معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

افزایش سهم خدمات در مبادلات تجاری مجارستان

بر اساس گزارش منتشره در سایت مرکز آمار رسمی مجارستان موسوم بهKSH مبادلات تجاری مجارستان در حوزه خدمات در سه ماهه دوم سالجاری میلادی به بیش از 2 میلیارد و 116 میلیون دلار رسید .

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اثر بحران کرونا بر اقتصاد اروپا

بحران ناشی از شیوع کرونا در اوایل سال قبل، تقریبا از سوی بسیاری دست کم گرفته می‌شد. با این حال، بسیاری آنرا صرفا یک بحران طولانی‌مدت بهداشتی و اقتصادی می‌دیدند. همواره یک شرط تشدیدکننده هم در میان بود. به عبارت دیگر این باور وجود داشت که اگر حل بحران همه‌گیری طولانی‌مدت شود تا فعالیت اقتصادی به طور کامل از سر گرفته شود این آثار جدی خواهند بود. غالبا این دو جنبه، در کوتاه مدت در تضاد با یکدیگر تفسیر نمی‌شدند. برای مهار شیوع کرونا، فعالیت‌های اقتصادی برای طولانی‌مدت متوقف شده و یا با محدودیت‌های بسیار زیاد ادامه یافتند. با این حال همه دولتها قادر به مواجه با مشکلات جدید ناشی از شیوع و همزمان تبعات اقتصادی آن نبودند. مشکلات بودجه‌ای و یا سنگینی بدهی عمومی از جمله موانع پیش روی دولتها بود.

اهمیت بخش خدمات و بررسی صادرات خدمات فنی و مهندسی بر اساس آمار جهانی

امروزه در کشورهای توسعه یافته بخش خدمات، بعد از کشاورزی یعنی گام اول و صنعت یعنی گام دوم توسعه، به عنوان گام سوم و موتور رشد اقتصادی محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای جهانی در سال های اخیر حدود ۸۰ درصد از ارزش افزوده کل اقتصاد در برخی از کشورهای توسعه یافته در بخش خدمات حاصل شده است و رشد ارزش افزوده این بخش نسبت به بخش کالایی دارای سرعت بیشتری می‌باشد و حدود ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) برخی از کشورهای توسعه یافته حاصل این بخش بوده است. در بخش تجارت نیز می‌توان بنابر آمار سال 2019 سازمان تجارت جهانی، به سهم 22.4 درصدی تجارت خدمات از کل تجارت جهانی اشاره کرد که به عقیده برخی با توجه به سرعت رشدی که در تجارت این بخش وجود دارد، می‌توان گفت تا سالهای آتی سطح تجارت خدمات می‌تواند به سطح تجارت کالا برسد.

درس‌های اقتصادی بحران کرونا برای آفریقا

با ورود کرونا ویروس به قاره آفریقا، کشورهای آفریقایی با تصاویر دلخراشی که از اثر این ویروس مرگبار در چین و اروپا دیده‌اند، با نگرانی در حال آماده‌سازی برای مدیریت شیوع ویروس و اطمینان از کنترل سیستم‌های شکننده خود هستند. این ویروس با در نوردیدن آخرین کشور آفریقایی یعنی لسوتو تمام کشورهای این قاره را آلوده کرد. اگر چه قاره آفریقا به‌رغم کمبود شدید وسایل و امکانات بهداشتی تاکنون به مدد عوامل متعدد همچون اقدام به‌موقع و یکپارچه اتحادیه آفریقا در کنترل مرزها، تجارب همه‌گیری‌های قبلی مثل مالاریا و ایدز و ابولا، آب و هوا و بافت جمعیتی جوان این شانس را داشته که به نسبت آمریکا، اروپا و آسیا از تلفات شدید موج اول این بیماری نسبتاً مصون‌تر بماند. اما برآوردها نشان می‌دهد خسارات اقتصادی پسابحران بیش از هر قاره دیگری به آفریقا آسیب خواهد زد و دستاوردهای مثبت کشورهای این قاره در دو دهه گذشته را برای نیل به یک زندگی بهتر به شدت در مخاطره قرار خواهد داد. این روزها رهبران و نخبگان و محافل دانشگاهی و علمی آفریقایی بیش از هر زمان دیگری بر چاره‌جویی برای کنترل و مهار بحران و حتی تبدیل آن به فرصتی برای جبران نقایص استراتژیک قاره مخصوصاً در اقتصاد خرد و کلان کشورهای خود متمرکز شده‌اند که جمع‌بندی نظرات آنان در این زمینه حاکی از تفکر رشدیافته و منسجمی است که به برکت تجارب بدست آمده از بحران‌های قبلی، تسهیل دسترسی به منابع علمی جهان و رشد و قدم‌های رو به جلو این قاره استعمار زده بدست آمده است و این امیدواری را می‌دهد که مردم و نخبگان این قاره به‌رغم فقر و کمبود شدید امکانات از درایت نسبی لازم حتی برای حل مشکلات بزرگ هم برخوردارند.