معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۵

اخبار اقتصادی گوانجو-چین

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

RCEP فرصت توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی

یائو شینمین، معاون شورای ترویج تجارت بین المللی چین CCPIT کمیته گواندونگ گفت: "مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) فرصتی حیاتی برای توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی با توجه به کاهش مالیات و ترخیص آسان از گمرک به ارمغان می آورد."

وی در مورد کمک به شرکت‌ها در تجزیه و تحلیل تجارت الکترونیک فرامرزی در بازارهای مختلف در سراسر جهان از نظر آخرین آمار و ارقام رشد سخنرانی کرد. یائو اظهار داشت که گواندونگ سیاست های حمایتی را برای تقویت شرکت های تجارت الکترونیک فرامرزی صادر کرد. همه 21 شهر استان گواندونگ مناطق آزمایشی را برای توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی ایجاد کرده اند. بیش از 300 انبار در خارج از کشور ساخته شده است که مساحتی بالغ بر 2 میلیون متر مربع را پوشش می دهد. حجم تجارت الکترونیک فرامرزی از 22.8 میلیارد یوان (3.4 میلیارد دلار) در سال 2016 به 331 میلیارد یوان (50 میلیارد دلار) در سال 2021 با متوسط نرخ رشد سالانه 92.1 درصد افزایش یافت.

وی گفت که CCPIT گواندونگ اقدامات مختلفی را برای استفاده از فرصت‌های RCEP و افزایش حجم تجارت خارجی انجام داده است. CCPIT همچنین به محصولات گواندونگ کمک می‌کند تا از طریق دفاتر اقتصادی و تجاری، اتاق های بازرگانی گواندونگ، مراکز بازاریابی و انبارهای خارج از کشور جهانی شوند.

تأسیس مرکز عملیات جدید فدرال اکسپرس در جنوب چین

FedEx Express، یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل سریع در جهان، در 28 ژوئیه اعلام کرد که توافق نامه ای را با شرکت لجستیک فرودگاه گواندونگ امضا کرده تا با ایجاد یک مرکز عملیات جدید FedEx در جنوب چین، فعالیت های آن را گسترش و ارتقا دهد.

انتظار می رود مرکز عملیات جدید فدرال اکسپرس که در فرودگاه بین المللی بایون گوانجو واقع شده است، در سال 2027 عملیاتی شود. این مرکز پشتیبانی قوی تری برای محموله‌های بین جنوب چین و بازارهای جهانی فراهم می‌کند و جریان روان تجارت فرامرزی را تسهیل می‌کند.

این تسهیلات شامل دفاتر، سیستم های مرتب سازی، مناطق عملیاتی و یک انبار خواهد بود. این مرکز قادر خواهد بود تا 25000 بسته و اسناد (شامل محموله‌های وارداتی و صادراتی) را در هر ساعت مرتب کند که سه برابر بازده مرتب سازی تسهیلات فعلی است.

به گفته ادی چان، معاون FedEx Express و رئیس فدرال اکسپرس چین، مرکز عملیات جدید یکی از مراکز مهم و مرکز منطقه ای در چین خواهد بود. سرمایه گذاری در مرکز عملیات جنوب چین نشان دهنده اعتماد ما به اقتصاد و رشد بازار چین بوده و از تلاش های این کشور برای ایجاد یک الگوی توسعه "گردش دوگانه" با خدمات زنجیره تامین روان حمایت می‌کند.

یکی از مقامات شرکت لجستیک فرودگاه گواندونگ گفت: "این شرکت با همکاری با FedEx برای ایجاد مرکز عملیاتی FedEx در جنوب چین از فرصت استفاده کرده تا یک سیستم توزیع مدرن در چین شکل دهد. این یک گام ملموس برای غلبه بر مشکلات است. ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین را ارتقا می‌دهد و چرخه اقتصادی هموار را تسهیل می‌کند."

در سال 2021، فرودگاه بین‌المللی گوانجو رکورد بار و پست سالانه 2.045 میلیون تن را داشت که بیش از 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. در حال حاضر، مرکز فدرال اکسپرس APAC در فرودگاه بین‌المللی بایون گوانجو بیش از 210 پرواز در هفته انجام می‌دهد.

گیت‌وی، یکی از دروازه‌های اصلی فدرال اکسپرس در چین، شهرهای بزرگ آسیایی را از طریق مرکز فدکس APAC به هم متصل می‌کند و شبکه ایالات متحده و آمریکای شمالی را از طریق آنکوریج و ممفیس (ایالات متحده) و شبکه اروپا را از طریق پاریس (فرانسه) و کلن (آلمان) وصل می‌کند.

آغاز به کار اولین پایانه کانتینری تمام اتوماتیک منطقه خلیج بزرگ در نانشا

فاز چهارم منطقه نانشا بندر گوانجو در 28 ژوئیه به بهره برداری رسید و آن را به اولین پایانه کانتینری کاملاً خودکار در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) تبدیل کرد.

در این پایانه مسیرهای IGV از طریق الگوریتم های هوشمند برنامه ریزی شده اند. سپس جرثقیل‌ها کانتینرها را به محل تعیین شده منتقل می‌کنند. کل فرآیند توسط یک سیستم عامل خودکار از راه دور هدایت می‌شود.

لی ییبو، رئیس گروه بندر گوانجو، گفت که بهره برداری از ترمینال خودکار فاز چهارم بندر نانشا ظرفیت حمل و نقل بین المللی و تدارکات نانشا را افزایش می دهد، که همکاری در منطقه خلیج بزرگ را ارتقا می دهد. ترمینال فاز چهارم بندر نانشا دارای چهار اسکله دریایی 100 هزار تنی با ظرفیت جابجایی سالانه 4.9 میلیون TEU است.

لیونل ام نی، رئیس دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ (گوانجو)، گفت که فاز چهارم بندر نانشا فناوری‌های پیشرفته ای مانند سنجش اینترنت اشیاء نسل جدید، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی را ادغام می‌کند.

تولید ناخالص داخلی شنجن در نیمه نخست سال 2022

اداره آمار شنجن اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این شهر در نیمه اول سال سالانه 3 درصد افزایش یافت و به 1.5 تریلیون یوان (222 میلیارد دلار) رسید که با وجود اختلالات ناشی از کووید، به رشد اقتصادی ثابتی دست یافت. ارزش افزوده بخش صنعت 536.7 میلیارد بود (81 میلیارد دلار) که 4.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

تولید محصولات عمده با فناوری پیشرفته یک شتاب رشد پایدار و سریع را به همراه داشت. تولید خودروهای انرژی نو، قطب های شارژ، تلفن‌های هوشمند 5G و پهپادهای غیرنظامی‌به ترتیب 174، 164، 67 و 28.8 درصد افزایش یافته است.

سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت از ژانویه تا ژوئن 14.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است که 9.8 واحد درصد بیشتر از سه ماهه اول است. سرمایه گذاری در تولید با فناوری پیشرفته 51.9 درصد افزایش یافت و سرمایه گذاری در ساخت تجهیزات الکترونیکی و ارتباطاتی و انتقال اطلاعات، نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات به ترتیب 70 درصد و 54.5 درصد افزایش یافت.

از ژانویه تا ژوئن، کل خرده فروشی کالاهای مصرفی شهر به 448.3 میلیارد یوان (68 میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال قبل ثابت بود، در حالی که فروش خرده فروشی آنلاین به سرعت رشد کرد. در شش ماه گذشته، کل حجم واردات و صادرات با 1.4 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 1.5 تریلیون یوان (227 میلیارد دلار) رسید. صادرات با افزایش 7.1 درصدی سالانه به 914.2 میلیارد یوان (138.5 میلیارد دلار) روند صعودی را نشان داد. با این حال، واردات با 5.2 درصد کاهش به 701 میلیارد یوان (106 میلیارد دلار) رسید.

شاخص تورم CPI سالانه 2.3 درصد افزایش یافت.

ورود BYD به بازارهای خودروهای برقی در آلمان و سوئد

شرکت خودروسازی BYD که مقر آن در شنجن است، 10 روز پس از اعلام ورود خود به بازار ژاپن، از برنامه‌های خود برای فروش خودروهای برقی سواری (EV) در آلمان و سوئد خبر داد. این شرکت همکاری جدیدی را با Hedin Mobility، یکی از بزرگترین گروه‌های فروش خودرو در اروپا، با بیش از 230 شعبه در هشت کشور، اعلام کرد.

فروشگاه پرچمدار آن قرار است در ماه اکتبر در استکهلم سوئد افتتاح شود و بعداً فروشگاه‌های آفلاین بیشتری در بسیاری از شهرها راه اندازی خواهند شد. مشتریان این فرصت را خواهند داشت تا محصولات و فناوری‌های BYD را در فروشگاه‌ها تجربه کنند. انتظار می رود این شرکت در سه ماهه چهارم سال تحویل خودروهای الکتریکی را در کشورهای اتحادیه اروپا آغاز کند.

در 21 جولای، BYD ورود رسمی خود به بازار ژاپن را با شروع فروش خودروهای برقی مسافربری خود در ژاپن در ژانویه 2023 اعلام کرد.

در اوایل این ماه، BYD اعلام کرد که مجموع فروش آن در نیمه اول سال از 640 هزار دستگاه فراتر رفته و تسلا را به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان از نظر فروش از مقام خود خلع کرده است. همچنین اخیراً از رتبه فولکس واگن به عنوان سومین خودروساز ارزشمند جهان پیشی گرفته است.

BYD تنها شرکت در جهان است که بر فناوری‌های اصلی کل زنجیره صنعت خودروهای الکتریکی، از باتری‌ها، موتورها، کنترل‌های الکترونیکی گرفته تا نیمه‌رساناها تسلط دارد و در عین حال راه‌حل‌های جامع انرژی جدید ارائه می‌کند.

بر اساس آخرین آمارها، ارزش افزوده خودروسازان بزرگ (با فروش سالانه بیش از 20 میلیون یوان یا 2.96 میلیون دلار) در نیمه اول سال جاری با تولید NEV ها نسبت به سال قبل 91.1 درصد افزایش یافته است.

ورود 10 شرکت مستقر در شنجن به فهرست Fortune Global 500

ده شرکت مستقر در شنجن به فهرست جهانی فورچون  500 در سال 2022 راه یافته اند که دو شرکت بیشتر از رقم سال گذشته است. این فهرست که بزرگترین شرکت های جهان را از نظر درآمد برای سال مالی 2021 رتبه بندی می‌کند، روز گذشته توسط مجله تجاری فورچون منتشر شد. این 10 شرکت عبارتند از: China Ping An (25)، Amer International Group (76)، هواوی (96)، Tencent (121)، China Merchants Bank (174)، China Vanke (178)، China Electronics Corp. (324)، هلدینگ سرمایه گذاری شنجن (372)، BYD (436)  و SF Express (441.

پینگ آن در بین 10 شرکت شنجن با درآمد 199.62 میلیارد دلار مقام اول را به خود اختصاص داد، در حالی که BYD و SF Express به ترتیب با درآمد 32.75 میلیارد دلار و 32.12 میلیارد دلار تازه وارد این لیست شدند.

چین با 145 شرکت بیشترین شرکت را در فهرست داشت، 21 شرکت بیشتر از ایالات متحده برای اولین بار. مجموع درآمد 500 شرکت فورچون گلوبال مستقر در چین از شرکت های ایالات متحده در این لیست بیشتر شد و 31 درصد از کل درآمد را به خود اختصاص داد. مجموع درآمد شرکت‌های Fortune Global 500 در سال جاری به 37.8 تریلیون دلار رسید - دو پنجم تولید ناخالص داخلی جهان در سال گذشته – با افزایشی 19.2 درصدی نسبت به سال گذشته، که بالاترین نرخ رشد سالانه را در تاریخ 33 ساله این فهرست نشان می‌دهد.

امسال شش شرکت اینترنتی آمازون، آلفابت و متا پلتفرم از ایالات متحده و JD.com  (46)، علی بابا (55) و تنسنت (121) از چین در لیست وارد شدند.

در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، 19 شرکت آمریکایی با میانگین 126.2 میلیارد دلار درآمد و 23.7 میلیارد دلار سود وارد این فهرست شدند. چین 12 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات در این فهرست داشت که به طور متوسط 78.7 میلیارد دلار درآمد و 7.7 میلیارد دلار سود داشتند.

والمارت برای نهمین سال متوالی در رتبه اول قرار گرفت و آمازون پس از آن به بالاترین رتبه خود رسید. غول های انرژی چین، State Grid، China National Petroleum و Sinopec در رتبه‌های اول قرار گرفتند.

حضور 24 شرکت منطقه خلیج بزرگ در فهرست Fortune Global 500 سال 2022

فهرست جهانی فورچون 500 در سال 2022 در 3 آگوست 2022، منتشر شد. در مجموع 24 شرکت از منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) در این فهرست حضور دارند.

در میان این شرکت ها، 17 شرکت از استان گواندونگ هستند. شهر شنجن قطب علم و فناوری چین 10 مورد از این شرکت ها را در خود جای داده است که از نظر تعداد در رتبه اول GBA قرار دارد و پس از آن هنگ کنگ (7)، گوانجو (4)، فوشان (3) و جوهای (3) قرار دارند.

امسال لیست دارای دو تازه وارد مستقر در شنجن است: BYD تولیدکننده برتر خودروهای الکتریکی و S.F شرکت ارائه دهنده خدمات تدارکات اکسپرس.

شرکت‌های موجود در این فهرست تعدادی از بخش‌ها مانند قطعات الکترونیکی، تولید، اینترنت و ارتباطات، لوازم خانگی، بانکداری و مالی، زیست پزشکی، زیرساخت‌ها و املاک، تولید و اطلاعات الکترونیکی را پوشش می‌دهند.

مجموع درآمد 500 شرکت فورچون در سال جاری حدود 37.8 تریلیون دلار بود که افزایش شدید 19.2 درصدی نسبت به سال قبل (بزرگترین افزایش تاریخ) و معادل 40 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی 2021 است.

آستانه (حداقل درآمد فروش) برای ورود به فهرست از 24 میلیارد دلار به 28.6 میلیارد دلار افزایش یافت. در همین حال، چین با 145 شرکت در فهرست، همچنان در رتبه اول جهانی قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما