معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

برگزاری سومین دوره آموزشی جهان اسلام و مفهوم حلال در برزیل

سومین دوره آموزشی جهان اسلام و مفهوم حلال در برزیل از سوی انجمن مراکز اسلامی‌برزیل ، آکادمی حلال برزیل، سایر مؤسسات اسلامی‌برزیل و بویژه اتاق مشترک بازرگانی اعراب و برزیل در محل کنفدراسیون کشاورزی و دامداری در برازیلیا برگزار شد.

روز چهارشنبه بیست و ششم مردادماه، افتتاحیه سومین دوره آموزشی جهان اسلام و مفهوم حلال از سوی انجمن مراکز اسلامی‌برزیل (Fambras)، آکادمی حلال برزیل، سایر مؤسسات اسلامی‌برزیل و بویژه اتاق مشترک بازرگانی اعراب و برزیل در محل کنفدراسیون کشاورزی و دامداری برزیل (CNA) در برازیلیا برگزار شد. در این جلسه نمایندگانی از مجلس، مقامات دولتی از وزارتخانه‌های کشاورزی و امور خارجه برزیل، سفرای کشورهای اسلامی‌، اساتید دانشگاهی و فعالین تجارت کشاورزی برگزار حضور داشتند.

این رویداد با هدف ارتقاء جایگاه نشان حلال و همچنین آموزش اختلافات فرهنگی میان جمعیت مسلمان و مسیحی، اخلاق و تجارت با مصرف کنندگان در جهان اسلام، بررسی چالش های لجستیکی برزیل و سازگاری با بازارهای هدف در جوامع اسلامی از سوی انجمن مراکر اسلامی‌برزیل برنامه ریزی شده بود.

در افتتاحیه این مراسم علاوه بر اشاره به اهمیت سهم تبادلات تجاری میان برزیل و کشورهای اسلامی در زمینه تجارت صنعت حلال با 1.9میلیارد مصرف کننده و تبادلات مالی سالانه حدود 4.88 تریلیون دلار، که تا سال2024 قابلیت افزایش به5.74 تریلیون دلار را دارد، کارشناسان این فرصت را برای برزیل رو به رشد دانستند. گفته شد برزیل موقعیتی دارد که می‌تواند خواسته‌های مصرف‌کنندگان مسلمان را حتی در کالاهای دیگر مانند مرغ نیز برآورده سازد. همچنین در این رویداد بر ظرفیت های متقابل برزیل در تامین امنیت غذایی و نیازمندی این کشور به انرژی وارداتی نیز تاکید شد. ضمنا این دوره به صورت مجازی تا نهم ماه سپتامبر ادامه دارد. 

بخشی از مهمترین محورهای مطرح شده در ذیل می آید: 

ژوان مارتینز، رئیس کنفدراسیون کشاورزی و دامداری برزیل (CNA):

برای اینکه جهان اسلام را بشناسیم باید فرهنگ و اخلاق آن را بشناسیم که لازمه تجارت خوب با آن‌ها نیز می‌باشد. جهان اسلام یکی از پرتقاضاترین بازارهای مصرف در دنیا بر الزام داشتن گواهی حلال برای تحقق دستیابی آسان تر به این ظرفیت عظیم است. کشورهای اسلامی متشکل از 57 کشور در مناطق مختلف دنیا دارای 1.9میلیارد مصرف کننده و تبادلات مالی سالانه حدود 4.88 تریلیون دلار می‌باشند و این فرصت را رو به رشد است. از این میزان حدود 1.2 تریلیون دلار مربوط به خرید مواد غذایی است که برزیل می‌تواند در آن جایگاه بهتری را برای خود فراهم نماید و تجارت خود را نیز در این زمینه ارتقا دهد. اکنون سهم برزیل از واردات بیش از 190 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی توسط کشورهای اسلامی را تنها 7.5 درصد است ولی برزیل موقعیتی دارد که می‌تواند در روابط اقتصادی و تجاری با جهان اسلام فعالیت بیشتری داشته باشد و خواسته‌های مصرف‌کنندگان مسلمان را حتی در کالاهای دیگر نیز برآورده سازد. همانگونه که قبلا برزیل بعنوان بزرگترین صادرکننده گوشت حلال در جهان شناخته می‌شود.

محمد ذوقبی، رئیس فدراسیون انجمن‌های مسلمانان برزیل (FAMBRAS):

بیش از دو هزار نفر در دو دوره قبلی این آموزش ها شرکت کرده اند و لذا ارائه اطلاعات به روز در مورد صنعت حلال به مخاطبین برزیلی ضروری است. بازار محصولات برای مسلمانان، بازار حلال است که از نظر تنوع محصول، حجم و منافع درآمدی در حال رشد می‌باشد. استاندارد حلال دیگر صرفا یک موضوع مذهبی نیست بلکه به شاخصی برای کنترل کیفیت تبدیل شده است. برای تولید حلال باید استانداردهای مختلف بهداشتی در نظر گرفته شود و اینها همه به کیفیت محصول کمک قابل توجهی می‌کند و به همین دلیل امروز غیرمسلمانان هم بدنبال خرید محصول حلال هستند. 

الکساندر گیسلنی مدیر بخش انرژی و تجارت کشاورزی وزارت امور خارجه برزیل:

این دوره‌های آموزشی تلاش دیگری برای نزدیکتر کردن برزیل به کشورهای عربی و اسلامی است که در مسیر جدیدی برای تجارت بین المللی هستند. ما با وجود مشکلات همه‌گیری و لجستیکی نقش آفرینی خوبی داشته و حجم مراودات خود را افزایش داده ایم. با مقایسه و رشد مبادلات تجاری برزیل با کشورهای اسلامی‌به ویژه در حوزه امنیت غذایی و انرژی نسبت به شرکای سنتی خود مانند آمریکا و اتحادیه اروپا از امکان رشد تجارت بین‌المللی برزیل با این کشورها برخورداریم و برزیل می‌بایست جایگاه واقعی این کشورها (مسلمان) در روابط خود را به رسمیت بشناسد.

لازم بذکر است که کنفدراسیون کشاورزی و دامداری برزیل (CNA) بزرگترین و موثرترین نهاد مدنی و تجاری در حوزه کشاورزی برزیل محسوب می‌گردد که نقش فعالی در توسعه تجارت کشاورزی این کشور ایفا می‌کند. ایجاد بسترهای مناسب در زمینه بازار گسترده صنعت حلال در برزیل از سوی موسسات اسلامی وابسته به اعراب توانسته است به خوبی به نهادینه شدن برند حلال در برزیل کمک کند. مهمترین دلیل موفقیت قابل توجه انجمن FAMBRAS در پیگیری موضوعات حلال و مسائل مربوط به جامعه اسلامی‌برزیل و تجارت با کشورهای عربی و اسلامی، نهادسازی این جریان با استفاده از شخصیت های بارز تحصیل کرده برزیلی مسلمان است که می‌تواند با بدنه جامعه برزیل ارتباط نزدیک برقرار کرده و استاندارد حلال را ارتقاء دهند. این نهادها بیشتر از اینکه دفاتر خارجی باشند در واقع بخشی از جامعه و بخش های تجاری برزیلی هستند. این نهادها همچنین می‌توانند از طریق برقرار شبکه ارتباطات قوی با مسئولین دولت فدرال، دولتهای ایالتی و شرکت های تولیدی، اهداف بلندمدت خود را پیگیری نمایند و حتی بر روابط کشورهای متبوع خود با دولت برزیل تاثیرگذاری مثبت داشته باشند.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما