معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

برنامه های برزیل برای افزایش تولید گندم

کنگره بین المللی با موضوع صنعت گندم در برزیل تشکیل و برنامه های این کشور برای افزایش تولید این محصول در کشور تبیین شد.

اخیرا کنگره بین المللی با موضوع صنعت گندم در برزیل تشکیل گردید. مارکوس مونتس، وزیر کشاورزی، دام و تامین برزیل، ضمن شرکت در مراسم اختتامیه این کنگره که توسط انجمن صنعت گندم برزیل (Abitrigo) در شهر فوز دو ایگواسو برگزار شد، تأکید نمود: «گندم بزرگترین چالشی است که برزیل و شاید کل جهان در حال حاضر با آن مواجه است. جهان به سمت یک سناریوی بسیار جدی ناامنی غذایی پیش می‌رود و کشور برزیل نقش مهمی در کاهش این خطر خواهد داشت». وی در ادامه افزود: «اغراق نیست اگر بگوییم که کره زمین برای تغذیه خود به برزیل وابسته است و گندم در این سناریو یکی از محصولات دارای اولویت خاص برای جهان می‌باشد».

وی افزود برزیل برنامه بلندپروازانه ای برای بخش کشاورزی خود دارد و روند پیشرفت این بخش با سرعت قابل توجهی در حرکت است بصورتی که تنها در فصل کشت آتی افزایش حدود 10 درصدی این بخش هدف گذاری شده است. گندم از معدود مواردی است که برزیل هنوز به واردات آن وابسته است و افزایش کشت این محصول در همین راستا مدنظر قرار گرفته است. 

به گفته وزیر کشاورزی، کار تحقیق و توسعه برای افزایش تولید گندم در خاک این کشور نتایج خوبی به بار آورده و آینده امیدوارکننده‌تری را نشان داده‌ است. «ما راهی پیدا کرده‌ایم که نه تنها ما را به خودکفایی می‌رساند بلکه به افزایش صادرات گندم از برزیل نیز منجر شده و اهمیت برزیل را به‌ عنوان تولیدکننده غذا در جهان افزایش خواهد داد. برزیل با چالش‌های زیادی روبرو است، اما تلاش می‌کنیم تا هر چه کمتر به گندم خارجی وابسته شویم و حمایت وزارت کشاورزی برزیل در این فرآیند بسیار مهم است».

سلسو مورتی، رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی برزیل (امبراپا Embrapa) نیز که در اختتامیه کنگره حضور داشت، تاکید کرد تحقیقات توسعه‌یافته توسط امبراپا در مورد گرمسیری‌سازی غلات برای گسترش تولید غلات در برزیل اساسی است. چند دهه پیش، برزیل از یک واردکننده به یک صادرکننده مواد غذایی تبدیل شد و گندم نیز تفاوتی نخواهد داشت. این تحقیقات به غلبه بر چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان در زمین کمک می‌کند تا کشور بتواند بیشتر و بهتر تولید کند و وظیفه خود را برای تغذیه جهان انجام دهد.

در همین راستا ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل در جریان تور ایالتی ماتو گروسو دو سول در پایان ژوئن پیش‌بینی کرده بود که ظرف 10 سال آینده، برزیل معادل آنچه گندم مصرف می‌کند، صادرات نیز داشته باشد. شرکت تأمین ملی برزیل (Conab) که زیر نظر وزارت کشاورزی این کشور فعالیت می‌کند، با افزایش تخمین تولید خود از 8.35 به 9.03 میلیون تن در سال 2022، انتظار رکورد محصول مورد اشاره رئیس جمهور این کشور را تایید کرده است. در صورت تحقق این مهم، جهش 17.6 درصدی در تولید گندم برزیل نسبت به میزان تولید 7.68 میلیون تن سال 2021 حاصل خواهد گردید.

بنابراین، به نظر می‌رسد برزیل به عنوان بازار همیشه وابسته به گندم عمدتا از مبداء آرژانتین، اولین گام‌ها را برای کاهش وابستگی خود به غلات وارداتی و سرمایه‌گذاری در زمینه کاهش شتاب ایجاد شده در افزایش قیمت محصول گندم (که پس از بحران در شرق اروپا برجسته شد) بر خواهد داشت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما