معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار اقتصادی اتیوپی در هفته دوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب بودجه 786 میلیارد بیری (15.1 میلیارد دلاری) اتیوپی

پارلمان اتیوپی در تاریخ 7 ژوئیه 2022 بودجه 786 میلیارد بیری (15.1 میلیارد دلاری ) اتیوپی برای سال مالی جدید را که از تاریخ 8 ژوئیه 2022 آغاز می‌گردد، به تصویب رساند. از این میزان 345.1 میلیارد بیر برای هزینه‌ها، 218.1 میلیارد بیر برای بخش سرمایه‌ای، 209.4 میلیارد بیر برای یارانه دولت‌های منطقه‌ای و 14 میلیارد بیر برای اهداف توسعه پایدار در نظر گرفته شده است. تمرکز بودجه بر پرداخت بدهی‌ها، کمک‌های بشردوستانه، بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده، ظرفیت‌سازی نیروهای امنیتی، کاهش فقر، تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای، حمایت از مردم بی خانمان و ... است. طبق برآوردها این بودجه 231.4 میلیارد بیر کسری دارد که معادل 3.4% تولید ناخالص داخلی این کشور است. قرار است 224.4 میلیارد بیر از طریق وام داخلی و 6.9 میلیارد بیر از طریق وام خارجی جبران شود. این بودجه نسبت به بودجه سال قبل شاهد افزایش 16.6 درصدی است.

افزایش 30 درصدی قیمت بنزین در اتیوپی

دولت اتیوپی در راستای برداشتن تدریجی یارانه‌ سوخت و با هدف کاهش هزینه‌ها و کم کردن شکاف‌های بودجه‌ای، قیمت بنزین را از تاریخ 6 ژوئیه 2022، 30 درصد افزایش داد. با این افزایش، قیمت هر لیتر بنزین به 47.8 بیر (91 سنت) رسیده است. قیمت گازوئیل نیز با افزایش 38 درصدی به 49 بیر برای هر یک لیتر رسید.

امضای قرارداد همکاری میان وزارت معادن و نفت اتیوپی با شرکت ترکیه‌ای Calik

وزارت معادن و نفت اتیوپی قراردادی را با شرکت ترکیه‌ای Calik در زمینه اکتشاف و توسعه گاز طبیعی در اتیوپی به امضاء رساند. همچنین بر اساس این قرارداد شرکت ترکیه‌ای قرار است به سرمایه‌گذاری در زمینه احداث کارخانه تولید کود و طلا در اتیوپی بپردازد. شایان ذکر است وزارت معادن و نفت اتیوپی اخیراً مجوز 972 معدنکار را به علت عدم ایفای تعهداتشان و همچنین مشارکت در اقدامات غیر قانونی، لغو کرد.

بازگشایی نخستین منطقه آزاد تجاری اتیوپی از ماه آینده

طبق اعلام وزارت راه و ترابری اتیوپی، مقدمات بازگشایی نخستین منطقه آزاد تجاری اتیوپی در شهر دیرداوا در شرق اتیوپی در حال انجام است و از ماه آینده این منطقه آزاد تجاری آغاز بکار خواهد کرد. به گفته خانم موگس وزیر راه اتیوپی ایجاد منطقه آزاد تجاری یکی از ابتکارات مندرج در برنامه چشم انداز توسعه 10 ساله است. شهر دیرداوا به علت نزدیکی به بندر جیبوتی، پتانسیل بازار، کشش زیاد برای جذب محموله‌ها و همچنین مناسب بودن برای حمل و نقل چند وجهی و لجستیکی به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری اتیوپی در نظر گرفته شده است.

جذب 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال مالی گذشته

بر اساس اعلام کمیسیون سرمایه‌گذاری اتیوپی تا پایان سال مالی گذشته 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده است. چین، هند، ترکیه و امارات بیشتر سرمایه‌گذاری را در مدت مذکور در اتیوپی انجام دادند. 62 شرکت چینی، 14 شرکت اروپایی، 13 شرکت از کشورهای مختلف آفریقایی از جمله سودان، آفریقای جنوبی و مغرب به سرمایه‌گذاری در اتیوپی پرداختند. هدف از پیش تعیین شده جذب 3.6 میلیارد دلار بوده که به علت همه‌گیری کرونا، جنگ روسیه و اکراین و همچنین کنار گذاشته شدن اتیوپی از قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) این رقم محقق نشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما