معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق - اربیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته دوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش 50 درصدی نرخ کرایه‌های حمل و نقل کالا

رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان می‌گوید که قیمت حمل و نقل کالا بیش از 50 درصد کاهش یافته است و انتظار می رود در آینده بر قیمت کالاها در بازارهای اقلیم کردستان تأثیر بگذارد. در جریان شیوع ویروس کرونا، هزینه حمل کانتینر از چین به بصره به 12000 دلار رسید اما اکنون 4000 تا 5000 دلار قیمت دارد.  وی گفت: 25 روز است که قیمت کالا از چین به اقلیم کردستان کاهش یافته و 40 روز طول می‌کشد تا کالا به اقلیم کردستان برسد، بنابراین انتظار داریم تا 20 روز آینده قیمت کالاها کاهش یابد. (رووداو)

تلاش برای توسعه همکاری اقتصادی اردن و اقلیم کردستان عراق

هفته گذشته، هیئتی از حکومت اقلیم کردستان (KRG) به همراه تعدادی از واردکنندگان و صادرکنندگان کرد در یک کنفرانس اقتصادی در اردن برای ارتقا سطح روابط تجاری شرکت کردند. نشریه جردن تایمز اردن با اشاره به این که یادداشت تفاهمی میان کانون بازرگانان اردن و اتحادیه سرمایه گذاران اقلیم کردستان امضا شده، هدف از این یادداشت تفاهم را توسعه فعالیت های اقتصادی میان اردن و اقلیم کردستان عنوان کرده است.  دولت اقلیم کردستان 24 میلیارد دلار در اردن سرمایه گذاری کرده است و ارزش واردات از اردن به اقلیم کردستان در سال 2021، 636 میلیون دلار بوده است. (کردپرس)

عراقی‌ها در صدر فهرست خریداران خارجی املاک و مستغلات در اردن

به گزارش الفرات نیوز، عراقی‌ها با سرمایه گذاری 88.8 میلیون دینار اردن (125.11 میلیون دلار) طی 9 ماه نخست سال جاری، در صدر فهرست خریداران خارجی املاک و مستغلات در اردن قرار گرفتند. شهروندان عربستانی با سرمایه گذاری 48.3 دینار اردن (68.05 میلیون دلار) در رتبه دوم فهرست خریداران خارجی املاک و مستغلات در اردن قرار دارند. سوری‌ها نیز با سرمایه گذاری 15.8 میلیون دینار اردن (22.26 میلیون دلار)، رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. (میدل ایست)

آغاز ساخت پروژه اتصال شبکه برق عراق و اردن

سخنگوی وزارت برق «احمد موسی العبادی» درخصوص پروژه اتصال شبکه برق عراق و اردن اشاره کرد که این پروژه در فاز اول 150 مگاوات وارد شبکه برق عراق می‌کند و می‌تواند گذرگاه ورود یا ایجاد شبکه برق مشترک کشورهای عربی باشد.العبادی تأکید کرد که این پروژه تا فصل تابستان آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.هفته گذشته در مراسمی‌با حضور نخست‌وزیر عراق و همتای اردنی‌اش در مرز دو کشور سنگ بنای این پروژه نهاده شد.در حاشیه این پروژه  اجرای توافق‌نامه‌های دو کشور به خصوص در بخش اتصال شبکه برق و کشاورزی و حمل و نقل و امنیت غذایی و نیز روابط مالی و بانکی توسط دو نخست وزیر مورد بررسی قرار گرفت.پروژه اتصال برق عراق و اردن از پروژه‌های مهمی است که شرکت جنرال الکتریک در حال اجرای آن است. پیش از این عراق از اتصال شبکه برق خود به ترکیه خبر داده بود. عراق همچنین در حال اجرای پروژه اتصال به شبکه برق عربستان و نیز شبکه برق کشورهای شورای همکاری از طریق کویت است. اتصال شبکه برق عراق به ایران نیز از سال ها پیش انجام شده است. (شفق نیوز)

عراق چهارمین واردکننده بزرگ صنعت اردن در 9 ماهه امسال

اتاق صنعت اردن در گزارشی اعلام کرد: صادرات اتاق در 9 ماهه سال جاری 2022 بالغ بر 5 میلیارد و 461 میلیون دینار بوده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 3 میلیارد و 619 میلیون دینار بوده است. بیش از نیمی از صادرات صنعت اردن طی 9 ماهه امسال به میزان 2 میلیارد و 810 میلیون دینار به هند، ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و عراق بوده است. صادرات صنعت اردن به عراق طی 9 ماهه سال جاری 2022 به 468 میلیون دینار اردن در مقایسه با 396 میلیون دینار اردن در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت که 18 درصد افزایش داشت. (شفق نیوز)

میزان ذخایر نفت خام اقلیم کردستان عراق

به گزارش کردپرس، دو موسسه ریستاد و اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش هایی اعلام کردند که میزان ذخایر نفت خام اثبات شده اقلیم کردستان عراق حدود  3.7 میلیارد بشکه است. در این گزارشها تاکید شده که این میزان ذخایر نفت خام مربوط به مناطق تحت کنترل دولت اقلیم کردستان بوده و شامل مناطق مورد مناقشه نیست. البته در گزارش این دو موسسه اشاره شده که اقلیم کردستان دارای ذخایر قابل توجه گاز طبیعی است که قابلیت صادرات آن به خارج از عراق وجود دارد. اداره انرژی آمریکا تاکید کرده است برای تحقق صادرات گاز طبیعی از اقلیم کردستان به خارج، بویژه ترکیه و اروپا به سرمایه گذاری قابل توجهی در اقلیم کردستان نیاز است و در ضمن باید خط لوله انتقال گاز جدیدی نیز ایجاد شود. این دو موسسه از جمله موانع توسعه بحش انرژی در اقلیم کردتسان را ادامه مناقشات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق عنوان کرده است. (کرد پرس)

پیش بینی افزایش قیمت نفت به 110 دلار در 3ماهه چهارم 2022

به دنبال تصمیم ائتلاف اوپک + برای کاهش دو میلیون بشکه ای تولید از نوامبر آینده، بانک های سرمایه گذاری جهانی انتظارات خود را برای قیمت نفت افزایش دادند. گلدمن ساکس پیش بینی کرد که قیمت نفت خام برنت در سه ماهه چهارم سال 2022 به 110 دلار در هر بشکه خواهد رسید. این بزرگ‌ترین کاهش تولید نفت از زمان شیوع کرونا در سال 2020 است. سهم کاهش عراق هنوز مشخص نشده است اما بر اساس معیارهای قبلی، سهم عراق از کاهش 240 هزار بشکه در روز خواهد بود که به معنای کاهش سهم تولید عراق از 4.651 میلیون بشکه به 4.411 میلیون است. احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت روز چهارشنبه هفته گذشته تایید کرد که صادرات عراق تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید قرار نخواهد گرفت. امریکا تصمیم مجموعه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را دلسردکننده خواند و تأکید کرد که برای محدود کردن نقش این گروه در تعیین قیمت سوخت تلاش می‌کند. کاخ سفید در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری امریکا تأکید کرده که چنین تصمیمی «یک فاجعه تمام‌عیار» است که می‌توان آن را «اقدامی خصمانه» به شمار آورد. (المعلومه، میدل ایست)

عراق سومین واردکننده بزرگ از ترکیه در یک ماه گذشته و نخستین در واردات محصولات کشاورزی

اداره آمار ترکیه اعلام کرد که عراق به عنوان بزرگترین واردکننده از ترکیه در ماه اوت سوم شد. عراق در آگوست گذشته با ارزش یک میلیارد و 258 میلیون دلار در رتبه سوم صادرات ترکیه به کشورهای جهان قرار گرفت و آلمان با یک میلیارد و 664 میلیون دلار شریک اصلی صادرات بود و پس از آن کشور ایالات متحده آمریکا با یک میلیارد و 483میلیون دلار رتبه دوم بریتانیا با یک میلیارد و 104 میلیون دلار چهارم و روسیه با 949 میلیون دلار در رتبه پنجم قرار گرفتند. همچنین عراق در 9 ماه گذشته در رتبه نخست واردات محصولات کشاورزی از ترکیه به ارزش 1.7 میلیارد دلار می‌باشد. (المعلومه،میدل ایست)

درآمد حدود 9 میلیارد دلاری عراق از فروش نفت در ماه سپتامبر

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، مجموع صادرات نفتی عراق در ماه سپتامبر بنابر آمار اولیه صادر شده از سوی شرکت بازاریابی نفت عراق، 98 میلیون و 765 هزار و 153 بشکه بوده است. عراق در ماه سپتامبر 8 میلیارد و 773 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.بنابر آمار مذکور، عراق از میادین نفتی مرکز و جنوب عراق 96 میلیون و 445 هزار و 421 بشکه و از میادین کرکوک 2 میلیون و 169 هزار و 180 بشکه نفت صادر کرده است.میانگین صادرات روزانه عراق 3 میلیون و 292 هزار بشکه و میانگین قیمت فروش هر بشکه نفت بیش از 88.83 دلار بوده است. (میدل ایست نیوز)

سوخت و مواد چوبی از "مهم ترین" واردات عراق از روسیه

بر اساس وب سایت trademap ، سوخت و مواد چوبی از جمله «مهم ترین» واردات عراق از روسیه در سال 2021 بوده است. «عراق طی سال گذشته 24 کالای اصلی به ارزش مالی 282 میلیون و 681 هزار دلار از روسیه وارد کرده است»، رشد واردات از روسیه 39 در صد کاهش داشته است. در واردات عراق از روسیه سوخت معدنی با ارزش 130 میلیون دلار در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن چوب و فرآورده‌های آن با ارزش مالی 54.5 میلیون دلار و پس از آن آهن و فولاد با ارزش 23 میلیون دلار  و غلات به ارزش 16 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. صادرات عراق به روسیه نیز بالغ بر 49 هزار دلار بوده است. (شفق نیوز)

ممنوعیت واردات خودروهای مدل 2020 به اقلیم کردستان

اداره کل راهنمایی و رانندگی اقلیم کردستان عراق، ممنوعیت واردات خودروهای مدل 2020 از یکم سپتامبر امسال را اعلام کرد. به گزارش شفق نیوز، سرلشکر عبدالقادر عزیز، مدیر اداره کل راهنمایی و رانندگی اقلیم کردستان گفت که بنابر قانون، ورود خودروهای مدل 2021، 2022، 2023 مجاز است.وی توضیح داد که خودروهایی که پیش از سپتامبر وارد اقلیم شده و خارج از مدل های مذکور هستند، پلاک خواهند شد و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. (میدل ایست)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما