معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته دوم مهر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاهش ۲۰ درصدی قیمت بادام سمنگان

بادام سمنگان یکی از اقلام صادراتی کشور به شمار می‌رود که از لحاظ کیفی شهرت جهانی دارد. در پنج سال گذشته حدود ۶۰ درصد این محصول به کشورهای خارجی صادر می‌شد و ۴۰ درصد آن در بازارهای داخلی به فروش می‌رسید؛ اما امسال صادرات این میوه خشک به کشورهای خارجی کاهش یافته است.به گفته باغ‌داران و تاجران میوه خشک، نرخ بادام نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. محصولات بادام امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و باغداران خوش‌بین بودند که بادام را به نرخ مناسب به فروش می‌رسانند، اما بحران اقتصادی در کشور سبب شده که شهروندان از میوه خشک کمتر استفاده کنند. مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گویند که امسال بیش از ۵۰ کانتینر میوه خشک، به مقصد کشورهای اروپایی صادر شده است و این روند همچنان ادامه دارد. بادام سمنگان از شهرت جهانی و کیفیت عالی برخوردار است. ستاربایی، شکوربایی، خیرالدینی، سنگک، مروجی، صندوقی و کاغذی از انواع مشهور بادام در این استان است. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.af/gardeners-in-samangan-complain-about-a-20-drop-in-the-price-of-almonds/

برداشت بیش از ۱۰ هزار تن پنبه در قندوز

مسئولان اداره کشاورزی قندوز می‌گویند که در سال جاری بیش از ۱۰ هزار تن پنبه در این استان برداشت شده است که این مقدار، افزایش 10 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/259281/برداشت-بیش-۱۰-هزار-متریک-تن-پنبه-قندوز

 برگزاری نمایشگاه سه روزه صنایع دستی زنان در بلخ

نمایشگاه سه روز صنایع دستی برای معرفی تولیدات زنان کارآفرین بلخی در شهر مزار شریف آغاز شد. این نمایشگاه ۱۰ مهر با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هتل همسفر شهر مزار شریف آغاز و تا ۱۲ مهر ادامه دارد. احمد مسیح عظیمی؛ برگزارکننده این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه تولیدات داخلی و ساخته‌های دستی زنان در ۸۰ غرفه به مدت سه روز به نمایش گذاشته شده است. راه‌اندازی این نمایشگاه با استقبال زنان کارآفرین بلخ رو به رو شده است. بخش بزرگ‌ این نمایشگاه را بانوانی تشکیل می دهند که از بخشداری‌ها در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و از رکود بازار فروش شکایت دارند. در همین حال، سرکنسول ایران در بلخ که از این نمایشگاه دیدن کرد از تلاش‌ها برای برگزاری نمایشگاه مشترک بین دو کشور خبر داد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/259304/نمایشگاه-سه-روزه-صنایع-دستی-زنان-بلخ-آغاز

 ادامه رایزنی‌های حکومت طالبان برای استخراج معادن افغانستان

وزارت معادن و صنایع حکومت طالبان می‌گوید، پیشنهادهای شرکت‌های مختلف در مورد سرمایه گذاری روی 8 پروژه بزرگ در حال بررسی است و قرار است که این پروژه‌ها در بخش آهن در بخشداری غوریان هرات و در بخش‌های سرب در بخشداری‌های شهرک و غورک استان غور به اجرا گذاشته شوند. طبق مطالعات زمین شناسی، معدن غوریان هرات که در نزدیکی مرز ایران واقع شده، بیش از ۱۸ میلیون تن آهن دارد. منابع سرب در بخشداری‌های غورک و شهرک استان غور نیز بزرگ و قیمتی عنوان می‌شوند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/537996

 تمدید 4 ماهه ترانزیت نفت از ایران به افغانستان

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که ترانزیت مواد نفتی از خاک ایران به افغانستان به مدت چهار ماه دیگر تمدید شده است. این وزارت چهارشنبه، ۱۳ مهر با استقبال از تصمیم ایران، اطمینان داده است که از کلیه ابزارهای لازم در عرصه توسعه مبادلات وارداتی و جلوگیری از کمبود مواد نفتی و ضروری در کشور تلاش می‌کند. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/156497/ترانزیت-نفت-از-ایران/

 درخواست شورای بازرگانان افغانستان برای  عملی شدن توافق‌نامه دوحه

شورای بازرگانان افغانستان در امارات متحده عربی، عملی شدن توافق‌نامه دوحه را در رفع چالش‌های اقتصادی در کشور مهم می‌داند و از امارت اسلامی و ایالات متحده امریکا می‌خواهد که توافق‌نامه صلح دوحه را عملی کنند. حاجی عبیدالله صدرخیل، رییس این شورا، می‌گوید که برای بهبود وضعیت اقتصادی‌ وعادی‌سازی تجارت افغانستان با جهان، نیاز است که تنش‌های فعلی برطرف شوند. حاجی عبیدالله صدرخیل، رییس شورای بازرگانان افغانستان در امارات متحده عربی، گفت: «ما بازرگانان از امارت اسلامی و حکومت ایالات متحده امریکا می‌خواهیم قراردادی که میان طالبان و امریکا در دوحه به امضا رسیده  اجرا شود و پول‌های منجمد شدۀ افغانستان دوباره به دولت افغانستان واگذار گردد و تحریم‌های بانک‌های افغانستان متوقف شوند». خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز می‌گوید «این تحریم‌ها است که جلو سرمایه‌گذاری خارجی را می‌گیرد» (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-180146

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما