تدابیر دولت نروژ در خصوص تامین فراوردههای نفتی
با وجود آنکه نروژ بعد از روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت و گاز قاره اروپا محسوب میشود با این حال این کشور 80 درصد گازوئیل و 75 درصد بنزین مورد نیاز خود را از دیگر کشورها وارد میکند. تنها پالایشگاه نروژ متعلق به شرکت نفتی Equinor در منطقه مونگستاد است که در شمال شهر برگن در غرب نروژ واقع شده است.
هم اکنون و با تشدید بحران انرژی در اروپا و گرانیهای بی سابقه حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل ، سوالات بسیاری در خصوص توانایی دولت نروژ برای تامین سوخت های فسیلی مورد نیاز به خصوص برای فصل های سرد در این کشور مطرح است .
در نروژ وزارت تجارت مسئولیت تامین سوخت مورد نیاز کشور را برعهده دارد در همین رابطه آقای" جان کریستین ویستره[1]" وزیر تجارت و شیلات نروژ میگوید، هرچند بحران ناشی از تدام جنگ در اوکراین بر بازار سوخت فشار می آورد و منجر به کمبود عرضه و افزایش قیمت ها میشود ولی ما در نروژ برای تامین سوخت مورد نیاز مشکلی نداریم و مطمئنا در زمستان برای بنزین و گازوئیل با کمبودی مواجه نخواهیم شد . ما ذخایر اضطراری قابل توجه ای را انبار کرده ایم و زنجیرههای پمپ بنزین سهم کافی سوخت مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد ضمن اینکه ما خطوط عرضه جایگزین دیگری را نیز پیش بینی کرده ایم و لذا جای هیچ گونه نگرانی نیست.
شرکت های زنجیره ای پمپ بنزین نروژ مثل Circkle K، St1 ، Shell و Esso هم در گزارش های تحلیل بازار خود نگرانی از تامین سوخت در فصل های سرد ابراز نداشته اند .
جامعه به سوخت کافی وابسته است
علیرغم اینکه در سال های جاری تعداد بسیار زیادی خودروهای برقی وارد چرخه حمل و نقل نروژ شده اند با این حال هنوز تقریباً پنج خودرو از هر شش خودروی سواری در نروژ به طور کامل یا جزئی به سوخت فسیلی نیاز دارند. هنوز بخش بزرگی از شبکه راه آهن نروژ با گازوئیل کار میکند که شامل تمام قطارهای از نوع تروندربنن[2]، نورلندزبانن[3]، روروسبانن[4] و راومابانن[5] میشود. تقریباً تمام حمل و نقل کالا در جادههای نروژ توسط کامیونهای دیزلی انجام میشود. همچنین کلیه ماشین آلات کشاورزی ، ماشین آلات ساختمانی بزرگ، بسیاری از قایق های تندرو و اکثر کشتیها با گازوئیل کار میکنند. بر اساس آمار نروژ[6] ، در سال گذشته، قیمت دیزل در نروژ 60 درصد افزایش یافته است. قیمت های سرسام آور برای گازوئیل به این معنی است که بسیاری از چیزهای دیگر در قیمت افزایش می یابد.
طبق گفته مدیریت شرکت بزرگ نفتی نروژ Equinor، پیش بینی شده است که ذخایر اضطراری سوخت در این کشور حداقل پاسخگوی مصرف 17 روز کل کشور خواهد بود . هرچند در گزارش بازار آژانس بین المللی انرژی در ماه جولای، به ویژه در مورد عرضه دیزل و سوخت جت ابراز نگرانی کرده است[7] و فاتح بیرول[8]، رئیس این آژانس ، در آغاز تابستان هشدار داد که امسال جهان با بدترین بحران انرژی در 50 سال اخیر مواجه خواهد شد.
دولت یارانهها را رد نمیکند
آقای وستره ، وزیر تجارت و صنعت میگوید که منکر این نیست که در صورت افزایش شدید قیمت ها، دولت میتواند به سوخت یارانه بدهد، اما این امر به دور از مشکل نخواهد بود وی معتقد است که چالش این است که مقابله با تورم به شیوهای مناسب که مشکلات جدیدی ایجاد نکند دشوار است و لذا اگر دولت پول زیادی را از طریق سیاست های مالی خرج کند، ممکن است فشار بر بانک مرکزی که نرخ های بهره را از طریق سیاست های پولی کنترل میکند، افزایش یابد. به گفته این وزیر دولت نروژ، شورای آمادگی سوخت[8] که در آن نمایندگان صنایع نیز حضور دارند مرتبا وضعیت را از نزدیک دنبال میکنند تا حسب شرایط و در صورت لزوم تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.
https://www.nrk.no/norge/oljenasjonen-norge-er-ikke-selvforsynt-med-drivstoff-1.16052886
[1]Jan Christian Vestre
[2] Trønderbanen
[3] Nordlandsbanen
[4] Rørosbanen
[5] Raumabanen
[6] https://www.ssb.no/statbank/table/09654/
[7] https://www.iea.org/reports/oil-market-report-june-2022
[8] Fatih Birol
[9] The council for fuel preparedness