معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته سوم مردادماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تبدیل چین به نخستین شریک تجاری اکوادور

بنا به آمار بانک مرکزی اکوادور طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۲ حجم صادرات غیر نفتی اکوادور به چین با ۱۰۹٪ افزایش به ۳.۳ میلیارد دلار رسیده و با پیشی گرفتن از آمریکا به نخستین شریک تجاری اکوادور تبدیل شده است. حجم صادرات غیرنفتی اکوادور به آمریکا که طی سالیان متوالی شریک اول تجاری اکوادور بوده، طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۲، ۱.۸ میلیارد دلار ثبت شده است. بر این اساس اتاق مشترک بازرگانی اکوادور-آمریکا برنامه‌هایی را برای جبران این فاصله و بازگشت آمریکا به رتبه نخست تجارت با اکوادور در دستور کار قرار داده است

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۸ آگوست ۲۰۲۲

کاهش ۸۲ درصدی سرمایه‌گذاری دولتی طی سه‌ماهه نخست ۲۰۲۲

بنا به اعلام وزارت اقتصاد و دارایی اکوادور،‌ میزان سرمایه‌گذاری‌های دولتی اکوادور طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، حدود ۶۷ میلیون دلار بوده که به معنای کاهش ۸۲ درصدی اجرای بودجه عمومی‌کشور نسبت به بازه مشابه در سال ۲۰۲۱ و ۳.۷٪ از رقم ۱.۸۷ میلیارد دلاری تخصیصی در بودجه برای کارهای عمرانی می‌باشد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور،  ۱۱ آگوست ۲۰۲۲

نخستین جلسه صحن علنی برای لغو قانون اصلاحات مالیاتی دولت لاسو برگزار شد

نخستین جلسه مباحثه مجلس برای لغو قانون اصلاحات مالیاتی دولت گیرمو لاسو روز سه‌‌شنبه ۹ آگوست برگزار شد و نمایندگان مجلس از فراکسیون امید از کورئیسم، حزب سوسیال مسیحی، فراکسیون پاچاکوتیک و چپ دمومراتیک به عنوان پیشنهاددهندگان و حامیان طرح لغو این قانون به ارایه نقطه‌نظرات خود پرداختند.

قانون اصلاحات مالیاتی، نوامبر سال ۲۰۲۱ به دلیل اختلافات میان فراکسیون امید از کورئیسم با حزب پاچاکوتیک و طی یک روند جنجالی بدون اعمال نظر مجلس در مهلت قانونی به تصویب رسید و اکنون نمایندگان کورئیسم و پاچاکوتیک به دنبال لغو آن می‌باشند. با توجه به اکثریت جدید شکل گرفته در مجلس که از حامیان طرح لغو قانون مالیاتی دولت لاسو می‌باشند، امکان لغو نهایی این لایحه طی هفته‌های آینده زیاد است. حامیان طرح لغو این قانون،‌ معتقدند بر اساس اصلاحات مالیاتی دولت لاسو بار مالیاتی کشور بیش از پیش روی دوش طبقات ضعیف و متوسط کشور خواهد بود.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۱۰ آگوست ۲۰۲۲

آغاز رسمی مذاکرات اکوادور و کاستاریکا در خصوص توافق تجارت آزاد

بنا به اعلام وزارت تولید و تجارت خارجی اکوادور، در چارچوب برنامه‌های دولت در جهت توسعه تجارت آزاد، مذاکرات رسمی‌با کاستاریکا در جهت دستیابی به توافق تجاری از روز ۸ آگوست بصورت مجازی میان مقامات ذیربط دو کشور آغاز شده است. حجم صادرات اکوادور به کاستاریکا سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار می‌باشد که البته در سال ۲۰۲۰ این میزان به ۲۱ میلیون دلار کاهش یافته بود که طبق آمار بانک مرکزی، ‌طی سال ۲۰۲۲ مسیر بهبود را در پیش گرفته و در ۵ ماه نخست سال میزان صادرات اکوادور با ۲.۹ میلیون دلار افزایش به ۱۱.۲ میلیون دلار رسیده است. مهمترین محصولات صادراتی اکوادور به کاستاریکا را کنسرو ماهی، ماهی تازه،‌موز،‌ و مواد شیمیایی و دارویی تشکیل می دهند و عمده واردات اکوادور از کاستاریکا دارو،‌ ضایعات فلزی، لاستیک و نهال بوده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور،  ۹ آگوست ۲۰۲۲

دستور دادگاهی در لوکزامبورگ به مسدودسازی حسابهای بانکی اکوادور در چارچوب حکم پرداخت غرامت به شرکت پرنوکو(Perenco)

دادگاه لوکزامبورگ روز ۲۸ جولای با صدور حکمی‌به ۱۲۲ بانک فعال در این کشور دستور داد حسابهای دولت اکوادور را در چارچوب حکم مراجع داوری بین‌المللی مبنی بر پرداخت ۳۹۱ میلیون دلار غرامت از سوی شرکت نفت اکوادور به شرکت پرنکو مسدود سازند. شرکت پرنکو به دلیل تغییر شرایط قراردادی خود با شرک ملی پترواکوادور طی دوران ریاست جمهوری رافائل کورئا، شکایتی را نزد دادگاه‌های بین المللی داوری مطرح نموده که در نهایت دولت اکوادور به پرداخت ۳۹۱ میلیون دلار غرامت محکوم شد. شرکت پترواکوادور اعلام کرده که در حال مذاکره با شرکت پرنکو برای توافق در خصوص قسط بندی پرداخت غرامت می‌باشد و تلاش خواهد کرد از مسدود شدن حسابهای بانکی خود در لوکزامبورگ اجتناب نماید. کارشناسان اکوادوری معتقدند مسدود شدن حسابهای کشور در لوکزامبورگ، پهلوگیری محموله‌های نفت اکوادور و همچنین پرداخت‌های مربوط به اوراق قرضه اکوادور را به خطر خواهد انداخت.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور،  ۴ آگوست ۲۰۲۲

وزارت کشاورزی اکوادور خواستار اقدام وزارت کشور برای کنترل رعایت قیمتهای مصوب خرید نیشکر از کشاورزان شد

با توجه به مصوبه مورخ ۲۶ ژوئن وزارت کشاورزی اکوادور مبنی بر تعیین حداقل قیمت خرید نیشکر از کشاورزان از قرار هر تن ۳۵.۰۵ دلار، ‌این وزارتخانه روز سه‌شنبه ۲ آگوست از وزارت کشور خواست در رسیدگی به شکایتهای کشاورزان مبنی بر ادامه خرید محصولات از سوی کارخانجات با قیمت قبلی ۳۱.۷ دلار، اقدامات لازم را در جهت کنترل رعایت قیمتهای مصوب بعمل آورد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۳ آگوست ۲۰۲۲

افزایش ۱۷ درصدی فروش خودروهای دیزلی در اکوادور به دلیل افزایش قیمت بنزین

گزارش روزنامه ال اونیورسو اکوادور حاکی از آن است که طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲، میزان تقاضای خرید خودروهای گازوئیلی با افزایش ۱۷٪ همراه بوده که مطابق با نظر کارشناسان امور ناشی از  روند افزایشی قیمت بنزین می‌باشد. ‌

هم‌اکنون سهم خودروهای گازوئیلی در اکوادور حدود ۲۳٪ بازار می‌باشد که این میزان طی سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۰ کمتر از ۲۱٪ بوده است. قیمت هرگالون بنزین سوپر در اکوادور ۵.۲ دلار و قیمت گازوئیل ۱.۷۵ دلار به ازای هر گالون می‌باشد. این در حالی است که قیمت گازوئیل در کلمبیا ۲.۲۴ دلار و در پرو ۵.۵۴ دلار و میانگین قیمت گازوئیل در منطقه کشورهای آمریکای لاتین ۳.۸۷ دلار و در آمریکا ۶.۲۵ دلار به ازای هر گالون می‌باشد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۳ آگوست ۲۰۲۲

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما