معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۱

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته اول شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گرد

نگرانی تولیدکنندگان مرغ در اروگوئه نسبت به احتمال افزایش واردات گوشت مرغ از برزیل (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

دانیل پرئیرا رئیس تعاونی ملی مرغ داران اروگوئه (Conafpu) نگرانی خود را از احتمال ورود گسترده گوشت مرغ برزیلی به بازار اروگوئه ابراز داشت. پرئیرا گفت: دولت اروگوئه از مارس سال جاری و به شکل تعجب آوری واردات مرغ را از برزیل آزاد کرد و این موضوع باعث شد که توافق قبلی مبنی بر سقف واردات ماهانه 120 تن گوشت طیور از برزیل نادیده انگاشته شود. پرئیرا تاکید کرد: از وزارت دامداری، کشاورزی و شیلات بطور مشخص می خواهم تا گزارشی مبنی بر واردات ماهانه گوشت مرغ از برزیل ارائه دهد.

ابراز علاقه پاراگوئه برای تبدیل شدن به شریک راهبردی هند در منطقه (پورتال وزارت خارجه پاراگوئه)

خولیو سزار آرریولا وزیر خارجه پاراگوئه پس از نشست با سابرامانیام جایشانکار همتای هندی خود در آسانسیون، گفت: پاراگوئه توجه به کشورهای حوزه اقیانوسیه را به عنوان راه حلی راهبردی در تجارت و یافتن بازارهای جدید بویژه در کشورهای نوظهور در آسیا و اقیانوسیه در دستورکار قرار داده است. آرریولا تاکید کرد: پروژه مرتبط با کریدور دو اقیانوس (The Bioceanic Corridor)- که بندر سانتوس در برزیل در اقیانوس اطلس را به بندری در شمال شیلی در اقیانوس آرام متصل می‌کند)- با جدیت مورد پیگیری قرار خواهد داد وی اطمینان خاطر دارد که طرح مذکور شرایط لازم جهت پویایی بیشتر در عرصه اقتصاد و تجارت را فراهم خواهد آورد. آرییولا همچنین دیدار جایشانکار از پاراگوئه را نشانگر اراده سیاسی دو دولت برای تحکیم پیوندها، توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در اقتصادهای دو کشور توصیف کرد. آرریولا پس از دیدار مذکور به خبرنگاران گفت: پاراگوئه به فعالیت در راستای توسعه سرمایه گذاری و حمایت از منافع مشرک دو کشور در زمینه‌هایی از قبیل فرهنگ، آموزش، انرژی، انتقال فناوری و آموزش نیروی انسانی ادامه خواهد داد. جایشانکار نیز در اظهاراتی با بیان این که هند و مرکوسور توافق تجارت ترجیحی بین یکدیگر به امضا رسانده اند، گفت: شرکت های هندی می‌توانند از مزیت هایی نظیر پرداخت مالیات اندک و انرژی ارزان قیمت در پاراگوئه برخوردار شوند. وی فعالیت در بخش هایی نظیر بهداشت، آموزش، فناوری اطلاعات و انرژی را از جمله موضوعات مورد علاقه دو کشور برشمرد. به گزارش مرکز تجارت بین الملل، هند پس از آمریکا ششمین شریک تجاری پاراگوئه به حساب می آید. صادرات هند به پاراگوئه در سال 2021 بیش از 210 میلیون دلار و واردات از این کشور آمریکای جنوبی نزدیک به 16 میلیون دلار به ثبت رسید.

سفر  پاگانینی به آلمان برای یافتن شرکای جدید در عرصه هیدروژن سبز (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

عمر پاگانینی وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه ماه سپتامبر سال 2022 برای دومین بار عازم آلمان است تا در نشست ها با شرکت ها و نمایندگان دولت آلمان، برای ایجاد "ائتلافی راهبردی" درخصوص انرژی‌های جایگزین بویژه هیدروژن سبز با آین کشور اروپایی وارد مذاکره شود. سال گذشته نیز پاگانینی برای پیگیری این موضوع به آلمان سفر کرده بود. پاگانینی با اشاره به اینکه طرح های هیدروژن سبز نیازمند اعلام آمادگی سایر کشورها برای ارائه مشوق های لازم و اهمیت به رسمیت شناختن اروگوئه به عنوان "شریکی خوب" در این عرصه می‌باشد، یادآور شد: در این ارتباط تماس هایی نیز با طرف های ژاپنی انجام گرفته است. وی با بیان این که آلمان تصمیم لازم برای واردات بخشی از تولیدات در عرصه هیدورژن سبز را اتخاذ کرده است افزود: ریسک تجاری را یا بخش خصوصی برعهده می‌گیرد و یا در چارچوب ساز و کارهای موجود در اتحادیه اروپا، ژاپن یا آمریکا تعیین می‌شوند. وزیر صنعت اروگوئه در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: به فکر فعالیت با بخش هایی هستیم که بطور ویژه در عرصه صادرات کار می‌کنند، چرا که سرمایه گذاری‌ها به اندازه ای است که برای بازار داخل قابل توجیه نیستند. شایان ذکر است، 98 درصد از انرژی برق مورد نیاز اروگوئه از منابع تجدیدپذیر اعم از منابع برق-آبی، بادی و خورشیدی تأمین می‌شوند.

پیش بینی افزایش رشد اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین  (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

برغم تورم، شرایط بغرنج اقتصادی ناشی جنگ در اوکراین و کم ارزش شدن بهای دلار، کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب(سپال) رشد اقتصادی کشورهای منطقه را تا پایان سال جاری میلادی به طور متوسط 2.7 درصد پیش بینی کرد. این درحالی است که پیش بینی قبلی سپال درباره رشد اقتصادی کشورهای منطقه 1.8 درصد اعلام شده بود. اروگوئه در دسته بندی سپال با رشد اقتصادی 4.5 درصدی تا پایان سال 2022 در جایگاه سوم قرار گرفت. ونزوئلا (که در سال 2021 رکود 3 درصدی را به ثبت رسانده بود) به همراه کلمبیا به ترتیب با رشد اقتصادی 10.9 درصد  و 6.5 درصد در ردیف های اول و دوم جدول قرار گرفتند. شایان ذکر است، طبق پیش بینی سپال، کشورهای آرژانتین، شیلی و برزیل در سال جاری به ترتیب رشدی به میزان 3.5%،  1.9% و 1.6%درصد را به ثبت خواهند رساند. طبق گزارش مذکور، شانزده کشور از مجموع 33 کشور آمریکای لاتین تا پایان سال 2022 موفق نخواهند شد سطح رشد تولید ناخالص داخلی خود را به دوره قبل از بیماری همه گیر کووید-19 بازگردانند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما