معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان-مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم شهریور ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

کشور ترکمنستان سالانه 9 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر خواهد کرد.

خبرگزاری ترکمن پورتال: آقای قربانقلی بردی محمداف، رئیس مصلحت خلق ملی گنگش ترکمنستان گفت: برق علاوه بر افغانستان به ایران، ازبکستان و قرقیزستان صادر می‌شود و قرار است در سال جاری میلادی حجم آن به 9 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد. این شاخص 3.3 برابر بیشتر از سال 2013 میلادی است. آقای قربانقلی بردی محمداف این را در نشستی با معلمان و دانشجویان انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان گفت.

به طور دقیق تر، کشور در حال حاضر مجموعا 12 نیروگاه با ظرفیت 6943.2 مگاوات شامل 51 توربین دارد. توربین‌های گاز - 39، توربین‌های بخار – 12 است.

همچنین گفته شد مازاد برق تولیدی در نیروگاه دولتی داشاغوز به ازبکستان صادر می‌شود.

در هفت ماه امسال بیش از هزار گردشگرترکمنی به ازبکستان سفر کردند.

خبرگزاری ترکمن پورتال: کمیته آمار دولتی ازبکستان گزارشی از تعداد گردشگرانی که در ماه‌های ژانویه تا جولای به این کشور آمده اند منتشر کرده است. نشریات اینترنتی ازبکستان در این باره خبر می دهند.

بر اساس این گزارش، در مدت مشابه بیش از 1100 شهروند ترکمنستانی به ازبکستان سفر کردند. بر اساس این شاخص، ترکمنستان در بین 30 کشور برتر این فهرست قرار گرفت

 

 نمایندگان بخش نفت و گاز کشور ترکمنستان در مجمع بین المللی در کازان شرکت کردند.

خبرگزاری ترکمن پورتال: سرکنسولگری ترکمنستان در کازان گزارش می دهد که نمایندگان شرکت های دولتی "ترکمن گاز" و "ترکمن نفت" و همچنین شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا" در مجمع پتروشیمی تاتارستان-2022 (TNF - 2022) شرکت کردند.

این مجمع از 31 آگوست تا 2 سپتامبر در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی "کازان اکسپو" برگزار شد و بیش از 2000 نماینده را گرد هم آورد.

شرکت کنندگان در مورد مسائل موضوعی کربن زدایی، جایگزینی واردات، دیجیتالی شدن در بخش سوخت و انرژی بحث کردند.

این مجمع شامل 4 نمایشگاه صنعتی از جمله TatOilExpo بود که شرکت های برجسته صنعت نفت و گاز روسیه و آسیای مرکزی در آن حضور داشتند و اینها عبارتند از: تولید کنندگان و تامین کنندگان تجهیزات گاز و نفت، شرکت ها و هلدینگ های نفتی، شرکت های تولید و فرآوری نفت و گاز، خدمات حوزه نفت و شرکت های اکتشاف می‌باشند.

 

رانندگان خارجی مجوز حمل و نقل کالا از طریق ترکمنستان را دریافت کردند.

خبرگزاری ترکمن پورتال: از 8 سپتامبر 2022 میلادی، وسایل نقلیه کشورهای خارجی مجاز به ترانزیت کالا از طریق ترکمنستان هستند. آژانس ترکمن اوتواولاگلاری گزارش می دهد که رانندگان خارجی باید مدارکی که صلاحیت آنها را تأیید می‌کند همراه داشته باشند.

 کامیون‌ها می‌توانند از طریق ایست بازرسی "بندر بین المللی ترکمن باشی" و همچنین از گذرگاه‌های "آلتین عصیر"، "آرتیق"، "سرخس" و "فاراب" واقع در مرز دولتی ترکمنستان وارد خاک ترکمنستان شوند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما