معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه دوم تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد ذخایر ارزی گرجستان

طبق گزارش یک رسانه‌ گرجستانی به نقل از بانک ملی (مرکزی) گرجستان، تا 30 ژوئن 2022 ارزش ذخایر ارزی این بانک 3.92 میلیارد دلار بوده است. در ماه ژوئن ذخایر ارزی 67.2 میلیون دلار افزایش یافت. به گفته تحلیلگران، علت افزایش حجم ذخایر، ارزیابی مجدد دارایی‌ها به‌دلیل نوسان نرخ ارز است.

از آغاز سال 2022 ذخایر ارزی گرجستان 350.1 میلیون دلار (8.2 درصد) کاهش یافته است. ذخایر ارزی در پایان سال 2021 به 4.27 میلیارد دلار که بالاترین حد آن بود رسید. در سال 2021 ذخایر ارزی این کشور 361.3 میلیون دلار افزایش یافت.

بخش اصلی ذخایر ارزی گرجستان (بالغ بر 3.4 میلیارد دلار) به‌صورت وجه است: 2.5 میلیارد دلار اوراق بهادار و 944.1 میلیون دلار ارز نگهداری‌شده در بانک‌های خارجی و صندوق بین‌المللی پول. افزون بر آن، ذخایر بانک ملی شامل 462.3 میلیون دلار وجوهی نیز هست که در صندوق‌های استقراض ویژه (SDR) نگهداری می‌شود.

بانک ملی گرجستان ذخایر ارزی‌اش را به شکل طلا نگه نمی‌دارد. ارزش دیگر دارایی‌ها در ساختار ذخایر ارزی این کشور 10.7 میلیون دلار است.

صدور مجوز اعطای وام دلاری تا معادل 200 هزار لاری

یک پایگاه خبری محلی گزارش کرد بانک مرکزی گرجستان محدودیت وام‌دهی به ارز خارجی را کاهش داده است. طبق دستور جدید رئیس بانک ملی (مرکزی)، شهروندان این کشور می‌توانند تا سقف 200 هزار لاری وام به ارز دلار یا یورو دریافت کنند.

بانک مرکزی این کشور از اول ژانویه 2019 قوانین وامدهی را سختگیرانه‌تر کرده بود. به طور خاص، بانک‌ها و مؤسسات مالی تنها پس از تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت مالی متقاضیان دریافت وام و صرفاً بر اساس درآمد خالص آنان می‌توانند وام دهند.

طبق تصمیم اخیر، افراد برخوردار از سپرده ارزی مناسب می‌توانند از بانک‌های گرجستان به ارز خارجی وام بگیرند. افزون بر آن، محدودیت حداقلی برای این وام‌ها وجود ندارد. بنابراین متقاضیان می‌توانند وام به هر اندازه‌ای تا سقف 200 هزار لاری (70.7 هزار دلار) بگیرند.

گفتنی است تا ماه مه 2022 سپرده‌های بانکی گرجستان به 19.9 میلیارد لاری رسید که معادل 14.5 میلیارد از این مقدار (72.6 درصد) به‌صورت ارزی است.

گزارش آژانس رقابت از اجرای قانون ضدانحصار در گرجستان

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک بر اساس گزارش شش‌ماهه آژانس رقابت گرجستان، در نیمه نخست سال 2022 در این کشور سه پرونده انحصارگری گشوده شده و فعالیت صدها شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی‌ها نشانه‌ای از انحصارگری در بخش بیمارستانی مشاهده نشده، اما اسناد مربوط به رقابت ناعادلانه در بخش‌های اداری و دارالترجمه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که آژانس رقابت فعالیت بیش از 9 هزار شرکت را بررسی کرده و به آن‌ها اجازه ادامه فعالیت داده است. این آژانس همچنین وضعیت بازار سوخت و دارو و فرآوری ضایعات شیشه را بررسی کرده و از طریق رأی دادگاه، دو شرکت را به دلیل عدم رعایت قانون 600000 لاری جریمه کرده است.

بررسی وضعیت بازار سوخت جزو اولویت‌های آژانس بوده است. در اوایل ماه مه 2022 ایراکلی قریباشویلی نخست‌وزیر گرجستان دستور داد با افزایش قیمت سوخت مقابله شود. آژانس رقابت درباره شیوه تعیین قیمت در سه شرکت بزرگ وارد‌کننده سوخت از روسیه و بلغارستان و رومانی تحقیق نمود و دریافت که قیمت سوخت وارداتی از روسیه از دیگران بسیار کمتر بوده است. میانگین بهای سوخت وارداتی از رومانی و بلغارستان در ماه آوریل 0.65 دلار در لیتر بوده است.

کاهش صادرات دام سبک از گرجستان

به گزارش یک رسانه محلی، صادرات دام سبک (بز و گوسفند زنده) در شش ماه آغازین سال 2022 نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن کاهش یافته است. داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که در این دوره 1 میلیون و 913 هزار رأس بز و گوسفند به ارزش 6.3 میلیون دلار صادر شده است. در شش ماه نخست سال گذشته، گرجستان 2 میلیون و 689 هزار رأس گوسفند به ارزش 8.5 میلیون دلار صادر کرد.

فهرست کشورهایی که گرجستان در سال 2022 به آن‌ها دام سبک صادر کرده از این قرار است: عربستان سعودی (556.3 هزار رأس به ارزش 2.5 میلیون دلار)، جمهوری آذربایجان (509.9 هزار رأس به ارزش 1.4 میلیون دلار)، اردن (473 هزار رأس به ارزش 1.1 میلیون دلار)، مصر (350.2 هزار رأس به ارزش 1.9 میلیون دلار)، قطر (24 هزار رأس به ارزش 100 هزار دلار).

گفتنی است در سال 2021 کویت بازار اصلی صادرات دام سبک گرجستان محسوب می‌شد که در سال 2022 در فهرست قرار نگرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما