معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته نخست مرداد 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته نخست مرداد 1401 ارزش مجموع معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان 17میلیون و 654 هزار دلار بوده است. بازرگانانی از کشورهای روسیه و ترکیه پلی‌پیروپیلن پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی و تجاری از کشورهای انگلیس، ترکیه، افغانستان، گرجستان و دیگر کشورها بنزین ECO-93 شرکت ترکمن‌شیمی را خریداری کردند.

افزون بر آن، تاجرانی از امارات و ترکیه و قرقیزستان انواع منسوجات، ریشه شیرین‌بیان و نخ پنبه خریداری کردند. همچنین کارآفرینان داخلی روغن موتور، پلی‌اتیلن، پلی‌پیروپیلن و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از 37 میلیون و 509 هزار منات خریداری کردند. در این هفته 53 معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید.

برنامه تولید 500 تن پیله کرم ابریشم در ولایت داش‌آغوز

در سال 2022 قرار است 500 تن پیله کرم ابریشم در ولایت داش‌آغوز تولید شود. به دلیل وضعیت اقلیمی ولایت داش‌آغوز، ابریشم‌کاران این ولایت زودتر از دیگر ولایت‌ها عملیات پرورش کرم ابریشم را آغاز کرده‌اند. به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، بیش از 12500 ابریشم‌کار در فرایند تولید شرکت می‌کنند.

بخش عمده محصول (184 تن) در ناحیه نیازوف تولید می‌شود و 80 تن را نیز طبق تعهدات قراردادی، ابریشم‌کاران نواحی قروقلی و قربان‌سلطان اژه تأمین خواهند کرد. ولایت داش‌آغوز دارای مواد اولیه کافی برای توسعه محصولات کشاورزی است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که هم‌اکنون مساحت کل مزارع توت در این منطقه بیش از 2000 هکتار است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما