معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی عراق – کربلای معلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق و کربلای معلی در هفته اول مردادماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرمایه گذاری استان بابل  شهر جدید حله  را نشان می دهد

کمیسیون سرمایه گذاری بابل اعلام نمود که در حال تلاش برای تکمیل مراحل اجرای طرح شهر جدید حله است و ساخت مجتمع مسکونی جدید در الکفل متشکل از 700 واحد مسکونی را آغاز کرده است.. مهندس محمد جاسم ذاکم ریاست  این کمیسیون طی مصاحبه ای اعلام نمود این کمیته با هدف حل بحران مسکن که استانداری از آن رنج می‌برد، سرمایه گذاری در بخش مسکونی را در اولویت های خود قرار داده و در تلاش برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و اعطای مجوز در حوزه مسکن است که طبق اعلام معاونت برنامه ریزی استانداری کسری واحدهای مسکونی به 115 هزار واحد می رسد. در الکفل ( ناحیه ای در  بابل ) در زمینی به مساحت 140 دونم( هر دونم 2500متر ) طبق مقررات ساختمانی با هزینه  32 میلیارد دینار  تعداد بیش از 700 واحد مسکونی و همچنین 11 پروژه مسکونی دیگر در دست اجرا است ضمن آنکه در حال کار بر روی ایجاد یک شهر مسکونی مدرن در شهر جدید حله هستیم. وی تصریح کرد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مسکونی به تامین زمین از سوی مالکان مستغلات بستگی دارد چرا که با مشکل بزرگی در تاخیر در اعطای مجوزهای سرمایه‌گذاری بدلیل روال ادارات املاک مواجه هستیم، بنابراین درخواست می‌کنیم مقامات ذیربط برای تامین زمین مناسب برای سرمایه گذاری مسکونی و کاهش روال معمول اقدام کنند

بیابان‌زدایی عراق پول هنگفت و تلاش منطقه ای می‌خواهد

استاندار الانبار عراق ضمن اعلام کشف چاه‌های نفت جدید در این استان، بیابان زدایی در عراق را منوط به تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی و اختصاص مبالغ هنگفت دانست. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، علی فرحان، استاندار الانبار عراق با اشاره به منابع طبیعی عظیم الانبار گفت: دولت محلی الانبار تلاش کرده تا زمینه اکتشاف نفت در این استان را فراهم کند. او افزود: تلاش‌های زیادی برای تامین امنیت شرکت‌ها در الانبار به کار گرفته شده و امید است که وزارت نفت عراق پس از لغو قرارداد با شرکت کره‌ای برای تکمیل اکتشافات نفتی اقدام کند. وی با اشاره به اینکه مقامات محلی الانبار پرونده اکتشاف نفت این استان را با همکاری وزارت نفت و شرکت‌های سعودی-آمریکایی به صورت مشارکتی پیگیری می‌کند، گفت: چاه‌های نفتی جدید زیادی در النخیب و الثرثار(مناطق نزدیک مرز با عربستان) کشف شده است و وزارت نفت  نیز آمار و ارقام آن را در اختیار دارد. وی با بیان اینکه استان الانبار دارای ذخایر عظیم گاز با کیفیت مهم است، ابراز امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری در میادین گازی و نفتی الانبار، بر روی منابع طبیعی در این استان به منظور بهبود واقعیت اقتصادی و برق سرمایه گذاری شود. وی تاکید کرد: دولت محلی استان الانبار همچنین برای سرمایه گذاری روی ذخایر فسفات اقدامات عملی انجام داده است. فرحان همچنین مقابله با مشکل بیابان زایی در این استان را نیازمند تلاش بین المللی و حمایت دولت مرکزی دانست و گفت: الانبار به دلیل مناطق بیابانی وسیعش با استان‌های دیگر متفاوت است. فرحان افزود: وزارتخانه‌های محیط زیست و کشاورزی طرح‌ها و ایده‌هایی برای رفع بیابان‌زایی در استان دارند و امید است دولت بودجه بعدی اعتباری را برای این امر اختصاص دهد.

دیاله بالاترین تقاضا برای انرژی خورشیدی  از سال 2003 را به ثبت رسانده است

شرکت‌های متخصص در نصب سیستم‌های انرژی خورشیدی در دیالی تأیید کردند که نرخ مشارکت بالاترین نرخ را پس از سال 2003 ثبت کرده است. فاروق الزیدی، نماینده یک شرکت متخصص در نصب سیستم های انرژی خورشیدی، در مصاحبه اختصاصی گفت انرژی خورشیدی پس از سال 2003 در دیالی و بقیه مناطق شناخته شده بود اما بسیار محدود بود و در سالهای اخیر میزان مشارکت شروع به افزایش کرده است، بطوری که تابستان 2022 بالاترین درصد در 19 سال گذشته را به ثبت رساند. الزیدی افزود آگاهی وجود دارد که انرژی خورشیدی جایگزین خوبی با هزینه متوسط در مقایسه با ژنراتورهای خصوصی و هزینه بالای سوخت آنها است.

بلومبرگ: عربستان سعودی و عراق مقادیر زیادی نفت را از طریق مصر به اروپا تحویل می دهند

عربستان سعودی و عراق بیشترین نفت خام خود را به سمت اروپا هدایت می‌کنند تا به پالایشگاههای نفت این قاره کمک کنند، پالایشگاه‌هایی که به شدت تلاش می‌کنند از عرضه روسیه خلاصی یابند. براساس داده‌های گردآوری شده توسط آژانس بلومبرگ، بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت خام از خاورمیانه در سه هفته اول ژوئیه از طریق خط لوله ای که از مصر می‌گذرد، به اروپا رسیده است، دو برابر حجم یک سال قبل.این آژانس اعلام نموده که محموله‌های عربستان سعودی بر جریان‌های خط لوله غالب است، اما عراق نیز در حال افزایش تحویل است.شرکت‌ها می‌توانند از طریق خط لوله‌ای به نام SUMED که از مصر عبور می‌کند، تحویل دهند، یا اگر کشتی‌های نفتی ایشان به اندازه کافی کوچک است، می‌توانند مستقیماً از طریق کانال سوئز حمل شوند و به این ترتیب محموله‌های عراق را حمل می‌کنند. حجم صادرات از طریق خط لوله از حدود 800 هزار بشکه در روز در ماه قبل به بالاترین سطح از آوریل 2020 رسیده است. علاوه بر این جریان‌ها، حدود 1.2 میلیون بشکه در روز از خلیج فارس در سه هفته اول ژوئیه به این کانال ارسال شد که بیشتر از عراق بود. این می‌تواند مجموع جریان از خاورمیانه به اروپا را به 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد که از ژانویه، درست قبل از بحران اوکراین، نزدیک به 90 درصد افزایش یافته است.این تغییر زمانی رخ می دهد که حجم نفت خام روسیه در جهت مخالف افزایش یافته است، از بنادر بالتیک و دریای سیاه به خریداران در هند و چین.

اعتبار 200 میلیون دلاری وزارت بازرگانی عراق جهت خرید گندم

وزارت بازرگانی عراق سوم مرداد ماه  اعلام کرد  اعتبارات لازم برای قرارداد با شرکت‌های بین‌المللی برای خرید 1.5 میلیون تن گندم در حمایت از ذخیره‌سازی استراتژیک را دریافت کرده است ضمن آنکه از نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی نیز جهت مناقصه تامین دعوت به عمل آمده است. محمد حنون، مدیرکل شرکت تجارت غلات اعلام نموده وزارت دارایی 200 میلیون دلار برای خرید گندم به وزارت بازرگانی اعطا کرد. این وجوه برای قرارداد چه از طریق مناقصه‌های رسمی و چه از طریق دعوت مستقیم برای خرید گندم صرف خواهدشد. وی افزود این وزارتخانه با طرف های استرالیایی، کانادایی و آمریکایی تفاهم نامه‌هایی دارد و از طریق آنها بدنبال امضای قرارداد با شرکت های بین المللی فعال در حوزه گندم است.

خط کشتیرانی بین بندر ابوفلوس عراق و خرمشهر ایران راه اندازی می‌شود

نور الله اسعدی، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از موافقت عراق برای راه ‌اندازی خط کشتیرانی میان بندر خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق خبر داد. وی با تاکید بر اهمیت ایجاد خط کشتیرانی میان ایران و عراق اظهار کرد: در روزهای اخیر هیاتی از ایران به کشور عراق سفر کرد و در این سفر برای ایجاد یک خط کشتیرانی میان بندر خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق رایزنی کرد. وی افزود: فاصله میان بندر خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق حدود 9 مایل دریایی است و راه اندازی یک خط کشتیرانی میان این دو بندر می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای جا به جایی زائران و مسافران باشد. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: با توجه به حضور بسیاری از مردم و به ویژه زائران در ایام اربعین حسینی در خرمشهر و تلاش برای سفر به عراق، راه اندازی این خط کشتیرانی میان ایران و عراق می‌تواند به تردد زائران کمک کند و همچنین نقش بسیار خوبی در خدمات رسانی به زائران داشته باشد.اسعدی عنوان کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده طرف عراقی برای ایجاد این خط کشتیرانی متقاعد شده است و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد راه اندازی این خط کشتیرانی باشیم.وی افزود: با توجه به موافقت طرف عراقی با راه اندازی این خط کشتیرانی و در راستای تامین زیرساخت مناسب از جمله سالن مسافری، یک ساختمان از پیش ساخته شده از سوی طرف عراقی برای این کار اختصاص داده شده است

پیشنهاد مجلس عراق  برای حل بحران مسکن

عزیز شریف المیاحی نماینده ائتلاف الفتح پیشنهاد اتخاذ فرمول مجتمع های مسکونی ارزان قیمت را با هماهنگی دولت و سرمایه گذاران به عنوان راهکاری برای حل بحران مسکن برای بیش از دو سوم عراقی‌هایی که خانه ندارند را پیشنهاد کرد .المیاحی در بیانیه‌ای گفت بحران مسکن در عراق یکی از عمیق‌ترین و پیچیده‌ترین مشکلات است، علیرغم وعده‌ها و پیشنهادهای زیادی که برای رفع آن ارائه شد و خاطرنشان کرد راه حل در چشم‌انداز ماست و ساده‌ترین و آسان‌ترین است و می‌توان در زمان رکورد و بدون اختصاص پول به دولت با آن کار کرد یا باری بر دوش شهروندان بگذارد. المیاحی افزود راه حل را می‌توان از طریق مشارکت دولت و سرمایه گذاران عملی کرد و زمین و تسهیلات در معاملات دولتی در ازای تضمین سرمایه گذاران برای ساخت مجتمع های مسکونی خدماتی یکپارچه در سیستم مسکن ارزان قیمت ارائه  مینماید .

افزایش پروازهای فرودگاه نجف اشرف از آغاز تابستان

فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف اعلام کرد که پروازها به این فرودگاه بخصوص از کویت و عربستان و بحرین دو برابر شده است. مثنی الطالقانی، مدیر دفتر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف، به روزنامه رسمی الصباح عراق گفت که در ماه جاری و ماه گذشته شاهد افزایش چشمگیر پروازهای ورودی و خروجی از این فرودگاه بودیم. وی گفت که از اوایل ماه ژوئن تا نیمه ژوئیه به بیش از 2 هزار پرواز رسیده و از اول تعطیلات تابستانی در ماه ژوئن نیز به روزانه 55 پرواز افزایش یافته است. مدیر دفتر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف تأکید کرد که در ایام زیارت عرفه و عید قربان و عید غدیر هم تعداد پروازها به خصوص از کویت و عربستان و بحرین افزایش چشمگیری داشته است. الطالقانی گفت که روزانه دو پرواز از هر یک از این کشورها به فرودگاه نجف اشرف انجام می‌شود و پیش‌بینی کرد که با فرارسیدن ماه محرم، این پروازها افزایش پیدا کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما