معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۱

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته دوم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-اعلام نکول (عدم پرداخت بدهی) «نفت وگاز اوکراین»: کابینه وزرا بازپرداخت دیون «نفت و گاز» را تایید نکرد، هیات دولت اوکراین اجازه بازپرداخت 335 میلیون دلار دیون شرکت «نفت و گاز اوکراین» بابت اوراق قرضه یورویی این شرکت را مورد تایید قرار نداد و به مدیران این شرکت دستور داد تا فورا دور دوم مذاکرات با دارندگان اوراق قرضه مذکور را در خصوص تغییر ساختار دیون آغاز کند. لازم به ذکر است که شرکت «نفت و گاز اوکراین» می‌بایست در تاریخ 26 جولای دیون مربوط به اوراق قرضه مذکور را به مبلغ 335 میلیون دلار و همچنین 45 میلیون یورو سود متعلقه به این اوراق را بازپرداخت می‌کرد. 

 -صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی را به دلیل جنگ اوکراین کاهش داد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال جاری 3.2 درصد و در سال آینده  تنها 2.9 درصد افزایش یابد. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول درباره چشم انداز اقتصادی جهان، کاهش چشم‌گیر رشد اقتصادی چین و آمریکا منجر به کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان می‌شود. صندوق بین المللی پول در پیش بینی قبلی خود در ماه آوریل رشد اقتصادی جهانی را در سال جاری 3.6 درصد برآورد کرده بود. دلیل اصلی کاهش رشد اقتصادی جهانی جنگ اوکراین نامیده شده است که تبعات آن توقف واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه، آهنگ بیشتر رشد تورم اقتصادی، تشدید بحران بدهی‌های کشورهای در حال توسعه و کاهش تجارت بنا به دلایل تهدیدات ژئوپلیتیکی اعلام شده است. 

-درخواست اوکراین از سرمایه‌گذاران «اوکرآوتودر» و «اوکرانرگو» برای تعویق دوساله دیون این دو موسسه دولتی. اوکراین از سرمایه‌گذاران آژانس دولتی راهداری «اوکرآوتودر» و شرکت دولتی توانیر «اوکرانرگو» درخواست نمود که با تعویق بازپرداخت دیون این دو موسسه برای مدت 2 سال موافقت کنند. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین ضمن اعلام این مطلب، توضیح داد: در حال حاضر دولت تمام منابع مالی موجود را برای نیازهای دارای اولویت متمرکز می‌کند، تامین مالی ارتش، آمادگی برای فصل گرمایشی، پرداخت حقوق بازنشستگی و بازسازی زیرساخت‌های حیاتی ... ما انتظار داریم که طلبکاران مربوطه با درخواست اوکراین موافقت کنند.

-احتمال امضای توافقنامه برای برنامه 15 تا 20 میلیارد دلاری میان بانک مرکزی اوکراین و صندوق بین المللی پول. کریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد این کشور قصد دارد با صندوق بین‌المللی پول توافقنامه‌ای را در خصوص یک برنامه همکاری به ارزش 15 تا 20 میلیارد دلار برای احیای اقتصاد ویران شده از جنگ تا پایان سال منعقد کند. لازم به ذکر است که پس از حمله  روسیه، اوکراین با سقوط اقتصادی 35 درصدی تا آخر سال و کسری بودجه 5 میلیارد دلاری در ماه مواجه شده است که این کشور را تا حد بسیاری به منابع مالی خارجی وابسته نموده است. رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت که کی یف درخواستی از صندوق بین المللی پول مطرح کرده است و در حال حاضر در حال رایزنی‌های ضروری برای برنامه مالی جدید تامین مالی می‌باشد. وی ابراز امیدواری نمود که تا سقف 20 میلیارد دلار طی دو تا سه سال آینده در چارچوب یک برنامه آماده به کار با صندوق امضا شود. در صورت حصول توافق، برنامه مذکور پس از برنامه مشابه با آرژانتین، دومین وام بزرگ صندوق بین المللی پول خواهد بود. شوچنکو گفت: صندوق بین المللی پول همواره به عنوان شریک اوکراین در طول جنگ عمل کرده است ... من امیدوارم که این برنامه در سال جاری آغاز شود.

-پیش بینی بدبینانه وزارت اقتصاد در مورد افزایش قیمتها. وزارت اقتصاد اوکراین در آخرین پیش بینی خود اعلام کرد شاخص قیمت های مصرف کننده تا آخر سال جاری به 31-32 درصد افزایش خواهد یافت. این وزارتخانه همچنین اعلام داشته است که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 30 تا 35 درصد کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب پیش بینی‌های وزارت اقتصاد اوکراین بدبینانه تر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اوکراین می‌باشد.

-کارشناس اقتصادی: قیمت ها تا آخر سال 10 تا 15 درصد دیگر افزایش خواهند یافت. هلب ویشلینسکی مدیر «مرکز سیاست‌های راهبردی اقتصادی» اعلام کرد با توجه به افزایش نرخ رسمی 25 درصدی دلار، قیمت ها در اوکراین ممکن است تا پایان سال 10 تا 15 درصد دیگر افزایش یابند. وی گفت: ما در بهار شاهد نخستین افزایش قیمت ها بودیم که دلیل آن مشکلات حمل و نقل و سوخت بود، محرک دوم برای افزایش قیمت ها به دلیل افزایش 25 درصدی نرخ دلار خواهد بود. وی گفت که دولت بدون چاپ پول توسط بانک مرکزی امکان تامین تمامی هزینه  ها را نداشت و تغییر نرخ رسمی ارز تا حدی به کسب درآمد بودجه کمک می‌کند، اما این امر منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی می‌شود زیرا واردکنندگان بر اساس نرخ رسمی قیمت کالاهای خود را محاسبه می‌کنند. وی تاکید کرد: بانک مرکزی انتظار دارد تورم تا آخر سال به 30 درصد برسد، بنابراین قیمت ها 10 تا 15 درصد دیگر رشد خواهند کرد که توانایی واقعی خرید کالا و خدمات برای اشخاصی که به حقوق بازنشستگی و حقوق دولتی و کمک هزینه‌های دولتی وابسته هستند را کاهش می دهد.

 

-بانک مرکزی حجم چاپ پول را به 240 میلیارد گریونا افزایش داد. کاترینا روژکوا معاون اول رئیس بانک مرکزی اعلام کرد این بانک در ماه جولای حجم چاپ پول را برای تامین مالی بودجه از طریق خریداری مستقیم دیون داخلی دولت از 225 میلیارد گریونا به 240 میلیارد گریونا افزایش داد. وی گفت: ما امیدواریم و همواره در این باره اعلام داشتیم که قصد نداریم در چاپ پول از سقف 400 میلیارد گریونا در سال جاری فراتر رویم و تمایل داریم در این حجم اعلام شده در آغاز جنگ باقی بمانیم. وی گفت که برای باقی ماندن در محدوده تعیین شده برای چاپ پول، وزارت دارایی باید نرخ بهره اوراق قرضه دولتی داخلی را به نرخ بازار نزدیکتر کند و فعالانه تر با بانکها، بخصوص با بانکهای دولتی همکاری کند، زیرا ما هنوز نتوانسته ایم بطور کامل اوراق قرضه داخلی را بازپرداخت نماییم و همچنین آهنگ تامین مالی خارجی را با ثبات نماییم. وی افزود که احتمال وضع افزایش عوارض نظامی وجود دارد. 

 

-صادرات کودهای شیمیایی و چاودار دوباره آزاد شد. دولت ممنوعیت صادرات چاودار و کودهای معدنی را به دلیل وجود ذخایر کافی و تکمیل عملیات کاشت لغو نمود. وزارتخانه‌های اقتصاد و سیاستگذاری کشاورزی اوکراین ضمن اعلام این مطلب، توضیح داده اند که میزان باقی مانده چاودار از سال گذشته 73 هزار تن می‌باشد و برآورد می‌شود که تا کنون 351 هزار تن چاودار در سال جاری برداشت شده است که با در نظر گرفتن مصرف داخلی اوکراین به میزان 353 هزار تن، کشاورزان اوکراین قادر خواهند بود تا مازاد بر این مقدار را صادر کنند. همچنین اعلام شده است که با توجه به خاتمه عملیات کاشت، تقاضا برای خرید کودهای شیمیایی بسیار کاهش یافته است و میزان تقاضا برای سال تجاری کنونی در سطح 1.7 میلیون تن پیش بینی می‌شود که بطور قابل توجهی کمتر از سال گذشته می‌باشد و اجازه صادرات مازاد کودهای شیمیایی، منبع درآمد اضافی برای کشور می‌باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر 2 شرکت تولید کودهای شیمیایی در اوکراین فعال می‌باشند و کار خود را متوقف نکرده اند.

 

-افزایش دوباره قیمت روغن نباتی در اوکراین. قیمت انواع روغن‌های نباتی در اوکراین همچنان رو به رشد می‌باشد. در آغاز حمله روسیه، تمامی موسسات تولید روغن نباتی بخصوص آفتابگردان در اوکراین کار خود را متوقف کردند. در حال حاضر تنها 15 کارخانه کار خود را دوباره آغاز کرده اند که حجم تولید آنها تنها 15 تا 20 درصد کل ظرفیت تولید روغن آفتابگردان در اوکراین می‌باشد. در حال حاضر قیمت یک بطری 800 میلی لیتری ارزان‌ترین مارک روغن آفتابگردان در کی یف 70 گریونا می‌باشد. اما از طرف دیگر اوکراینی‌ها روغن نباتی کمتری خریداری می‌کنند. 15 کارخانه ای که کار خود را از سر گرفته اند روزانه 10 تا 15 تن روغن نباتی تولید می‌کنند اما پیش از جنگ در اوکراین روزانه 70 تن روغن نباتی تولید می‌شد. 20 کارخانه دیگر نیز برای شروع تولید اعلام آمادگی کرده‌اند اما به مشکلاتی در فروش محصولات خود اشاره کرده‌اند. اقتصاددانان توضیح می دهند که عدم وجود تقاضا به دلیل مسدود شدن صادرات در نتیجه حمله روسیه می‌باشد. پیش از جنگ 92 درصد روغن نباتی تولیدی در اوکراین به خارج صادر می‌شد.

 

-هتمانتسف: 15 درصد از تولید ناخالص داخلی برای تامین مالی ارتش هزینه می‌شود. دانیلو هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیات و گمرک شورای عالی اوکراین اعلام کرد 15 درصد تولید ناخالص داخلی کشور برای نیروهای مسلح اوکراین هزینه می‌شود. وی در خصوص پیشنهاد دولت برای کاهش توزیع تولید ناخالص داخلی از طریق بودجه دولتی و خارج از بودجه به 30 درصد و در دورنمای طولانی به 20 درصد اعلام کرد موضوع اصلی ارقام زیبا در توزیع وجوه نیست بلکه در استفاده بهینه از وجوه و منابع مالی انجام اصلاحات می‌باشد. وی گفت: یک حساب ساده نشان می دهد که ما در سال‌های صلح 14 درصد برای تامین اجتماعی، 6 درصد برای آموزش، 4 درصد برای پزشکی و بهداشت، 6 درصد برای بخش دفاعی و 2.6 درصد برای خدمات رسانی به دیون در سال هزینه می‌کردیم، ما در مورد هزینه‌های اساسی، فعالیت های اقتصادی، تاسیسات خدمات شهری مرکزی، فرهنگ و دادگاه‌ها صبحت نمی‌کنیم، مهمترین موضوع در حال حاضر هزینه‌های دفاعی می‌باشد که تنها 15 درصد از تولید ناخالص داخلی صرف حمایت پشتیبانی از نیروهای مسلح می‌شود.

 

-وزارت نیرو : در سال جاری 18.5 میلیارد متر مکعب گاز استخراج می‌کنیم. میکولا کولسنیک معاون وزیر نیروی اوکراین گفت که در سال جاری بر اساس برنامه‌ها 18.5 میلیارد متر مکعب گاز استخراج خواهد شد. وی گفت که این میزان استخراج 6.6 درصد یا 1.3 میلیارد متر مکعب کمتر از سال گذشته خواهد بود. وی اعلام کرد: بر اساس حجم تولید واقعی در شرایط حاضر، حجم پیش بینی شده برای استخراج در سال جاری تقریبا 18.5 میلیارد متر مکعب می‌باشد، البته این رقم بدون در نظر گرفتن اتلاف گاز احتمالی می‌باشد. کولسنیک تصریح کرد: امروز تولید روزانه گاز در کشور برابر 49.5 میلیون متر مکعب می‌باشد، در حالی که پیش از جنگ این شاخص برابر 55 میلیون متر مکعب در روز بود، در همین حال شرکت ها قادر به حفاری‌های جدید، تعمیرات اساسی سکوها و چاه‌ها بطور کامل نیستند و تنها خدمات حفظ و نگهداری در چاه‌های موجود انجام می دهند و این‌ها تجهیزاتی هستند که از بالا مشابه تجهیزات نظامی می‌باشند. بنا به پیش بینی وی مصرف گاز طبیعی در سال جاری نزدیک به 21 میلیارد متر مکعب خواهد بود که بر اساس مصرف سالهای گذشته برآورد شده است. وی تاکید کرد: در شرایط جنگ و آوارگی بطور کامل نمی‌توان میزان مصرف را پیش بینی نمود.

 

-اروپا اجازه افزایش صادرات برق از اوکراین را داد. شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق اجازه افزایش صادرات برق اوکراین به اروپا به میزان 2.5 برابر را داد. بدین ترتیب صادرات برق از اوکراین به اروپا از تاریخ 30 جولای به 250 مگاوات افزایش خواهد یافت. ولادیمیر کودریتسکی رئیس «اوکرانرگو» ضمن اعلام این موضوع، افزود: برای ما این تصمیم قابل انتظار بود، زیرا از زمان شروع صادرات مجدد برق از اوکراین به اروپا، از نخستین 100 مگاوات نخست، ما گزارشات روزانه از کارشناسان فنی  دریافت می‌کردیم که تایید می‌کند صادرات برق اوکراین به اروپا پایدار است و هیچ تاثیر منفی بر سامانه برق اروپا ندارد. کودریتسکی اعلام کرد اتحادیه اروپا «از نقش تولید برق اوکراین که می‌تواند به جایگزینی گاز روسیه کمک کند و همچنین به اوکراین اجازه می دهد تا با کسب درآمد برای فصل گرمایشی آمده شود، آگاه است».

 

-یک دلار 40 گریونا، نظر کارشناسان درباره ارزش گریونا. نرخ دلار در بازار نقدی نزدیک به 3 گریونا افزایش یافت و در طول هفته جاری از مرز 40 گریونا عبور کرد. اما کارشناسان پیش بینی می‌کنند که به احتمال بسیار نرخ دلار تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی و مازاد ارز غیر نقدی در بازار، دوباره تنزل کند. ویتالی پاپران اقتصاددان و تحلیلگر مالی اعلام کرد دلار احتمالا در هفته آینده به زیر 40 گریونا سقوط کند. وی گفت: با توجه به وضعیت بازار غیر نقدی، هیچ مسئله وحشتناکی رخ نداده است: در بازار مازاد ارز وجود دارد و فکر می‌کنم که بانک مرکزی با همکاری بانکهای دیگر در طول یک هفته بر روند منفی بازار نقدی که حجم آن کم می‌باشد، فائق آیند. کاترینا روژکوا معاون اول رئیس بانک مرکزی نیز این نظر را تایید کرد و اعلام داشت: ما پس از تعدیل نرخ دلار و اعمال برخی از محدودیت ها، برای چند روز نه تنها ارز نفروختیم، بلکه اقدام به خریداری ارز نیز نمودیم. وی همچنین توضیح داد: از آغاز جنگ تا کنون اوکراین 12.7 میلیارد دلار کمک مالی از شرکای بین المللی دریافت کرده است که 5.4 میلیارد دلار از این رقم کمکهای بلاعوض می‌باشند. وی متذکر شده که بانک مرکزی نسبت به افزایش تدریجی صادرات امیدوار است که این امر منجر به افزایش درآمدهای ارزی می‌شود، از طرف دیگر واردات به دلیل افزایش 25 درصدی نرخ دلار کاهش خواهد یافت. وی پیش بینی نمود که ذخایر ارزی بین المللی بانک مرکزی تا آخر سال جاری به 21 میلیارد دلار کاهش یابد اما تاکید نمود که این رقم برای ایجاد ثبات مالی مکفی می‌باشد.

 

-وزیر کشاورزی: صادرات کشاورزی در سال جاری در سطح 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود. میکولا سولسکی وزیر سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین اعلام کرد باقی مانده غله و دانه‌های روغنی از سال گذشته که برای صادرات آماده می‌باشد نزدیک به 10 میلیارد دلار می‌باشد. وی افزود: ارزش محصول امسال که برای صادرات در نظر گرفته شده است نیز حدود 20 میلیارد دلار می‌باشد. وی گفت که چنین درآمدی پیش از هر چیز تضمین کننده عملکرد بیشتر برای بخش کشاورزی اوکراین خواهد بود. وی همچنین توضیح داد: با رفع انسداد بنادر دریایی، حجم صادرات غلات افزایش خواهد یافت و همچنین قیمت حمل و نقل بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت، در حال حاضر کشاورز اوکراینی تنها نزدیک به 100 دلار از ارزش 350 دلاری هر تن غله دریافت می‌کند، مابقی هزینه حمل و نقل می‌باشد، این در حالیست که تا پیش از محاصره بنادر، کشاورز تنها 15 درصد از قیمت محصولات را برای هزینه‌های زیرساختی و حمل و نقل پرداخت می‌کرد.

 

-آژانس S&P رتبه اعتباری اوکراین را به «پیش از نکول» تنزل داد. آژانس بین المللی رتبه بندی Standard&Poors رتبه بلندمدت  ارز خارجی اوکراین را از CCC+ به CC تنزل داده است. دلیل این امر درخواست اوکراین برای تعویق دو ساله در بازپرداخت اوراق قرضه یورو اعلام شده است. این آژانس اعلام کرد: ما اعتقاد داریم که نکول به دلیل دیون دولتی به ارزهای خارجی عملا انجام شده است، بر همین اساس رتبه بلندمدت اوکراین به ارز خارجی را از  از CCC+ به CC  تنزل دادیم. اعطای چنین رتبه‌ای به این معناست که کشور مورد نظر در محدوده خطر عدم بازپرداخت دیون خود می‌باشد. هر چند که نکول هنوز اعلام نشده است اما رتبه بندی آژانس آن را اجتناب ناپذیر می داند. استاندارد اند پورز اعلام داشته است که به احتمال بسیار رتبه اوکراین به ارز خارجی را به SD (نکول انتخابی) کاهش خواهد داد زیرا انتظار ندارد که دولت اوراق قرضه یورویی که موعد آنها سر آمده است را بازپرداخت نماید، اما ممکن است پس خاتمه تغییر ساختاری دیون، این رتبه را به  CCC  افزایش دهد. آژانس مذکور تاکید کرده است که اوکراین خواهان تغییر ساختار دیون خود از طریق گفتگوهای سازنده شده است، بدون حذف بخشی از دیون و با پرداخت غرامت. با توجه به فشارهای کلان اقتصادی و چالش های خارجی و مالی قابل توجه ناشی از جنگ، اوکراین به اجبار چنین پیشنهادی ارائه داده است.

 

-از آغاز جنگ، اوکراین نزدیک به 13 میلیارد دلار کمک های مالی خارجی دریافت کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی اوکراین با موضوع رشد تورم اقتصادی، مجموع کمک های مالی بین المللی به اوکراین تا تاریخ 26 جولای به 13 میلیارد دلار رسید. با این حال این رقم برای جبران خروج ارز از کشور کافی نبوده است، در گزارش مذکور آمده است. بر طبق گزارش مذکور، کمک های مالی بین المللی منبع ارزی عمده کشور می‌باشد. در این سند آمده است که مجموع کمک های مالی بین المللی در سه ماهه دوم برابر 6.5 میلیارد دلار و از آغاز جنگ تا کنون نزدیک به 13 میلیارد دلار بوده است. بخش قابل توجهی از این کمک ها بصورت بلاعوض به اوکراین پرداخت شده اند.

 

-زلنسکی: برداشت غلات در اوکراین به دلیل جنگ به شدت کاهش خواهد یافت. ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد به دلیل حمله روسیه، اوکراین ممکن است نیمی از آنچه پیش بینی شده است، محصول برداشت کند. وی گفت: برداشت محصول در اوکراین در سال جاری در خطر است و ممکن است از نصف کمتر شود. وی تاکید نمود: هدف اصلی ما جلوگیری از بحران جهانی غذایی ناشی از حمله روسیه می‌باشد و موضوع یافتن راه‌های دیگر و جایگزین برای صادرات محصولات غلات همچنان مد نظر می‌باشد.

-ارزش بازار سهام «نفت و گاز» 300 میلیارد گریونا برآورد شد. دولت ارزش بازاری سهام شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» را برابر 300.4 میلیارد گریونا مورد تصویب قرار داد و سرمایه اساسنامه ای شرکت مذکور را با توجه به واگذاری سهام شش شرکت مرکزی گرمایش شهری به آن افزایش داد. بر اساس تصویبنامه مورخ 29 جولای سال جاری به شماره 840 هیات وزیران با عنوان «تصویب ارزش بازاری سهام و افزایش سرمایه اساسنامه ای شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین»»، برای تایید ارزش بازاری این شرکت، شش شرکت گرمایشی مرکزی در شهرهای کریوی روگ،  میکولایف، دنیپر، سورودانتسک، اودسا، خرسون و کی یف، به شرکت «نفت و  گاز» واگذار شد و ارزش بازاری بیش از 190 هزار سهام عادی «نفت و گاز» برابر 300 میلیارد و 437 میلیون گریونا تعیین گشت.


 -اوکراین بیش از 700 میلیون گریونا از صادرات برق درآمد کسب نمود. ولادیمیر کودریتسکی رئیس شرکت ملی انرژی «اوکرانرگو» اعلام داشت که اوکراین از آغاز صادرات برق به اتحادیه اروپا  700 میلیون گریونا درآمد کسب کرده است. وی افزود که درآمد حاصله از این بند، برای آماده سازی جهت فصل گرمایش – خریداری زغال سنگ و تعمیر واحدهای تولید انرژی هزینه خواهند شد. وی گفت که این رقم درآمدی است که ما برای صادرات 100 مگاوات برق دریافت کرده ایم، او همچنین اعلام داشت که با افزایش حجم مجاز صادرات، این رقم ممکن است افزایش بیابد.

-تغییر روند کاهشی قیمت گندم به افزایشی در بنادر دانوب. قیمت عرضه گندم از سوی شرکت های فعال در این حوزه در بنادر دانوب اوکراین در هفته گذشته کمی افزایش یافت و بدین ترتیب برای نخستین بار روند کاهشی قیمت این محصول در این بنادر متوقف شد و آهنگ افزایشی به خود گرفت. قیمت تقاضا برای خرید گندم درجه 2 و 3 و گندم دامی در بنادر رنی و ازماییل در پایان هفته گذشته به ترتیب بین 170 تا 195 دلار، 160 تا 193 دلار و 130 تا 150 دلار برای هر تن بود که کمی‌بیشتر از قیمت های هفته پیش از آن می‌باشد.  تحلیلگران اعلام داشتند که با توجه انتظارات در خصوص رفع انسداد سه بندر اودسا و افزایش فعالیت های صادراتی و حجم تجارت و همچنین رشد سریع قیمت های جهانی با توجه به افزایش تقاضا و موج جدید خشکسالی، قیمت ها افزایش خواهند یافت. تحلیلگران همچنین به این نکته اشاره کرده اند که گرمای غیر عادی در اروپا و کاهش بارندگی منجر به افت شدید سطح آب در دانوب شده است که نتیجه آن کاهش حجم بارگیری ناوگان حمل و نقل شده است و تاثیر منفی بر حجم صادرات گذاشته است.

 -اوکراین در جولای 1.6 میلیون تن غلات صادر کرد. وزارت سیاستگذاری کشاورزی با استناد به اطلاعات گمرک اوکراین اعلام داشت که اوکراین در ماه جولای سال جاری 1میلیون و 613 هزار تن غلات صادر کرده است. بر اساس این گزارش در ماه جولای 361 هزار تن گندم صادر شد. این در حالیست که صادرات گندم در ماه ژوئن برابر 138 هزار تن بود. همچنین صادرات جو در ماه جولای برابر 142 هزار تن گزارش شده است. میزان صادرات جو در ماه ژوئن 26 هزار تن اعلام شده بود. صادرات ذرت در ماه جولای برابر 1میلیون و دویست هزار تن بود که 92 هزار تن بیشتر از صادرات این محصول در ماه ژوئن بود.

-بانک مرکزی: درآمد واقعی اوکراینی‌ها در سال جاری 27 درصد کاهش می یابد. بانک مرکزی اوکراین در گزارش خود در خصوص تورم اقتصادی در سال جاری اعلام داشت که درآمد واقعی اوکراینی‌ها در سال جاری 27 درصد کاهش خواهد یافت. این بانک همچنین با توجه به خروج بیش از 8 میلیون نفر از اوکراین اعلام داشت که نرخ بیکاری به 35 درصد رسیده است. در متن این گزارش آمده است که درآمد مردم کاهش یافته است و با توجه به مهاجرت تعداد بسیاری از شاغلین، درآمد ثبت شده خانواده‌ها کمتر شده است، در همین حال بسیاری از شرکت ها اقدام به بهینه سازی هزینه‌های پرسنلی خود نموده اند. این بانک اعلام داشت که دستمزدهای اسمی‌ با توجه به وضعیت رو بهبود، بزودی افزایش خواهند یافت اما با توجه به دلایل و فرآیند های تورمی، درآمدهای واقعی با سرعت کمتری رشد خواهند کرد.

 -افزایش قیمت کودهای شیمیایی در اوکراین. قیمت کود اوره در اوکراین در تاریخ 1 آگوست سال جاری برابر 37500 گریونا برای هر تن اعلام شده است. قیمت فروش هر تن نیترات آمونیوم برابر 30600 گریونا گزارش شده است. قیمت هر تن کود شیمیایی آمونیومی فسفری هم اکنون 52000 گریونا و هر تن سولفات آمونیوم نیز به قیمت 36000 گریونا عرضه می‌شود.

 -صادرات 3 میلیون تن محصولات کشاورزی در ماه جولای. اوکراین در ماه جولای 3 میلیون تن محصولات کشاورزی صادر کرد که 12 درصد بیشتر از ماه ژوئن می‌باشد. با توجه به انسداد بنادر دریایی اوکراین توسط روسیه، صادرات از طریق مسیرهای جایگزین انجام شد. «باشگاه تجارت کشاورزی» اوکراین اعلام داشت که در ماه جولای 1.7 میلیون غلات : ذرت (69 درصد)، گندم (22 درصد) و جو (9 درصد کل غلات) صادر شد. همچنین 597 هزار تن دانه‌های روغنی شامل: دانه آفتابگردان(61 درصد)، کلزا (19 درصد) و سویا (9 درصد کل دانه‌های روغنی) صادر گشت. 297 هزار تن روغن‌های نباتی و 186 هزار تن کنجاله دانه‌های روغنی نیز در ماه جولای از اوکراین صادر شده است.

-اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو از کمک مالی کلان را به اوکراین پرداخت کرد. اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام داشت که اتحادیه اروپا بطور کامل  1 میلیارد یورو در چارچوب نخستین بخش کمک مالی کلان را به اوکراین پرداخت کرده است.  وی گفت که این منابع مالی به اوکراین کمک میکند تا نیازهای فوری و ارجح مالی خود را در نتیجه حمله روسیه تامین نماید. لازم به ذکر است که دنیس شمیگال در چند روز پیش اعلام داشت که 500 میلیون یورو از این بخش به اوکراین پرداخت شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما