برگزاری نمایشگاه گردشگری مالزی 2022
با کاهش محدودیت های سفر و بازشدن مرزهای مالزی، فعالیت بزرگترین رویداد نمایشگاهی در زمینه گردشگری مالزی نیز مجددا شروع شد و پنجاه و یکمین دور این نمایشگاه مشهور به MATTA FAIR در محل مرکز تجارت جهانی کوالالامپور ( WTC ) با 514 غرفه ازتاریخ 2 تا 4 سپتامبر برگزار گردید.
رئیس MATTA Fair درمراسم افتتاحیه نمایشگاه اظهار داشت : با توجه به استقبال بعمل آمده پیش بینی میشود در این نمایشگاه مبلغ 45 میلیون رینگیت بستههای گردشگری داخلی و خارجی به فروش برسد. وی افزود: 40 درصد غرفهها در این نمایشگاه به غرفه داران داخلی و به منظور توسعه گردشگری داخلی و جذب گردشگران خارجی و مابقی به غرفههایی برای فروش بستههای گردشگری خروجی اختصاص دارد.
در مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه که روز شنبه 3 سپتامبر 2022 ( 12 شهریور 1401) برگزار شد، مدیر اجرایی سازمان توسعه لنکاوی نیز درسخنرانی خود اظهار داشت: ورود گردشگران به جزیره لنکاوی ( یکی از مشهورترین جاذبههای گردشگری مالزی ) امیدوار کننده بوده و در نیمه اول سال 2022 ورود 1.1 میلیون گردشگر به این جزیره ثبت شده و انتظار می رود تا پایان سال این رقم به 2.5 میلیون نفر برسد.
در این نمایشگاه بیش از 270 سازمان، از جمله 22 سازمان ملی گردشگری و دفاتر گردشگری دولتی، 248 غرفهدار شامل آژانسهای مسافرتی، تور اپراتورها، خطوط هوایی، هتلها، استراحتگاهها، پارکهای تفریحی و مشاغل مرتبط با سفر و گردشگری شرکت داشتند.
خطوط هوایی مالزی دراین نمایشگاه، بلیط های خود را با تخفیف تا 45 درصد و با اعتبار یکساله به مقاصد داخلی و مقاصد بین المللی به فروش رساندند و حضور خطوط هوایی خارجی و شرکتهای کشتیهای تفریحی نیز در این نمایشگاه قابل توجه بود و علاوه بر حضور سازمانهای گردشگری از 12 ایالت مالزی، از گردشگری کشورهای ترکیه، هند، فیلیپین، تایوان، کره و ژاپن نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.
در این نمایشگاه همزمان با نمایش جاذبههای گردشگری مالزی، کلیه غرفهها بستههای مختلف گردشگری را با قیمت های متنوع برای فروش به علاقمندان به سفر و گردشگری ارائه میکردند و نمایشگاه محدود به نمایش جاذبههای گردشگری نبود و همه غرفهها در طول 3 روز برگزاری به فروش بستههای گردشگری مشغول بودند.
همچنین در غرفههایی که بستههای گردشگری تورهای خارجی ارائه میشد، نام بسیاری از کشورهای جهان بعنوان مقصد گردشگری دربستههای گردشگری وجود داشت و بستههای گردشگری با تخفیف های تا 45 درصد و با اعتبار یکساله ارائه میگردید.
در غرفههایی که مقاصد گردشگری کشورهای خارجی معرفی میشدند، جاذبهها و بستههای گردشگری کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی، کشورهای همسایه مالزی و از منطقه آسه آن تا کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه ازجمله ترکیه، امارات، قطر و عربستان سعودی ( حج عمره ) به چشم می خورد
همانگونه که اشاره شد حامیان اصلی برگزاری این نمایشگاه علاوه بر وزارت گردشگری و دولت مالزی، شرکت های حمل و نقل هوایی ( مالزیایی و خارجی) وهمچنین آژانس های گردشگری بودند و همزمان هدف امسال نمایشگاه، حمایت از شرکت های کوچک و متوسط فعال در زمینه گردشگری مالزی عنوان میشد و غرفههای زیادی در اختیار اینگونه شرکتها قرار گرفته بود.
لازم به ذکر است گردشگری تا قبل از همه گیری کرونا یکی از بخش های مهم درآمد زای اقتصاد مالزی بود بگونه ای که در سال 2019 با ورود 26 میلیون و یکصد هزار نفر گردشگر خارجی درآمدی برابر با 20 میلیارد دلار ( معادل حدود 17 درصد از GDP مالزی) به این بخش اختصاص داشت.
مالزی پیش بینی میکرد در سال 2020 تعداد گردشگران خارجی ورودی به این کشور به 30 میلیون نفر برسد که البته با شیوع همه گیری کرونا، این رقم به 4 میلیون و سیصدهزار نفر کاهش یافت و درسال 2021 وضع از این هم بدترشد و با برقراری محدودیت های شدید از طرف دولت مالزی برای ورود به این کشور ( جهت کنترل کرونا)، کل ورودی گردشگران خارجی به مالزی درسال 2021 تنها به 130 هزار نفر محدود شد.
دولت مالزی بسیار علاقمند است که دوران طلایی ورود گردشگران خارجی به این کشور مجددا احیا شود و به همین دلیل در سال 2022 با کنترل کرونا ( از طریق واکسینه کردن اکثریت جامعه) و بازکردن مرزها و عادی شدن وضعیت مرزهای ورودی کشور، در تلاش برای جذب گردشگران خارجی بوده و برگزاری اینگونه نمایشگاههای گردشگری نیز در همین راستا میباشد.