معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۶- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۲۸۵

حضور ایران در پیمان شانگهای زمینه نقش آفرینی بهتر در بازار انرژی منطقه و جهان را فراهم می کند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه در برنامه پایش شبکه اول سیما ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول، به سوالات مطروحه پاسخ داد و جایگاه و فرایند عضویت ایران در پیمان شانگهای را تبیین نمود.

دکتر صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در این برنامه که در تاریخ 5 مهر 1401 برگزار شد اظهار داشت: در اجلاس سمرقند عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای تصویب شد. همچنین وزیر امورخارجه پروتکل تعهدات جمهوری اسلامی ایران را به همراه دبیرکل شانگهای امضا کردند در داخل کشور نیز حدود 49 تفاهم نامه، قرارداد که مربوط به تعهدات ایران است در دولت تصویب  شده و حدود سه هفته است برای مجلس ارسال شده است و بعد از تصویب مجلس این موضوع باید در داخل 8 کشور که عضو دائم هستند نیز تصویب شود. این فرایند حدود یک سال طول خواهد کشید اما میتوان گفت که این پروسه اداری است و در اجلاس بعدی که در سطح سران در هند برگزار خواهد شد ایران به طور رسمی‌به عنوان نهمین کشور در اجلاس شرکت خواهد کرد. روسیه سفید نیز همین فرایند را برای عضویت طی خواهد کرد. کشورهای زیادی از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علاقه مند به عضویت دراین سازمان هستند.

وی در پاسخ به مشکلات و سنگ اندازی‌های احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی در طی شدن سیر اداری عضویت ایران در پیمان اظهار داشت: شانگهای یک سازمان مستقل است ، شاید قبل از عضویت رسمی ایران این احتمال وجود داشت اما در حال حاضر این مسئله امکان پذیر نیست.

دکتر صفری ادامه داد، ثمرات عضویت ایران پس از عبور از فرایند عضویت که یک سال طول می‌کشد قابل مشاهده خواهد بود اما با تشکیل منطقه آزاد در اوراسیا و تلاشهای وزارت امورخارجه و وزارت صمت در این منطقه ان شالله  ثمرات قابل لمسی خواهیم داشت.

معاون دیپلماسی اقتصادی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بحث تهاتر افزود: طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که بسیاری از کشورها به کالاهای خاص ما احتیاج دارند ( نه لزوما نفت خام). با این کار ابتکاری کالای مورد نیاز آن کشور را به آنها می دهیم و کالای مورد نیاز خود را وارد می‌کنیم که می‌تواند به تمامی‌کشورهای هدف ما در تمام نقاط جهان تسری یابد.

 مهدی صفری در پاسخ به نقش و جایگاه پیمان شانگهای در عرصه قیمت گذاری انرژی و نقش آفرینی که ایران می‌تواند در این حوزه داشته باشد اظهار داشت: دبیرکل شانگهای در نشست با رئیس جمهور کشورمان به نقش ایران در حوزه‌های مختلفی از جمله دادن قدرت بیشتر به این پیمان در حوزه جغرافیایی ، سیاسی و خاصه بحث انرژی اذعان داشت. مصرف کنندگان اصلی ما مانند هند، چین، پاکستان عضو همین سازمان هستند که این فرصت خوبی است و این بازار تعهد نسبی به ما دارد.

برای اولین بار است که ما در حوزه انرژی در ازبکستان در حال مذاکره و ورود هستیم و  بحث  فعالیت در حوزه دانش بنیان انرژی را آنها اعلام آمادگی کردند و درخواست داشتند. به کشور تاجیکستان و قرقیزستان نیز تازه ورود کردیم. در حوزه شرکت های دانش بنیان با این کشورها وارد مذاکره شده ایم و در حاشیه همین اجلاس شانگهای درخواست های خانه تکنولوژی از ما داشتند.

مشروح این برنامه در لینک تلوبیون به آدرس زیر قابل مشاهده است:

telewebion.com/episode/0x2998526

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما