معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوئه، هندوراس، السالوادور و کاستاریکا در هفته چهارم تیرماه 1401، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) نیکاراگوا

1- اختصاص مناطق بومی‌برای بهره برداری از معادن

اطلاعات مندرج در بولتن نظارتی " طلای نیکاراگوا " که توسط Fundación del Río (بنیاد ریو) منتشر می‌شود، نشان می دهد در نیکاراگوا بیشترین امتیازات معادن در مناطق بومی واگذار شده است. بر اساس این گزارش « تا سال 2021، 141 امتیاز در این مناطق مشخص و واگذار شده است.

https://www.confidencial.digital/nacion/regimen-entrega-los-territorios-indigenas-para-la-explotacion-minera/

2- هشدار شبکه اجرای جرائم مالی و اداره صنعت و امنیت آمریکا نسبت به دور زدن محدودیت های(تحریمهای) صادراتی علیه کشورهای روسیه و بلاروس

شبکه اجرای جرایم مالی و اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا مشترکا نسبت به تلاش افراد یا نهادهای مختلف برای فرار از تحریم های صادراتی علیه روسیه و بلاروس هشدار دارند. این سند هشدار می دهد دفتر صنایع و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا نقاط حمل و نقل مشترک خاصی را شناسایی کرده است که کالای صادراتی قبل از ورود به مقصد روسیه یا بلاروس از آن نقاط (از جمله نیکاراگوا) عبور می‌کند. این نقاط شامل ارمنستان، برزیل، چین، گرجستان، هند، اسرائیل، قزاقستان، قرقیزستان، مکزیک، نیکاراگوا، صربستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، تایوان، تاجیکستان، ترکیه، امارات متحده عربی و ازبکستان هستند.

https://www.confidencial.digital/economia/nicaragua-es-punto-de-transbordo-de-exportaciones-restringidas-hacia-rusia-y-bielorrusia/

3- کمک  410 میلیون دلاری دولت به سازمان تامین اجتماعی پاسخگوی رفع بحران مالی آن نبوده است

دولت نیکاراگوا با هدف رفع بحران مالی سازمان تامین اجتماعی نیکارگوا، بین سال‌های 2018 تا 2021 بیش از 410 میلیون دلار از منابع دولتی را به سازمان مذکور اختصاص داده اما نتوانسته مشکل این سازمان را مرتفع کند. کارشناسان معتقدند مشکلات سازمان تامین اجتماعی نیکاراگوا تا زمانی که مشاغل بیشتر و با کیفیت در کشور ایجاد نشود تداوم خواهند داشت.

https://www.confidencial.digital/economia/mas-de-410-millones-de-dolares-insuficientes-para-solucionar-crisis-financiera-del-inss/

4- ضربه تصمیم آمریکا به صنعت شکر نیکاراگوا

کمیته ملی تولیدکنندگان شکر نیکاراگوا و انجمن تولیدکنندگان نیشکر با صدور بیانیه ای تصمیم آمریکا مبنی بر کنارگذاشتن نیکاراگوا از توزیع سهمیه واردات شکر در سال مالی 2023 را تایید کردند. این اقدام بر چهار کارخانه تولید شکر و 800 تولیدکننده مستقل در کشور تأثیر خواهد گذاشت. دفتر نماینده تجاری آمریکا با انتشار خبری تخصیص سهمیه‌ واردات شکر (سهمیه نرخ های تعرفه ترجیحی) از کشورهای مختلف برای سال 2023 را اعلام کرد اما نامی از نیکاراگوا در فهرست این کشورها برده نشده است. این تصمیم آمریکا صنعت شکر در نیکاراگوا را در "شوک" فرو برد. متولیان این صنعت از سفارت واشنگتن در ماناگوا درخواست کرده اند جلسه ای برای بحث در مورد این تصمیم آمریکا برگزار کنند. آنها این اقدام را نقض توافق آمریکا و سازمان تجارت جهانی می دانند.

https://www.laprensani.com/2022/07/20/economia/3021849-industria-azucarera-de-nicaragua-decision-de-ee-uu-obliga-al-sector-a-recolocar-440000-quintales-a-precios-mas-bajos

ب) اخبار کشورهای همسایه

1- هندوراس

- درخشش کارآفرینان هندوراسی در نمایشگاه "Expo Hondureña USA" در لس آنجلس

اولین نمایشگاه کارآفرینان هندوراسی تحت عنوان "Expo Hondureña USA 2022" با موفقیت در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار شد.

https://www.laprensa.hn/honduras/emprendedores-brillan-en-la-expo-hondurena-usa-en-los-angeles-AB9113299

2-  السالوادور

- واشنگتن پست: بیت کوین تاثیری در جذب گردشگر در السالوادور نداشته است

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله ای که اخیراً در خصوص صنعت گردشگری السالوادور منتشر کرده نوشته است: اکثریت قریب به اتفاق مسافران در السالوادور هنوز ترجیح می دهند از کارت اعتباری استفاده کرده یا پرداخت های خود را به صورت نقدی انجام دهند.  به گفته این نشریه از سپتامبر 2021 یعنی زمانی که رمزارز بیت کوین به عنوان پول قانونی السالوادور تعیین گردید تأثیر قابل توجهی در جذب گردشگران خارجی به این کشور نداشته است.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/bitcoin-no-funciona-atraer-turistas-washington-post/977869/2022/

- مصرف انرژی السالوادور در ده سال گذشته 15 درصد رشد داشته است

بر اساس داده‌های بانک مرکزی السالوادور تا ماه آوریل سال جاری، مصرف برق از سال 2012 حدود 14.96 درصد رشد داشته است. افزایش استفاده از وسایل الکتریکی، زندگی شبانه فعال تر و تولید صنعتی پررونق باعث شده مصرف انرژی الکتریکی بیش از پیش افزایش یابد.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/consumo-energia-crecio-15-por-ciento-ultima-decada/978640/2022/

- رشد 16.8 درصدی صادرات السالوادور

داگلاس رودریگز، رئیس بانک مرکزی السالوادور اعلام کرد: مجموع صادرات السالوادور از ماه ژانویه تا ژوئن با 16.8 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 3 میلیارد و 802 میلیون و 300 هزار دلار رسیده که شامل کالاهای سنتی (53.8 میلیون دلار)، کالاهای غیرسنتی(396.1 میلیون دلار) و اقلام مونتاژ شده  (96.7 میلیون دلار) است. . . صادرات السالوادور به 113 مقصد در سراسر جهان صورت گرفته و سبد محصولات صادراتی مشتمل بر 826 کالا می‌باشد.

https://lapagina.com.sv/nacionales/bcr-informa-de-crecimiento-del-16-8-en-las-exportaciones-del-pais/

3- کاستاریکا

- کنترل تورم و از بین بردن تنگناها از وظایف فوری دولت برای فعال کردن مجدد اقتصاد است

دولت کاستاریکا برای به حرکت درآوردن اقتصاد و ایجاد مشاغل بیشتر می‌بایست فورا کنترل تورم و کاهش بوروکراسی را که امروزه بخش خصوصی را به شدت تحت فشار قرار داده، در دستورکار قرار دهد. برخی از برنامه‌های اولویت دار دولت عبارتند از: - رفع تنگناها در 30 موسسه دولتی، - ترویج برنامه‌های نوآوری، - دسترسی به منابع مالی، - گشایش بیشتر تجاری.

https://www.larepublica.net/noticia/controlar-inflacion-y-eliminar-cuellos-de-botella-son-tareas-urgentes-en-la-agenda-de-rodrigo-chaves-para-reactivar-economia

 - کاستاریکا به عنوان یکی از بهترین مقاصد نوظهور جهانگردی برگزیده شد

هتل Belmar در مونته‌ورده در مجله Travel+Leisure  در زمره یکی از بهترین هتل‌های جهان در سال 2022 شناخته شد. انتخاب این هتل از طریق نظرسنجی میان مسافران و با معیارهایی نظیر ارائه خدمات، آشپزی، امکانات منتخب، کیفیت مقصد و اصالت صورت گرفته است. این هتل با امتیاز 97.5 در رتبه دوم بهترین هتل های Travel + Leisure در آمریکای مرکزی و رتبه 28 در بین 100 هتل برتر جهان قرار گرفت.

https://www.larepublica.net/noticia/uno-de-los-mejores-del-mundo-esta-en-monteverde-segun-travelleisure

- اعطای وام 300 میلیون دلاری بانک توسعه قاره آمریکا به کاستاریکا

بانک توسعه قاره آمریکا وامی‌به ارزش 300 میلیون دلار با هدف توسعه طرح ملی کربن زدایی به کاستاریکا اختصاص داد. هدف اصلی این طرح به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه ای در بخش اقتصادی کاستاریکا تا سال 2050، تقویت مدیریت و نظارت بر اقدامات اقلیمی و حفاظت از اکوسیستم ها اعلام شده است.

https://www.crhoy.com/nacionales/bid-aprueba-300-millones-para-plan-de-descarbonizacion-en-costa-rica/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما