معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در نیمه اول مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

آغاز ارائه خدمات اینترنت سراسری توسط شرکت سافاریکام

برنامه راه‌اندازی خدمات اینترنتی سراسری سافاریکام اتیوپی در میدان فرندشیب آدیس آبابا در روز پنجشنبه 6 اکتبر با حضور ابی احمد نخست وزیر، رئیس جمهور جدید کنیا و روسای برخی شرکت‌ها برگزار شد. در این مراسم نخست وزیر ابی احمد اظهار داشت: راه‌اندازی خدمات سافاریکام اتیوپی نمایشی از استراتژی اتیوپی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان موتور شکوفایی آن است. ویلیام روتو، رئیس جمهور جدید کنیا، نیز بیان داشت: راه‌اندازی سرویس سافاریکام در اتیوپی باعث تقویت روابط منطقه‌ای خواهد شد. شایان ذکر است: شرکت کنیایی سافاریکام خدمات تست شبکه خود را از روز پنجشنبه در آدیس آبابا و همچنین هفته‌های گذشته در شهرهای دیرداوا، بهیردار، آوودای، گوندر، موجو، هرار، آداما، بیشوفتو و دبره برهان به طور رسمی آغاز کرده است.

توقیف حساب‌های 392 فرد بخاطر تجارت ارز در بازار موازی توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی اتیوپی در راستای تثبیت نرخ بالای تورم فعلی و هزینه استاندارد زندگی به بانک ها دستور داد تا حساب‌های بانکی بیش از 392 فرد متهم به تجارت ارزهای خارجی در بازار موازی را مسدود کنند. در بیانیه این بانک آمده: حساب‌های بانکی 392 نفر از افرادی که در انتقال غیرقانونی پول شرکت داشتند، مسدود شده است. افسران و کارمندان همدست با متخلفان تحت تعقیب قرار گرفته و با آنها برخورد خواهد شد. آیین نامه پرداخت پاداش برای افرادی که به افشای مجرمان می‌پردازند، تهیه شده است. بر اساس بیانیه رئیس بانک مرکزی، کسانی که کالاهای خارجی را از طریق سازوکار فرانکو-والوتا وارد می‌کنند، ملزم به ارائه صورت‌ حساب بانکی به بانک مرکزی هستند که میزان دلاری که در خارج از کشور دارند را تأیید کند. این بیانیه می‌افزاید: این آیین‌نامه برای جلوگیری از واردات کالاهای خارجی توسط واردکنندگان با خرید ارز از بازار موازی داخلی وضع شده است. برخی از کالاهایی که در خارج از کشور به دلار خریداری می‌شوند، نیز جهت ورود به کشور  محدودیت خواهند داشت.

توافق اتیوپی و کنیا جهت صادرات گندم به کنیا

اتیوپی و کنیا برای صادرات گندم به کنیا به توافق رسیدند. این توافق زمانی حاصل شد که ویلیام روتو، رئیس جمهور جدید کنیا، در جریان سفر رسمی‌ کاری خود در آدیس آبابا، در روز پنج‌شنبه 6 اکتبر با ابی احمد، نخست وزیر، گفتگو کرد. به گفته دفتر رئیس جمهور کنیا، توافقنامه صادرات گندم به تثبیت قیمت محصولات غذایی در کنیا کمک خواهد کرد. علاوه بر توافقنامه عرضه گندم، هر دو رهبر توافق کردند که برای استفاده از پتانسیل اقتصادی بین دو کشور با یکدیگر همکاری کنند. طرفین در مجموع به توافق رسیدند که روابط دو کشور همسایه شرق آفریقا را به سطح بالاتری برسانند و تجارت فرامرزی را افزایش دهند.

برگزیده شدن اتیوپی به عنوان عضو شورای ایکائو

در انتخابات شورای 36 نفره که در روز سه شنبه 4 اکتبر 2022 در پایان مجمع ایکائو در مونترال کانادا برگزار شد؛ اتیوپی به عضویت شورای حکام سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) انتخاب گردید. داگماویت موگس وزیر حمل و نقل اتیوپی در این راستا بیان داشت: انتخاب اتیوپی به عنوان عضو شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری نشان دهنده نتایج برجسته‌ای است که این کشور در این زمینه به دست آورده است. وی در مصاحبه آنلاین با خبرگزاری ENA گفت: اتیوپی با بالاترین رای به عنوان عضو شورا انتخاب شد و این امید و فرصت بزرگی را بویژه در بخش هوانوردی و برای کل کشور به ارمغان خواهد آورد. شایان ذکر است که اتیوپی قبلاً به عنوان عضو شورای سازمان برای دو دوره متوالی از سال 2001 تا 2006 خدمت کرده است.

کسب 628 میلیون دلار درآمد از صادرات محصولات باغی

طبق اعلام وزارت تجارت اتیوپی در سال مالی گذشته 628 میلیون دلار از صادرات محصولات باغی درآمد کسب شده است. صادرات گل با 541 میلیون دلار بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده است و جایگاه این صنعت را به عنوان یکی از 3 صادرات برتر در کنار قهوه و چای حفظ کرده است. شایان ذکر است صادرات محصولات باغی حدود 15 درصد از کل درآمدهای صادراتی در سال مالی گذشته را به خود اختصاص داده است.

برگزاری نمایشگاه معدن و فناوری در ماه نوامبر در آدیس آبابا

 طبق اعلام وزارت معدن اتیوپی، آدیس آبابا از تاریخ 10 الی 12 نوامبر 2022 میزبان نخستین نمایشگاه بین‌المللی معدن و فناوری خواهد بود. به گفته این وزارتخانه، سرمایه‌گذاران در بخش معدن و فناوری، موسسات مالی و شرکت‌های فعال در خرید و فروش مواد معدنی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. این نمایشگاه اهمیت ویژه‌ای در ایجاد یک شبکه تجاری در میان شرکت‌های فعال در بخش معدن خواهد داشت. این وزارتخانه اشاره کرد که غول های صنعت معدن و فناوری فضای خود را برای نمایشگاه رزرو کرده‌اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما