معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی گوانجو-چین

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استقبال سرمایه گذاران خارجی از فرصت های تجاری در منطقه خلیج بزرگ

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط GDToday، علیرغم تأثیرات افزایش هزینه‌های تولید، شرایط پیچیده بین المللی و تاثیر بیماری کرونا در سراسر جهان، سرمایه گذاران خارجی همچنان اشتیاق زیادی برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) دارند.

در این نظرسنجی از مصاحبه شوندگان از PorCham Greater China، اتاق بازرگانی اروپا در چین،KOTRA ، اتاق بازرگانی تایلند در چین و سایر سازمان‌های تجاری خارجی دعوت شد. طبق نتایج بدست آمده از طریق خدمات تجاری و سرمایه گذاری خارجی راحت و فزاینده استان، سرمایه گذاران خارجی همچنان مشتاق به سرمایه گذاری در استان گواندونگ هستند و امیدوارند از فرصت های طلایی حاصل از توسعه منطقه خلیج بزرگ  به ویژه در منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگ‌چین-جوهای، منطقه خدمات مدرن چیانهای-شنجن و منطقه آزاد نانشا استفاده کنند.

از ابتدای سال جاری، گواندونگ مجموعه ای از اقدامات را برای حمایت بیشتر از حقوق و منافع سرمایه گذاران خارجی در استان، تسهیل سرمایه گذاری و تجارت فرامرزی و بهینه سازی محیط تجاری خود ارائه کرده است. داده‌های رسمی نشان می دهد که سرمایه گذاری خارجی گواندونگ در شش ماهه اول سال 2022 به 97.23 میلیارد یوان (14.5 میلیارد دلار) رسید و 6158 شرکت تازه تاسیس با سرمایه گذاری مستقیم خارجی در استان ثبت شدند.

عملکرد شش ساله قطار باری چین-اروپا (گوانجو)

از زمان اولین حرکت قطار باری چین-اروپا از گوانجو در 28 آگوست 2016، این قطار 625 سرویس قطار 58040TEU محموله به ارزش 19.8 میلیارد یوآن (3 میلیارد دلار) حمل نموده است. این مسیر با اتصال بیش از 30 شهر در 20 کشور و منطقه در اروپای غربی، اروپای شرقی، غرب آسیا، آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی، به تقویت تجارت بین المللی از طریق اوراسیا کمک می‌کند.

از سال 2016 تا 2022، تعداد سالانه قطارهای چین-اروپا تحت نظارت گمرک گوانجو از 13 به بیش از 190 قطار با میانگین رشد سالانه بیش از 56 درصد افزایش یافته است. میانگین حرکت قطار نیز از 1-2 سفر قطار در ماه به 4 سفر در روز افزایش یافته است.

جدا از مقیاس عملیاتی در حال گسترش قطارها، تنوع کالاها با بیش از 1400 کد تعرفه محصولات از جمله پوشاک، محصولات کامپیوتری و فناوری ارتباطات، لوازم خانگی و غیره افزایش یافته است.

چن ژن، معاون مدیر گمرک گوانجو، گفت که گوانجو به استفاده از فرصت های ارائه شده توسط حمل و نقل برای حمایت از شرکت ها در استفاده کامل از حمل و نقل به عنوان یک کانال تجارت بین المللی زمینی و دریایی ادامه خواهد داد.

این شهر همچنین به بهبود کارایی ترخیص کالا از گمرک ادامه خواهد داد تا به حمل و نقل چین-اروپا در گسترش دامنه عملیاتی خود کمک کند، تعداد سفرهای قطار را افزایش دهد و تجارت بین منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) و کشورها و مناطق در امتداد کمربند –راه را افزایش دهد.

تکامل سیاست های نوآورانه گوانجو در زمینه محیط کسب و کار

تلاش‌های مستمر در بهینه‌سازی محیط کسب‌وکار نقش مهمی در تقویت نشاط اقتصادی در گوانجو ایفا کرده است. این شهر برای دو سال متوالی از سال 2020 تا 2021 در ارزیابی محیط کسب و کار که توسط کمیسیون توسعه و اصلاح استان گواندونگ سازماندهی شده بود، رتبه اول را کسب کرد. بر اساس گزارشی که توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات شهر منتشر شد، گوانجو همچنین در ارزیابی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی در سال‌های 2019 و 2020 در محیط کسب‌وکار رتبه برتر را در سراسر کشور کسب کرد.

بر اساس ارزیابی ملی، گوانجو در 18 شاخص به شهر نمونه تبدیل شد.

اقدامات آن در پنج حوزه - مجوز ساخت و ساز، دسترسی به منبع تغذیه، ثبت اموال، مدیریت ورشکستگی و نظارت بر بازار - به عنوان بهترین نمونه در گزارش محیط تجاری چین در سال 2021 گنجانده شده است.

طبق داده‌های رسمی، در سال 2021، تعداد نهادهای بازار در گوانجو از 3 میلیون و تعداد شرکت های فناوری پیشرفته از 12 هزار فراتر رفت. همچنین تعداد شرکت های 500 Fortune Global که در گوانجو سرمایه گذاری کرده اند به 330 شرکت افزایش یافت. ارزش افزوده اقتصاد خصوصی گوانجو، کل خرده فروشی کالاهای مصرفی و حجم کل واردات و صادرات کالاها، همگی در سال 2021 به مقیاس 1 تریلیون یوان رسیدند.

در اوایل سال جاری، این شهر پنجمین دور اصلاحات محیط کسب و کار خود را آغاز کرد. اصلاحات جدید بر نزدیک به 40 وظیفه کلیدی، 223 اقدام عملی و 76 اقدام منحصر به فرد متمرکز است. به عنوان مثال، در اصلاحات امسال، جدیدترین فناوری‌های 5G در خدمات دیجیتال و بصری برای ثبت شرکت، تغییر اطلاعات، افتتاح حساب بانکی و موارد دیگر اعمال می‌شوند. هوش مصنوعی و ربات‌ها نیز برای کمک به رویه‌هایی که باز کردن یک کسب‌وکار جدید را شامل می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ارائه کامل مزایای آن به عنوان یک شهر آزمایشی برای اصلاحات جامع مالکیت معنوی در چین، گوانجو جدیدترین سیاست ها و اقدامات نوآورانه خود را معرفی کرد.

سرمایه گذاری 140 میلیارد یوآنی نانشا در هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و غیره

منطقه نانشا گوانجو 73 پروژه را با 140 میلیارد یوان (21 میلیارد دلار) سرمایه گذاری در هشتمین کنفرانس سالانه سرمایه گذاری بین المللی که در 30 آگوست 2022 در گوانجو برگزار شد، امضا کرد. این پروژه‌ها زمینه‌هایی مانند تولید تراشه، هوش مصنوعی، زیست پزشکی، انرژی‌های جدید، خودروسازی، تجهیزات پیشرفته، علم و فناوری دریایی را پوشش می دهد که دیدگاه سرمایه گذاران جهانی را در مورد توسعه نانشا نشان می دهد.

وی مین، معاون اجرایی نانشا، گفت که این منطقه دارای پایگاه صنعتی است و هدف آن دستیابی به ارزش کل صنعتی 2 هزار میلیارد یوان تا سال 2025 است. وی توضیح داد که نانشا بر تحقیق و توسعه و ساخت تراشه‌ها، مدارهای مجتمع، صنایع نوظهور استراتژیک، تجهیزات پیشرفته، محصولات هوشمند، و خودروسازی و همچنین اقتصاد دریایی تمرکز دارد.

علاوه بر این، نانشا 9 سیاست حمایتی را برای صنعت هوافضای تجاری در طول این رویداد راه‌اندازی کرد که شامل تامین مالی شرکت‌ها، توسعه فضاپیماها و آماده‌سازی پیش از پرتاب است که کل چرخه حیات شرکت‌های هوافضای تجاری را پوشش می‌دهد. به گفته دولت نانشا، شرکت های تجاری هوافضا تا 100 میلیون یوان یارانه برای هزینه‌های تحقیق و توسعه خود دریافت خواهند کرد.

ژنگ جون، معاون شرکت هوافضای ژونگکه، گفت که آنها تصمیم گرفته‌اند در نانشا مستقر شوند و به تحقیقات اولیه و کاربرد علمی متعهد شوند تا در اسرع وقت به صنعتی شدن موشک دست یابند. وی گفت: "ما مجموعه‌ای از شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی را در صنایعی مانند تحقیق و توسعه نیروی هوافضا، تحقیق و توسعه ماهواره‌ای، اندازه‌گیری و کنترل موشک و ماهواره جذب خواهیم کرد."

در مورد بیوتکنولوژی، رانر Ophthalmology، یک شرکت مشهور در زمینه چشم پزشکی، برنامه خود را برای سرمایه گذاری در ساخت دفتر مرکزی، تحقیق و توسعه و پایگاه آموزشی تولید خود در نانشا با تمرکز بر بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، التهاب چشم، گلوکوم اعلام کرد. انتظار می‌رود این پروژه پیشرفت‌هایی را در زمینه داروهای نوآورانه بیولوژیکی در نانشا ترویج کند.

گوانجو در میان 3 شهر برتر جهان با بیشترین تعداد شرکت های یونیکورن جدید

بر اساس گزارش نیمه نخست سال 2022 که موسسه تحقیقاتی هورون در 30 آگوست 2022 منتشر کرده است، 62 شرکت یونیکورن در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) به ثبت رسیده اند که 11 عدد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، گوانجو از نظر تعداد شرکت های یونیکورن در چین با 19 شرکت در رتبه پنجم قرار دارد. این گزارش 3 شهر با بیشترین تعداد یونیکورن‌های جدید در سراسر جهان را معرفی کرد. طبق این گزارش تا ژوئن 2022، تعداد 254 شرکت یونیکورن جدید در جهان اضافه شده اند که مجموع آنها را به 1312 مورد می رساند و افزایش 24 درصدی را نشان می دهد. چین در نیمه نخست سال با ثبت 11 یونیکورن جدید و با مجموع 312 یونیکورن پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار گرفت. این گزارش در هشتمین کنفرانس سالانه سرمایه گذاری بین المللی چین -گوانجو و اولین کنفرانس جهانی مدیران عامل Unicorn ها در گوانجو منتشر شد.

هوگورف، مدیر موسسه تحقیقاتی هوورن گفت: "شرکت های یونیکورن نماد بوم شناسی کارآفرینی در سطح جهانی هستند. هر چه تعداد شرکت های یونیکورن در یک کشور بیشتر باشد، توانایی نوآوری آن قوی تر و بوم شناسی کارآفرینی آن کامل تر است."

برگزاری کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در گوانجو

هشتمین کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری گوانجو با موضوع "سرمایه گذاری در گوانجو، سرمایه گذاری در آینده" و اولین کنفرانس جهانی مدیران عامل شرکت های یونیکورن با حضور بیش از 700 نفر از نمایندگان شرکت ها و مؤسساتی از 45 کشور و منطقه در تاریخ 30 آگوست 2022 (8 شهریور 1401) در گوانجو برگزار شد.

در طول این کنفرانس، در مجموع 355 سرمایه‌گذار از 20 کشور و منطقه در سراسر جهان قراردادهای سرمایه گذاری با مبلغ 880 میلیارد یوان (131 میلیارد دلار) را امضا کردند که شامل حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، خدمات مالی، تدارکات زنجیره سرد، گردشگری فرهنگی و غیره می‌باشد. در کنفرانس امسال یک جلسه عمومی، 22 جلسه موازی و همچنین 9 جلسه خارج از کشور در سیلیکون ولی ایالات متحده، آلمان، ژاپن و سنگاپور برگزار گردید.

در این کنفرانس، Guo Yonghang، شهردار گوانجو، خاطرنشان کرد که این شهر دارای مراکز حمل و نقل بین‌المللی، بوم‌شناسی صنعتی توسعه‌یافته و انگیزه نوآوری قوی است. با خدمات دولتی با کیفیت و کارآمد، گوانجو به شهری ایده آل برای زندگی و گردش تبدیل شده است. این شهر به تعمیق اصلاحات محیط کسب و کار و پیشبرد گشایش نهادی در سطح بالا ادامه خواهد داد تا یک محیط تجاری ایده آل برای سرمایه گذاران جهانی فراهم کند.

چندین مدیر اجرایی از شرکت های خارجی از جمله لئون وانگ، معاون اجرایی و رئیس دفتر چین AstraZeneca، لی لی رئیس SABIC و مایکل گلچی، مدیر اجرایی شرکت Louis Dreyfus در این رویداد شرکت نموده و همگی گوانجو را به دلیل محیط کسب و کار برتر، انعطاف پذیری قوی در توسعه و سرزندگی منحصر به فردش ستایش کردند. شرکت ها و موسسات آنها با اعتقاد به اینکه شهر یک نقطه داغ برای سرمایه گذاری است، سرمایه گذاری را برای دستیابی به منافع متقابل افزایش می دهند.

لئون وانگ معاون اجرایی و رئیس دفتر چین AstraZeneca اظهار داشت: " منطقه خلیج بزرگ (GBA) با ژن‌های نوآوری و سیاست های حمایتی مرتبط همیشه منطقه مرتفع نوآوری چین بوده است. به عنوان یکی از رهبران GBA، گوانجو دارای یک مزیت طبیعی در توسعه صنعت زیست پزشکی است. در عین حال، زیست‌پزشکی همچنین یک صنعت کلیدی در حال ظهور استراتژیک در منطقه Huangpu است که بستر خوبی را برای نوآوری، سرمایه‌گذاری صنعتی و تحول دستاوردها در اختیار ما قرار می‌دهد".

در سال 2020، AstraZeneca اعلام کرد که دفتر مرکزی خود در جنوب چین را در گوانجو ایجاد خواهد کرد. پس از نزدیک به دو سال ساخت و ساز، دفتر مرکزی آن در جنوب چین در ژانویه 2022 شروع به کار کرد.

جریتی چن، رئیس منطقه شمال آسیا در شرکت Louis Dreyfus  گفت: "گوانجو مکان بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است. ما سعی می‌کنیم از منطقه آزاد تجاری نانشا و همچنین سیاست‌های نوآوری در منطقه استفاده نموده و تلاش می‌کنیم برخی از تقاضاهای برآورده نشده تجارت مدرن را حل کنیم".

Louis Dreyfus یک شرکت پیشرو در فرآوری محصولات کشاورزی است که در سال 1851 تأسیس شد. ساخت پارک صنعتی مواد غذایی فولینگ و سرمایه گذاری مشترک بین این شرکت، گروه Donlink مستقر در گواندونگ و گروه‌هاید، به طور رسمی در منطقه نانشا در گوانجو آغاز شد. در ماه مارس این پروژه با سرمایه گذاری 7 میلیارد یوان (101 میلیون دلار) یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری Louis Dreyfus در چین است.

راه اندازی اولین مرکز مدیریت نیروگاه مجازی چین در شنجن

مراسم راه اندازی مرکز مدیریت نیروگاه مجازی شنجن در 26 اگوست 2022 در این شهر برگزار شد. این مرکز اولین مرکز مجازی مدیریت نیروگاه در چین است. بر اساس گزارشات نیروگاه مجازی شنجن منابع ذخیره انرژی، مرکز داده، ایستگاه شارژ، مترو و بخش های دیگر را با ظرفیت 870 هزار کیلووات متصل کرده است که نزدیک به ظرفیت یک نیروگاه زغال سنگ بزرگ است.

مرکز مدیریت نیروگاه مجازی شنجن در دفتر شبکه برق جنوب چین واقع شده است و توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات شنجن اداره می‌شود. این مرکز مسئول ساخت و بهره برداری روزانه و نگهداری پلت فرم مدیریت نیروگاه مجازی، استقرار سیستم مدیریت عملیات روزانه نیروگاه مجازی و سازماندهی ثبت نام کاربر، دسترسی به منابع، مدیریت راه اندازی، دریافت و اجرای دستورالعمل های دیسپاچینگ، نظارت بر پاسخ و ارزیابی اثر نیروگاه است.

پلتفرم مدیریت نیروگاه مجازی از فناوری ارتباطی پیشرفته "اینترنت +5G + دروازه هوشمند" استفاده می‌کند که ارتباط دو طرفه بین دیسپاچینگ شبکه برق را تحقق می‌بخشد.

به گفته مسئول مربوطه دفتر تامین برق شنجن، در آینده، مرکز مدیریت نیروگاه مجازی شنجن ادغام انرژی توزیع شده مانند فتوولتائیک توزیع شده، ذخیره انرژی، تعامل انرژی بین وسایل نقلیه انرژی جدید و شبکه برق به نیروگاه مجازی، ساخت، بهره برداری و مدیریت پلتفرم تجاری توزیع انرژی، نظارت و صدور گواهینامه تجاری و مصرف انرژی توزیع شده، همکاری با توسعه تجارت برق سبز و ارائه خدمات مربوطه را انجام می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما