معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول شهریور1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روبل تحت تاثیر بهبود واردات و کاهش محدودیت های ارزی است

دیمیتری بابین، کارشناس سهام بازار در BCS World of Investments، به آژانس خبری پرایم ( Prime ) گفت: «اکنون چندین عامل به طور همزمان بر روبل فشار می آورند از جمله: بهبود تدریجی واردات، کاهش محدودیت ها در صادرات ارز به خارج از کشور و بازگشت کشورهای دوست به بازار روسیه. با این حال، علیرغم فشارهای زیاد، از ابتدای ماه آگوست، روبل در مقایسه با دلار در محدوده ی بدون حرکت صعودی یا نزولی قابل توجه، باقی مانده است.

هلدینگ ترکیه ای FLO محصولات ریباک(Reebok) را در روسیه به فروش خواهد رساند

به گفته ریانووستی، کالاهای برند ورزشی ریباک مجدداً از طریق نهاد حقوقی روسی هلدینگ ترکی FLO در روسیه فروخته می‌شوند، اما تاریخ دقیقی برای شروع فروش وجود ندارد.

روز دوشنبه، بیانیه‌هایی خطاب به مشتریان این شرکت در سایت ریباک منتشر شد که حاوی اطلاعاتی مبنی بر این بود که؛ شرکت Flo Shoes Ru حق فروش کالاهای این برند را در روسیه دریافت کرده است. در این بیانیه آمده است: «در حالی که نمایندگی‌های ریباک و فروشگاه‌های آنلاین آن کار خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند،شرکت ترکیه ای Flo Shoes Ru حق فروش کالاهای تحت برند ریباک در روسیه را دریافت کرده است.» هنوز تاریخ دقیقی برای شروع فروش اعلام نشده است اما اطلاعات از جمله در سایت شرکت به روز رسانی خواهد شد.

تاکنون 721.4 هزار تن غلات از بنادر اوکراین صادر شده است

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه گفت که از ابتدای ماه آگوست تاکنون طبق توافقنامه محصولات غذایی 721 هزارو 449 تن غلات از بنادر اوکراین صادر شده است. وی خاطر نشان کرد: "تا صبح امروز، مقدار غلات بارگیری شده از بنادر اوکراین به 721 هزار و 449 تن رسید. این روند ادامه دارد. امیدوارم این رقم در روزهای آینده افزایش یابد. ما همچنان به تلاش خود ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل شود که این روند متوقف یا کند نشود. تا به گونه ای که هرچه سریعتر و با خیال راحت به دست مخاطبان برسد.»

بانک روسی Sberbank شعبه خود در قزاقستان را به هلدینگ Baiterek می فروشد

موسسه اعتباری روسی ازبربانک (Sberbank) اعلام کرد یکی از شعب خود در قزاقستان را به هلدینگ Baiterek خواهد فروخت.

در گزارشی آمده است: "گروه Sberbank و هلدینگ ملی مدیریت قزاقستان Baiterek قراردادی را برای خرید و فروش کل سهام Sberbank قزاقستان امضا کردند."

Sberbank تاکید کرد که این بانک تابعه در قزاقستان دارای نقدینگی کافی، سبد وام با کیفیت بالا است و یکی از شعب کلیدی در بازار مالی کشور برای سال ها بوده است. تیم کارمندان بانک قزاقستان به کار خود ادامه خواهند داد. بانک به تمام تعهدات خود در قبال مشتریان ادامه خواهد داد و تمامی‌شرایط برای مشتریان فعلی بدون تغییر باقی خواهد ماند.

روسیه از خسارت بیش از 5.6 میلیارد دلاری از طریق سازمان تجارت جهانی جلوگیری کرده است

ایلیچف معاون وزیر روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: «روسیه به لطف مشارکت خود در سازمان تجارت جهانی (WTO) ابزارهایی برای مبارزه با موانع در بازار کشورهای ثالث دریافت کرده است و تنها در دو سال گذشته از خسارتی به ارزش بیش از 5.6 میلیارد دلار جلوگیری کرده است.»

به گفته معاون وزیر توسعه اقتصادی، در سال 2021، صادرات غیر کالایی و غیر انرژی از فدراسیون روسیه نسبت به سال 2012 ، 44 درصد افزایش یافته و فهرست کالاهای صادراتی 23 درصد گسترده‌تر شده است. این شاخص‌ها از جمله به لطف ابزارهای جدیدی که برای مقابله با موانع در بازار کشورهای ثالث ظاهر شده‌اند، به دست آمده است. در نتیجه این کار، بیش از 5.6 میلیارد دلار خسارت طی دو سال گذشته حذف یا جلوگیری شده است. وی خاطرنشان کرد: « این یک پول اضافی است که تجارت روسیه برای توسعه خود پس انداز کرده است.»

قیمت آیفون (iPhone) در روسیه سقوط کرد

خبرگزاری ایزوستیا نوشته است که قیمت آیفون‌های وارد شده از طریق واردات موازی به روسیه در طی یک ماه گذشته 30 ٪ کاهش یافته است.

بنابراین ، iPhone 13 Pro Max با حافظه داخلی 128 گیگابایت از ابتدای ماه آگوست تقریباً 20 هزار روبل کاهش یافته است و مدلی با حداکثر میزان حافظه داخلی با قیمت 179.990 هزار روبل قابل خرید است. این نشریه دلیل سقوط قیمت ها را عمدتا به دلیل تقویت ارزش روبل در برابر دلار و روند کاهش علاقه کاربران روسی به محصولات اپل به دلیل تحریم های تحمیل شده است.

بلومبرگ پیش از این گزارش کرده بود که رونمایی از آیفون 14 در تاریخ 7 سپتامبر برگزار می‌شود و این مدل از تاریخ 16 سپتامبر به فروش خواهد رسید.

صادرکنندگان روسی با خریداران ارمنستانی ملاقات خواهند کرد

بر اساس گزارش مرکز صادرات روسیه، شرکت های روسی در طول ماموریت تجاری خود در ارمنستان، با خریداران بالقوه بیش از 250 جلسه برگزار خواهند کرد.

در این گزارش آمده است که؛ تولید کنندگان مواد غذایی ، شرکت های کشاورزی ، توسعه دهندگان فناوری اطلاعات و سازندگان فناوری‌های شهرهوشمند و سایر صنایع در طی مأموریت تجاری خود در ارمنستان با عنوان "صادرکنندگان روسیه" حدود 250 جلسه B2B را با خریداران بالقوه برگزار خواهند کرد. این جلسات در شهر ایروان، از 24 آگوست شروع شده و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

کسینیا تاگیرووا ، مدیر ارشد توسعه محصولات غیر مالی و شبکه خارجی مرکز صادرات، گفت: " قراردادی در حاشیه این رویداد برای تهیه تجهیزات پالایشگاه نفتی روسیه امضا شد." وی افزود: " به لطف خدمات پلت فرم دیجیتال صادراتی ، 40 شرکت روسی از صنایعی مانند غذا و مجتمع کشاورزی صنعتی ، IT و Smart City ، محصولات آموزشی و کمک آموزشی ، مهندسی مکانیک ، صنعت برق و نفت ، تجهیزات موسیقی ، تجهیزات پزشکی و دارویی و سایر موارد در رویداد امروز شرکت می‌کنند. " وی در پایان گفت: "بیش از 250 نشست با 200 شرکت ارمنستانی برنامه ریزی کرده ایم که باید به گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری بین دو کشور منجر شود."

روسیه آماده توسعه تجارت دوجانبه محصولات صنعتی با چین است

معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه، رئیس وزارت صنعت و تجارت دنیس مانتوروف در پی نشستی با کمیته فرعی همکاری روسیه و چین در زمینه صنعت که به صورت آنلاین با جین ژوانگ لونگ، دبیر کمیته حزبی وزارت صنعت و اطلاع رسانی چین برگزار شد، گفت: « روسیه آماده توسعه واردات و صادرات محصولات صنعتی با چین است. سهم اصلی در توسعه تجارت دوجانبه البته محصولات صنعتی است. سهم آن در گردش تجاری در حال حاضر حدود 55 درصد است و ما شاهد فرصت‌هایی برای گسترش چشمگیر دامنه عرضه در هر دو جهت هستیم. »

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما