معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتیوپی در هفته سوم مرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

موافقت کمیسیون سرمایه‌گذاری اتیوپی با گسترش کارخانه محصولات فلزی Woda

کمیسیون سرمایه‌گذاری اتیوپی با گسترش کارخانه چینی صنایع فلزی Woda به یک پارک صنعتی موافقت کرد. این موافقت‌نامه در حضور نمایندگان سفارت چین، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ژاپن (Jetro) و برخی مقامات دولتی امضاء گردید. در حال حاضر این کارخانه در زمینی به مساحت 18.9 هکتار در شهر سبتا در دولت منطقه‌ای اورومیا مشغول فعالیت است که با این موافقت‌نامه به 100 هکتار توسعه خواهد یافت. پارک صنعتی Woda با سرمایه‌ای قریب به 95 میلیون دلار میزبان تولیدکنندگان محصولات فلزی، کابل، صنایع تایر و اتومبیل خواهد بود.

آغاز پروژه توسعه زنجیره ارزش کشاورزی توسط KOICA

آژانس همکاری‌های بین‌المللی کره (KOICA) پروژه توسعه زنجیره ارزش کشاورزی روستایی در اتیوپی را آغاز کرد. این پروژه با برخورداری از دو مولفه تحت عنوان: پروژه بهبود زنجیره ارزش کشاورزی روستایی از طریق پیوند کشاورزان خرده مالک با مرکز تحول روستایی و با بودجه‌ای در حدود 8 میلیون دلار شروع بکار کرد. هدف از این پروژه ارتقای ظرفیت اتحادیه‌ها در زمینه مدیریت سازمانی و ذخیره سازی محصولات کشاورزی و توسعه ظرفیت مرکز تحول روستایی Motta در دولت منطقه‌ای آمهارا و همچنین پشتیبانی تجهیزاتی اعلام شده است.

 برگزاری نخستین نمایشگاه گردشگری و غذای حلال در آدیس آبابا

نخستین نشست و نمایشگاه گردشگری و غذای حلال از تاریخ 10 - 8  اوت در آدیس آبابا برگزار گردید. در این نشست ذینفعان بر لزوم بهره‌برداری اتیوپی از پتانسیل‌های صنعت غذا و گردشگری حلال با توجه به نزدیکی جغرافیایی و مزیت بالقوه نسبت به تقاضاهای رو به رشد این صنعت در جهان عرب، تاکید کردند. عمر حسین وزیر کشاورزی اتیوپی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بیان داشت: این نمایشگاه برای نمایش پتانسیل عظیم اتیوپی در بخش صنعت حلال از اهمیت بالایی برخوردار است. وی خاطر نشان کرد: مجموع هزینه‌های حلال در حال حاضر به بیش از 4 تریلیون دلار می‌رسد و با توجه به نزدیکی جغرافیایی اتیوپی به خاورمیانه و جهان عرب و همچنین برخورداری از بزرگترین جمعیت دام زنده آفریقا می‌تواند در این صنعت مشارکت موثری داشته باشد.

اتیوپی میزبان نمایشگاه فناوری آفریقا 2022

طبق اعلام وزارت امور خارجه اتیوپی، این کشور از تاریخ 7 تا 9 سپتامبر میزبان نمایشگاه فناوری افریقا 2022 از کشورهای آفریقایی و دیگر کشورهای جهان در آدیس آبابا خواهد بود. حوزه‌های انرژی خورشیدی، خودروهای الکتریکی، سیستم‌های پرداخت دیجیتال، خدمات بانکی و بیمه‌ای از بخش های اولویت‌دار این نمایشگاه خواهد بود.

برنامه دولت اتیوپی جهت رفع ممنوعیت صادرات ذرت

مقامات دولت اتیوپی مشغول بررسی رفع ممنوعیت صادرات ذرت پس از یک دهه می‌باشند. در حال حاضر تیمی متشکل از کارشناسان وزارت تجارت و کشاورزی مشغول ارزیابی عملی بودن لغو این ممنوعیت هستند.  در گروه غلات ذرت بیشترین محصول کشت شده در اتیوپی است که کشت آن از گندم و تف نیز فراتر رفته است. سال گذشته 11.7 میلیون تن ذرت برداشت گردید. علیرغم این مساله، صادرات غلات در سال گذشته 210000 تن بوده که درآمد 214 میلیون دلاری را در بر داشته است که نسبت به سال ماقبل هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی به ترتیب 21 و 3 درصد کاهش داشته است.

آغاز تولید برق از دومین توربین سد رنسانس

دومین توربین سد رسانس در تاریخ 11 اوت 2022 با حضور نخست وزیر، رئیس جمهور و سایر مقامات  اتیوپیایی تولید برق را آغاز کرد. این توربین از ظرفیت تولید 375 مگاوات برق برخوردار است. دکتر ابی احمد در  مراسم راه اندازی این توربین ضمن تبریک به همه اتیوپی‌ها به خاطر مشارکت مستمرشان در این پروژه بزرگ ملی، خاطرنشان کرد: موفقیت‌های ثبت‌شده تاکنون نشان‌دهنده این واقعیت است که شکوفایی اتیوپی ناگزیر محقق خواهد شد. در این مراسم مدیر پروژه سد رنسانس بیان داشت: 95 درصد کارهای عمرانی و 61 درصد کارهای الکتریکی این پروژه به پایان رسیده است. به گفته وی، عملکرد کل پروژه ساخت سد رنسانس اکنون به 83.3 درصد رسیده است و تلاش برای تکمیل این پروژه در دو سال و نیم آینده ادامه دارد. شایان ذکر است نخستین توربین در فوریه 2022  با ظرفیت 375 مگاوات کار تولید برق را آغاز کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما