معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۴

رشد تولید ناخالص داخلی در اقتصاد روسیه

بهبود تقاضا، بهبود صنعت و سرمایه گذاری و نیز کنترل تورم می‌تواند کاهش تولید ناخالص داخلی را در سال 2022 به 3 درصد یا کمتر کاهش دهد. وزارت توسعه اقتصادی در 31 آگوست از کاهش تولید ناخالص داخلی در ماه جولای (بر حسب سالانه) نسبت به ماه ژوئن خبر داد. اقتصاددانان تخمین زدند که در جولای، تولید ناخالص داخلی روسیه نسبت به ماه قبل رشد داشته است.

در مارس 2022، پس از اعمال تحریم های سخت غرب، مقامات روسیه و اقتصاددانان مستقل پیش بینی‌های بسیار منفی برای پویایی توسعه اقتصادی روسیه ارائه کردند. وزارت اقتصاد برای امسال کاهش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی را برنامه ریزی کرده بود. تحلیلگرانی که در نظرسنجی بانک مرکزی در ماه مارس شرکت کردند، پیش بینی می‌کردند اقتصاد تا 23 درصد دچار رکود شود، در حالی که پیش بینی اجماع منفی 8 درصد بود. با این حال، شش ماه بعد، بیشتر پیش‌بینی‌ها تعدیل شده‌اند، زیرا تأثیر تحریم‌ها کمتر از حد انتظار بوده است. به گفته آندری بلوسوف، معاون اول نخست وزیرروسیه، بعید نیست که در سال 2022 کاهش تولید ناخالص داخلی کمتر از 3٪ باشد. او معتقد است که در سال آینده، روسیه شانس کسب نتیجه منفی 0.6-0.8٪ را دارد.

آخرین آمار، پویایی بالاتر از حد انتظار را نشان می دهد. به گفته وزارت توسعه اقتصادی، کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه جولای پس از منفی 4.9 درصد در ژوئن به 4.3 درصد در شرایط سالانه کاهش یافت. در نتیجه با توجه به نتایج هفت ماهه کاهش 1.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است. این وزارتخانه توضیح داد که فعالیت اقتصادی با رشد مداوم در صنعت استخراج و پویایی مثبت در کشاورزی و همچنین بهبود قابل توجه در عملکرد ساخت و ساز حمایت می‌شود.

سوفیا دونتز، اقتصاددان ارشد در رنسانس کپیتال بخش روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع، اذعان داشت که در واقع، اقتصاد روسیه در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن به صورت ماهانه رشد کرده است. او خاطرنشان می‌کند: "ما روندی آرام را به سمت بهبودی می‌بینیم. مثلا برای برخی از بخش ها، این کاهش، کاهش تقاضای مصرف کننده و در برخی بخش ها رشد آن است."

در ماه جولای نیز روندی به سمت احیای تقاضای مصرف کننده مشاهده شده است. بر اساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی، مجموع گردش مالی خرده فروشی، خدمات عمومی و رفاهی به مردم به دلیل بهبود پویایی تجارت خرده‌فروشی و عمومی، نرخ کاهش را پس از منفی 6.9 درصد در ژوئن به منفی 6.3 درصد کاهش داد.

معاون اول نخست وزیر آندری بلوسف معتقد است که به احتمال زیاد، اوج کاهش تقاضای مصرف کننده قبلاً پشت سر گذاشته شده است. وی اذعان داشت: "ما شاهد هستیم شوکی که با افزایش قیمت ها در ماه‌های مارس و آوریل همراه بود به تدریج در حال عبور است. تا حد زیادی، این امر در مورد محصولات غذایی و تا حدی کمتر؛ محصولات غیر غذایی صدق می‌کند. اما در هر دو مورد، تقاضا به تدریج شروع به احیای مجدد می‌کند. "

اقتصاددانان رنسانس کپیتال در بررسی 25 آگوست، خاطرنشان کرد:« آمار تولید صنعتی که در ماه جولای تنها 0.5 درصد از نظر سالانه کاهش یافت، دلیل آن بهبود در صنعت تولید است، جایی که بر اساس برآورد آنها، در شرایط فصلی تعدیل شده، 2.3 درصد افزایش داشته است.».

داده‌های سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به طور قابل توجهی بهتر از حد انتظار بود. وزارت توسعه اقتصادی با استناد به داده‌های Rosstat در 31 آگوست گزارش داد که در سه ماهه دوم سال 2022، دارایی‌های ثابت به صورت واقعی 4.1 درصد و از نظر اسمی 21.2 درصد رشد کردند. این امر به این دلیل است که بنگاه‌های اقتصادی به محدودیت‌های تحریمی دقیقاً برخلاف آنچه که نویسندگان تحریم‌ها تصور می‌کردند، واکنش نشان دادند. بلوسوف می‌گوید که شرکت‌ها به‌جای کنار گذاشتن سرمایه‌گذاری‌ها، برعکس، شروع به تلاش برای تکمیل برنامه‌های سرمایه‌گذاری در مکان مناسب کردند. با این حال، داده‌های رسمی در مورد سرمایه گذاری‌ها با نظرسنجی‌های غیر دولتی از شرکت ها متفاوت است.

در روسیه، پس از افزایش شدید تورم در بهار، روند کاهش تورم همچنان ادامه دارد. طی هفته گذشته، قیمت ها 0.16٪ (0.54٪ از ابتدای ماه آگوست) کاهش یافته است. اقتصاددانان Renaissance Capital پیش بینی می‌کنند که چنین پویایی ممکن است تورم سالانه را به سطح 14.3-14.5٪ در ماه آگوست (پس از 15.1٪ در جولای) برساند که کمتر از حد انتظار خواهد بود. علاوه بر این، روندهای مثبت را می‌توان در بازار کار ردیابی کرد. طبق داده‌های Rosstat، دستمزدهای واقعی جمعیت در ماه ژوئن تا 3.2٪ کاهش یافت، اگرچه در ماه می این کاهش به 6.1٪ رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما