معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

درآمد 343 میلیون افغانی طالبان از صادرات زغال سنگ

وزارت معادن و صنایع حکومت موقت طالبان اعلام کرد که در هفته اول این ماه حدود دو و نیم میلیون دلار از استخراج معادن، درآمد به دست آورده است. بر اساس اعلام این وزارتخانه، 343 میلیون افغانی از این درآمد مربوط به زغال سنگ بوده است. زغال سنگ افغانستان، اخیرا بیشتر به پاکستان صادر می‌شود و این کشور در تلاش است تا زغال سنگ را با قیمت کمتر به دست آورد. تلاش پاکستان برای دریافت زغال‌سنگ افغانستان با بهای کمتر، چگونگی استخراج، فروش و مصرف درآمد آن از مسائلی است که باعث  نگرانی‌ در داخل افغانستان شده است. (خبرگزاری پارس)

https://parstoday.com/dari/news/afghanistan-i180994

 

تاجیکستان: افغانستان تاکنون بدهی برق خود را نپرداخته است

محمدعمر آسوزاده، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان گفته است که افغانستان تاکنون بدهی برق وارداتی خود را نپرداخته است. او در یک نشست خبری گفته است که شرکت برق افغانستان، بدهی خود را تدریجا می‌پردازد. به گزارش آسیا پلاس، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان در ماه ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرده بود که افغانستان ۳۳ میلیون دلار از آن کشور بابت واردات برق بدهکار است. شرکت برق افغانستان در آن زمان قول داده بود که بدهی برق خود را در ماه فوریه سال جاری به تاجیکستان پرداخت می‌کند. براساس اطلاعات، تاجیکستان در سال گذشته در مجموع به هزینه‌ی ۵۶.۳ میلیون دلار برق به افغانستان صادر کرده است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/147340/tajikistan-afghanistan-has-not-yet-paid-its-electricity-debt/

ورود هیأت پاکستانی برای مذاکره در مورد واردات زغال سنگ به کابل

یک هیأت رسمی از پاکستان به منظور گفت‌وگو در مورد واردات زغال سنگ از افغانستان عازم‌ کابل شده است. رسانه‌های پاکستانی اعلام کرده که این هیأت ۱۲ نفره روز دوشنبه، ۲۷ تیر، به کابل سفر کرده‌ است. این هیأت شامل شواله احمد فاروقی، وزیر تجارت، رشید محمود لنگریان، وزیر انرژی و ده تن دیگر می‌شود. این هیأت قرار است با طالبان در مورد واردات زغال سنگ گفت‌وگو کند. گفته می‌شود دفتر نخست‌وزیر پاکستان برای بررسی امکان‌ واردات زغال سنگ از افغانستان کمیته‌ای را زیر نظر وزیر دفاع تشکیل داده است. طبق گزارش‌ها، در سومین نشست کمیته مدیریت مرزی (BMC) به ریاست خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، تصمیم گرفته شد که تعامل با طالبان به‌منظور ساده‌سازی مسایل مدیریت مرزی برای جریان سریع تجارت ضرورت دارد. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/528326

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما