معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

آمار تجارت پاکستان با کشورهای جنوب آسیا

حجم صادرات پاکستان به کشورهای جنوب آسیا، شامل هند، افغانستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال و مالدیو از جولای 2021 تا مِی 2022 تقریباً معادل 1 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده که تنها 5% از کل صادرات 29 میلیارد دلاری پاکستان در این دوره بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی پاکستان، حجم صادرات این کشور به افغانستان از جولای 2021 تا مِی 2022 ، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به 45% کاهش یافته است.نکتۀ مهم این که حجم صادرات پاکستان به افغانستان در این دوره که مصادف با تشدید درگیری‌های نظامی در افغانستان بوده، نزدیک به 900 میلیون دلار بوده که بعد از به قدرت رسیدن طالبان، به تقریباً 500 میلیون دلار کاهش یافته است.

صادرات پاکستان به هند به عنوان مهم‌ترین کشور منطقۀ جنوب آسیا هم چندان زیاد نیست به گونه‌ای که در این مدت، حجم صادرات پاکستان به هند تنها کمی‌بیشتر از 1 میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات 2 میلیون دلاری در 11 ماه نخست سال مالی 2021، تقریباً نصف شده است.این آمار نشان می‌دهد که سیاست تغییر پارادایم از ژئواستراتژیک به ژئواکونومیک در پاکستان، حداقل در مناسبات این کشور با هند هنوز به نتیجۀ ملموسی نرسیده است.

برخلاف کاهش شدید صادرات به افغانستان و هند، صادرات پاکستان به سایر کشورهای منطقۀ جنوب آسیا شامل بنگلادش، سریلانکا، نپال و مالدیو افزایش یافته است به گونه‌ای که صادرات پاکستان به بنگلادش با افزایش 48 درصدی به حدود 800 میلیون دلار، به سریلانکا با افزایش 43 درصدی به 338 میلیون دلار، به نپال با افزایش 26 درصدی به 5 میلیون دلار و به مالدیو با افزایش 13 درصدی به 6 میلیون دلار رسیده است. بر این اساس، مجموع صادرات به پنج کشور فوق به رقم 1.1میلیارد دلار می‌رسد که تنها 3% از کل صادرات پاکستان را تشکیل می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما