معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مهر ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به 48 میلیون و 861 هزار دلار بالغ گردید. در همین راستا، نمایندگانی از کشورهای انگلیس، امارات متحده عربی، ترکیه، هنگ کنگ، افغانستان و ازبکستان بنزین، گازوئیل، بنزین هواپیما، گاز مایع و پارافین جامد تولید شده در پالایشگاه نفت ترکمن باشی و تجاری از ترکیه، امارات، افغانستان و ازبکستان پلی اتیلن تولید «ترکمن شیمی» را خریداری کردند.

علاوه بر این، تجاری از ترکیه، قرقیزستان و غیره انواع منسوجات و نخ پنبه خریداری کردند. تجاری از هند نیز بیش از یک میلیون و 193 هزار منات نخ پنبه خریداری نمودند. همچنین کارآفرینان داخلی پلی اتیلن و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از 18 میلیون و 437 هزار منات خریداری کردند. هفته گذشته 49 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

اتصال پنج پست گمرکی ترکمنستان به سیستم دیجیتالی بین المللی

به گزارش وبسایت newscentralasia به نقل از انجمن حمل و نقل جاده ای بین المللی، سامانه دیجیتال TIR-EPD که برای ارائه اطلاعات اولیه در مورد حمل و نقل جاده ای کالا به نهادهای گمرکی استفاده می‌شود، در ترکمنستان شروع به کار کرده است.

اداره گمرک دولتی ترکمنستان تایید کرده است که برنامه TIR-EPD به طور کامل با الزامات گمرکی کشور تطبیق یافته و در حال حاضر در پنج پست گمرکی "آرتیق" (مرز با ایران)؛ "پایانه دریایی بندر ترکمن باشی" ،  "بزرگراه فاراب " (مرز ترکمنستان با ازبکستان)، " بزرگراه سرخس" (مرز ترکمنستان با ایران) و " قره بغاز " (مرز ترکمنستان با قزاقستان ) استفاده می‌شود.

برنامه TIR-EPD به شرکت های مجاز به استفاده از سیستم حمل و نقل جاده ای بین المللی اجازه می دهد تا اطلاعات اولیه حمل و نقل را بصورت الکترونیکی و بطور همزمان به نهادهای گمرکی همه کشورهای مسیر ارسال کنند. در ترکمنستان، با حمایت اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU)، کار بر روی بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات در جولای 2020 آغاز شد. پیش بینی می‌شود تا پایان اکتبر سال جاری سامانه TIR-EPD در تمامی‌گمرکات ترکمنستان بکار گرفته شود و از سال 2023 ارائه اطلاعات اولیه محموله اجباری شود.

افزایش مالیات غیر مستقیم بر دخانیات در ترکمنستان

ترکمنستان نرخ مالیات بر محصولات دخانی و همچنین سایر مشتقات تنباکو و جایگزین تنباکوی صنعتی را افزایش داده است. تغییرات در نرخ مالیات بر اساس قانون "الحاقات و اصلاحات قانون مالیات ترکمنستان" که توسط رئیس جمهور سردار بردی محمداف در جولای سال جاری امضا شد، انجام شده است. این قانون پس از انتشار در مطبوعات رسمی ترکمنستان ، لازم الاجرا شده است .

بر اساس این اصلاحات، نرخ مالیات غیر مستقیم محصولات دخانی 93 درصد ارزش گمرکی و تا 4 دلار در هر پاکت افزایش یافته است. پیش از این، نرخ مالیات بر محصولات دخانی 74 درصد ارزش گمرکی و 3 دلار در هر پاکت بود. شایان ذکر است، نرخ مالیات غیر مستقیم سایر مشتقات تنباکو و جایگزین تنباکوی صنعتی نیز از 15.6 درصد به 19.5 درصد افزایش یافته است.

استحصال گاز طبیعی از میدان « شِرِپلی » ترکمنستان

بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی، کنسرن دولتی «ترکمن گاز» موفق به استحصال گاز طبیعی از میدان Şerepli در منطقه ماری شده است.لازم به ذکر است، گاز طبیعی توسط اداره ترکمن گازبوراولایش (حفاری گاز ترکمن) در عمق 2330 متری از چاه شماره یک میدان گازی مذکور به دست آمده است.

بر اساس این گزارش، دبی چاه مورد اشاره 695 هزار متر مکعب گاز در روز می‌باشد. ویژگی اصلی این محصول جدید عدم وجود سولفید هیدروژن در ترکیب آن است. قرار است طی روزهای آینده حفاری چاه عملیاتی شماره 2 نیز در میدان گازی شرپلی آغاز شود. شایان ذکر است، عملیات حفاری در میادین جدید گازی Kelleli و Ýylan نیز ادامه دارد.

تشکیل کمیسیون مبارزه با پولشویی در سطح روسای وزارتخانه‌ها در ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی ، قرار است یک کمیسیون هماهنگ کننده برای مبارزه با پولشویی متشکل از روسای وزارتخانه‌ها، ادارات ذیربط و نهادهای نظامی و انتظامی در ترکمنستان ایجاد گردد. در جلسه هیات دولت اعلام شد که این کمیسیون مطابق با الزامات ویرایش جدید قانون «مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی گسترش سلاح های کشتار جمعی » در سال 2021 و به منظور انجام تعهدات ناشی از معاهدات بین المللی ترکمنستان ایجاد خواهد شد.

پیش از این، بر اساس مصوبه ویژه رئیس جمهور ترکمنستان، یک کمیسیون هماهنگ کننده مشابه زیر نظر وزارت دارایی و اقتصاد در سطح روسای بخش های وزارتخانه‌ها، ادارات ذیربط و نهادهای نظامی و انتظامی ایجاد شده بود. رئیس جمهور ترکمنستان قبلا خاطر نشان کرده بود که فعالیت های این ساختار باید با هدف اطمینان از عملکرد و افزایش اثربخشی سامانه ملی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بر اساس تعامل نزدیک بین سازمان‌های دست اندرکار باشد.

بررسی تولید مشترک در ترکمنستان توسط تولیدکننده روسی تجهیزات نفت و گاز

شرکت Neft-Service از استان چلیابینسک که تجهیزات نفت و گاز تولید می‌کند، برای ایجاد تولید مشترک در ترکمنستان در جهت بومی سازی تولید محصولات خود ابراز علاقه کرده است. این مطلب را خبرگزاری تاس به نقل از مدیر این شرکت سرگئی شوماکوف گزارش کرده است.

شوماکوف افزود: ما علاقمندیم محصولات خود را به ترکمنستان عرضه کنیم، طرف ترکمن نیز نسبت به این موضوع تمایل دارد، فکر می‌کنم در این مسیر حرکت کنیم. ما آماده هستیم تا از طریق تاسیس شرکت مشترک، خط تولید را در ترکمنستان راه اندازی کنیم. این امر برای ترکمن‌ها منجر به ایجاد شغل شده، و برای ما، افزایش بازار فروش را در پی دارد. شایان ذکر است، شرکت Neft-Service بیش از 20 سال است که تجهیزات حفاری، تعمیر چاه، تله متری و غیره را برای صنعت نفت و گاز تولید و عرضه می‌کند.

 

افتتاح مراکز خدمات «کاماز» در ولایات ماری و لباب ترکمنستان

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در ولایات ماری و لباب ترکمنستان به مناسبت سی و یکمین سالگرد استقلال این کشور ، با حضور مقامات رسمی ترکمنستان، مراکز خدمات تعمیر و نگهداری خودروهای کاماز با آموزش کادر فنی افتتاح شد.

مرکز کاماز در ولایت ماری توسط شرکت «Askan» و در ولایت لباب توسط شرکت خصوصی «Awtotrans» ساخته شده است. مراکز ساخته شده به سفارش شرکت KAMAZ FTC Corp.LLP، می‌توانند در شبانه روز به ده خودرو خدمات رسانی کنند. هر یک از این مراکز آموزشی و خدماتی شامل یک ساختمان اداری، انبار، تعمیرگاه، کارواش، پارکینگ مسقف و مخازن آب می‌باشند.

ساخت این مراکز بر اساس دستور رئیس جمهور ترکمنستان مبنی بر احداث مراکز آموزشی و نگهداری خودروهای کاماز در ولایت های بالکان، داش آغوز، لباب و ماری انجام شده است. در مراسم افتتاح مراکز آموزشی و نگهداری خودروهای کاماز، مدیران و متخصصان بخش حمل و نقل ترکمنستان، هیئت مدیره شرکت «KAMAZ FTC Corp.LLP»، نمایندگان سازمان‌های عمومی و بزرگان افتخاری شرکت داشتند.

شایان ذکر است، در نوامبر سال گذشته مرکز تعمیر و نگهداری خودروهای کاماز در ترکمن باشی واقع در ولایت بالکان افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز نموده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما