معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۹

هجدمین نمایشگاه سالانه حلال در مالزی

هجدهمین نمایشگاه سالانه حلال مالزی با عنوان "تنوع بخشی در فرصتهای حلال" طی چهار روز در کوالالامپور پایتخت این کشور برگزار شد. در حال حاضر صنعت حلال با استقبال قابل توجهی در سطح جهانی روبرو شده است و پیش بینی میشود حجم این بازار از 2.1 تریلیون دلار کنونی به3.27 تریلیون دلار در سال 2028 برسد. مالزی از سال 2004 به صورت سالانه اقدام به برگزاری نمایشگاه صنعت حلال نموده است.

صنعت حلال یکی از بازارهای با رشد بالا محسوب میشود که محصولات و خدمات در این بخش در بین مصرف‌کنندگان مسلمان و غیر مسلمان در سراسر جهان با استقبال روزافزونی مواجه شده است. شاخص‌ جهانی اقتصاد اسلامی[1] پیش‌بینی می‌کند که حجم بازار جهانی حلال از 2.09 تریلیون دلار در سال 2021 به حدود 3.27 تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۸ (بیش از 55 درصد) خواهد رسید. کشور مالزی با درک پتانسیل و اهمیت این صنعت از سال 2004 میلادی هر ساله با برگزاری نمایشگاه صنعت حلال توانسته است سهم قابل توجهی از این بازار را نصیب خود نماید. بر اساس آخرین گزارش "اقتصاد جهانی اسلامی" این کشور برای نهمین سال متوالی موفق شده است که مقام نخست در توسعه اقتصاد مبتنی بر قوانین اسلامی را در میان 81 کشور مسلمان کسب کند. توجه ویژه به بخش صنعت غذایی حلال، تامین مالی اسلامی، گسترش گردشگری مسلمان پسند، رسانه و تفریحات اسلامی از مهمترین بخش هایی است این کشور روی آن تمرکز داشته است. در همین راستا هجدهمین نمایشگاه بین المللی حلال مالزی در تاریخ 17 شهریور به مدت چهار روز در محل مرکز تجارت و نمایشگاه بین المللی به دو صورت مجازی و حضوری برگزار گردید. در این نمایشگاه در مجموع  1258 غرفه دار در ۱۳ گروه مختلف شامل غذا و نوشیدنی، خدمات و توانمند سازی، فناوری غذا، دارو، تجارت الکترونیک، رسانه و تفریح، امور مالی اسلامی، مد اسلامی، مراقبت شخصی و لوازم آرایشی، آموزش، فرانچایز[2] ،گردشگری مسلمان‌پسند و هنر و فرهنگ اسلامی محصولات خود را به صورت حضوری در معرض بازدیدکنندگان قرار دادند. 

مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه روز چهارشنبه 8 سپتامبر 2022 (18شهریور) با حضور داتوک سری اسماعیل صبری نخست وزیر این کشور برگزار گردید. در این مراسم که تعداد قابل توجهی از سفرا، دیپلمات های خارجی مقیم مالزی در کنار دیگر فعالان داخلی و خارجی منتخب حضور داشتند. نخست وزیر در سخنرانی خود به موفقیت مالزی در پیشبرد صنعت حلال، موضوع تضمین و حفظ اعتماد مصرف کنندگان به محصولات حلال، استانداردسازی و گواهینامه‌ها برای حفظ این وجهه اشاره داشت. به گفته وی در حال حاضر 8000 شرکت مالزیایی در این صنعت مشغول به فعالیت میباشند که بیش از 20 درصد ایشان از توان صادراتی برخوردار هستند. وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود به ابتکار این کشور در خصوص ایجاد بیش از 22 پارک صنعتی حلال که 14 مورد از آن مورد تایید مرکز توسعه اسلامی مالزی (جاکیم) قرار گرفته است، اشاره نمود. به گفته وی هم اکنون 295 شرکت بین المللی از جمله 42 شرکت چند ملیتی در این پارک ها حضور دارند. بر اساس آمار میزان سرمایه گذاری در این پارک ها بیش از 16 میلیارد رینگت میباشد که 9.5 میلیارد از آن ناشی از جذب سرمایه گذاری خارجی بوده است. وی با اشاره به جمعیت قابل توجه مسلمانان و استقبال روز از افزون غیر مسلمانان به این صنعت، پتانسیل بالا در تنوع بخشیدن و فراگیری دیگر حوزه‌ها، همچون تامین مالی اسلامی، دیجیتال سازی فعالیت های اقتصادی، توسعه زیرساخت و ... را خاطر نشان نمود.

از دیگر نکات قابل توجه آمار و ارقام میزان تعاملات تجاری طی نمایشگاه صنعت حلال در مالزی است. به گفته داتوک مصطفی عبدالعزیز مدیر اجرایی شرکت توسعه صادرات مالزی(MATRADE) به عنوان برگزار کننده نمایشگاه‌های حلال مالزی، این نمایشگاه در سال 2021 علیرغم اینکه محدود به برگزاری در فضای مجازی بود توانست حدود600 میلیون تعامل تجاری را رقم بزند. در این سال 549 غرفه دار از 43 کشور جهان محصولات خود را در معرض بیش از 16512 بازدید کننده تجاری قرار دادند. همچنین 1500 جلسه B2B بین حدود 500 شرکت مالزیایی با 400 خریدار بین المللی صورت گرفت که حاصل آن در مجموع، عقد قراردادهایی به ارزش 1.749 میلیارد رینگت برای طرف مالزیایی بود. در این نمایشگاه طیف وسیعی از خریداران محلی و بین المللی، کارآفرینان، خرده فروشان، برندها، رسانه‌ها، محققان و تاثیرگذاران (infleuncers) حضور میابند. بر اساس آمار شرکت توسعه حلال مالزی (HDC)توجه به صنعت حلال در 5 سال منتهی به 2021 موجب صادرات بیش از 190 میلیارد رینگتی برای این کشور شده است.

 به گفته مدیر اجرایی نمایشگاه، هنر و فرهنگ اسلامی جدیدترین بخش در نمایشگاه بین‌المللی حلال مالزی است. و هدف از آن ارائه محصولات شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در هنر و صنایع دستی با عناصر اسلامی است. وی افزود: با شرکت توسعه صنایع دستی مالزی برای ترویج هنرهای اسلامی(محلی) و صنایع دستی به کشورهای خارجی از طریق پلتفرمی  به نام Mihas Reconnect در حال همکاری هستیم.

لازم به ذکر است استاندارد حلال به صورت روزافزونی مورد توجه کشورهای مختلف اعم از مسلمان و غیر مسلمان به عنوان محصولی با کیفیت و پاکیزه قرار گرفته است. محصولی که از ابتدای روند تولید و استفاده از مواد اولیه تحت نظارت قرار گرفته است و از ایمنی و استاندارد های لازم برخوردار است. افزایش تقاضای بین المللی و حضور بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته در این صنعت شاهدی بر این مدعاست.

در این نمایشگاه کشورهای کویت، تایلند، آفریقای جنوبی و فلسطین از بزرگترین غرفه‌داران بودند. از دیگر کشورهای حاضر در این نمایشگاه میتوان کشورهای ترکیه، عربستان، بعضی از کشورهای اروپایی و حتی بعضی از کشورها آمریکای جنوبی مانند برزیل و آرژانتین اشاره نمود.

 

[1] Global Islamic Economy Indicator

[2] کسب و کارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرنچایز با یکدیگر و به‌طور مشترک به فعالیت خواهند پرداخت را «کسب و کارهای تحت پوشش» گویند و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متدهای موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کارهای تحت پوشش می‌باشد، را «هماهنگ‌کننده» می‌نامند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما