بر نوآوری‌ها در تعریف و معیارهای شرکت‌ها تمرکز می‌کند و در عین حال به خواسته‌های شرکت‌ها از نظر اقدامات حمایتی پاسخ می‌دهد. این سیاست ها همچنین برای تسهیل عملیات سرمایه گذاری و جذب سرمایه، اجرای سیاست های کارآمد تر ترخیص کالا از گمرک است. به گفته مدیر کمیسیون بازرگانی شانگهای، طی 10 سال گذشته، این شهر به طور مداوم بر روی افزایش تقاضای داخلی کار کرده و در عین حال توسعه تجارت با کیفیت بالا را ارتقا داده است. طوریکه کل فروش خرده فروشی محصولات مصرفی اجتماعی در این شهر نسبت به ده سال قبل دو برابر شده و در سال 2021 به 1.8 تریلیون یوان (253 میلیارد دلار آمریکا) رسید. وی گفت که مصرف در حال حاضر به عنوان نیروی محرکه اصلی برای رشد اقتصادی شانگهای عمل می‌کند. این شهر همچنین به بزرگترین مرکز کالاهای مصرفی وارداتی در چین تبدیل شده و  بهترین انتخاب برای برندهای بین المللی جهت ورود به بازار چین است و از نظر تمرکز خرده فروشان بین المللی در رتبه دوم در بین شهرهای جهان قرار دارد. در سال 2021مجموع واردات و صادرات کالاهای این شهر در بین تمام استان‌ها و شهرهای چین رتبه اول را به خود اختصاص داد. شانگهای در انتشار اولین برنامه اقدام تجارت دیجیتال در سطح استان‌های چین نیز پیشتاز بوده است و تراکنش های تجارت دیجیتال به 56.88 میلیارد دلار در سال 2021 رسید. در همین حال، درآمد و مخارج تجارت فراساحلی شهر در سال گذشته از 70 میلیارد دلار فراتر رفت و آن را به متمرکزترین منطقه برای تجارت فراساحلی در چین تبدیل کرد. در زمینه سرمایه گذاری خارجی، شانگهای با تعداد کل 877، به شهری تبدیل شده است که بیشترین تمرکز شرکت های چند ملیتی در سرزمین اصلی چین را دارد.

شانگهای خانه بیش از 5000 شرکت هوش مصنوعی

شانگهای در حال حاضر خانه بیش از 5000 شرکت هوش مصنوعی است که رتبه 8 را در سطح جهانی دارد و آن را به یک پایگاه نوآوری هوش مصنوعی در سطح جهانی تبدیل کرده است. به همین دلیل شرکت‌های هوش مصنوعی شانگهای، به‌ویژه شرکت‌هایی که در زمینه رانندگی خودکار و تولید هوشمند فعالیت می‌کنند، پیرو بهبود محیط کسب‌وکار، توجه سرمایه‌های جهانی را به خود جلب می‌کنند.

بین سال‌های 2018 تا 2021، شانگهای 130000 پتنت جدید هوش مصنوعی اضافه کرد که بیش از 90000 پتنت اعطا شد. Intsig مستقر در شانگهای که پایگاه داده ای به نام Qixinbao را دارد با 100 میلیارد واحد داده تجاری برای 230 میلیون شرک، اطلاعات ثبت نام، سهامداران، اعتبار، پتنت ها، علائم تجاری و تغییرات دارایی این شرکت ها را پوشش می دهد و خدمات تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی را برای چندین سازمان دولتی ارائه می دهد. حدود 8.2 درصد شرکت های هوش مصنوعی شانگهای دارای سرمایه گذاری در خارج از کشور هستند که سه برابر سطح ملی (یعنی 2.6 درصد) است. در پنج سال اخیر، هر 100 شرکت هوش مصنوعی در شانگهای به طور متوسط هر یک، دو بار سرمایه گذاری در خارج از کشور داشته اند (عمدتاً بخش های رانندگی خودران و تولید هوشمند). در همین حال، طرح هوش مصنوعی در سطح این شهر، با هدف حمایت از توسعه صنعت محلی و تقویت تحول دیجیتال، از اکتبر در شانگهای برای اولین بار در سراسر کشور اجرایی شد. شایان ذکر است که شانگهای با 256 مورد در نیمه اول سالجاری و ارزش سرمایه گذاری 3.59 میلیارد دلار، پس از پکن با مجموع 335 معامله، دومین رتبه معاملات سرمایه گذاری در صنعت ارتباطات، رسانه و فناوری (TMT) هم بوده است.

شانگهای از برنامه عملی برای ایجاد و  تقویت صنایع آینده رونمایی می‌کند

شانگهای یک برنامه اقدام برای تقویت صنایع آینده با ایجاد و توسعه مراکز صنعتی بیشتر منتشر کرده است. هدف این برنامه دستیابی به ارزش کل تولیدی حدود 500 میلیارد یوان (69.79 میلیارد دلار آمریکا) در صنایع آینده تا سال 2030 و تشکیل تعدادی مراکز صنعتی پیشرو در سطح جهانی از سال 2035 است که شامل محاسبات هوشمند، هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی، فناوری 6G و غیره است. این شهر همچنین برای پرورش نوآوری مستقل در فن‌آوری‌های اصلی، در حال ساخت موسسات تحقیقاتی صنایع آینده است، با برنامه‌ای برای تأسیس حدود پنج مرکز تحقیقات فناوری آینده و  حدود 15 مرکز نوآوری صنعت آینده. این برنامه به دنبال ایجاد ائتلاف در نوآوری و باز کردن یک کانال دو طرفه است که تحقیقات پایه و تحقیقات کاربردی را با صنعتی شدن پیوند می دهد. برای تقویت موتور آینده توسعه مراکز صنعتی آینده، شانگهای در حال ایجاد پنج مرکز صنعتی، ساخت حدود 15 منطقه پیشگام برای صنایع آینده، راه‌اندازی صد محصول پیشرفته برای ترویج تراکم صنعتی و توسعه پیشرو است. ضمن اینکه برای تشویق نوآوری شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ هم اهدافی تعیین کرده است.  از نظر دسته بندی مراکز صنعتی، شانگهای قصد دارد مراکزی از صنایع بهداشتی آینده - شامل رابط مغز و ماشین (BMI)، امنیت زیستی، زیست‌شناسی مصنوعی، و ژن و سلول درمانی - در منطقه جدید پودونگ و همچنین بائوشان، مینهنگ  و منطقه جینشان و فنگ شیان بسازد. صنایع انرژی آینده شامل ذخیره سازی پیشرفته هسته ای و انرژی پیشرفته، بخش های فضایی آینده، از جمله اکتشاف در اعماق دریا و استفاده از فضای هوایی، و همچنین صنایع آینده، هم شاهد ایجاد مراکز صنعتی در مناطق مختلف خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما