معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته دوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

زمینه‌های همکاری باشقیرستان و جمهوری اسلامی ایران بررسی شد

به گزارش رسانه‌های محلی، زمینه‌های همکاری جمهوری باشقیرستان و جمهوری اسلامی ایران در دیدار رادی حبیروف، رئیس‌جمهوری باشقیرستان، با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه بررسی شد.

در این دیدار که در چارچوب سفر کاری هیئت ایرانی به این منطقه برگزار شد، رادی حبیروف اظهار داشت که هیئت باشقیرستان در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران در تهران شرکت کرد و حضور شرکت‌های صنایع شیمیایی باشقیرستان در این نمایشگاه در سال 2023 نیز برنامه‌ریزی می‌گردد. به گفته حبیروف، برقراری پرواز مستقیم بین اوفا و تهران در حال بررسی است. حجم گردش تجاری بین ایران و باشقیرستان در سال 2021 افزایش پیدا کرد و به 121 میلیون دلار رسید. آمادگی برای توسعه همکاری در حوزه‌های علمی-فنی و فرهنگی و اجتماعی از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این دیدار بود.

کاظم جلالی نیز اشاره کرد: «جمهوری اسلامی ایران به واردات غلات و روغن آفتابگردان از باشقیرستان و همکاری در بخش نفت و گاز علاقه دارد.»

در این دیدار همچنین «آندری نازاروف» نخست‌وزیر باشقیرستان از شرکای ایرانی برای شرکت در ساخت مرکز لجستیک در شهر آگیدل دعوت کرد. این پروژه امکان حمل 4.3 میلیون تن بار در سال را فراهم می‌آورد. در سال 2019 باشقیرستان غلات را با کشتی‌های 3 هزار تنی به ایران فرستاد. سفیر ایران خاطرنشان ساخت فعالان اقتصادی ایرانی به ساخت مراکزی از این دست علاقه دارند.

سفیر ایران در روسیه پیشنهاد کرد کارگروهی برای بررسی سفر هیئت باشقیرستانی به ایران در فصل پاییز تشکیل شود. رادی حبیروف تأکید کرد که این کارگروه به برقراری پرواز مستقیم بین اوفا و تهران و تهیه پیشنهاد برای صادرات غلات باشقیرستان به تهران کمک خواهد کرد. همچنین رئیس منطقه باشقیرستان افزود که حمایت طرف ایرانی برای افتتاح نمایندگی جمهوری باشقیرستان در جمهوری اسلامی ایران لازم خواهد بود.

صادرات چوب و تجهیزات نفت و گاز از باشقیرستان به ایران

به گزارش یک رسانه محلی، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در سفر به جمهوری باشقیرستان در دیدار با وزیر ارتباطات خارجی و فعالیت کنگره‌ای جمهوری باشقیرستان به علاقه‌مندی ایران به واردات چوب، تجهیزات نفت و گاز و روغن آفتابگردان از باشقیرستان اشاره کرد.

«مارگاریتا بولیچیوا» وزیر ارتباطات خارجی و فعالیت کنگره‌ای جمهوری باشقیرستان نیز گفت بر اساس آمار سال 2021، ایران در میان شرکای خارجی باشقیرستان رتبه دهم را دارد. مشکل اصلی این است که تجار باشقیرستان نمی‌توانند با شرکای ایرانی ارتباط مستقیم برقرار کنند و با واسطه کار می‌کنند.

به گفته سفیر ایران، ارتباطات فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران به مرحله جدیدی وارد شده است. تبادل هیئت در سطح بالا بین دو طرف به انجام می‌رسد و هم‌اکنون همکاری با مناطق مختلف روسیه در دستور کار است.

احتمال وضع ممنوعیت واردات بذر به روسیه

روزنامه کومرسانت با اشاره به جلسه معاون وزارت کشاوری روسیه با سازمان‌های کشاورزی منطقه‌ای در 2 اوت 2022 از احتمال ممنوعیت واردات بذر به روسیه خبر داد. در این جلسه «اولگا لوت» معاون وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد در پاسخ به تحریم‌های غرب، وضع ممنوعیت برای واردات بذر مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، اداره فدرال نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی، ممنوعیت پیشگیرانه عرضه بذر خارجی را آغاز کرده است. از 6 ژوییه واردات بذر برای برخی از شرکت‌های اروپایی به‌دلیل شناسایی بیماری‌های بذر و عدم امنیت گیاهی محدود شده است.

حجم بازار بذر در روسیه 140 میلیارد روبل است که 80 درصد آن در اختیار بذر خارجی است. در روسیه 97 درصد از بذر چغندر قند، 77 درصد از بذر آفتابگردان، 50 درصد از بذر ذرت و 40 درصد از بذر کلزا از خارج تأمین می‌شود.

نگاهی به وضعیت تولید شیر در روسیه

بر اساس گزارش اتحادیه ملی تولیدکنندگان شیر روسیه که در یک رسانه محلی منتشر شده است، 30 تولیدکننده بزرگ در این صنعت حجم تولید خود را 320000 تن افزایش داده‌اند. رشد کل این بخش بیش از 250000 تن برآورد شده است. بر اساس این گزارش، افزایش تولید شیر از جمله با اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری بزرگ، رشد بهره‌وری دام و افزایش تولید مثل ممکن می‌شود.

نمایشگاه «روز مزرعه» در کالینینگراد برگزار شد

نمایشگاه «روز مزرعه روسیه - 2022» در روزهای 28 تا 30 ژوییه در شهر سوکولنیکی منطقه کالینینگراد برگزار شد. در این رویداد، هیئتی از جمهوری تاتارستان به ریاست مارات زیابباروف، معاون نخست‌وزیر تاتارستان و وزیر کشاورزی این منطقه حضور داشت. در این نمایشگاه، مدرن‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی و آخرین پیشرفت‌ها در زمینه اصلاح و زراعت و حفظ نباتات به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه 37 هکتار مساحت دارد که حدود 1 هکتار آن به محصولات بهاره کشت‌شده در منطقه کالینینگراد اختصاص دارد. بیش از 60 رقم گندم هیبرید، جو، گندم سیاه، ذرت، سویا، کلزا و گیاهان دیگر در نمایشگاه ارائه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما