معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

افزایش سهم خدمات در مبادلات تجاری مجارستان

بر اساس گزارش منتشره در سایت مرکز آمار رسمی مجارستان موسوم بهKSH مبادلات تجاری مجارستان در حوزه خدمات در سه ماهه دوم سالجاری میلادی به بیش از 2 میلیارد و 116 میلیون دلار رسید .

بر اساس تازه ترین گزارش منتشره از سوی مرکز آمار رسمی مجارستان، حجم مبادلات تجاری این کشور در حوزه خدمات در سه ماهه دوم سالجاری میلادی به حدود 2 میلیارد و 116 میلیون یورو رسیده، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 1 میلیارد و 578 میلیون یورو بوده است. طبق این گزارش در بازه زمانی یاده شده، خدمات صادراتی  حدود 30 درصد و خدمات وارداتی حدود 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است. بر اساس این گزارش، میزان صادرات کشور نیز طی این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 19 درصد و واردت نیز حدود 9.7 درصد رشد داشته است.

طبق گزارش مذکور ، در حوزه خدمات خارجی ، بخش خدمات حمل و نقل  بیش از 868 میلیون یورو ، سفرهای خارجی بیش از 757 میلیون یورو، خدمات تولیدی  با 329 میلیون یورو، سهم داشته اند.  حدود 64 درصد خدمات صادراتی و 72 درصد خدمات وارداتی مجارستان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شده است که باعث ایجاد درآمدی به ارزش 979 میلیون یورو شده است. در حوزه مناسبات خارجی در بخش خدمات، آلمان همچنان با حدود 19 %  اولین شریک تجاری مجارستان به شمار می رود. همچنین کشورهای ایالات متحده آمریکا با 8.7 % ، اتریش با 8.0 % در ردیف های بعدی قرار دارند.  بطور کلی خدمات تجاری حدود 39 درصد از کل خدمات صادرات (با محاسبه 20 % دیگر خدمات بازرگانی )  کشور را تشکیل می دهد.  همچنین خدمات حمل و نقلی با 33 درصد، مسافرتی با 19 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. سهم خدمات بازرگانی در حوزه واردات ( با محاسبه 30 % سایر دیگر خدمات بازرگانی )  حدود 52 % می‌باشد. در همین راستا (خدمات واردات ) سهم خدمات حمل و نقلی حدود 30% و  مسافرتی حدود 11 %  بوده است.

همچنین طبق این گزارش، در مقیاس سالانه در نیمه دوم سالجاری ارزش خدمات صادرات حدود 30% و واردات نیز حدود 28 % بیشتر شده است. بیشترین افزایش در حوزه خدمات حمل و نقل و خدمات مسافرتی بوده است. بیشترین افزایش خدمات در بین کشورهای اروپایی با لهستان و خارج از اتحادیه اروپا نیز با انگلیس بوده است.

شایان ذکر است حجم کل مبادلات تجاری مجارستان در سال 2021 میلادی بیش از 280 میلیارد دلار بوده که ارزش صادرات آن به ارزش 141 میلیارد و واردات آن 138 میلیارد دلار اعلام شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما