معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۰

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در نیمه اول مرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاکید شیخ حسینه بر اهمیت ایجاد بلوک اقتصادی قوی کشورهای D-8

نخست وزیر بنگلادش در مراسم افتتاحیه بیستمین اجلاس وزرای خارجه ائتلاف 8 کشور مسلمان برای همکاری‌های اقتصادی (دی 8) در داکا، بر همکاری مشترک برای استفاده از پتانسیل کشورهای عضو D-8، برای تبدیل شدن به یک بلوک اقتصادی قدرتمند تاکید کرد. وی به لزوم انعقاد قراردادهای تجاری ترجیحی بین کشورهای عضو اشاره کرد و گفت، از این طریق امکان حداکثر رساندن پتانسیل تجاری و دوبرابر کردن تجارت درون دی- 8 از 129 میلیارد دلار در دهه آینده وجود دارد. وی ادامه داد و گفت، از شنیدن اینکه کشورهای دی-8 مانند بنگلادش، پاکستان، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه و ترکیه در حال نهایی کردن قراردادهای تجاری ترجیحی هستند خوشحالم. این به هماهنگی تجارت بین کشورها کمک و موانع را برطرف خواهد کرد. همچنین باعث تشویق همکاری تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو خواهد شد. وی مدعی شد که کشورهایی مانند بنگلادش بیشترین آسیب را از جنگ روسیه و اوکراین متحمل شده اند.

موافقت کشورهای دی-8 با افزایش همکاری‌های انرژی

دکتر عبدالمومن، وزیر امور خارجه بنگلادش، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه دی- 8 در داکا، گفت که اعضای ائتلاف هشت کشور مسلمان در حال توسعه موسوم به دی-8 با افزایش همکاری‌های انرژی موافقت کرده اند. برای این منظور، تصمیم گرفته شده است که نشست وزرای انرژی کشورهای دی- 8 سازماندهی شود. با این حال تاریخ نشست وزرای انرژی هنوز مشخص نشده است. دبیرخانه دی- 8 تاریخ آن را تعیین خواهد کرد. بیستمین نشست وزرای خارجه دی- 8 این بار در قالب ترکیبی برگزار شد که هیچ یک از وزرای خارجه هفت کشور عضو به داکا نیامدند. وزرای خارجه ترکیه و ایران به صورت مجازی شرکت کردند. علاوه بر این، از سه کشور وزیر مشاور در امور خارجه و نمایندگان دو کشور به طور مستقیم در این نشست شرکت داشتند. عبد المومن در پاسخ به سوالی گفت، به جز مصر، هفت کشور دیگر عضو دی-8 توافقنامه تجارت ترجیحی (پی تی آ) را تصویب کردند. لذا از اکتبر آتی «پی تی آ» به طور کامل اجرا خواهد شد. مصر در این نشست اعلام کرد که به زودی توافقنامه تجارت ترجیحی (پی تی آ) را تصویب می‌کند.

نشست دوجانبه وزرای خارجه بنگلادش و چین در داکا

عبدالمومن، وزیر امور خارجه بنگلادش امروز با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیداری دوجانبه داشت. در جریان این دیدار دو کشور چهار تفاهم نامه امضا کردند که عبارت اند از:  واگذاری گواهی هشتمین پل دوستی بنگلادش و چین در شهرستان پیروزپور. تمدید یادداشت تفاهم پنج ساله برای کمک در واکنش به بلایای طبیعی. تمدید یادداشت تفاهم همکاری فرهنگی برای دوره 2027-2022 و یادداشت تفاهم در زمینه علوم دریایی بین دانشگاه داکا و موسسه اول اقیانوس شناسی چین. شهریار عالم، وزیر مشاور در امور خارجه بنگلادش، پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور به خبرنگاران گفت که وزیر امور خارجه چین از حمایت مجدد بنگلادش از سیاست «چین واحد» قدردانی کرد. وی همچنین در این دیدار به تشریح موضع چین در قبال موضوع تایوان در شرایط اخیر پرداخت. رئیس جمهور چین اخیرا از ابتکاراتی مانند ابتکار توسعه جهانی (GDI) و ابتکار امنیت جهانی (GSI) خبر داده است. اکنون آنها می خواهند بنگلادش در کنارشان باشد. آقای شهریار عالم همچنین گفت، در حال حاضر، 98 درصد از محصولات بنگلادش هنگام ورود به بازار چین از مزایای معاف از مالیات برخوردار می‌شوند. طی بحث و گفتگو در جلسه مذکور، قرار گرفتن برخی دیگر از محصولات بنگلادش در این لیست اعلام شده است. در نتیجه، از این پس، 99 درصد از محصولات بنگلادشی از مزایای معاف از مالیات در چین برخوردار خواهند شد.

گشایش نمایشگاه انجمن تجاری D-8

مجمع تجاری و نمایشگاه اتاق های بازرگانی و صنعت دی-8 در داکا برگزار گردید. در این نمایشگاه دو روزه که در هتل سونارگان در داکا آغاز به کار کرد، بیش از 40 نماینده بازرگانی کشورها عضو حضور داشتند. توسعه سرمایه گذاری و تجارت با افزایش مشارکت بخش خصوصی اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.

نامه بنگلادش به صندوق بین المللی پول برای وام

بنگلادش در نهایت به دنبال دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول (IMF) شد. وزارت دارایی بنگلادش نامه ای به صندوق بین المللی پول ارسال کرد تا به طور رسمی‌بحث در این باره  را آغاز کند. البته مبلغ وام در نامه ذکر نشده است. گزارش ها به نقل از منابع وزارت دارایی حاکیست که بنگلادش 4.5 میلیارد دلار برای 3 سال می خواهد. خبر درخواست وام در حالی منتشر شد که همین چند روز پیش وزیر دارایی بنگلادش، گمانه زنی‌ها در تلاش دولت برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول را قویا تکذیب کرده بود.

در مورد تورم جای نگرانی نیست

به گفته دکتر شمس العالم، وزیر مشاور در امور برنامه ریزی بنگلادش، در مورد تورم جای نگرانی نیست. با توجه به شرایط جهانی دولت بسیار محتاطانه عمل می‌کند. همانگونه که قبلا ما از خارج وام برای کمک دریافت کردیم، اکنون نیز تلاش برای کمک گرفتن از خارج از کشور ادامه دارد. وی به اشاره به ذخایر ارزی کشور گفت، ما ظرفیت واردات پنج ماهه داریم. جایی که ظرفیت سه ماهه برای هر کشور کافی است. اگر واردات مواد غذایی را شروع کنیم، 9-8 ماه می‌توانیم آن را بدون مشکل ادامه دهیم. بنابراین، این وضعیت را نمیتوان بحران نامید.

توافق بنگلادش و امارات برای افزایش همکاری‌های متقابل

بنگلادش و امارات برای همکاری بیشتر با یکدیگر توافق کردند. دو طرف این موضوع را در دومین نشست مشاوران وزارت خارجه بنگلادش و امارات عربی (FOC) که در شهر ساحلی کاکس بازار بنگلادش برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار دادند. مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش، ریاست هیات بنگلادش در این نشست را برعهده داشت و عبدالناصر جمال الشالی، معاون وزیر امور اقتصادی و بازرگانی مسئولیت سرپرستی هیات امارات را داشته است. در این نشست موضوعات مختلفی از جمله افزایش سرمایه گذاری امارات در مناطق تجاری و اقتصادی بنگلادش، توسعه منابع انسانی، تقویت ارتباطات مردم دو کشور، لغو روادید برای دیپلمات ها و مقامات دولتی، همکاری در زمینه امنیت غذایی، انرژی و نیرو، هوانوردی غیرنظامی، اقتصاد دریایی، تغییرات آب و هوایی مورد بحث قرار گرفت. علاوه بر این، هر دو طرف عزم خود را برای تحکیم بیشتر و ارتقای پیوند دوستی موجود به درجات بالاتر ابراز نمودند.

تاکید قائم مقام وزیر خارجه بنگلادش بر توسعه متوازن و رشد پایدار

مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش در پایان نشست دو روزه مقامات ارشد «انجمن حاشیه اقیانوس هند» (IORA) بر نقش این سازمان در دستیابی به رشد پایدار و توسعه متوازن برای پیشرفت منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد. این نشست در 28 و 29 ژوئیه در شهر کاکس بازار بنگلادش برگزار شد. 50 نماینده از 21 کشور عضو IORA در آن شرکت داشتند.

تقاضای توقف خودروهای شخصی یک روز در هفته برای صرفه جویی در مصرف سوخت

10 سازمان محیط زیست در بنگلادش با توجه به بحران انرژی خواستار توقف تردد خودروهای شخصی به مدت یک روز در هفته شدند.  رهبران سازمان‌های محیط‌ زیست روز گذشته با برپا کردن زنجیره انسانی گفتند که بحران انرژی، نفت و گاز در بنگلادش به سطح هشدار رسیده است، با افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، ممکن است بحران انرژی در کشور بیشتر شود. علاوه بر این، هدر رفتن سوخت، ازدحام ترافیک، آلودگی صوتی و هوا، تصادفات ناشی از وسایل نقلیه روز به روز افزایش می یابد. به گفته آنها  کنترل خودروهای شخصی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامتی، محیط زیست و همچنین مهار اتلاف سوخت داشته باشد.

واردات 360 هزار تن کود اوره از امارات برای رفع کمبود

برای رفع کمبود کود بنگلادش به زودی واردات 360 هزار تن کود اوره از امارات متحده عربی تحت توافق G-to-G آغاز خواهد کرد. این کود در سال مالی جاری 2023-22 از شرکت آماراتی «فرتی ‌گلوب» ( Fertiglobe Distribution Limited ) خریداری خواهد شد. در سال مالی جاری، تقاضا برای کود اوره در بنگلادش 3.4 میلیون تن اعلام شده است.

پیشنهاد تجار بنگلادش برای انجام معاملات توسط ارز محلی با چین و هند

با توجه به ادامه بحران دلار، تجار و بازرگانان به بانک مرکزی بنگلادش رسما پیشنهاد داده اند که با انجام معاملات همراه با ارز محلی با چین و هند، موافقت کند. رئیس بانک مرکزی در پاسخ به آنها گفت که به زودی بخشنامه‌هایی صادر خواهد شد تا واردکنندگان بتوانند برای واردات مواد اولیه از چین، از ارز این کشور استفاده کنند.

تعلیق پروژه 5-G شرکت تله تاک برای صرفه جویی دلار

کمیته اجرایی شورای اقتصاد ملی دولت بنگلادش برای صرفه جویی دلار، پروژه 5-G شرکت تلفن همراه تله تاک را به حالت تعلیق درآورد.  رئیس کمیته اجرایی شورای اقتصاد گفت: این تصمیم به دستور نخست وزیر اتخاذ گردیده است.

صنعت پوشاک بنگلادش در بحران انرژی

رسانه آمریکایی بلومبرگ طی گزارشی مدعی شده است که بنگلادش، دومین صادرکننده پوشاک آماده در جهان پس از چین، اکنون با مشکلاتی مانند بحران انرژی و کمبود تقاضا مواجه است. این می‌تواند بهبود اقتصادی کشور پس از کووید19 را تهدید کند.

سرمایه گذاری 8.07 میلیارد دلار در بنگلادش توسط یک شرکت چینی

شرکت چینی کی پی اس تی ( KPST Shoes Co Limited ) قصد دارد  8.07 میلیون دلار در منطقه اقتصادی، تحت اداره «سازمان منطقه پردازش صادرات بنگلادش» سرمایه گذاری کند. بر اساس توافق این شرکت چینی در منطقه اقتصادی بنگلادش یک کارخانه تولید لوازم جانبی کفش راه اندازی خواهد کرد تا 30 میلیون جفت کفی، زیره و زیره میانی و 3.0 میلیون ( 300 هزار) متر مکعب فوم اتیلن-وینیل استات (EVA) و پلی اورتان (PU) تولید کند. به همین مناسبت روز گذشته در داکا توافقنامه ای بین شرکت چینی کی پی اس تی و سازمان منطقه پردازش صادرات بنگلادش امضا شد. گفتنی است که در مجموع 12 شرکت خارجی تاکنون مجوز سرمایه گذاری را در منطقه اقتصادی، زیر مجموعه «سازمان منطقه پردازش صادرات بنگلادش» دریافت کرده اند. کل سرمایه گذاری پیشنهادی این شرکت های صنعتی 80.251 میلیون دلار است.

درخواست 2 میلیارد دلاری بنگلادش از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی

بنگلادش برای تقویت ذخایر ارزی خود از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی کمک خواست. به گفته منابع اداره روابط اقتصادی وابسته به وزارت دارایی بنگلادش، مبلغ درخواستی این کشور از این دو سازمان بین المللی 2 میلیارد دلار است. این کمک ها برای افزایش ذخایر ارزی کشور درخواست شده است. بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، بنگلادش طی ارسال نامه ای به هر یک از این دو آژانس بین المللی مبلغ 1 میلیارد دلار درخواست وام کرده است. در نامه بنگلادش اشاره شده است که این پول برای مقابله با تأثیر افزایش قیمت انرژی در بازار بین المللی و جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد بنگلادش، مورد نیاز است. با این حال، تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی دولت بنگلادش در این خصوص ارائه نشده است. همین چند روز پیش بنگلادش از صندوق بین المللی پول درخواست کمک وام 4.5 میلیارد دلاری کرد.

افزایش ناگهانی قیمت سوخت

دولت بنگلادش قیمت انواع نفت کوره (Fuel oil ) را افزایش داده است. قیمت هر لیتر گازوئیل (دیزل) 34 تاکا، اکتان 46 تاکا و بنزین 44 تاکا افزایش یافته است. این اولین بار در تاریخ بنگلادش است که قیمت سوخت یک دفعه تا این حد افزایش یافته است. با خبر افزایش قیمت پمپ های بنزین در سراسر کشور از ساعت 12 شب گذشته بسته شدند. امروز حداقل 90 درصد اتوبوس های مسافربری شهر داکا وارد جاده‌ها وخیابان‌ها نشده اند. فقط ده درصد اتوبوس ها امروز در این شهر تردد می‌کنند.

کاهش یارانه‌ها در سه بخش برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول

دولت برای دریافت وام 4.5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول (IMF) کار خود را آغاز کرده است. به همین دلیل قیمت کود اوره با کاهش یارانه به ازای هر کیلوگرم شش تاکا افزایش داده شد. قیمت گازوئیل، بنزین و اکتان از دیشب افزایش یافت. برای افزایش معقول قیمت برق نیز رایزنی‌ها ادامه دارد.

قیمت کالاهای روزانه همچنان رو به افزایش است

قیمت همه کالاهای روزانه در بنگلادش از عید سعید قربان تقریبا ثابت بود. پس از گذشت سه هفته از عید قربان، قیمت انواع کالاهای روزانه از جمله سبزیجات دوباره افزایش یافت. در این مدت قیمت فلفل سبز دو برابر شده است. قبل از عید قربان قیت هر کیلو فلفل سبز 100 تاکا بود، اما در روزهای گذشته هر کیلو فلفل سبز 250 تا 280 تاکا فروخته شده است. جوجه‌های پرورشی به ارزش 150 تاکا به قیمت 165 تاکا به فروش می رسند. همه انواع سبزیجات به ازای هر کیلوگرم 10 تاکا افزایش یافته است. با توجه به افزایش ناگهانی هزینه حمل و نقل  هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد که قیمت کالاهای روزانه کی متوقف می‌شود. 

تولید کیت های تشخیص ویروس کرونا با قیمت مناسب توسط یک شرکت بنگلادشی

شورای علوم و تحقیقات صنعتی بنگلادش (BCSIR) در حال تولید کیت های مقرون به صرفه برای تشخیص ویروس کرونا است. از این طریق، برای اولین بار، یک سازمان بنگلادشی  کیت برای تشخیص کرونا تولید کرد. کیت تولید شده در بنگلادش از کیت های موجود در بازار برای تشخیص کرونا قدرتمندتر است. به گفته محققان، در این کیت جدید، وجود ویروس قبل از ظاهر شدن علائم بیماری مشخص خواهد شد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما