معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی گوانجو-چین

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته سوم شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری روز گواندونگ" در نمایشگاه بین‌المللی تجارت خدمات چین (CIFTIS)

روز موضوعی استان گواندونگ در نمایشگاه بین‌المللی تجارت خدمات چین (CIFTIS) در تاریخ 1 سپتامبر 2022 در پکن برگزار شد. در این مراسم که با موضوع "اشتراک جهانی خدمات گواندونگ" برگزار گردید شش پروژه به ارزش حدود 644 میلیون یوان (96 میلیون دلار) به امضا رسید. در میان پروژه‌های امضا شده، مرکز توسعه دهکده دیجیتال Zhongke  شنجن و گروه سرمایه گذاری فناوری Haoyuan  گواندونگ یک همکاری استراتژیک به ارزش بیش از 50 میلیون دلار امضا کردند.

همچنین، Amazon Connect Technology Services پکن و شهر Zhongshan پروژه مرکز توانمندسازی دیجیتال و تولید هوشمند فناوری ابری آمازون را به ارزش بیش از 36 میلیون دلار امضا کردند که بر صنایعی مانند تولید تجهیزات پیشرفته، زیست پزشکی، فناوری اطلاعات نسل جدید و تجارت الکترونیک فرامرزی متمرکز است. بیش از 1400 شرکت در نمایشگاه CIFTIS 2022 شرکت نمودند که نسبت به سال گذشته 13.8 درصد افزایش داشته است. گواندونگ قرار است دستاوردهای خود را در زمینه تجارت خدمات و توسعه مناطق آزمایشی تجارت خدمات ارائه دهد.

در سال 2021، واردات و صادرات خدمات گواندونگ از 980 میلیارد یوآن (146 میلیارد دلار) فراتر رفت که نسبت به سال قبل 18.5 درصد افزایش داشت. این رشد از نظر مقیاس رتبه دوم را در کشور دارد و حجم آن حدود 18 درصد از کل چین را به خود اختصاص داده است.

بر اساس برنامه استان برای توسعه تجارت خدمات در دوره چهاردهم برنامه پنج ساله (2021-2025)، حجم کل تجارت خدمات کمتر از 4.5 تریلیون یوان (671 میلیارد دلار) نخواهد بود تا جزء سه استان برتر چین قرار گیرد.

حضور استان گواندونگ در پنجمین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE)

نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) به عنوان اولین نمایشگاه در سطح ملی با موضوع واردات برای چهار سال متوالی با موفقیت برگزار شده است. این رویداد به عنوان یک پلت فرم برای تدارکات بین المللی، ترویج سرمایه گذاری، تبادلات فرهنگی و همکاری عمل کرده است.

پنجمین CIIE از 5 تا 10 نوامبر در شانگهای برگزار می‌شود. بر اساس اعلام برگزارکننده نمایشگاه، بیش از 250 شرکت فورچون 500 مشارکت خود را در این نمایشگاه تایید کرده اند.

به گفته دپارتمان بازرگانی گواندونگ، این استان بیش از 21 هزار شرکت و 45 هزار خریدار حرفه‌ای را برای حضور در دوره قبل نمایشگاه سازماندهی نمود و میزان خرید مورد نظر افزایش یافته است. دامنه محصولات خریداری شده شامل زیست پزشکی، تجهیزات فنی، کالاهای مصرفی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی، تجارت خدمات و سایر زمینه‌ها می‌باشد. بسیاری از شرکت های فورچون 500 مانند ABB، DuPont، Rheinland و Siemens متعهد شده اند که سرمایه گذاری خود را در گواندونگ گسترش دهند.

CIIE صرفاً رویدادی برای انتخاب محصولات باکیفیت از سراسر جهان نیست، بلکه محلی برای جذب سرمایه گذاری و همکاری‌های فنی است. سان بین، معاون دپارتمان بازرگانی گواندونگ، گفت که این استان تقاضای بازار و ویژگی‌های صنعتی را برای استفاده کامل از CIIE ترکیب خواهد کرد. این یک پلتفرم برای انجام فعالیت های خاص در محل و یک پلت فرم جدید برای گسترش ارتباطات خارجی، مبادلات و همکاری گواندونگ ایجاد خواهد شد.

لیو فوکسو، معاون دفتر نمایشگاه بین المللی واردات چین، گفت که در مقایسه با رویدادهای قبلی، پنجمین CIIE به بهینه سازی نمایشگاه‌های تجاری خود، نوآوری در ترویج سرمایه گذاری و ارتقاء نمایشگاه‌های ملی جامع ادامه داده است.

حضور معاون نخست وزیر چین در مراسم بهره برداری از مجتمع BASF در استان گواندونگ

هان ژنگ معاون نخست وزیر چین اعلام کرد که مجتمع متعلق به غول شیمیایی آلمان BASF در شهر Zhanjiang، استان گواندونگ، تکمیل و به بهره برداری رسید. وی در مراسم افتتاحیه این مجتمع از طریق لینک ویدیویی در پکن، شرکت نمود.

با مجموع سرمایه گذاری حدود 10 میلیارد یورو (حدود 9.93 میلیارد دلار)، این مجتمع سومین سایت بزرگ BASF در جهان و بزرگترین پروژه سرمایه گذاری توسط یک شرکت آلمانی در چین خواهد بود.

این مجتمع به عنوان اولین پروژه کاملاً خارجی در صنایع شیمیایی سنگین چین، الگوی جدیدی برای همکاری‌های بازتر و برد-برد بین چین و آلمان، بدون در نظر گرفتن شرایط پیچیده بین المللی را نشان می دهد.

در فاز اول پروژه سالانه 60 هزار تن ترکیبات پلاستیکی تولید خواهد شد و تولید ترکیبات پلاستیک مهندسی BASF را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به 420 هزار تن در سال افزایش می دهد. انتظار می رود کل فازهای پروژه تا سال 2030 تکمیل شود. در صورت بهره برداری کامل، سالانه 60 هزار تن ترکیبات پلاستیکی، 1 میلیون تن اتیلن، انواع مواد پتروشیمی و محصولات واسطه تولید خواهد شد.

دکتر مارتین برودرمولر، رئیس هیأت مدیره BASF  گفت: "در بلندمدت، محرک‌های رشد اقتصادی چین همچنان متقاعدکننده هستند. اینها شامل ادامه شهرنشینی، فناوری‌های جدید و تأکید بر مسیرهای پایدارتر برای رشد بلندمدت است. BASF برای بهره مندی از این روندها موقعیت خوبی دارد".

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی چین، سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در سرزمین اصلی چین، سالانه 17.3 درصد افزایش یافته و به 798.3 میلیارد یوان (حدود 114.7 میلیارد دلار) در هفت ماه اول سال رسیده است.

برگزاری دهمین مجمع نوآوری و انتقال فناوری چین-آ.سه. آن در گوانشی

دهمین مجمع انتقال فناوری و نوآوری مشارکتی چین-آ.سه.آن به صورت آنلاین و حضوری در نانینگ، مرکز استان گوانشی از 15 تا 19 سپتامبر برگزار شود. این مجمع توسط وزارت علوم و فناوری چین، دولت محلی استان گوانشی و مرکز انتقال فناوری چین-آ.سه.آن برگزار می‌شود.

به عنوان یکی از رویدادهای سطح بالا در چارچوب نمایشگاه چین-آ.سه.آن، رویداد امسال به "فناوری دیجیتال + سلامت بزرگ" توجه خواهد کرد.

مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از جمله مراسم افتتاحیه، مجمع اصلی، مجمع دانشمندان جوان و نمایشگاه‌های همسان‌سازی فن‌آوری برای نمایش دستاوردهای حاصل شده در نوآوری و همکاری علمی- فناوری چین و آ.سه.‌آن در دهه گذشته برگزار می‌شود.

در 9 رویداد قبلی این مجمع، بیش از 80 مسئول بخش علم و فناوری در سطح معاونان وزیر در چین و کشورهای آ.سه.آن، بیش از 11 هزار شرکت کننده داخلی و خارجی حضور داشته و بیش از 3600 شرکت بالغ بر 3 هزار پروژه را به نمایش گذاشتند.

اقدامات گواندونگ برای تضمین رشد اقتصادی پایدار و توسعه یکپارچه تجارت داخلی و خارجی

اخیراً، گواندونگ مجموعه ای از سیاست ها را برای ترویج رشد پایدار صنایع و اقتصاد منتشر کرده است. این اقدامات شامل ترویج سرمایه گذاری صنعتی و ساخت پروژه‌های بزرگ در صنعت تولید است. در همین حال، این استان سیاست های ویژه ای را برای صنعت قطعه سازی خودرو، صنعت انرژی سیلیکونی و طراحی صنعتی اعلام کرد. با توجه به سیاست های فوق، دولت از هیچ تلاشی برای جذب سرمایه گذاری بیشتر و پیشبرد توسعه یکپارچه تجارت داخلی و خارجی دریغ نخواهد کرد.

درخصوص بازرسی و صدور گواهینامه، گواندونگ توسعه یکپارچه خدمات بازرسی و صدور گواهینامه تجارت داخلی و خارجی را ترویج خواهد کرد. آموزش عمومی رایگان به شرکت‌ها در زمینه‌ها و بخش‌های مختلف ارائه می‌شود تا به آنها کمک کند تا اقدامات تجاری فنی مرتبط با بازارهای هدف خود را درک نمایند.

این استان همچنین راهنماهایی را برای کمک به کشف بازارهای داخلی در کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) تدوین خواهد کرد. دولت همچنین خدمات تسهیل شده ای مانند صدور به موقع گواهی مبدأ تحت RCEP یا سایر موافقت نامه‌های تجارت آزاد را ارائه خواهد کرد و اصلاحات ترخیص گمرکی برای بهبود بیشتر کارایی لجستیک فرامرزی تعمیق خواهد شد.

در حوزه تجارت خارجی، گواندونگ دولت‌های محلی را تشویق می‌کند تا حمایت خود را از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری فرامرزی مانند نمایشگاه‌های خارج از کشور، بازاریابی خارج از کشور و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور افزایش دهند.

بر اساس داده‌های دپارتمان بازرگانی گواندونگ، از ژانویه تا جولای 2022، این استان شاهد 33 پروژه سرمایه گذاری خارجی بزرگ به ارزش 100 میلیون دلار (یا بیشتر) بوده است به میزان 9.14 میلیارد دلار بوده است که 54.9 درصد از کل استان را تشکیل می دهد.

در آینده، گواندونگ تلاش های بیشتری برای جذب سرمایه گذاری خارجی انجام خواهد داد و تلاش خواهد کرد مجموعه جدیدی از پروژه‌های سرمایه گذاری را از شرکت های Fortune 500 معرفی کند.

صدور مجوز آزمایش محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی در شنجن

آزمایش محصولات و خدمات کم خطر هوش مصنوعی که هنوز توسط دولت‌های ملی یا محلی استاندارد نشده‌اند، اما با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند، در شهر شنجن مجاز اعلام شد.

شنجن خانه بیش از 1300 شرکت مرتبط با هوش مصنوعی است که دومین شهر در کشور می‌باشد. مقیاس اصلی صنعت هوش مصنوعی چین بیش از 400 میلیارد یوان (57.48 میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود.

با توجه به نگرانی‌های اخلاقی که با استفاده از هوش مصنوعی به وجود می‌آیند، این مقررات ایجاد یک نهاد مدیریتی خاص هوش مصنوعی را اجباری می‌کند و به دولت شهر دستور می‌دهد تا کمیته اخلاق هوش مصنوعی را راه‌اندازی کند. به خطر انداختن امنیت ملی و منافع عمومی، نقض حریم خصوصی و حقوق اطلاعات شخصی در تحقیقات و عملیات کاربردی ممنوع است.

یک سیستم نظارت و آمار هوش مصنوعی برای ارائه داده‌های دقیق و منسجم و پشتیبانی سیاست برای پیشبرد رشد صنعت، طبق مقررات، توسعه می یابد.

پشتیبانی از داده‌ها، قدرت محاسباتی و الگوریتم ها برای رشد بخش هوش مصنوعی ضروری است. طبق این قانون، دولت باید یک سیستم منابع داده عمومی‌برای صنعت هوش مصنوعی، دستورالعمل های اشتراک گذاری داده‌های عمومی‌برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی و یک پلت فرم قدرت محاسباتی و الگوریتم باز و صنعت محور ایجاد کند.

موسسات آموزش عالی، سازمان‌های تحقیقاتی علمی و شرکت‌ها تشویق و حمایت می‌شوند تا زیرساخت محاسباتی هوش مصنوعی ساخته و منابع محاسباتی را به اشتراک بگذارند تا یک اکوسیستم مشترک ایجاد کنند.

برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی سرمایه‌گذاری و تجارت چین (CIFIT)

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی سرمایه‌گذاری و تجارت چین (CIFIT) در تاریخ 17 لغایت 20 شهریور ماه 1401 (8-11 سپتامبر 2022) با عنوان "توسعه جهانی: به اشتراک گذاری فرصت های دیجیتال، سرمایه گذاری در آینده سبز" در شهر شیامن استان فوجیان در فضایی به وسعت 120 هزار مترمربع و با حضور 90 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

بیش از 4 هزار شرکت و 800 گروه تجاری-صنعتی در این رویداد حضور داشتند. همچنین بالغ بر 480 پروژه با مجموع سرمایه گذاری 342 میلیارد یوان (49.3 میلیارد دلار) در این نمایشگاه به امضا رسید.

Guo Tingting، معاون وزیر بازرگانی چین، در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: "تاریخچه نمایشگاه به خوبی نشان دهنده عملکرد چین در تعهدات خود در طول سال‌های گذشته بوده است. چین به طور مداوم تجارت خارجی را گسترش خواهد داد و در عین حال تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر را تقویت خواهد کرد".

وی افزود: "چین سیستم خدمات را برای سرمایه گذاران خارجی بهینه می‌کند تا آنها علاقه بیشتری به سرمایه گذاری و توسعه در چین پیدا کنند".

CIFIT که به عنوان یک پلتفرم برای تقویت سرمایه گذاری دوجانبه، انتشار اطلاعات معتبر و بررسی آخرین روندهای سرمایه گذاری است، به طور مداوم عزم چین را برای ارتقای سرمایه گذاری نشان می دهد. برخی گزارش‌های مهم شامل دستورالعمل‌ سرمایه‌گذاری خارجی چین (2022) و گزارش سرمایه‌گذاری خارجی در چین 2022 در این رویداد به صورت رسمی منتشر شدند.

در حاشیه نمایشگاه امسال بیش از 100 کنفرانس و نشست فرعی با موضوعاتی از قبیل اقتصاد دیجیتال، سرمایه گذاری سبز، حمایت حقوقی چین از سرمایه گذاری خارجی، داوری در سرمایه گذاری بین المللی، تحول صنعتی، صنعت خودروسازی، سرمایه گذاری چین-اوراسیا، کشاورزی، اقتصاد سبز و کم کربن، انرژی جدید و کشورهای BRICS برگزار گردید.

همچنین 40 رویداد Machmaking با موضوعاتی نظیر جهانی شدن شرکت های چینی، تأمین مالی نوآوری در علم و فناوری، صنعت گردشگری، پروژه‌های خلاقانه دیجیتال، اینترنت صنعتی، استارت آپ های جوان و همکاری با استان‌های مختلف چین برگزار گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما