معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گام های آنهویی برای تغییر اقتصاد کشاورزی محور به نوآوری محور

در حالی که استان آنهویی به عنوان قطب کشاورزی چین از سال‌های دور شناخته شده و همچنان نیز جایگاه مهمی در تولید محصولات کشاورزی چین دارد، اما طی یک دهه گذشته، براساس گزارش دولت محلی، اقدامات مهمی در جهت افزایش سهم بخش نوآوری و تکنولوژی در اقتصاد این استان انجام شده است. به گفته مقامات محلی، در ده سال گذشته، سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه در آنهویی، از 1.64 درصد به 2.28 درصد افزایش یافته و شرکت‌های ثبت شده در بخش فناوری و تکنولوژی جدید از تعداد از 1742 شرکت در سال 2012 به 11368 در سال 2021 افزایش داشته است. این شرکت‌ها ارزش تولیدی حدود 1700 میلیارد یوان داشتند که سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی استان دارد.

پیشرفت‌های آنهویی در دهه گذشته به طور ویژه در زمینه‌هایی مانند فناوری‌های کوانتومی، انرژی همجوشی هسته‌ای، هوش مصنوعی و صنعت خودرو با انرژی جدید به دست آمده است. سهم صادرات محصولات فناوری در سال 2021 در این استان، 1808 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن، رشد 47.3 درصدی داشته است.

شایان ذکر است آنهویی همچنان نقش سنتی خود را به عنوان یک استان بزرگ کشاورزی حفظ می‌کند؛ در سال 2021، تولید غلات این استان رکورد جدید به 40.9 میلیارد کیلوگرم را ثبت کرد که در رتبه چهارم چین قرار گرفت.

رشد تجارت خارجی استان جیانگسو در هفت ماه اول سال جاری میلادی

طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی دولت محلی استان جیانگسو، این استان با افزایش 11.5 درصدی، در تجارت خارجی در هفت ماه اول به رقم 3140 میلیارد یوان (حدود 465.8 میلیارد دلار آمریکا) رسیده است. در آمار اعلامی، صادرات 14.6 سال در سال افزایش داشته و به حدود دو هزار میلیارد یوان رسید. بر اساس گزارش گمرک نانجینگ در مرکز استان، واردات نیز با 6.6 درصد افزایش به عدد 1150 میلیارد یوان رسید. تجارت جیانگسو با کشورها و مناطق در امتداد کمربند و جاده با حدود 15 درصد افزایش، بیش از 822 میلیارد یوان اعلام شده است. در این مدت، صادرات محصولات مکانیکی و الکتریکی جیانگ سو با سهم 65.4 درصد از ارزش کل صادرات استان، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

به گفته گمرک استان، صادرات محصولاتی مانند سلول‌های خورشیدی، تلفن همراه و باتری لیتیوم رشد به ترتیب با رشد 84.6 درصد، 121.6 درصد و 71.9 درصد جهش قابل توجهی داشته‌اند.

نقش منطقه آزمایشی آزاد تجاری استان آنهویی در تجارت خارجی چین

براساس آمار منتشر شده از سوی مدیریت منطقه آزاد در استان آنهویی، تجارت خارجی منطقه آزمایشی آزاد تجاری در این استان در نیمه اول سال جاری میلادیف نزدیک به 96 میلیارد یوان (حدود 14.2 میلیارد دلار آمریکا) بوده که 28.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. در همین مدت، عددی معادل 110 میلیون دلار آمریکا سرمایه مستقیم خارجی نیز در این منطقه جذب شده است. داده‌های رسمی نشان می دهد که شش ماه اول سال، 7674 شرکت جدید تأسیس شد و 229 پروژه به ارزش بیش از 100 میلیون یوان در منطقه آزمایشی به امضا رسیده است.

در استان آنهویی از سال 2013 یک منطقه آزاد تجاری به تصویب دولت چین رسید. اما با تصمیم مقامات، منطقه آزمایشی آزاد تجاری از سال 2020 به منظور اجرای آزمایشی دستورالعمل‌ها و سیاست‌های چین در جذب سرمایه خارجی و تجارت با سایر کشورهای جهان در این استان ایجاد شده است.

آمار تولید خودرو در استان آنهویی در نیمه اول سال 2022

بر اساس گزارش مقامات استان آنهویی در شرق چین، در نیمه اول سال جاری میلادی، مجموع 781000 خودرو در این استان ساخته شده است که نسبت به سال گذشته 6.1 درصد افزایش داشته است. همچنین خودروهای با انرژی نو (NEV) با 214000 دستگاه 27.4 درصد از کل تولید را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته 94.1 درصد افزایش داشت. بیشترین آمار متعلق به دو شرکت اصلی مستقر در آنهویی است.

شرکت Chery  خودروساز بزرگ چینی مستقر در استان آنهویی، در نیمه اول سال 2022، 475250 دستگاه در تولید کرده که نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش داشت. از این میزان، 148000 دستگاه خودرو به خارج از چین صادر شده که برزیل و مصر جز مهم‌ترین مقاصد صادراتی برای شرکت چری بوده‌اند. در همین دوره، دیگر خودروساز بزرگ دیگر مستقر در آنهویی، JAC Motors، 235200 دستگاه تولید و به فروش رسانده که 48700 دستگاه آن به بازار خارج از کشور صادر شد.

آغاز پروژه‌های جدید در بخش نوآوری در منطقه پودونگ شانگهای

به گفته مقامات شهر شانگهای،  عملیات اجرایی سی و دو پروژه نوآوری بزرگ با سرمایه گذاری نزدیک به 64 میلیارد یوان (9.3 میلیارد دلار آمریکا) در منطقه پودونگ آغاز شد. این پروژه‌ها در صنایع کلیدی شهر مانند هوش مصنوعی، زیست پزشکی، مدار مجتمع و خودروهای هوشمند را طراحی شده‌اند.

یکی از این طرح‌ها،  اجرای فاز دوم جزیره هوش مصنوعی در پودونگ با عنوان AIsland است. این پروژه در مساحتی با ابعاد 66 هزار مترمربع از سال 2019 آغاز بکار کرده و مایکروسافت، علی بابا و آی‌بی‌ام نیز در این منطقه دفتار خود را راه‌اندازی کردند. سرمایه‌گذاری برای فاز دوم این پروژه، نزدیک به 4.2 میلیارد یوان برآورد شده و قرار است تا سال 2026 تکمیل شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما