معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اکوادور در هفته سوم تیرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حداقل قیمت خرید هر تن نیشکر از کشاورزان اکوادور

براساس مصوبه هیات وزراء اکوادور، حداقل قیمت خرید هر تن نیشکر از کشاورزان از ۳۱.۵۰ دلار به ۳۵.۰۵ دلار افزایش یافت که معادل ۱۰.۵۷٪ افزایش می‌باشد. این افزایش برای صنایع تولید شکر اکوادوری، حدود ۹.۶ میلیون دلار هزینه جدید ایجاد خواهد کرد. در اکوادور ۶ کارخانه شکر با مصرف سالانه ۶.۵ میلیون تن در سال فعالیت دارند.

منبع: روزنامه ال‌کومرسیو، 11 جولای ۲۰۲۲

از سرگیری مذاکرات تجاری اکوادور و کره جنوبی بعد از ۶ سال

روز دوشنبه ۱۱ جولای، ششمین دور مذاکرات تجاری اکوادور با جلسه فنی هیاتهای اکوادوری و کره‌ای در سئول بعد از شش سال از سر گرفته شد. مذاکرات دو کشور برای دستیابی به توافق تجاری از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. حجم صادرات غیرنفتی اکوادور به کره جنوبی در سال ۲۰۲۱،  ۱۲۵ میلیون دلار بوده و طی سالهای ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۱، حجم صادرات غیرنفتی اکوادور  ۵۳۲ میلیون و اقلام اصلی صادراتی اکوادور شامل میگو، ضایعات فلزی، موز، ماهی، کاکائو و غیره بوده است. در همین بازه زمانی عمده واردات اکوادور از کره شامل خودروهای سبک، پلیمر، واکسن و قطعات یدکی و مونتاژ خودرو به ارزش ۸۶۲ میلیون دلار بوده‌است. حجم کل مبادلات تجاری دو کشور اعم از نفتی و غیر نفتی طی سال ۲۰۲۱، ۸۶۸ میلیون دلار با تراز منفی ۶۵۵.۸۷ میلیون دلار برای اکوادور بوده است.

طبق اعلام وزارت تولید و تجارت خارجی اکوادور، از ۳۰ قلم کالای صادراتی اصلی اکوادور به پرو، ۲۵ قلم شامل تعرفه‌های گمرکی می‌شود که اکوادور به دنبال کسب مزایای تجاری برای محصولات صادراتی خود می‌باشد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو ، ۱۲ جولای ۲۰۲۲

پیشنهاد دولت اکوادور برای راه‌اندازی کارت سوخت در جهت هدف مندسازی یارانه سوخت

مذاکرات رسمی دولت و بومیان در چارچوب توافقات دو طرف برای خاتمه اعتصابات و فرصت ۹۰ روزه برای گفتگو در خصوص مطالبات بومیان به طور رسمی از روز ۱۳ جولای آغاز شده که یکی از موضوعات اصلی این مذاکرات، هدف‌مندسازی یارانه سوخت می‌باشد. در این خصوص فرانسیسکو خیمنز، ‌وزیر دولت و مدیریت سیاسی، از مطالعات دولت برای راه‌اندازی سازوکار استفاده از کارت سهمیه‌بندی سوخت یارانه‌ای خبر داده است. وی خاطر نشان نموده که اکوادور در حال آماده سازی پیشنهادی بر اساس تجربیات کشورهایی نظیر مکزیک و اروگوئه می‌باشد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور،  ۱۴ جولای ۲۰۲۲

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما