معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۴

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کوبا اجازه سرمایه گذاری خارجی در تجارت عمده فروشی و خرده فروشی را می دهد

دولت کوبا اعلام کرد که اجازه سرمایه گذاری خارجی در تجارت عمده فروشی و از طریق سرمایه گذاری مشترک در تجارت خرده فروشی را می دهد. این اعلامیه بخشی از یک بسته تدابیر با هدف تقویت اقتصاد تحت تأثیر یک بحران شدید است. معاون اول و وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا آنا ترسیتا گونزالس (Ana Teresita González) در برنامه تلویزیونی مسا ردوندا ( میزگرد ) تأکید کرد که این اقدامات مخاطره آمیز بوده و مشکلات را به تنهایی برای کوبای غوطه ور در سناریوی پیچیده حل نمی‌کند.

او افزود که هدف آنها دستیابی به کارایی بیشتر در تجارت خرده‌فروشی ملی است. او گفت: "ما به دنبال آنها هستیم تا تاثیر فوری بر مشکلات کمبود که کوبایی‌ها متحمل شده اند، داشته باشیم". سرمایه‌گذاران خارجی قادر خواهند بود برای تجارت در بازار عمده‌فروشی، نهادهایی ایجاد کنند و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را به صورت «انتخابی» برای «انجام فعالیت‌های خرده فروشی» تشکیل دهند.

این شرکت‌های جدید بر فروش «مواد خام، لوازم، تجهیزات و سایر کالاها» برای «توسعه تولید ملی» و همچنین تأمین مواد غذایی، لوازم بهداشتی و حتی سیستم‌های تولید برق از منابع تجدیدپذیر تمرکز خواهند کرد. وی افزود که تاکنون سرمایه گذاری خارجی به تولید و تجارت به نهادهای دولتی محدود می‌شد. او همچنین گفت که این محصولات به پزو کوبا (CUP) و ارز قابل تبدیل آزاد ارائه خواهند شد.

بتسی دیاز وزیر تجارت داخلی نیز به نوبه خود گفت که "بخش تجارت نیز به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. اما هنوز به طور کامل باز نشده است". او تاکید کرد که "دسترسی دیگر محدود نیست، اما بازیگر در اولویت همچنان، دولت است". دیاز افزود که ابتکارات این نوع سرمایه گذاران خارجی با تجربه در کوبا و "کشورهای متحد" در اولویت قرار خواهد گرفت.

گونزالس اعلام کرد که برخی از نهادهای غیردولتی مجاز به انجام فعالیت های تجاری خارجی اعم از واردات و صادرات خواهند بود. اما او تأکید کرد، کوبا "انحصار تجارت خارجی را کنار نگذاشته است" و قصد ندارد این کار را انجام دهد. او تاکید کرد که دولت کوبا همیشه کنترل خود را حفظ خواهد کرد، اگرچه "بازیگر خصوصی خاصی" ممکن است در "عملیات" شرکت کنند.

او گفت که واردات به کسانی محدود خواهد شد که بدون نیاز به تأمین مالی، ارز خارجی خود را برای این فعالیت در اختیار دارند و می‌توانند "قیمت های بهتری برای جمعیت کوبا" نسبت به شرکت های دولتی موجود بدست آورند.

کوبا بازار مبادله خارجی و فروش ارز خارجی از 23 آگوست را اعلام کرد

مقامات کوبایی اعلام کردند که از سه شنبه این هفته 23 آگوست، فروش ارز خارجی توسط دولت آغاز می‌شود. معاون نخست وزیر آلخاندرو خیل فرناندز که در برنامه Mesa Redonda یا میزگرد ظاهر شده بود گفت که در این لحظه فروش تنها به افراد امکان پذیر است و آن شامل مراکز تبدیل ارز، صرافی‌ها که در وهله اول مسئول انجام این عملیات هستند، می‌باشد. برای این منظور 37 مرکز تبدیل ارز در کوبا دایر شده است. خیل فرناندز همچنین یادآور شد که این سه شنبه، شروع اولین بازه 20 روزه اجرای عملیات خرید ارز خارجی با نرخ مبادله 1 در برابر 120 خواهد بود و نتایج بدست آمده مطابق با طرح اولیه می‌باشد.

فروش ارز خارجی به افراد در کوبا آغاز شد

مارتا ویلسون رئیس بانک مرکزی کوبا توضیح داد که فروش ارز خارجی در کشور به افراد در 36 مرکز تبدیل ارز (صرافی) با نرخ مرجع 120 پزوی کوبا برای هر دلار و حاشیه تجاری مطلوب برای دلار آغاز می‌شود. گام شروع فروش ارز خارجی به مردم، بخشی از نتیجه اجرای بازار مبادله در کوبا است که اولین گام آن 20 روز پیش با خرید ارزهای خارجی از جمله دلار برداشته شد. وی گفت در آن زمان 10 برابر بیشتر ارز خارجی در مقایسه با آنچه در یک ماه با نرخ تبدیل گذشته (1 دلار در برابر 24 پزو کوبا) خریداری شده بود، بدست آمد. ویلسون اضافه کرد که این بدان معناست که اقدامات اتخاذ شده، مردم را تشویق به فروش ارزهای خارجی شان به سیستم مالی کوبا کرده است. وی اضافه کرد که عملیات اولیه فروش ارز خارجی تنها به صورت نقدی انجام خواهد شد چراکه این امکان برای صرافی‌ها وجود ندارد که به حساب های بانکی متصل شوند و این به گام دوم مربوط می‌شود.

کوبا پیوندهای تجاری و اقتصادی خود با بلوک اوراسیا را تقویت می‌کند

وزارت امور خارجه کوبا اعلام کرد که نخست وزیر این کشور مانوئل ماررو، به طور مجازی در نشست شورای بین دولتی اوراسیا که در کشور آسیایی قرقیزستان برگزار گردید، شرکت کرد. ماررو اعلام کرد که کوبا در حال تقویت روابط تجاری و اقتصادی خود با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که تحت تأثیر همه گیری کووید 19 قرار گرفته است. وی که از طریق ویدئو کنفرانس در شورای بین دولتی اوراسیا صحبت می‌کرد، تأکید کرد که همکاری‌ها در زمینه‌های بهداشت و بیوتکنولوژیک از طریق ترویج داروهای کوبایی که توسط برخی از کشورهای عضو اتحادیه به رسمیت شناخته شده است با سرعت خوبی در حال پیشرفت است. از این نظر، رهبر کوبا بر مشارکت کشور کارائیب به عنوان ناظر در کمیته داروسازی شورای اقتصادی اوراسیا تأکید کرد که بستر خوبی برای تبادل نظر متقابل در مورد بهداشت و استانداردهای فنی مرتبط است.

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی مجوز 101 فعال اقتصادی جدید را تایید کرد

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی (MEP) 101 درخواست جدید برای تشکیل و ثبت فعال اقتصادی جدید را تایید کرد که از این تعداد 100 مورد مربوط به شرکت های خرد کوچک و متوسط خصوصی و یکی تعاونی غیر کشاورزی می‌باشند. بطور کلی از زمان آغاز روند در سپتامبر سال گذشته 4859 فعال اقتصادی جدید (4750 شرکت خرد، کوچک و متوسط خصوصی، 51 دولتی و 48 تعاونی غیر کشاورزی) تایید شده اند.

کوبا: عوامل وضعیت پیچیده اقتصادی در نیمه اول سال 2022

در نیمه اول سال 2022 اگرچه آغاز یک روند احیای محتاطانه اقتصادی مشاهده می‌شود اما دشواری‌ها به ویژه در زمینه انرژی متوقف نشده است. تحریم های ایالات متحده آمریکا همچنان به عنوان بزرگترین عامل برای جلوگیری از بهبودی وضعیت اقتصادی است، عاملی که بدون تغییرات اساسی باقی مانده است. تنها در 16 مه، دولت ایالات متحده پاره ای از اقدامات به منظور انعطاف پذیرتر نمودن روابط با کوبا را اعلام کرد که شامل حذف محدودیت 1000 دلاری در هر سه ماه برای پرداخت ها، افزایش پروازهای هوایی به استان‌های کوبا، برقراری مجدد برنامه اتحاد دوباره خانواده و تشویق به رشد بخش خصوصی در کوبا از طریق دسترسی بیشتر به اینترنت می‌شود.

شرکت کانادایی هتل های لوکس جدید در هاوانا را مدیریت خواهد کرد

شرکت کانادایی «بلو دایمون ریسورت» از تاریخ  اول سپتامبر مدیریت یک هتل لوکس جدید در هاوانا را به عهده خواهد گرفت . هتل «میستیک رجیس هاوانا بای روجالتون» متعلق به گروه «گواویوتا» تمام ساختار معماری اصلی خود مربوط به سال 1909 را حفظ کرده است،  این هتل دارای 61 اتاق و فقط برای بزرگسالان است.

وزیر انرژی و معادن در مورد وضعیت تولید انرژی توضیح داد

جناب آقای لیوان آرونته، وزیر انرژی و معادن در برنامه میزگرد گفت که وضعیت تولید انرژی در کوبا به دلیل آتش سوزی‌ها، خرابی‌ها و بی ثباتی در نیروگاه‌ها بسیار پیچیده است. وزیر انرژی تاکید کرد: هیچ مورد مربوط به سهل انگاری یا انجام کار عمدی نبوده بنابراین وضعیت فعلی به عدم سرویس و نگهداری و محدودیت در خرید سوخت، تجهیزات و قطعات بر می‌گردد. آقای آرونته اطمینان داد که با وجود شرایط متشنج، راه حل هایی تدریجی وجود دارد. وی گفت که تا قبل از پایان سال جاری  489 مگاوات (291 مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی و 198 مگاوات در ژنراتورها) به دست خواهدآمد. همچنین تا پایان ماه دسامبر 531 مگاوات دیگر از طریق اجرای سرمایه گذاری‌های جدید به سیستم ملی اضافه خواهد شد.

کوبا ظرفیت تولید برق را احیا خواهد کرد و سرمایه گذاری‌های جدید انجام خواهد داد

لیوان آرونته، وزیر انرژی و معادن کوبا اعلام کرد که در راستای مواجهه با وضعیت پیچیده تولید برق، راهبرد کوبا بهبود ظرفیت ها و نیز افزایش سرمایه گذاری در این حوزه است. وزیر برق و معادن کوبا در برنامه تلویزیونی مسا ردوندا (Mesa Redonda) توضیح داد که دولت قصد دارد تا پایان سال جاری، 489 مگاوات برق را که به دلیل محدودیت های تکنولوژیک در نیروگاه‌های برق حرارتی (291 مگاوات) و نیز در ژنراتورهای توزیع (198 مگاوات) در دسترس نیست، احیا کند. وی خاطر نشان کرد که تا پایان ماه دسامبر، 531 مگاوات برق از طریق سرمایه گذاری‌های جدید در دسترس قرار خواهد گرفت. بسیاری از تجهیزات صنعت برق در داخل کوبا تولید می‌شود اما مواد خام مورد نیاز آن‌ها از خارج وارد می‌شود.

وی همچنین افزود بر اساس برنامه ریزی انجام شده، از ابتدای سال کار فشرده ای برای تضمین خدمات در ماه‌های تابستان انجام شده است. وی اضافه کرد که خرابی‌ها در تأسیسات نیروگاه برق حرارتی "ماریل" و "فلتون" مانع از تضمین خدمات برق شد زیرا حداقل ذخیره لازم برای پوشش تقاضای سیستم از بین رفت، وضعیتی که باعث خاموشی‌های آزاردهنده می‌شود.

کوبا و نروژ در مورد چشم انداز همکاری دوجانبه در زمینه  انرژی صحبت می‌کنند

سرکار خانم مایته ریورو، سفیر کوبا در نروژ از مقر سازمان شرکای انرژی نروژ (Norwep) بازدید نمود و با آنها در مورد چشم انداز همکاری دوجانبه در زمینه  انرژی بحث کرد. طرفین در مورد امکاناتی که برای مشارکت شرکت های نروژی در پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش انرژی در کوبا وجود دارد گفتگو کردند. Norwep بیش از 300 شرکت از حوزه انرژی را گرد هم می آورد و هدف آن ارتقای صنعت ملی انرژی و توانمندی‌های آن در بازارهای بین المللی، هم در نفت و گاز و هم در منابع انرژی تجدیدپذیر می‌باشد.

کوبا فرصت های تجاری را در یک گردهمایی معدنی در هندوستان ارائه می دهد

کوبا در جریان کنفرانس بین المللی صنعت معدنی و فلزات، فرصت های تجاری در بخش معدن بویژه در قالب سرمایه گذاری خارجی را در هندوستان ارائه کرد. آبل آباله (Abel Aballe) دیپلمات کوبایی، پتانسیل معدنی جزیره و تجربیات موفق سرمایه گذاری خارجی در این بخش را تشریح کرد. فدراسیون اتاق های بازرگانی و وزارتخانه‌های فولاد و معادن هند مسئول برگزاری این رویداد بودند. آباله ضمن دعوت از حاضران برای تقویت روابط در این زمینه با کشور کارائیب که دارای انواع مواد خام فلزی، سنگ ها و مواد معدنی صنعتی است بر محیط امن، تضمین‌های قانونی و تسهیلات مالیاتی برای سرمایه گذاران در کوبا تأکید کرد.

وزارت بهداشت کوبا از مرگ اولین بیمار مبتلا به آبله میمون در کوبا خبر داد

وزارت بهداشت کوبا از مرگ اولین بیمار مبتلا به آبله میمون در کشور خبر داد. بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، اولین فرد مبتلا به این بیماری در تاریخ 20 آگوست شناسایی شد که یک مرد 50 ساله ایتالیایی بود. او 15 آگوست سال جاری به عنوان گردشگر وارد کشور شده بود. اوضاع این بیمار شدیداً به وخامت گذاشت و وضعیت سلامتی وی از 18 آگوست به حالت ناپایدار درآمد و بعد از ظهر 21 آگوست فوت کرد. گزارش کالبدشکافی مؤسسه پزشکی قانونی نشان داد که علت مرگ عفونت به دلیل ورم ریه ناشی از یک میکروب نامشخص و آسیب به چند اندام بوده است. به منظور کنترل این شیوع این بیماری، وسایلی که در تماس با بیمار قرار داشته، قرنطینه شده است.

ایتالیا برای کمک به قربانیان آتش سوزی در ماتانزاس تجهیزات پزشکی ارسال می‌کند

دولت ایتالیا از آمادگی خود برای ارسال کمک های دارویی و تجهیزات پزشکی برای مجروحان آتش سوزی در منطقه صنعتی ماتانزاس خبر داد. میرتا گراندا اورهوف سفیر کوبا در رم، در توئیتر تأکید کرد که این کمک های بشردوستانه شامل حدود 2.3 تن کالا است و از طریق وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین المللی و با هماهنگی وزارت حفاظت شهروندان انجام می‌شود. در بیانیه وزارت امور خارجه این کشور اروپایی آمده است که این کمک مالی از طرف پایگاه واکنش اضطراری بشردوستانه سازمان ملل در بریندیزی (Brindisi) و به منظور حمایت از مقامات کوبایی برای کمک به قربانیان حادثه می‌باشد.

کشاورزی شهری، حومه ای و خانوادگی کوبا: وضعیت فعلی، چالش ها و چشم اندازها

برنامه کشاورزی شهری، حومه ای و خانوادگی در کوبا تقریباً 35 سال پیش در 27 دسامبر 1987 با گسترش مزارع ارگانیک که ابتکار ژنرال ارتش رائول کاسترو بود، ظهور پیدا کرد. کمک های این برنامه برای توسعه اقتدار غذایی و قانون امنیت غذایی و تغذیه ای که اخیراً توسط پارلمان کوبا تصویب شد، ضروری بود. در حال حاضر این برنامه بیش از دو میلیون هکتار مزرعه را تحت پوشش خود در آورده و 147 هزار مزرعه حومه شهر را مدیریت می‌کند. اصل اساسی آن، تولید پایدار مواد غذایی بر پایه اصل کشاورزی اقتصادی بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما