معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۲

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

افزایش تعداد پروازهای هفتگی میان پاکستان و عراق

 شرکت هواپیمایی عراق اعلام کرده است که تعداد پروازهای هفتگی میان پاکستان و عراق را به 6 پرواز افزایش می دهد. از ابتدای ماه محرم چهار پرواز هفتگی بین بغداد، نجف و کراچی و دو پرواز هفتگی بین بغداد، نجف و اسلام آباد انجام خواهد شد. این شرکت هواپیمایی از هواپیماهای بوئینگ 737 و 800 در فصل تردد کمتر زائرین و از هواپیماهای بوئینگ 747 و 777 در زمان‌های اوج مسافرت استفاده خواهد کرد.

آقای باسیل افندی مدیر عامل شرکت هواپیمایی عراق در این رابطه گفت: سالانه هزاران زائر پاکستانی به عراق سفر می نمایند. افزایش تعداد پروازها به افزایش گردشگری مذهبی بین دو کشور کمک می‌کند. منبع: پاکستان پرو

طرح فروش سهام دولت پاکستان در پنج نیروگاه تولید برق  این کشور به دولت امارات متحده عربی

کابینه دولت فدرال فروش سهام خود در پنج نیروگاه تولید برق به دولت امارات متحده عربی را تایید نمود. پیشتر اختلاف نظراتی در مورد اتخاذ این تصمیم که مورد حمایت صندوق بین‌المللی پول است _ به منظور جبران بخشی از کسری بودجه - وجود داشت، اما مفتاح اسماعیل وزیر دارایی فدرال طرح چنین تقاضایی از سوی صندوق بین‌المللی پول را رد نموده - و آنرا یک تصمیم داخلی دانسته - است.

به نقل از منابع خبری، دولت پاکستان در کنار فروش سهام خود در نظر دارد دو نیروگاه برق بالوکی و حویلی بهادرشاه را نیز به دولت امارات متحده عربی بفروشد. مفتاح اسماعیل پیش از این به امکان فروش این دو نیروگاه بدون ذکر نام کشور خریدار اشاره کرده بود. در این صورت دولت پاکستان با فروش سهام خود در شرکت برق ملی پاکستان و این دو نیروگاه ،  2 میلیارد دلار به دست خواهد آورد. منبع: پاکستان پرو

تصمیم کابینه دولت فدرال پاکستان برای واردات گندم

 برآورد تولید گندم در پاکستان در سال میلادی جاری حدود 26.389 میلیون تن است و ذخیره گندم سال قبل 1.806 میلیون تن می‌باشد. بدین ترتیب حجم ذخایر گندم در کشور به 28.195 میلیون تن در برابر تقاضای  30.79 میلیون تن خواهد رسید.

شهباز شریف در جلسه اخیر اعضای کابینه فدرال خاطرنشان کرد با توجه به اینکه قیمت گندم در بازار بین المللی روند نزولی دارد، برای صرفه جویی در ذخایر ارزی باید هم اکنون گندم لازم خریداری شود. وی افزود: این گندم به عنوان ذخیره غذایی کشور توسط دولت فدرال براساس تقاضای ایالت‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد. در حال حاضر ایالت سند درخواست 200 هزار تن و ایالت‌های پنجاب و خیبرپختونخواه تقاضای یک میلیون تن گندم نموده اند.

توافق پاکستان و چین  برای تبادل کالا به ارزهای ملی دو کشور

دولت پاکستان به منظور تقویت روابط خود با چین اخیراً استفاده از مبادلات با ارزهای ملی دو کشور را مجاز اعلام کرده است. به نوشته ایندپندنت نیوز ، شهباز شریف پس از دیدار با بازرگانان چینی در تاریخ 30 می سال جاری، به بانک مرکزی پاکستان دستور داد تا با بانک مرکزی و بانک صنعت و تجارت چین برای استفاده از ارزهای رنمینبی و روپیه برای تجارت دوجانبه بین چین و پاکستان مذاکره نماید. رنمینبی واحد پول رسمی چین و هشتمین ارز پرمعامله در جهان است و چین پیشتر به پاکستان پیشنهاد داده بود برای ارتقای تجارت میان دو کشور، تعاملات مالی با واحد پول چین انجام شود.

در این راستا چوهدری سالک حسین وزیر هیئت سرمایه گذاری فدرال از مذاکرات جاری بین پاکستان و چین برای نهایی کردن استفاده از ارز دو کشور برای امور تجاری فیمابین خبر داده و گفته است: ما به زودی می‌توانیم در کنار دلار، با ارز رنمینبی هم با چین تعاملات تجاری داشته باشیم.

برای ارتقای تجارت به ارز چین یک پروژه آزمایشی قیمت گذاری به رنمینبی در مرحله اول معرفی خواهد شد و سپس سیاست های تسویه و تامین مالی رنمینبی شکل خواهد گرفت. نرخ ارزهای هر دو کشور در سیستم معاملات ارزی چین و در بانک‌های مجاز اعلام شده به عنوان بازار ارز فرامرزی در چین و پاکستان تعیین می‌شود. منبع: ایندپندنت نیوز

استفاده از دانه برنج هیبریدی جهت افزایش تولید و صادرات برنج در پاکستان

پاکستان کشوری با اقتصاد کشاورزی محور محسوب می‌شود، گرچه این کشور در سال‌های اخیر مقادیر قابل توجهی گندم وارد می نماید اما در زمینه تولید و صادرات برنج تلاش‌های این کشور در سال های اخیر ، با موفقیت‌های نسبی همراه بوده‌است. .به نوشته آسوشیتدپرس ، براساس گزارش اداره کل گمرک چین صادرات برنج پاکستان به چین در شش ماه نخست سال میلادی جاری حدود 345 میلیون دلار در مقایسه با 258 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در سال مالی 22-2021 میزان صادرات برنج پاکستان 4.877 میلیون تن و در سال مالی 21-2020 به میزان 3.684 میلیون تن بود که رشد 32.35 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر آن تولید برنج در سال 22-2021 به 9.323 میلیون رسید که 10.7 درصد بیشتر از تولید 8.420 میلیون تنی سال پیش از آن بوده است.

آقای شهزاد علی مالک، رئیس انجمن بذر هیبریدی پیشرفته پاکستان در این زمینه می‌گوید: استفاده از بذر هیبریدی با فناوری پیشرفته در کشاورزی می‌تواند کمک زیادی به دستیابی به هدف بلندپروازانه صادرات  35 میلیارد دلاری در سال نماید. بذرهای هیبریدی در مقایسه با سایر بذرهای معمولی بازدهی تولید دو برابری دارند. در پاکستان تقریبا 200 نوع بذر هیبریدی توسط کمیته ارزیابی تنوع تایید شده و بیش از 60 مدل برنج هیبریدی در بازار موجود است. چین که اکنون بر پرورش گونه‌های هیبریدی برنج باسماتی کار می‌کند، امیدوار است که در سال جاری بتواند برنج هیبریدی باسماتی را تجاری نماید. منبع: آسوشیتدپرس

 افزایش آمار نیروی کار پاکستانی اعزامی‌به کشورهای مختلف

کشور پاکستان با فروکش کردن نسبی کرونا در سطح جهان، توانسته است با اعزام شمار بی سابقه ای از نیروهای کار خود، برای اولین بار در تاریخ این کشور درآمد حاصل از نیروی کار خارج از کشور را در سال مالی گذشته از 30 میلیارد دلار فراتر ببرد

به نوشته پاکستان پرو ، براساس آمار اداره مهاجرت و اشتغال خارج از کشور، تعداد نیروی کار اعزام به خارج از کشور پاکستان در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2022 به 412,451 نفر رسیده است. این آمار در ماه‌های ژانویه تا دسامبر 2021 به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته و به 288,280 نفر رسیده بود.

پس از آغاز فعالیت های اقتصادی در جهان تقاضا برای نیروی کار در چند کشور حومه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به شدت افزایش یافته است. به طوری که تنها 250318 شهروند پاکستانی در شش ماه نخست سال 2022 به عربستان سعودی اعزام شده اند. پس از آن امارات متحده عربی، عمان و قطر سه مقصد اصلی نیروهای کار پاکستانی بوده اند.

اعزام نیروی کار در این دوره به کشورهای انگلستان و ایالات متحده به ترتیب 798 و 365 نفر بوده است. رومانی و اسپانیا به ترتیب با جذب 1405 و 341 نیروی کار، بالاترین آمار پذیرش نیروی کار پاکستانی در میان کشورهای اروپایی را داشتند. سایر کشورهایی که اخیراً شهروندان پاکستانی‌ برای کار به آنجا اعزام شده اند شامل بحرین (8563 نفر)، کویت  (769 نفر)، قبرس (1072نفر)، عراق ( 985 نفر) و کره جنوبی (660 نفر) می‌شود.

این نیروی کار از 154 شهر پاکستان به سایر کشورها اعزام شده اند که بیشترین تعداد مربوط به شهرهای سیالکوت، دیره غازی خان، گوجرانواله و راولپندی می‌شود. منبع: پاکستان پرو

وضعیت بهداشتی فرآورده‌های دریایی پاکستان

آقای محمد معظم خان مشاور فنی صندوق جهانی طبیعت در امور ماهیگیری و مدیرکل سابق وزارت شیلات در یک سمینار اقتصاد آبی در این زمینه گفت: حدود 90 درصد از ماهی موجود در بازار پاکستان فاسد و آلوده است. زیرا در سردخانه و فریزر نگه داری نمی‌شود.

وی افزود: پاکستان تقریباً 10 درصد از ماهی صید شده روزانه را صادر می‌کند و مابقی فاسد یا پوسیده می‌شود زیرا قایق های ماهی گیری فاقد امکانات ذخیره و نگهداری هستند. وی خاطرنشان کرد اگرچه حجم صادرات غذاهای دریایی در حال افزایش است، اما پاکستان به دلایل مختلف از جمله امکانات ناکافی فرآوری و کیفیت پایین نتوانسته به اهداف خود در این زمینه دست یابد. صنعت شیلات پاکستان هنوز سازوکار قانونی درستی ندارد و اندازه ناوگان‌ها بدون هیچ کنترلی رشد کرده است. وی با استناد به داده‌های یک گزارش در سال 2016 گفت: یک ناوگان شامل 11500 شناور است، اما اکنون این تعداد شناورها از 20000 فروند فراتر رفته است و برای جلوگیری از صید بی رویه باید به 5000 تا 6000 شناورکاهش یابد.

آقای سعید بلوچ دبیر کل انجمن ماهیگیران پاکستان نیز در این راستا اظهار داشت: هیچ سیاست گذاری مشخصی در بخش شیلات وجود ندارد و هیچ یک از دولت های ایالتی برنام های برای بهبود معیشت و زندگی ماهیگیران که هنوز فاقد امکانات اولیه مانند آب آشامیدنی هستند، تدوین نکرده اند.

منبع: پاکستان پرو

آغاز احداث تصفیه خانه آب 1.2 میلیون گالنی

  شرکت هلدینگ بنادر خارج از کشور چین از آغاز احداث تصفیه خانه 1.2 میلیون گالنی آب (روزانه) در منطقه آزاد گوادر خبر داد. هزینه تخمینی این پروژه 12.7 میلیون دلار است که از طریق کمک بلاعوض دولت چین در مارس 2022 تامین شده است. انتظار می رود این پروژه ظرف 12 ماه تکمیل و به بهر برداری برسد.

یادآوری می‌گردد فقدان آب بهداشتی در شهر گوادر یکی از مشکلات اساسی مردم این شهر بوده و تاکنون اعتراضات دائمی مردم را به دنبال داشته است.

منبع:  ایندپندنت نیوز

همکاری شرکت الانوار عمان در توسعه زیرساخت های راه آهن پاکستان

 شرکت الانوار عمان که در زمینه تامین مالی پروژه‌ها و توسعه تجارت بین المللی فعالیت می نماید، اخیرأ برای سرمایه گذاری در پروژه‌های توسعه زیرساخت های راه آهن و برق در پاکستان ابراز تمایل نموده است. برای این منظور دکتر انور البلوشی رئیس این شرکت با سید نجم سعید مدیر عامل شرکت ساخت راه آهن پاکستان دیدار و در مورد تأمین مالی پروژه‌های راه آهن در پاکستان مذاکره نموده است. در این راستا یادداشت تفاهمی‌بین شرکت سرمایه گذاری الانوارعمان و شرکت ساخت راه آهن پاکستان در ماه ژانویه 2022 به امضا رسیده است.

آقای البلوشی گفت: شرکت وی به عنوان اولین تجربه سرمایه گذاری در پاکستان، آماده تامین مالی 500 میلیون دلاری پروژه احداث خط ریلی گوادر به جیکب آباد به طول 1087 کیلومتر می‌باشد که در بارندگی‌های اخیر به شدت آسیب دیده است. وی افزود: شرکت الانوار می‌تواند برای اجرای پروژه‌های دیگر نیز وام ارائه دهد یا آن‌ها را تامین مالی نماید. 

منبع: پاکستان پرو

مناقصه نیروگاه برق منطقه حب برای خرید 40 هزار تن زغال سنگ

افزایش بهای سوخت، نیروگاه‌های پاکستان را با مشکل مواجه کرده است، این نیروگاه‌ ها اخیراً برای مقابله با این مشکل به استفاده از سوخت داخلی (زغال سنگ) به جای خرید آن از خارج (صرف نظر از کیفیت) روی آورده‌اند، در این راستا به گزراش ایندپندنت نیوز مورخ 9 مرداد 1401،  نیروگاه 1320 مگاواتی برق چین که حاصل سرمایه گذاری مشترک هلدینگ بین المللی انرژی چین و هابکو پاکستان تحت سیپیک می‌باشد و در منطقه حب بلوچستان واقع شده است، مناقصه‌ای را جهت تامین ماهیانه 40 هزار تن زغال سنگ داخلی به روپیه پاکستان برگزار می نماید. این نیروگاه که تاکنون زغال سنگ مورد نیاز خود را از آفریقای جنوبی و اندونزی تامین می نموده، پس از افزایش سرسام آور قیمت زغال سنگ وارداتی به زغال سنگ داخلی روی آورده است.

مسعود خان نثار مالک یک شرکت تامین کننده زغال سنگ ضمن استقبال از این اقدام گفت : قیمت زغال سنگ اندونزی به 95000 روپیه در تن و زغال سنگ وارداتی از افغانستان به کراچی به 75000 روپیه در تن رسیده است. اما زغال سنگ محلی با قیمت هر تن 40000 روپیه به فروش می رسد. معادن زغال سنگ در مناطق دوکی و هرنائی بلوچستان، می‌توانند روزانه 6 تا 8 هزار تن زغال سنگ تولید کنند و ما در حال حاضر زغال سنگ مورد نیاز نیروگاه برق ساهیوال را تامین می‌کنیم.

منبع:  ایندپندنت نیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما