معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استاندار غور از موسسات خیریه درخواست کرد تا در ساخت پروژه‌های عمرانی کمک رسانی کنند 

به گزارش خبرگزاری آژانس باختر ( 31مرداد ) مولوی احمدشاه دین دوست ، استاندار غور کمک‌های موسسات امداد رسان  را در این استان با توجه به بودجه‌ای که در اختیار آن‌ها است کافی ندانست . آقای دین دوست از نماینده اعزامی یوناما در غرب کشور خواست تا موسسات مذکور روی پروژه‌های زیربنایی از جمله ساخت جاده و برق رسانی تمرکز کنند . وی این موارد را جزء نیازهای اصلی مردم غور عنوان کرد . نماینده یوناما در این دیدار از تلاش‌های مقامات امارت اسلامی جهت تامین امنیت قدردانی کرد . استاندار غور در اوایل سال جاری برای مدتی دستور توقف فعالیت موسسات امداد رسان خارجی را صادر کرده بود و خواستار شفافیت از موسسات مذکور شده بود ولی متعاقبا در این خصوص بین دو طرف توافقی صورت گرفت .

13 صرافی به دلیل مبادله ارز دیجیتال در هرات بسته شدند

به گزارش خبرگزاری آژانس باختر ( 30مرداد ) ، سه صرافی در ارتباط با مبادلات ارز دیجیتالی غیرقانونی از سوی نیروهای امنیتی هرات مسدود شدند . چند روز قبل هم ۱۰ صرافی به دلیل مبادله ارز دیجیتال از سوی نیروهای امنیتی و با حضور نمایندگان دافغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان) و شماری از نهادهای دیگر موقتا مسدود شده بودند .

سرپرست وزارت معادن و پترولیم : امارت اسلامی‌برای تامین امنیت پروژه تاپی آماده است

به گزارش خبرگزاری آژانس باختر ( 22 مرداد ) ، سرپرست وزارت معادن و پترولیم دردیدار با رییس اجرایی تاپی گفت امارت اسلامی‌برای امنیت پروژه تاپی آماده است . شیخ‌الحدیث شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم با محمدامانوف ، رئیس اجرایی شرکت خط لوله گاز تاپی و هیئت همراه او دیدار کرد . در این دیدار مولوی نور احمد اسلام جار استاندار هرات ، نماینده وزارتخانه‌های خارجه ، عدلیه ، زراعت و مالداری و آبیاری ، مالیه ، نماینده اداره ملی حفاظت از محیط زیست ، نماینده دافغانستان بانک ، نماینده اداره اراضی و تصدی ، افغان گاز نیز حضور داشتند . سرپرست وزارت معادن و پترولیم به دوستی دیرینه و تاریخی دو کشور افغانستان و ترکمنستان اشاره نمود و گفت : امارت اسلامی افغانستان برای تامین امنیت پروژه گاز تاپی آماده می‌باشد .

معاون کنسولی ، مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه ایران : تاجران ایرانی علاقمند به سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند

به گزارش صدای افغان (آوا) ( 26مرداد ) ، معاون وزارت خارجه ایران در دیدار با استاندار و رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات از علاقمندی تاجران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان خبر داد . روز چهارشنبه (۲۶ مرداد) ، معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران با استاندار هرات ، رئیس و اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات دیدار نمودند . در این دیدار برخی روسای ادارات دولتی هرات و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز حضور داشتند . محمد یونس قاضی زاده ، رئیس اتاق تجارت هرات از همکاری‌های ایران قدر دانی نمود و برخی چالش های پیش روی واردکنندگان را مطرح کرد . قاضی زاده در ادامه سخنانش خواهان توجه و همکاری بیشتر از معاونت کنسولی وزارت امور خارجه ایران در زمینه دریافت روادید تجاری برای تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی شد . معاون کنسولی ، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه ایران گفت : سرمایه گذاران ایرانی علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان هستند . او همچنین خواهان همکاری مشترک در زمینه ایجاد تسهیلات بیشتر به تاجران دو طرف شد . از سوی دیگر ، شیخ نور احمد اسلام جار، استاندار هرات از روابط حسنه بین دو کشور قدردانی نمود . او گفت : تجارت متاثر از امنیت می‌باشد و امنیت خوبی در کشور حاکم است . او تاکید کرد : تلاش ها برای جلب سرمایه گذاران خارجی در افغانستان جریان دارد و افغانستان بستر خوبی برای سرمایه گذاران خارجی می‌باشد .

 برگزاری ششمین نمایشگاه انگور در هرات؛ تولیدات انگور این ولایت 20 درصد افزایش یافته است 

 به گزارش صدای افغان (آوا) ( 26مرداد ) ، ششمین نمایشگاه انگور ، انجیر و عسل در هرات از سوی ریاست زراعت و مالداری ( اداره جهاد کشاورزی ) این استان گشایش یافت . در مراسم افتتاحیه این جشنواره ، مولوی پیر محمد حلیمی ، رئیس اداره زراعت و مالداری هرات به خبرنگاران گفت : تولیدات انگور امسال در این استان به ۱۵۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد ، تولیدات انجیر هرات هم با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۰۰۰ تن رسیده و عسل نیز به میزان ۱۵۰ تن تولید شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و ارزش این مقدار عسل به ۱۲۰ میلیون افغانی می رسد . بشیر احمد بهادری ، رئیس اتاق زراعت و مالداری هرات نیز گفت : هم اکنون در این استان ۱۲ هزار و ۱۲۵ هکتار باغ انگور و ۴۴۳ هزار هکتار باغ انجیر وجود دارد . بیشترین باغ‌های انگور هرات در شهرستان‌های انجیل ، گذره ، پشتون زرغون و اوبه قرار دارد . شیخ نوراحمد اسلام جار، استاندار هرات گفت : در سال جاری باغداران هرات با مشکلات زیادی مواجه بودند که اداره محلی این استان با همکاری مردم توانست آب سد سلما را به درستی مدیریت کند . تولیدکنندگان میوه ، کمبود آب و نبود سرد خانه از چالش‌های عمده بخش کشاورزی هرات می دانند.

در این نمایشگاه ۳۶ غرفه میوه از آقایان و خانم‌ها به نمایش گذاشته شد و به مدت دو روز ادامه دارد . این نمایشگاه ششمین نمایشگاه تولیدات انگور در هرات است که بانوان نیز با به نمایش گذاشتن تولیدات خود مانند ترشی ، کیک ، عسل و ..... در آن مشارکت دارند .

پاکستان برای هر تن زغال سنگ افغانستان ۱۴۰ دلار تعرفه گمرکی وضع کرد

به گزارش 8 صبح ( 30مرداد ) ، پاکستان برای هر تن زغال سنگ افغانستان  140دلار تعرفه گمرکی وضع کرده است . پیش از این تعرفه گمرکی بر هر تن زغال سنگ افغانستان ۸۳ دلار بود . قیمت هر تن زغال سنگ افغانستان ۲۸۰ دلار است . پاکستان در حالی از افزایش تعرفه‌های گمرکی بر زغال سنگ افغانستان خبر می‌دهد که روزانه صدها کامیون حامل زغال سنگ افغانستان به پاکستان می‌رود .

تاجیکستان پروژه برق کاسا یک هزار در افغانستان را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ( 30 ) ، به گفته‌ رئیس دفتر پروژه‌های برق تاجیکستان ، این کشور به دلیل شرایط امنیتی موجود در افغانستان کار پروژه برق کاسا یک هزار را در افغانستان ، فعلا متوقف کرده است . فیض‌ علی سمیعوف ، رییس دفتر پروژه برق تاجیکستان به رویترز گفته است این پروژه که قرار بود در سال آینده تکمیل شود ، به استثنای افغانستان در سه کشور دیگر ادامه دارد.آقای سمیعوف گفته است: "ما امیدوار هستیم که تماس‌ها با طرف افغان برقرار شود و راه‌های اجرای این پروژه بررسی شود."پروژه کاسا یک‌هزار در سال 2016 با حضور مقام‌های ارشد تاجیکستان ، افغانستان ، قرقیزستان و پاکستان افتتاح شد. این پروژه، برق تاجیکستان و قرقیزستان را از طریق افغانستان به پاکستان منتقل می‌کند.کاسا یک‌‌هزار یکی از بزرگ‏‌‌ترین پروژه‌‌ انتقال انرژی برق آسیای مرکزی به آسیای جنوبی است.این پروژه به طول 1250 کیلومتر از خاک افغانستان می‌گذرد.هزینه این پروژه حدود 1میلیارد و 17 میلیون دلار پیش‌بینی شده که از سوی بانک جهانی، بانک آسیا، بانک توسعه اسلامی و کشورهای امریکا و انگلیس پرداخت می‌شود.

تجارت افغانستان و پاکستان با اعطای روادید شش ماهه برای عبورکامیون‌های باربری افغانستانی تسهیل می‌شود

 به گزارش صدای افغان (آوا) ( 30مرداد ) ، رسانه پاکستانی دان ، گزارش داده است که نوید قمر ، وزیر تجارت پاکستان در حاشیه نشستی در اسلام‌آباد از صدور روادید شش ماهه برای کامیون‌های باربری افغان خبر داد . وزیر تجارت پاکستان گفت : این کشور برای صدور روادید شش ماهه به رانندگان کامیون‌های باربری افغانستانی به صورت متقابل ، با ازبکستان نیز تفاهم کرده است . پس از این کامیون‌های باربری نه تنها به افغانستان بلکه به ازبکستان نیزخواهندرفت . او در مورد عبور کامیون‌های باربری افغانستان از مرز واگه گفت : به دلیل تنش‌های سیاسی با هند این امر در حال حاضر امکان‌ پذیر نیست و هر زمان رابطه هند و پاکستان به حالت عادی بازگردد عبور و مرور از بندر واگه نیز روند عادی خود را از سر خواهد گرفت .

امارت اسلامی خواهان خرید سوخت از روسیه است

 به گزارش صدای افغان (آوا) ( 27مرداد ) ، سرپرست وزارت تجارت و صنایع امارت اسلامی در دیدار با هیئت وزارت انرژی روسیه در کابل گفت : این کشور می‌تواند یکی از تامین‌کنندگان سوخت در افغانستان باشد . در این ملاقات سوروکین ، معاون وزارت انرژی کشور روسیه گفت : زمینه‌های مختلف همکاری میان روسیه و افغانستان وجود دارد که یکی از آنها همکاری در بخش مواد نفتی و گاز مایع می‌باشد . وی افزوده که روسیه یکی از بزرگترین عرضه ‌کنندگان موادنفتی در جهان به شمار می‌رود و می‌تواند حجم بزرگی از این مواد را به افغانستان صادر نماید .

نشست کمیسیون اقتصادی امارت اسلامی افغانستان برگزار شد

 به گزارش خبرگزاری آژانس باختر ( 27مرداد ) ، به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی نخست وزیر جلسه کمیسیون اقتصادی در قصر مرمرین برگزار شد . در این نشست برای کمیتۀ رهبری پروژه “تاپی” ملا عبدالغنی برادر آخند از سوی افغانستان جهت جلسات سالیانه در سطح سران و شیخ شهاب‌الدین دلاور جهت جلسات وزرای پروژه ، به عنوان نماینده معرفی شدند . قرار است اقدامات اجرایی این پروژه در آینده نزدیک از هرات آغاز شود . در این نشست همچنین کمیسیون اقتصادی به منظور تقویت بانک‌های خصوصی از دادگستری خواست تا دادگاه ویژه ای جهت رسیدگی سریع به مسائل بانکی تشکیل دهد و دستور داده شد که محاکم افغانستان صدور اسناد شرعی برای املاک را آغاز کنند . همچنین تصمیم گرفته شد که کار ساخت و ساز امور ساختمانی خصوصی باید از سر گرفته شود ، وزارت امور خارجه و دافغانستان بانک ( بانک مرکزی افغانستان ) باید تلاش کنند تا در هماهنگی سازمان‌های کمک کننده ، کمک‌های بشردوستانۀ نقدی را به حساب یک بانک از طریق چندین بانک خصوصی حواله کنند . وزارت امور خارجه تلاش کند تا حساب‌های بانکی بانک‌های خصوصی در کشورهای همسایه و دیگر کشورها باز شود و دافغانستان بانک باید با کمک وزارت مالیه به بانک‌های خصوصی سپرده‌هایی را به عنوان ودیعه انتقال دهد . با توجه به ظرفیت بانک های خصوصی ، حقوق کارمندان دولتی از طریق بانک‌های خصوصی پرداخت شود . در بانکداری اسلامی، بانک‌های خصوصی از تجربیات کشورهای ایران ، پاکستان و مالزی استفاده کنند و نیز مطابق شریعت بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ، بانک‌های خصوصی به مردم قروض اسلامی (مضاربه، مرابحه و سلم) بدهند . در ادامه این نشست برای همکاری‌های اقتصادی با ایران و هیئت مشترک اقتصادی متشکل از وزارت مالیه ، معادن و پترولیم ، آب و انرژی ، زراعت ، آبیاری و مالداری ، اقتصاد ، صنعت و تجارت و ادارۀ خط آهن تشکیل شد که در آینده نزدیک در مورد موضوعات مختلف با مقامات کشور ایران گفتگو خواهند کرد . همچنین کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفت که وزارت آب و انرژی اولین مطالعات سد دره سلطان ابراهیم و شیرآبه در استان سرپل را آغاز کند . بند سلطان ابراهیم علاوه بر تولید 20 مگاوات برق ، 250 هزار جریب زمین را نیز آبیاری می‌کند که هزینه هر دو سد 124 میلیون دلار تخمین زده شده است .

معاون سیاسی نخست وزیر خواستار بازاریابی محصولات افغانستان در چین شد

به گزارش خبرگزاری افق ( 20مرداد ) ، معاون سیاسی نخست وزیر در دیدار با نماینده ویژه وزارت خارجه چین برای افغانستان ، خواستار بازاریابی محصولات افغانستان در چین شد . مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست زیر با یوشیائوانگ نماینده ویژه وزارت خارجه چین برای افغانستان دیدار کرد . یو شیائوانگ نماینده ویژه وزارت خارجه چین برای افغانستان گفت : چین و افغانستان روابط خوبی دارند و ما همیشه با افغانستان همکاری داشته ایم و به تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم و به کمک های خود به این کشور ادامه می دهیم . چین در تمام کنفرانس های بین المللی خواهان آزاد سازی پول های مسدود افغانستان شده است . ما می خواهیم سرمایه گذاران و شرکت های چینی را تشویق کنیم تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند . پروازهای چین به افغانستان آغاز می‌شود و ما می خواهیم صادرات چین به افغانستان را افزایش دهیم . همچنین چین علاقه مند به سرمایه گذاری در پروژه‌های زیربنایی در افغانستان است و کشورهای همسایه از این فرصت استفاده کرده و باید در افغانستان سرمایه گذاری کنند . در این دیدار مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرا از کمک های چین به افغانستان به ویژه کمک به آسیب دیدگان زلزله اخیر پکتیکا و خوست ، اعطای روادید به تاجران افغان و حمایت آن کشور از موضع امارت اسلامی در کنفرانس تاشکند تشکر کرد .

مسئولان خط آهن افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان در خصوص مسیر راه آهن ترانزیتی با چین گفت و گو کردند

به گزارش خبرگزاری افق ( 16مرداد ) ، بخت‌الرحمان شرافت، عظمت سخیوف و حسن‌الدین حاصلوف مسئولان خط آهن افغانستان ، قرقیزستان و ازبکستان در خصوص این پروژه از طریق ویدیوکنفرانس با هم گفتگو کرده‌اند . اداره راه آهن ازبکستان گفته است که در این نشست از کرویدور واخان یک شرکت تدارکاتی چینی نیز دعوت شده بود . این اداره افزوده است : طرفین در مورد سازماندهی کریدور جدید چین ، قرقیزستان ، ازبکستان و افغانستان و ایجاد شرایط سودمند متقابل برای تردد کالا از طریق این کریدور و مهمتر از همه معرفی تعرفه‌های رقابتی گفتگو کردند . بر اساس اطلاعات اداره خط آهن ازبکستان ، در این پروژه برنامه‌ریزی شده است که محموله‌های تجاری از کاشغر چین به منطقه اوش قرقیزستان از طریق جاده و سپس از طریق خط آهن به ازبکستان و بندر حیرتان منتقل شود . خبرگزاری روسی اینترفاکس گفته است که در صورت ایجاد این دهلیز، ظرفیت انتقال کالاهای تجارتی از چین به افغانستان چندبرابر شود.بر اساس تخمین این اداره، با راه اندازی این مسیر مشترک ، انتقال کالا از چین به افغانستان از ۳ هزار و ۵۰۰ کانتینر در سال می‌تواند به ۶۰ هزار کانتینر افزایش یابد .

ترانزیت سوخت از ایران از مبدا کشورهای دیگر به افغانستان تا ۲ ماه دیگر تمدید شد

به گزارش صدای افغان (آوا) ( 26 مرداد ) ،  مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان می‌گوید : مجوز یک‌ماهه ترانزیت دیزل از ایران به افغانستان که در هفتم شهریور به پایان می‌رسید ، تا ۲ ماه دیگر تمدید شده است . محمد مهدی جوانمرد قصاب روز سه شنبه (۲۵ مرداد) گفت : تمدید ترانزیت سوخت با توجه به درخواست مقامات امارت اسلامی ادامه خواهد داشت .

اسکناس های جدید افغانی به زودی چاپ می‌شوند

به گزارش صدای افغان (آوا) (25مرداد) چاپ اسکناس جدید در آینده نه چندان دور آغاز می‌شود . نعیم وردک ، سخنگوی سیاسی امارت اسلامی در قطر ، در توئیت خود نوشت : توافق فنی جهت چاپ اسکناس های جدید جریان دارد .

 وزرای انرژی و آب ایران و افغانستان با یکدیگر ملاقات نمودند . ایران تجربیات خود را در زمینه تولید برق در اختیار افغانستان می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ( 20مرداد) ، ملا عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب امارت اسلامی‌با علی‌اکبر محرابیان ، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در کابل دیدار و گفت‌ وگو کرد . طی این دیدار طرفین علاوه بر گسترش روابط ، بر انتقال تجربیات ایران در تولید برق تأکید کردند . آقای منصور در این دیدار اظهار داشت : امارت اسلامی افغانستان ، به اجرای معاهده هیرمند که در سال 1351 با ایران منعقد شد ، متعهد است . آقای محرابیان نیز گفت : ایران آماده است تا علاوه ‌بر اجرای معاهده رود هیرمند در خصوص تولید برق از طریق توربین‌های بادی و انتقال آب آشامدنی به شهرهای بزرگ افغانستان تجربه خود را به امارت اسلامی انتقال دهد . در این نشست توافق شد که حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند ، از سوی افغانستان تامین شود .

کمیسیون اقتصادی : واردات سوخت بی کیفیت و صادرات آهن آلات مستعمل متوقف شود

به گزارش خبرگزاری آژانس باختر ( 20مرداد ) ، در نشست کمیسیون اقتصادی بر عدم واردات سوخت بی کیفیت و صادرات آهن آلات مستعمل تاکید شد . اولین جلسه کمیسیون اقتصادی سال 1444 هـ.ق به ریاست الحاج ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی نخست وزیر برگزار شد . در این نشست از سوی «شرکت تجارتی مصطفی صادق عظیمی» بحث‌های مفصلی پیرامون سرمایه‌گذاری بلند مدت ، جلوگیری از واردات سوخت بی‌کیفیت به افغانستان ، توقف صادرات آهن مستعمل انجام و دستورات لازم ارائه شد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما