معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته اول شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمک دولت به کشاورزان برای خسارت خشکسالی

ماریا ووچکوویچ وزیر کشاورزی اعلام کرد که وزارت کشاورزی در چارچوب برنامه توسعه روستایی به کشاورزانی که در درجه اول به دلیل خشکسالی شدید متحمل خسارت شده اند، به ارزش حدود 200 میلیون کونا کمک خواهد کرد. خشکسالی خسارت هنگفتی به محصولات زراعی وارد کرد، به همین دلیل کشاورزان کرواسی قبلاً درخواست توقف صادرات را به عنوان یکی از اقدامات امدادی داشتند. ووچکوویچ گفت: اما در حال حاضر این اتفاق نخواهد افتاد زیرا مسیر محدود کردن صادرات و واردات در بازار واحد اروپا خوب نیست. اما دولت کمک خواهد کرد، وزیر ادعا می‌کند: کلیه کشاورزانی که افزایش هزینه و کاهش درآمد را تجربه می‌کنند و از اقدامات خوب زراعی و زیست محیطی استفاده می‌کنند، می‌توانند از این اقدام که تا سقف 15 هزار یورو برای آنها ارزش دارد، به عنوان حمایت استفاده کنند. وی افزود: دولت در حال کار بر روی بسته حمایتی پاییز است. یادآوری می‌کنیم که خشکسالی در کرواسی ماه‌هاست که ادامه دارد. بر اساس داده‌های موسسه دولتی آب و هواشناسی، در شش ماه گذشته شرایط خشک یا بسیار خشک در اکثر مناطق کرواسی (حدود 86 درصد از خاک) ثبت شده است و در منطقه استرا، کوارنر و جزایر جنوبی دالماسیا بسیار خشک بوده است.

قراردادهای جدید شرکت گاز زاگرب برای کارآفرینان

 شرکت گاز  اعلام کرده  که قیمت گاز آنها هر ماه بسته به قیمت آن در بازار تغییر می‌کند. تا اول سپتامبر، حدود 8 هزار کارآفرین از جمله مدارس، مهدکودک ها، بیمارستان‌ها و انجمن‌های متعدد باید تصمیم بگیرند که آیا با چنین شرایطی موافق هستند یا خیر.

کارخانه تولید باتری مونیه، تولید خودرا به مدت سه ماه و نیم به حالت تعلیق درآورده است. مشکل آنها قیمت گاز است. در مقایسه با سال گذشته، قیمت به میزان 450 درصد افزایش یافت  و افزایش قیمت ها به همین جا ختم نمی‌شود. زیرا طبق قوانین جدید، شرکت گاز شهر زاگرب هر ماه - بسته به قیمت‌های موجود در بورس - قیمت را تعیین می‌کند.

شرکت تامین گاز شهر زاگرب می‌خواهد با دریافت سفته اطمینان حاصل کند گازی که تحویل می‌دهد نیز هزینه آنرا دریافت می‌کند. این سفته برای مصرف کنندگان بزرگ 2000 یورو و برای مصرف کنندگان کوچکتر 1000 یورو خواهد بود.

تهدید خشکسالی در اروپا

تقریبا نیمی از اروپا در معرض خطر خشکسالی، کاهش تولید دانه‌های سویا، ذرت... قرار گرفته است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا (JRC) که اخیرا منتشر شد، تقریبا نیمی از اروپا در معرض خطر خشکسالی قرار دارد. در این گزارش آمده است که در 10 آگوست، 47 درصد از خاک اروپا به سطح هشدار خشکسالی رسیده است و 17 درصد از مناطق مورد بررسی در حالت آماده باش کامل هستند. محققان می‌گویند که بارش های پراکنده و امواج گرمای متعدد به کاهش سطح رودخانه‌ها در سراسر اروپا از ماه می‌کمک کرده است. کاهش مقادیر آب نیز تأثیر منفی بر بخش انرژی، هم برای تولید برق آبی و هم برای سیستم های خنک کننده سایر نیروگاه‌ها داشت. به گفته محققان، خشکسالی به طور قابل توجهی عملکرد محصولات را کاهش داده است و بر تولید محصولات ذرت، سویا و آفتابگردان بیشترین تاثیر را داشته است. در این گزارش که بیش از ده کشور در معرض خطر خشکسالی از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا فهرست شده اند، آمده است: رطوبت خاک و پوشش گیاهی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. این گزارش بیان می‌کند که مناطقی که شرایط در آن‌ها بیشتر وخیم می‌شود، مناطقی هستند که قبلاً تحت تأثیر خشکسالی در بهار 2022 قرار گرفته‌اند، مانند شمال ایتالیا، جنوب شرقی فرانسه و برخی مناطق در مجارستان و رومانی. محققان پیش‌بینی می‌کنند که شرایط گرم‌تر و خشک‌تر از حد معمول در غرب منطقه اروپا-مدیترانه احتمالا تا نوامبر ادامه خواهد داشت. بارندگی اخیر ممکن است شرایط خشکسالی را در برخی از مناطق اروپا کاهش داده باشد. کارشناسان می‌گویند، با این حال، در برخی مناطق، رعد و برق های مرتبط باعث آسیب شده اند و می‌توانند اثرات مفید بارندگی را محدود کنند.

توسعه پالایشگاه نفت رییکا

گوران پلشه مدیر عملیاتی پالایشگاه و بازاریابی در اینا توضیح داد: پالایشگاه رییکا 80 درصد از نیاز بازار داخلی دیزل را تامین خواهد کرد. پروژه نوسازی شرکت نفت اینا بیش از 4 میلیارد کونا ارزش دارد و با تکمیل آن در سال 2024، سهم کل دیزل در تولید 20درصد افزایش خواهد یافت. روزانه تقریباً 650 کارگر در پالایشگاه رییکا مشغول به کار هستند. اگرچه پیمانکار شرکت Kinetics Technology از ایتالیا است، اما این شرکت پیمانکاران فرعی زیادی دارد، بنابراین تقریبا 70 درصد کار توسط شرکت های کرواسی انجام می‌شود. پروژه توسعه پالایشگاه نفت رییکا که در سال 2019 قرارداد آن بسته شد و ارزش آن بیش از چهار میلیارد کونا است یکی از  بزرگترین سرمایه گذاری‌های اینا در کرواسی است، در حال حاضر 60 درصد تکمیل شده است و ساخت و ساز تمامی امکانات و کارخانه پیش بینی شده 36 درصد محقق شده است.

گوران پلشه همچنین گفت: پالایشگاه در حال حاضر با وجود این کارها با تمام ظرفیت کار می‌کند تا بتوانیم عرضه مطمئنی از بازار خود داشته باشیم. این پروژه زمانی که آن را به پایان برسانیم ده درصد ظرفیت پردازش بیشتری را به همراه خواهد داشت و سهم کل گازوئیل در تولید ما بیش از 20 درصد افزایش می یابد. بنابراین، ما قادر خواهیم بود گازوئیل را از نفت کوره سنگین دریافت کنیم. در حال حاضر سهم زیادی از تولید ما حدود 20 درصد نفت کوره است. در آینده، ما قادر خواهیم بود بیشتر آن نفت کوره را به گازوئیل تبدیل کنیم که در بازار وجود ندارد، در حالی که نفت کوره بسیار زیاد است. این در واقع به این معناست که سهم «کالاهای سفید»، گازوئیل و بنزین، یعنی کالاهای باکیفیت، در تولید ما به حدود 85 درصد افزایش می‌یابد که حدود 20 درصد بیشتر از الان است که تولید ما در رژیم بهینه حدود 4.5 میلیون تن خواهد بود، با نسبت بسیار بالاتری از دیزل، و اکنون حداکثر ظرفیت ما 4.2 میلیون تن است.

پذیرش استراتژی سرمایه گذاری کرواسی از سوی اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا توافقنامه مشارکت با جمهوری کرواسی را برای دوره مالی 2021-2027 تصویب کرد و استراتژی سرمایه گذاری کرواسی به مبلغ 9 میلیارد یورو در این دوره مالی جدید را پذیرفت. با توافقنامه مشارکت جدید به ارزش 9 میلیارد یورو، راه برای فرصت های جدید برای سرمایه گذاری قوی تر در توسعه مناطق کرواسی، در مناطق کمتر توسعه یافته و تقویت اقتصاد با سرمایه گذاری در بهره وری انرژی، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، باز شده است. وزیر ناتاشا ترامیشاک خاطرنشان کرد: همچنین سرمایه گذاری در خدمات عمومی‌با کیفیت بالاتر در مراقبت های بهداشتی، علم و آموزش و حفاظت اجتماعی.

بیش از 1.7 میلیارد یورو از صندوق توسعه منطقه‌ای برای تقویت اقتصاد از طریق سرمایه‌گذاری در تحقیق و نوآوری، حمایت از رقابت تجاری، دیجیتالی‌سازی و توسعه مهارت‌های تخصصی هوشمند اختصاص می‌یابد. مهم ترین بودجه برای سرمایه گذاری سبز در بهره وری انرژی، استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و حفاظت از محیط زیست و تقویت مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و همچنین برای توسعه زیرساخت های شهری سبز در نظر گرفته شده است. برای این سرمایه گذاری‌ها، 1.6 میلیارد یورو از صندوق توسعه منطقه ای اروپا و تقریبا 800 میلیون یورو از صندوق انسجام اختصاص خواهد یافت. 198 میلیون یورو از صندوق دریانوردی، ماهیگیری و آبزی پروری اروپا برای سرمایه گذاری در زمینه، از جمله، ترویج شیلات پایدار و احیا و حفظ منابع بیولوژیکی آبزیان اختصاص خواهد یافت. تقریباً 1 میلیارد یورو برای توسعه اتصالات حمل و نقل پایدار، هوشمند و ایمن یورو... اختصاص خواهد یافت.

ناتاشا ترامیشاک افزود: گردشگری کرواسی با هدف رفتار مسئولانه نسبت به جامعه و دستیابی به شناخت، بر پایداری تمرکز کرده است و ما را به آینده ای سبزتر سوق می دهد. یکی از مهمترین نمادهای پایداری در زاگرب قطعا حمل و نقل سبز است، بنابراین روش های حمل و نقل مانند ترامواهای برقی، قطار و تله کابین از نظر زیست محیطی پاک و قابل قبول هستند، حمل و نقل مدرن مانند دوچرخه‌های برقی و اسکوترهای برقی روز به روز محبوب تر می‌شوند. و تعداد زیادی از شارژ اتومبیل برقی در شهر در دسترس هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما