معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶۲

طرح خط ریلی الاتحاد - راه آهن ملی امارات متحده عربی

طرح خط ریلی الاتحاد یکی از بزرگترین سیستم های یکپارچه حمل و نقل کالا و مسافر است که قرار است از سوی امارات متحده عربی تا سال 2030 اجرایی گردد.

روز 5 دسامبر 2021 در حاشیه برگزاری اکسپو 2020 دبی طی مراسمی‌شیخ محمد بن راشد نخست وزیر و حاکم دبی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد وقت ابوظبی (حاکم فعلی امارات) و معاون دولت امارات؛ خبر از آغاز عملیات اجرایی فاز جدید خط آهن امارات بعنوان بزرگترین سیستم یکپارچه حمل و نقل کالا و مسافر تا سال 2030 دادند که هدف آن علاوه بر تحکیم موقعیت امارات متحده عربی در منطقه، اتصال 11 شهر و مناطق کلیدی از غویفات در مرز با عربستان تا فجیره در ساحل شرقی را شامل شده و در ادامه امارات را به خط آهن 1200 کیلومتری عربستان ـ عمان و مجموعه کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس متصل می نماید. سرمایه گذاری 50 میلیارد درهمی این طرح با تأمین 70 درصد اعتبار از منابع داخلی خواهد بود و  9000 شغل در حوزه راه آهن و بخش های حمایتی ایجاد می نماید و به کاهش 70 تا 80 درصدی انتشار کربن طی 50 سال آینده کمک نماید.

 

خط ریل الاتحاد شامل پروژه‌های باری و حمل و نقل ـ مسافربری و خدمات یکپارچه و حمل و نقل هوشمند می‌باشد که در نظر است با هوشمندسازی امکان برنامه ریزی، رزرو سفر، خدمات بندری ـ گمرکی و راه حل های لجستیکی نیز فراهم شود.

 

سال 2022 در حاشیه برگزاری شانزدهمین همایش راه آهن خاورمیانه سه یادداشت تفاهم با مطرح ترین شرکت های حمل و نقل اروپا از کشورهای انگلستان و اسپانیا به منظور تبادل دانش، تخصص، بهترین شیوه‌ها در خدمات حمل و نقل ریلی از سوی مدیر عامل ریل الاتحاد به امضاء رسید. تصویر زیر آخرین وضعیت شبکه راه آهن فجیره امارات را نشان می دهد که در توئیت کانال رسمی راه آهن ملی امارات بارگزاری شده و از میان کوههای حجر به طول 145 کیلومتر امتداد می یابد و مرزهای شارجه را به هم متصل و از فجیره به راس الخیمه میرسد. در این پروژه تا کنون 6.9 کیلومتر تونل حفر و تکمیل شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما