معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحویل اولین کشتی هیبریدی متانول در گوانجو

اولین کشتی دوگانه سوز چین با پیشرانه متانول در تاریخ 20 ژوئن 2022 در گوانجو تحویل داده شد. این کشتی توسط کشتی سازی بین المللی گوانجو (GSI) از شرکت های تابعه شرکت کشتی سازی دولتی چین، ساخته شده است. سیستم محرکه تانکر نفت و مواد شیمیایی 49900 تنی یک هیبرید متانول است که می‌تواند تا 75 درصد انتشار کربن، 15 درصد انتشار نیتروژن و 99 درصد انتشار گوگرد و ذرات را کاهش دهد.

Zhou Xuhui، معاون و مهندس ارشد GSI، گفت که کشتی سبز بخشی از روند توسعه در کشتیرانی جهانی است. وی افزود: "GSI برای ساخت 38 کشتی سبز سفارش دارد و جهان را در طراحی و ساخت رهبری کرده است".

GSI به یک سری از فناوری‌های پیشرو در حفظ انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و فناوری‌های سبز تسلط دارد. کشتی دوگانه سوز می‌تواند در هر یک از چهار حالت سوخت- نفت کوره، هیدرات سوخت، متانول و هیدرات متانول کار کند. این اولین کاربرد طرح سوخت هیدرات در بخش کشتیرانی است. به گفته این شرکت، خدمه می‌توانند وضعیت احتراق را برای کاهش انتشار گازهای خروجی کنترل و بالاترین الزامات انتشار سازمان بین المللی دریانوردی را بدون نصب سیستم تصفیه گازهای خروجی برآورده کنند.

در حال حاضر، کشتی‌های متانول را می‌توان در بیش از 100 بندر در سراسر جهان سوخت گیری کرد. در مقایسه با محصولات جایگزین، از جمله LNG، متانول دارای شرایط ذخیره سازی و حمل و نقل راحت تر، هزینه زیرساخت کمتر و مزایای ایمنی قابل توجهی است و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جایگزین سوخت دریایی است.

همکاری دادگاه‌های گواندونگ با دانشگاه‌ها در زمینه حفاظت از حقوق مالکیت معنوی

دادگاه عالی چین اعلام کرد که دادگاه‌های استان گواندونگ در سه سال گذشته همکاری خود را در زمینه حقوق مالکیت معنوی (IPR) با دانشگاه‌های مناطق اداری ویژه هنگ کنگ و ماکائو افزایش داده و به حمایت از حقوق مالکیت معنوی در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) کمک کرده اند.

بر اساس گزارشی مبنی بر تضمین حقوقی و خدمات GBA که توسط دادگاه عالی خلق صادر شد، تشدید همکاری‌ها در این منطقه بین سال های 2019 تا 2022 برجسته بود. در این گزارش آمده است که دادگاه مالکیت معنوی گوانجو با همکاری با مرکز تحقیقات IPR در ماکائو، دانشگاه هنگ کنگ و مدرسه مالکیت معنوی در دانشگاه جینان در گواندونگ، با هدف ارائه IPR قوی‌تر، تلاش‌ها برای ایجاد اتحاد IPR برای منطقه خلیج بزرگ  را تقویت کرد.

بر اساس این گزارش، از سال 2019 تا 2021، دادگاه‌های نه شهر گواندونگ، از جمله شنجن، هویجو و دونگوان، بیش از 440 هزار پرونده حقوق مالکیت معنوی را بررسی و برای متخلفان پرداخت غرامت تعیین شد.

علاوه بر این، استعدادهای جوان حقوقی در GBA برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود در مورد مسائل حقوقی در گردهمایی که توسط کالج ملی قضات سازماندهی شده بود، ملاقات کردند.

آغاز رقابت کارآفرینان گواندونگ، هنگ کنگ، ماکائو، تایوان

مراسم افتتاحیه مسابقه نوآوری و کارآفرینی جوانان گواندونگ، هنگ کنگ، ماکائو، تایوان در مرکز نوآوری و کارآفرینی جوانان چیانهای در شهر شنجن برگزار شد. این مسابقه 88 جایزه شامل بخش فرعی، نهایی، افتخاری و جوایز فردی را اعطا می‌کند. برندگان 7 میلیون یوان (1.04 میلیون دلار) جایزه دریافت خواهند کرد.

پروژه‌های کارآفرینی برنده جوایز طلا، نقره و برنز در مسابقه نهایی در اولویت قرار خواهند گرفت تا در پارک های استارتاپی در منطقه چیان‌های مستقر شوند. برندگان جوایز این شانس را دارند که سرمایه را از موسسات سرمایه گذاری خطرپذیر حامی رقابت دریافت کنند.

این رقابت در سال 2016 برای تشویق نوآوری و کارآفرینی و برای تعمیق تبادلات بین جوانان از سرزمین اصلی و هنگ کنگ، ماکائو و تایوان آغاز شد. در طول شش سال گذشته بیش از 6 هزار تیم استارت آپی در این مسابقه شرکت کرده اند.

اجرای سیاست های توسعه صنعت تراشه و مدارهای مجتمع (IC) در نانشا

مجمع صنعت مدار مجتمع چین در سال 2022 از 25 تا 26 ژوئن در نانشا برگزار شد که طی آن منطقه نانشا گوانجو 9 مزیت را برای توسعه صنعت تراشه منتشر کرد. دونگ که، رئیس ناحیه نانشا، در مراسم افتتاحیه سخنرانی و تاکید کرد که پروژه‌های تراشه‌ای که در این منطقه اجرا می‌شوند می‌توانند از 9 سیاست جدید علاوه بر اقدامات حمایتی ملی بهره‌مند شوند. سیاست های جدید به شرح زیر می‌باشد:

1- به شرکت های طراحی IC یارانه تا سقف 10 میلیون یوان اعطا می‌شود.

2- حمایت از شرکت ها در ساخت پلت فرم های خدمات عمومی: مطابق با 30 درصد سرمایه گذاری واقعی، یارانه تا سقف 30 میلیون یوان تعلق می‌گیرد.

3- پشتیبانی در نوار خارجی: مطابق با 50 درصد هزینه واقعی در نوار خروجی، یارانه سالانه تا سقف 20 میلیون یوان تعلق می‌گیرد.

4- تشویق شرکت ها به استفاده از ابزارهای EDA و IP : بر اساس 30 درصد هزینه واقعی تا سقف یک میلیون یارانه تعلق می‌گیرد.

5- اعطای یارانه هزینه برق: 50 درصد هزینه برق با حداکثر 5 میلیون یوان یارانه پرداخت می‌شود.

6- تخفیف بهره وام: برای شرکت‌هایی که در زنجیره‌های صنعتی جهانی یا پروژه‌های بزرگ ملی مشارکت دارند، تخفیف وام تا سقف 5 میلیون یوان تعلق می‌گیرد.

7- حمایت از شرکت ها در تامین مالی: به شرکت ها 30 درصد از مبلغ تامین‌شده یارانه پرداخت می‌شود. برای شرکت ها، حداکثر پاداش 10 میلیون یوان تعلق می‌گیرد.

8- حمایت از شرکت ها در انجام تست AEC-Q: 50 درصد از هزینه آزمایش به شرکت ها پرداخت می‌شود که حداکثر 1 میلیون یوان است.

9- حمایت از توسعه هماهنگ زنجیره‌های صنعتی: به شرکت ها جهت خرید محصولات یا خدمات، یارانه 5 درصد از مبلغ خرید واقعی تا حداکثر 3 میلیون یوان تعلق می‌گیرد.

در سال های اخیر، صنعت تراشه در نانشا رونق گرفته است. با استقرار تعدادی از شرکت‌های پیشرو - مانند Accopower و Linlux Electronics - در این منطقه، نانشا رهبری چین را برای ایجاد یک زنجیره صنعتی کامل که مواد، طراحی، ساخت، بسته‌بندی و آزمایش را پوشش می‌دهد، در دست گرفته است. علاوه بر این، نانشا یک پارک صنعتی IC به مساحت 1.97 کیلومتر مربع و یک صندوق سرمایه گذاری 2.1 میلیارد یوانی برای نیمه‌هادی‌ها و مدارهای مجتمع دارد.

صدور مجوز تردد تاکسی بدون راننده در نانشا

دولت گوانجو اعلام کرد که سرویس تاکسی بدون راننده را در منطقه نانشا به صورت آزمایشی اجرا می‌کند. Robotaxi، یک سرویس سواری خودران که توسط شرکت Pony.ai مستقر در نانشا راه اندازی شده است، خدمات خود را در گوانجو در 30 ژوئن تجاری کرد.

Pony.ai مجوز تاکسی بدون راننده را در آوریل 2022 دریافت کرد و به اولین شرکت تاکسی خودران در چین تبدیل شد. ما شو، معاون دبیرکل دولت گوانجو، گفت: "دو مدل از وسایل نقلیه مسافری و یک مدل خودرو تجاری که توسط Pony.ai راه اندازی شده است، آزمایشات موسسات تست ملی را پشت سر گذاشته اند و به عنوان اولین دسته از وسایل نقلیه با فناوری اینترنت اشیا تایید شده اند".

تاکسی‌های خودران این شرکت طی 3 سال آزمایش 200 هزار کیلومتر بدون تصادفات رانندگی را ثبت کرده اند.

گوانجو اولین دسته از شهرهای چین است که مجوز رانندگی خودکار را در جاده‌ها و مناطق آزمایشی ارائه می دهد. این شهر با صنعت خودروسازی به خوبی توسعه یافته، برخی از شرکت‌های برتر خودران از جمله Baidu's Apollo، Pony.ai، WeRide و DiDi's Voyager را جذب کرده و 201 مجوز آزمایشی صادر کرده است. تا سال 2025، نانشا آزمایش عملکرد در جاده را برای حداکثر 2000 وسیله نقلیه خودران هوشمند انجام خواهد داد.

توسعه بهره برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در استان گواندونگ

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، استان گواندونگ به عنوان مرکز تولید و تجارت خارجی پیشرو، 10.9 درصد از تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته را به خود اختصاص داده است که تنها حدود 7 درصد از انرژی کشور را مصرف می نماید.

احداث تاسیسات بادی و خورشیدی فراساحلی در امتداد بیش از 4000 کیلومتر خط ساحلی در گواندونگ رونق گرفته است. در سال 2021، این استان به ترتیب 5.49 گیگاوات و 2.25 گیگاوات به ظرفیت تولید برق بادی و خورشیدی نصب شده اضافه کرد. انتظار می‌رود رونق انرژی پاک در طول دوره چهاردهم برنامه پنج ساله (2021-25) افزایش یابد.

ظرفیت تاسیسات برق بادی متصل به شبکه چین در سال 2021 به 47.57 گیگاوات رسید که تاسیسات دریایی بیش از یک سوم را تشکیل می دهد. اداره ملی انرژی چین اعلام کرد ظرفیت نصب شده نیروگاه بادی چین از 300 گیگاوات فراتر رفته و در رتبه اول جهان قرار دارد.

ژی جیانبیائو، یکی از مقامات کمیسیون توسعه و اصلاحات استان گواندونگ گفت: "در سال 2030، مصرف سوخت غیرفسیلی گواندونگ به حدود 35 درصد خواهد رسید و نرخ پوشش جنگلی حدود 59 درصد خواهد بود که به استان کمک می‌کند تا به هدف کاهش انتشار کربن خود در برنامه دست یابد.»

حذف مقررات نیاز به کنترل انسان برای وسایل نقلیه خودران در شنجن

شهر شنجن بعنوان پیشگام اصلاحات و گشایش در چین، به خودروهای کاملا خودران اجازه خواهد داد بدون تجهیزات کنترل انسانی در جاده‌ها و مناطق خاصی تردد کنند. این شهر از آیین نامه مدیریت خودروهای هوشمند و متصل در چین رونمایی کرد که قرار است در اول آگوست 2022 به اجرا در آید. طبق این آیین نامه خودروسازان مجبور نیستند خودروهای خودران را با حالت رانندگی دستی و دستگاه‌های مربوطه تجهیز کنند و  راننده داشته باشند. چنین خودروهایی تنها می‌توانند در جاده‌ها و بخش های خاصی که توسط بخش مدیریت ترافیک شنجن انتخاب شده اند تردد کنند.

این آیین نامه خودروهای خودران را به سه نوع خودران مشروط، خودران و کاملاً خودران طبقه بندی کرده است. خودروهای مشروط و خودران باید حالت های رانندگی دستی و دستگاه‌های مربوطه را داشته باشند و حضور راننده در آن الزامی است.

تولید تجاری داروی کرونا در شنجن

به گفته مقامات بیمارستان سوم شنجن، اولین دسته از داروهای درمان ترکیبی آنتی‌بادی خنثی‌کننده ضد کووید-19 در چین اخیراً برای ورود تجاری به بازار چین تأیید شده است. درمان ترکیبی طولانی اثر amubarvimab/romlusevimab به طور مشترک توسط دانشگاه Tsinghua، بیمارستان سوم شنجن و شرکت بیوتکنولوژی Brii Biosciences ساخته شده و در آزمایش‌های بالینی مشخص شد که بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در بیماران پرخطر کووید را کاهش می‌دهد.

این اولین درمان تایید شده چین برای خنثی‌سازی ویروس COVID-19 با حقوق مالکیت معنوی مستقل بود. در حال حاضر، دوز کلی این دارو 2 هزار میلی گرم است و هزینه آن بین 1500 تا 2000 دلار برای هر نفر در ایالات متحده و کمتر از 10 هزار یوان (1494 دلار) در چین است.

در دسامبر 2021، اداره ملی محصولات پزشکی تایید اضطراری را برای درمان آنتی بادی خنثی کننده مونوکلونال برای COVID-19 اعطا کرد. این دارو برای درمان بزرگسالان و اطفال 12 تا 17 ساله با وزن حداقل 40 کیلوگرم با نوع خفیف و نرمال COVID-19 با خطر بالا برای پیشرفت به بیماری شدید، از جمله بستری شدن در بیمارستان یا مرگ، استفاده شد. مجوز درمان اطفال تحت تایید مشروط است.

در مارس 2022، کمیسیون بهداشت ملی چین ترکیب amubarvimab/romlusevimab را به دستورالعمل‌های تشخیص و درمان COVID-19  اضافه کرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما